• Bope M

    Försöka bli gravid 2019

    Hej!

    Förstår att det finns tusen såna här trådar men jag vill samla mina funderingar i en egen tråd. 2019 är det sagt att jag och min sambo ska börja försöka att bli gravida. Vi har varit tillsammans i tre år, vi bor i en trea, och jag har ett fast jobb som ger "normal" lön. Han är snart klar med sin utbildning i ett bristyrke med bra lön. Vi har inga monsterutgifter. Vi har bra bil.

    Är det några tips ni har som man kan tänka på redan nu, inför att vi börjar försöka ? Mat, pengar eller saker man ska bara tänka på helt enkelt ? Det är ett halvår kvar tills då vi tänkt ungefär. Förhoppningsvis går allt bra.

    Hur mycket kostar det med alla grejer och att faktiskt skaffa barn, ungefär ?

    Låter det som vi har en bra grund innan vi skaffar barn ? Det känns iallafall bra för oss och det är väl kanske huvudsaken. Är det någon mer som planerar som börjar förbereda sig och i så fall hur ? :)

    Just nu gör jag inget annat än att läsa på , men vill gärna diskutera med några fler. Största frågan - förberedelser ?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-01 18:20
    Just det, jag är 23 år gammal och han 30

  • Svar på tråden Försöka bli gravid 2019
  • Bope M
    TrueLove12 skrev 2018-11-03 21:05:04 följande:

    Hihi de e kul och skaffa bebis saker kläder m.m på något sett blir de lättare fick en hel del av kompis med.

    Tiden går fortare än vad man tror faktiskt därimot är de jobbigt när de inte vill ta sig direkt.

    Googlar rätt mycket sen hittar man lite olika sidor m.m


    Ja, kan förstå att det blir jobbigt...har ni blivit gravida än ?
  • TrueLove12
    Bope M skrev 2018-11-03 23:09:43 följande:

    Ja, kan förstå att det blir jobbigt...har ni blivit gravida än ?


    Vi försöker fortfarande dock denna gång vet jag inte om de har tagit sig eller inte men får se.

    Har vart mycket genom året som gått stres m.m sen lära känna sin kropp och allting med detta och göra.

    Jag tempar sen haft äl tester innan men de stressade upp mig mest vi har försökt och bara gå på tempen men vet inte
  • Bope M
    TrueLove12 skrev 2018-11-03 23:48:05 följande:

    Vi försöker fortfarande dock denna gång vet jag inte om de har tagit sig eller inte men får se.

    Har vart mycket genom året som gått stres m.m sen lära känna sin kropp och allting med detta och göra.

    Jag tempar sen haft äl tester innan men de stressade upp mig mest vi har försökt och bara gå på tempen men vet inte


    Åh jag hoppas verkligen att det tar sig nu! Och om inte så hoppas jag det inte dröjer länge till
  • TrueLove12
    Bope M skrev 2018-11-04 12:42:24 följande:

    Åh jag hoppas verkligen att det tar sig nu! Och om inte så hoppas jag det inte dröjer länge till


    Ja vi får se temp är låg så ingen aning.

    Men sakt att de inte kommer ta sig detta år för att inte bli ledsen
  • lisohl

    Låter som att du har bra koll tycker jag. Om du inte redan gör det kan jag varmt rekommendera att börja träna, främst styrketräning men all träning är ju förstås bra! Det är påfrestande för kroppen att bära ett barn och även om träning inte tar bort ev krämpor så kanske det blir mildare. Beroende på hur ens graviditet blir kanske man inte orkar/ klarar av att träna och då kan det ju vara skönt att ha en stark kropp sen innan. Lycka till!

  • Bope M
    lisohl skrev 2018-11-04 19:56:19 följande:

    Låter som att du har bra koll tycker jag. Om du inte redan gör det kan jag varmt rekommendera att börja träna, främst styrketräning men all träning är ju förstås bra! Det är påfrestande för kroppen att bära ett barn och även om träning inte tar bort ev krämpor så kanske det blir mildare. Beroende på hur ens graviditet blir kanske man inte orkar/ klarar av att träna och då kan det ju vara skönt att ha en stark kropp sen innan. Lycka till!


    Tycker du ? :D det känns som jag har okej koll, det enda är att jag måste bli bättre på att spara pengar...nog för att vi har lite undansparat men mina egna pengar brukar jag vara duktig på att spendera en stor del av. Men man kanske prioriterar annorlunda när det är barn på gång?

    Och tack för tipset, jag håller igång en del men styrketräning blir det inte jättemycket av! Får sätta igång igen :)
  • EnyaLouise

    Vi ska börja försöka i höst. Så spännande och kan knappt tänka på något annat vissa dagar!

    Här fanns många tips som jag tar åt mig av.
    Mina tips är att börja spara pengar till bebisgrejer och till en buffert att ha under en framtida föräldraledighet. Jag har använt mig av Dreams.

    Sen är mitt andra tips att lyssna på Förlossningspodden. Jag har lärt mig supermycket där, och det är så intressant att höra alla kvinnors erfarenheter. Glad

  • Bope M
    EnyaLouise skrev 2019-01-29 17:29:16 följande:

    Vi ska börja försöka i höst. Så spännande och kan knappt tänka på något annat vissa dagar!

    Här fanns många tips som jag tar åt mig av.

    Mina tips är att börja spara pengar till bebisgrejer och till en buffert att ha under en framtida föräldraledighet. Jag har använt mig av Dreams.

    Sen är mitt andra tips att lyssna på Förlossningspodden. Jag har lärt mig supermycket där, och det är så intressant att höra alla kvinnors erfarenheter. 


    Åh vad roligt !! Nu är det väldigt nära april tycker jag ...då sätter ju vi igång ! Sparar pengar gör vi också , och jag måste erkänna att jag är supernojjig när det kommer till pengar. Jag vill helst ha en budget klar redan nu haha, men jag kan ju inte veta hur mycket det kostar att ha barn ! Jag har försökt läsa mig till hur det kan bli i utgifter. Men sparar gör vi såklart, men det är så mycket det ska sparas till. Dreams var ett bra tips, och ska verkligen kolla in podden! Tack för tipsen :D

    Jag är som du, vissa dagar kan jag inte tänka på något annat
  • TrueLove12

    Igår var vi på första mötet om fertilitetsutredningen fick ta prover och boka in fler tider m.m så får vi se hur detta går

  • Bope M
    TrueLove12 skrev 2019-02-19 15:35:33 följande:

    Igår var vi på första mötet om fertilitetsutredningen fick ta prover och boka in fler tider m.m så får vi se hur detta går


    Hoppas det går bra !! Håller tummarna för er.
  • TrueLove12
    Bope M skrev 2019-02-19 15:43:31 följande:

    Hoppas det går bra !! Håller tummarna för er.


    Tack så mycket ja vi hoppas att de hjälper oss nu
  • TrueLove12
    Bope M skrev 2019-02-19 15:43:31 följande:

    Hoppas det går bra !! Håller tummarna för er.


    Tack så mycket ja vi hoppas att de hjälper oss nu
  • Bope M

    Imorgon ryker spiralen ! Guuud vad spännande. Men vi börjar försöka på riktigt i april, men vi har sagt att händer det innan så händer det ! Åh, vill inte vänta mer nuuu

  • TrueLove12
    Bope M skrev 2019-02-25 23:17:49 följande:

    Imorgon ryker spiralen ! Guuud vad spännande. Men vi börjar försöka på riktigt i april, men vi har sagt att händer det innan så händer det ! Åh, vill inte vänta mer nuuu


    Vad roligt :) hoppas de gick bra :)
  • Bope M
    TrueLove12 skrev 2019-02-27 03:06:27 följande:

    Vad roligt :) hoppas de gick bra :)


    Gick superenkelt med själva uttaget, så nu hoppas jag att det inte ska ta allt för lång tid med själva bebis. Men vem vet. Barnmorskan var så gullig som blev så glad när jag berättade att vi skulle försöka :D hur mår ni, vad kommer hända för er ? Ska ni gå liksom nån utredning, försöker ni under tiden ?
  • TrueLove12
    Bope M skrev 2019-02-28 20:22:51 följande:

    Gick superenkelt med själva uttaget, så nu hoppas jag att det inte ska ta allt för lång tid med själva bebis. Men vem vet. Barnmorskan var så gullig som blev så glad när jag berättade att vi skulle försöka :D hur mår ni, vad kommer hända för er ? Ska ni gå liksom nån utredning, försöker ni under tiden ?


    Det är ju gott att allt gick bra. Som min bm sa typ när ja tog ut p staven nov 2017 hon fråva om ja skulle fortsätta med preventivmedel men ja sa nej då vi ska försöka få barn. Hon blev glad och tipsa om då folsyra osv men de visste ja innan då ja vart gravid en gång innan men de va innan vårat förhållande de slutade med abort.

    Vi påbörja fertilitetsutredning feb i år ska ha första mötet med läkare nu 18e april.

    De har vart mkt stress runt oss flytt m.m vart väldigt mkt. De här med att de inte velat ta sig på så länge som de gått känns mkt just nu hopplöst.

    Vi försöker under tiden vi väntar då de tar litet tag få alla svar m.m

    Hoppas de går fortare för er iaf än för oss de har tagit 1,5år snart
  • Anonym (123)

    Gammalt inlägg men blåser lite liv i den igen kanske.

    Föda utan rädsla boken har hjälpt mängder vad beträffar "den" förberedelsen.

    Gällande ekonomidelen finns ett väldigt bra stresstest. Utgå från att amning inte fungerar (ersättning/pump/flaskor etc), utgå från. En högre blöjförbrukning än "snitt", utgå från röda stjärtar, många bad, olyckor i sängen, såriga bröst vårtor osv osv

    Sen går ni till mataffären, låtsashandlar blöjor, salvor, badoljor, pipmuggar

    Går på apoteket och handlar bröstpump, salvor till dig/barnet, amningsflaskor, amningslappar och gärna dubbelt av ngr grejer som går åt

    Sen går ni till bebisaffären/online och köper en liggvagn och kanske sittdel i paketpris även om den bara skall användas senare. Köp en bilstol, sätesskydd kanske en amningskudde och en bärsele och glöm inte en bra babyvakt. Spjälsäng och skötbord är också rätt bra att ha.

    Nu utgår jag från att nära och kära överöser er med kläder men räkna ngr tusen på Kappahl för att ha marginal

    Ni kommer få en chock men precis som du säger, man ändrar prio helt. Helt plötsligt känns 4-5000 en månad inte som en utgift och man undrar vart ifrån man tog de pengarna.

    Men testhandla testhandla och testhandla. Oftast vill man inte köpa spjälsäng i v6 med alla risker men låtsas ni den månaden handlar barnvagn, spjälsäng, skötbord och bilbarnstol, dem pengarna lägger ni undan. Tro mig, jobbigare "bara ta 500kr" från ett sparande när den där på andra axlen påminner en om att där tar du halva spjälsängen ????

    Sist men inte minst, ALLT är trendigt precis när du måste ha det, vi går lätt in i en bubbla av att mitt barn skall ha nytt och drar oss för att köpa en 8mån gammal barnvagn till 30% av nypris medan vi sen kör den nya bilbarnstolen i en 6 år gammal bil. Bestäm funktioner, krav, önskemål och välj sen, inte "måste ha en buggabo" för att sen 2 mån senare störa dig på att den saknar det och inte är bra där osv..

    Lycka till

Svar på tråden Försöka bli gravid 2019