• Orolig över barn

    Vad äter ni på vardagar för frukost?

    Ni som har småbarn som äter frukost hemma, vad äter ni på vardagar?

    Jag har två barn som går 15 timmar på dagis , de äter alltså hemma varje morgon.

    För frukost äter vi något av följande:

    - stekt blodpudding

    - stekt / kokt ägg

    - varm / stäkt korv

    - müsli med mjölk/yoghurt

    - macka med leverpastej

    - fattiga riddare

    - mannagrynsgröt

    - äggröra / omelett

    Och ibland duger inte det heller. Det händer att min dotter önskar sig risgrynsgröt för frukost men jag tycker att det tar alldeles för långt tid för att fixa det före dagis (- sedan har jag dålig samvete att hennes mamma fixar inte det för henne).

    Min man tycker att de är bortskämda och alla andra barn får en ostsmörgås eller havregröt sedan är det upp till de om de vill äta den eller inte .

    Ah jag vet inte .. vad är normal ?

    (Självklart behöver det inte vara likadant för alla. Men, jag undrar bara hur andra har det?)

  • Svar på tråden Vad äter ni på vardagar för frukost?
  • Norbottensfia

    Havrecrisp med mjölk

    Smörgås med ost

    Äggröra

    Kokt ägg

    Fil och banan

    Kvarg eller naturell yoghurt och osockrad sylt

    Har en 1,5 åring.

  • Anonym (H)

    Två barn den ene vill ha fil o flingor samt en smörgås. Den andre ska ha gröt m mos och ett glas mjölk. Ibland får jag i dem lite frukt också.

    Försöker jag med annat så vill de inte ha.

  • Forumdeltagaren

    1 skiva bröd (Bakar "rågrutor" själv som jag skär en skiva av). Pålägg; lättmargarin, en skiva mager ost och en skiva hamburgerkött.
    2-3 koppar kaffe (ganska små koppar).
    1 äpple.

  • Farsta2014

    Har en 2-åring + 4-åring. De tycker om lite olika saker i perioder men generellt sett blir det en smörgås och juice på vardagarna, på helgerna brukar vi variera. Vi har testat olika brödsorter och just nu hittat 2-3 sorter som alltid går hem. Mina barn äter i princip samma sak varje vardag så det blir sällan diskussioner. 2-åringen har lite sämre aptit på morgonen men dricker ibland flaska så det är sällan hon inte får i sig något. Om 2-åringen inte fått i sig nåt brukar jag erbjuda henne en smörgås påväg till förskolan eller i värsta fall någon kaka/muffins så hon får i sig nåt. Det har hänt att hon inte velat äta nåt alls. Det verkar dock aldrig vara något problem med att 2-åringen skulle vara hungrig på förskolan så jag antar att barn är olika helt enkelt. 2-åringen är generellt sett ett sådant barn som självreglerar födointaget. Ibland äter hon jättemycket och ibland jättelite. 4-åringen har alltid haft aptit och ätit bra. Jag tror på rutiner och tänker att du kanske ska prova att i princip servera samma sak varje vardag. Med många alternativ kan det bli många förhandlingar.

  • Jag är bara jag

    Fil, banan, musli och ägg. Dessutom ska han "maka lite" av både min och pappans frukost så lite ost, nötter, äpple och macka åker också ner. Han är 22 månader.

  • Anonym (A)

    Det kan vara något eller några av följande:
    Macka. 
    Flingor.
    Havregrynsgröt. 
    Kokt ägg. 
    Frukt.
    Bär.
    Yoghurt.
    Knäckebröd.

  • modsey

    Äggröra med skinka eller lax

    Pannkakor (Gör smeten kvällen innan, har oxå lite havregryn i ) kanelstekta äpplen eller sylt till.

    Omelett

    Fattiga riddare

    Över night oat med frukt.

    Kokt ägg

    Makrillsmörgås

    Varm smörgås ned ost o tomat

  • Duckan

    Blodpudding till frukost?! Kan inte tänka mig något hemskare..men hur som. Frukost för vår 11-åring är inget speciellt. Hon är dålig på den måltiden, men vi ger det som för stunden slinker ner.
    Brukar variera mellan smörgås med smoothie eller gröt.

  • LaFontaine

    Tvååringen får en smörgås och, nu när hon hostar mycket, en kopp te med honung eller honungsvatten. Annars dricker hon mjölk. På sommaren äter hon gärna fil med jordgubbar eller banan. 

  • fluu

    Dottern äter oftast yoghurt med musli eller någon slags gröt(ibland risgrynsgröt, men då har jag gjort en stor sats som står i kylskåpet så att hon kan ta själv) och macka till.

    Ibland kräm(gör också stor sats), pannkakor, smoothie, fruktsallad, våfflor.

    Många människor, barn inkluderade, gillar ju inte att äta frukost. Dåligt samvete ska du absolut inte ha, är barnet hungrigt äter det. Man kan.ju vara olika hungrig och sugen olika dagar.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • LFF

    Nu äter mina barn frukost på förskolan men när vi är hemma (helg och längre ledigheter) så äts följande:

    Havregrynsgröt med drottningsylt
    Yoghurt med frysta bär och eventuellt havrepuffar
    Macka
    Juice (ibland)

  • Gameofthrones

    Vi har aldrig varit frukost människor,

    Sen man fick barn så blev det lite annorlunda.

    Frukost såg lite olika ut för jag vill inte ha samma hela tiden och märkte på båda barnen att det ville dem inte heller. Endel vill ha så vi gjorde så från början så får barnen välja därifrån.

    Men jag är lite gammeldags det som serveras ät upp eller prova och äta.

    Det har verkligen funkat för oss. Vi ändrar kost om det kommer besök av deras kompisar och är väldigt flexibel på det. 

    Våran frukost:
    äggmacka hårdkokta eller löskokta, välstekt eller lättstekt. fullkornsbröd eller vanligt ljust bröd. 
    eller mer brunch toast med skinka, ost.

    äggröra, med svamp i eller skinka.

    rostat bröd/vanligt bröd med pålägg, skinka, ost sallad.

    Vi gillar mer matig frukost. Vi serverar bara chokladmjölk(o boy) på helger, godis äts så det sprutar fredag, lördag söndag. ( för oss funkar det blir inget behovpå varadagarna man hör inte ett knyst och går förbi allt gott, utan reaktion)

    Vi äter alltid hemlagad mat, äter sällan ute, vi gillar laga mat. Vi går ut såklart, unnar oss.

  • Kendra

    Brukar varva mellan:
    Havregrynsgröt + kanel och skivat äpple
    Ostsmörgås + grekisk yoghurt eller kefir med skivad banan

  • Alexi

    Vi har aldrig hållit på och variera frukosten från dag till dag. För mig är det normala att man äter samma. Sen kan man ju vilja byta för att man ledsnar eller så men det är något annat, aldrig hålla på och erbjuda fyra alternativ varje morgon, skulle ha drivit oss till vansinne.

    Barngröt, fil/yoghurt och flingor eller macka och mjölk har nog varit de vanligaste alternativen för barnen.

  • Anonym (Mi)

    4-åring

    Alltid havregrynsgröt med mjölk och blåbär eller björnbär

    + ibland macka med skinka/korv samt grönsak
    +ibland kokt ägg (utan äggula)
    +ibland en frukt

  • Anonym (Frulle?)

    Jag har aldrig provat att ära ens ta en tugga på en ostsmörgås.

    Börjar kännas lite konstigt senaste halvåret då varje gång jag är på typ bröd och salt med någon som äter deras frukostfrallor. Eller hemma hos någon som myser med en stor kopp te och en stor brödskiva med inget annat än några skivor goudaost ich några gurkskivor.

    Och från ingenstans har jag insett.. fan vad gott  det doftar och vad gott det ser ut :)
    Och alla äter det så det måste ju vara för att det är nästa frukosten:)

    Tips

  • Anonym (K)

    Herregud. När jag var liten fick jag flingor med mjölk eller en smörgås

  • Anonym (Signe)

    Min dotter åt mannagrynsgröt med kanel, äppelmos och mjölk till frukost rätt ofta och jag kokade alltid ett löskokt ägg till. Proteiner mättar och det var långt till lunchen på förskolan,så viktigt att hon kunde stå sig. Min dotter var ingen smörgås ätare så i perioder blev det plättar med sylt och keso. Sedan kunde det bli en period med smoothie och äggröra. Idag är hon 15 år och äter helst hårt bröd med olika pålägg och grönsaker,smoothie till det. Så, här äts allt i perioder och det senaste året kan hon även äta rester från middagen dagen innan. 

Svar på tråden Vad äter ni på vardagar för frukost?