• Jag är bara jag

När blev era blåögda barn brunögda?

Vissa (alla?) brunögda barn är blåögda när de föds och ändrar sen färg. Men hur pass sent kan de ändra färg? När har era fått mer brunt än blått? Vi vet inte yngste sonens genetiska anlag så vi har ingen aning om han kan bli brunögd, men just nu vid 3 månader har han mörkt blå ögon som kanske möjligen kan skifta i brunt. Det kvittar vad det blir i slutänden, jag är bara nyfiken på hur det varit med era små. Glad

• Svar på tråden När blev era blåögda barn brunögda?
  • Jsv17

Min son har bruna ögon, de var gröna från början, slog över i brunt runt 6månader, men de har fortfarande grön botten som lyser igenom i visst ljus

Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • viseversa
    Popetot skrev 2018-10-28 19:26:27 följande:
    Alltså, helt off topic...men vilket vackert barn! Och alldeles säkert lika vacker på insidan :)
    Ja han är en liten charmknutte. En fröjd att umgås med. Men det är alla 2 åringar. Riktigt mysig ålder.
  • Amla07

Våra tjejer fick bruna respektive grönbruna ögon efter 2 årsdagen. Första dottern hade ljusblå ögon till 1 årsdagen och ett par månader till.

• asdfgh

Det grönögda barnet började ändra ögonfärg vid 2,5-3 år. Gick igenom en period på ca 1 mån med gula ögon (som vi tyvärr inte fotade). Färgen stabiliserade sig runt 4 år om jag inte mins fel.

• augusti83

Älsta dottern hade mörkbruna redan från födseln.

Lillasyster hade först blå-grå senare mer gröna för att någon gång vid ungefär två års ålder övergå i ljusbrunt.

• Colourfulrainbow

Kanske lite off-topic, men jag måste fråga. Hur vanligt är det att gå från bruna/mörka ögon till blåa? För enligt min mamma föddes jag med mörka ögon och nu har jag gråblåa, en väldigt ljus grå/blå färg.

• annabellelee

Min svärmor hävdar att min man (som har grönmelerade ögon) föddes med blå ögon som blev bruna i 6-årsåldern och gröna några år senare. Jag är tveksam till om det kan ändras så sent, men hon hävdar det bestämt. Så det blir spännande att se vad mina nu blåögda barn får för ögonfärg!

viseversa: vilken fantastiskt söt unge!

• fjanten

Mina ögon var bruna, helt bruna, först när jag var runt 10-11 år gammal. Först helt blå i ca 3 år. Sedan gick de sakta över till grönt - och var nästan helt gröna runt 6 år. Efter det började brun färg sakta sprida sig i ögonen, och när jag var 10-11 år gick det inte längre att ana grönt i ögonen. De var helt enkelt ljusbruna. Sedan mörknade den bruns färgen under några år, och sedan ca 16 års ålder har ögonen varit ganska mörkt bruna.

Det är ganska häftigt att rada upp alla dagis och skolfoton på mig och se färgen ändras år efter år

• fjanten
    annabellelee skrev 2018-10-29 20:04:47 följande:

Min svärmor hävdar att min man (som har grönmelerade ögon) föddes med blå ögon som blev bruna i 6-årsåldern och gröna några år senare. Jag är tveksam till om det kan ändras så sent, men hon hävdar det bestämt. Så det blir spännande att se vad mina nu blåögda barn får för ögonfärg!

Jodå, mina ändrades också väldigt länge!
  • gbgumman
    annabellelee skrev 2018-10-29 20:04:47 följande:

Jag hade blå ögon till jag var 6-7 år. Det är ovanligt att de ändras så sent men det kan vara så. Om det sker senare än så kan det bero på någon sjukdom. Förkläde läkaren när mamma frågade.
  • Delilah2001

Mina två äldsta barn har bruna ögon, och har haft det sen de föddes.

Yngsta har blå ögon, och föddes med det han med...

Nyanserna har ändrats en aning med åldern, men inte själva färgen.

• BossHoss
    Jag är bara jag skrev 2018-10-28 16:51:05 följande:

Vissa (alla?) brunögda barn är blåögda när de föds och ändrar sen färg. Men hur pass sent kan de ändra färg? När har era fått mer brunt än blått? Vi vet inte yngste sonens genetiska anlag så vi har ingen aning om han kan bli brunögd, men just nu vid 3 månader har han mörkt blå ögon som kanske möjligen kan skifta i brunt. Det kvittar vad det blir i slutänden, jag är bara nyfiken på hur det varit med era små. Glad

Alla människor ögon är bruna i pigmentet, ingen har blå eller gröna pigment. Det är dock mängden av bruna pigment som tillåter ljuset att reflekteras olika mycket så att de blir blå, men pigmentet är fortfarande brunt, så egentligen är alla ögon bruna
  • Rafael90

Jag hade kolsvarta ögon när jag föddes och har det än. Mamma blev förvånad då hela familjen är väldigt ljus (även jag) och övriga familjemedlemmar har gröna ögon.

• Stålmamma

Har 2 barn med bruna ögon men deras ögon var aldrig blå utan mer någon grå/brun aktig nyans. Det syntes redan från nyfödd att dom skulle bli brun. Men riktigt bruna var dom inte fören efter ett par månader eller så.

Svar på tråden När blev era blåögda barn brunögda?