• Anonym (ställd)

    Tål inte min pojkväns mamma

    Det var första gången jag träffade en partners föräldrar och ett väldigt stort steg för mig och det kunde fan inte ha gått värre.

    Jag hade blivit förvarnad av min kille att hon var speciell och svår att ha att göra med men jag blev så besviken av att det faktiskt var sant. Han sa att hon förväntar sig att hennes barns respektive ska höra av sig ofta till henne. Kolla hur hon mår osv. Hans ex hade inte gjort det och då sa hans mamma åt henne på skarpen. Hur sjukt? Det är väl inte ens skyldighet att passa upp på sin pojkväns mamma?  Jag har knappt tid att hålla kontakten med min egna mamma på grund av att livet kommer emellan. 

    Jag hade köpt med mig present och hade har aldrig haft problem med att gå hem hos föräldrar men från att vi kom så var det hon som höll låda. Allt handlade om henne. Vad hon önskade sig i julklapp, att hon gått ner i vikt, att hon ska öppna restaurang och så vidare. Jag fick inte en enda fråga om vad jag pluggar eller vad jag gör på fritiden. Hon sa rätt fort att hon inte gillar svenskar (en pik mot mig) men att hon ändå var glad att det blev jag av alla. Hon förtydliga också att hon alltid säger vad hon tycker om andra och inte håller inne något.  

    Det värsta var väl att hon hackade ner på sin dotters kille för att han är mörkhyad. Jag visste inte hur jag skulle agera när hon gjorde sig rolig på hans bekostnad framför alla. Hon beklagade sig sen över att hon heller inte tycker om dotterns kille för att han inte ringt henne och kollat hur hon mår varpå dottern kontrade med att dom är främlingar eftersom hon inte accepterar honom, så varför skulle han göra det? 

    Det första och enda hon frågade mig var ifall jag hade körkort med vilket jag inte har. Hon ville träffa min mamma snart sa hon, vet ni vad anledningen till det var? Att min mamma har bil och då kan skjutsar runt henne. Dom kommer ju inte gå ihop känner jag spontant.  

    Hon är från mellanöstern och jag förstår att det blev en kulturkrock men jag känner bara att jag aldrig mer vill åka dit. Jag hade verkligen huvudvärk när jag åkte därifrån. Hade hoppats på att få en fin relation med mina nya svärföräldrar och är väldigt besviken att det inte kommer att bli så..

  • Svar på tråden Tål inte min pojkväns mamma
  • Anonym (A)
    Anonym (K) skrev 2018-11-07 15:00:50 följande:

    Låter mer som att du helt enkelt har bestämt dig för att ogilla henne och då kommer du göra det. Du har valt att se det sämsta hos henne utan förståelse.

    Kanske hon pratar så mycket om sig själv för att hon är ensam, deprimerad? Kanske hon är nervös så att hon bara babblar på? Att hon pratar om barnbarn och att hon vill ha en relation med svärbarnen tyder mycket på att hon är ensam.

    Hon är väl född och uppväxt i ett land var det är normalt att ha en tight relation till familjen antar jag?och så är hon ovan vid det typiska svenska iskalla beteendet som knappt har tid att ringa till sin egna mamma en gång i månaden.


    Håller med
  • Anonym (A)
    Anonym (K) skrev 2018-11-07 15:00:50 följande:

    Låter mer som att du helt enkelt har bestämt dig för att ogilla henne och då kommer du göra det. Du har valt att se det sämsta hos henne utan förståelse.

    Kanske hon pratar så mycket om sig själv för att hon är ensam, deprimerad? Kanske hon är nervös så att hon bara babblar på? Att hon pratar om barnbarn och att hon vill ha en relation med svärbarnen tyder mycket på att hon är ensam.

    Hon är väl född och uppväxt i ett land var det är normalt att ha en tight relation till familjen antar jag?och så är hon ovan vid det typiska svenska iskalla beteendet som knappt har tid att ringa till sin egna mamma en gång i månaden.


    Håller med
  • Anonym (.,lmknjhu)

    Personligen hade jag tagit ett snack med min pojkvän. Du bör inte alls låtsas som att du tycker hon är trevlig. Då kanske han vill att ni är där ofta och du blir genomskådad eller får lida i tid och otid. 

    Tala om att känner att du inte alls kan ta det ansvar för hans mamma som hon förväntar sig att du ska ta. 
    Tala också om att du önskar att era gemensamma besök där minimeras till högtider om du och hon inte kommer bättre överens framöver. 

    Fundera också på framtiden, var beredd på att era ev barn kommer att vara mer hennes än era i hennes ögon. Hon kommer att ha åsikter om allt och anse att hon vet bäst i allt.
    Alt vill hon knappt ha med dem att göra eftersom hon är så egocentrisk. 

    För att ni ska överleva som par så behöver ni sätta rejäla gränser gentemot henne om hon fortsätter att vara gränslös. 

    Jag hade förmodligen inte ens fortsatt förhållandet om vi inte bott så pass långt från varandra att man inte riskerar att hon klampar hem till en utan att vara inbjuden. 

  • Anonym (L)

    Jag håller med föregående talare om att du absolut bör tala om för din kille vad du tycker. Spela inte att du gillar henne. Man kan säga hur man känner om någon även om det är negativt, om man gör det utan att vara elak eller raljant.

    Förklara för din kille att du inte kommer ringa henne regelbundet och att du inte heller tänker låta din mamma vara hennes personliga chaufför. Det är viktigt att du och din kille står enade inför hans mamma.

    Om ni skaffar barn så är det ännu viktigare att ni håller ihop och har hittat ett bra förhållningssätt till mamman. Risken är mycket hög att hon annars kommer ta över både graviditeten och sedan barnet.

  • Anonym (M)

    Din pojkväns mamma låter ju inte klok! Jag förstår din frustration. Om hon styr och ställer redan nu, ja vad kommer hon göra sen mån tro? Prata med din pojkvän ifall mamman fortsätter dumma sig. Jag hoppas din kille står upp för dig! Annars blir du tvungen att sätta ner foten.

  • Anonym (M)
    Anonym (DoIt) skrev 2018-11-07 15:26:21 följande:

    Jag vidhåller att du bör bryta nu! Detta kommer aldrig att fungera och det beror inte på mamman utan på Dig!


    Varför postar man en sån här taskig kommentar? Förstår mig verkligen inte på vissa här på FL...
  • nernu

    Förstår inte vad du är förvånad över? Han hade ju beskrivit det här innan? Du vet att det är så det är. Bestäm dig för om det här är en familj du vill leva med.

  • tankfull
    Anonym (Jösses) skrev 2018-11-07 16:43:32 följande:

    Hej TS, så konstiga svar du fått i denna tråd. Den här mamman beter sig ju väldigt otrevligt både mot sina egna barn och deras partners och det är självklart inte ditt fel. Gränslöst också att säga saker som att hon förväntar sig att du ska ringa henne regelbundet och antyda att din mamma ska bli hennes personliga taxitjänst, vid första träffen. En sådan mamma finns det väl egentligen bara ett förhållningssätt till, och det är att hålla henne kort. Var lika rak mot henne som hon är mot dig och säg nej till exempelvis att föräldrarna ska träffas i ett tidigt skede, om hon klagar för att du inte ringer; säg som sanningen är, att du inte vill/kan/hinner ha en sådan relation med svärmor. Ni kommer nog aldrig stå varandra nära och det beror ju inte på hennes ursprung utan på hennes personlighet. Hon verkar van att säga och göra vad som helst, hon tycker nog även att det är lite roligt att chocka med sin uppriktighet. Visa att du inte skräms av det och våga svara emot henne.


    Jag skulle kunnat ha skrivit detta inlägget själv, du säger precis det jag tänkte! Speciellt det där om att TS ska vara lika rak från början, hon ska sätta sig i respekt direkt och visa att mamman inte kan köra med henne. Svårt att våga men nödvändigt. 
  • Anonym (ps)
    Anonym (K) skrev 2018-11-07 15:01:14 följande:

    Låter mer som att du helt enkelt har bestämt dig för att ogilla henne och då kommer du göra det. Du har valt att se det sämsta hos henne utan förståelse.

    Kanske hon pratar så mycket om sig själv för att hon är ensam, deprimerad? Kanske hon är nervös så att hon bara babblar på? Att hon pratar om barnbarn och att hon vill ha en relation med svärbarnen tyder mycket på att hon är ensam.

    Hon är väl född och uppväxt i ett land var det är normalt att ha en tight relation till familjen antar jag?och så är hon ovan vid det typiska svenska iskalla beteendet som knappt har tid att ringa till sin egna mamma en gång i månaden.


    Vilken dum och fånig kommentar.... Hennes pojkvän förvarnade henne om att hans mamma var svårt. 
  • Anonym (ps)
    Anonym (DoIt) skrev 2018-11-07 15:26:21 följande:
    Halvsvensk är han!

    Jag vidhåller att du bör bryta nu! Detta kommer aldrig att fungera och det beror inte på mamman utan på Dig!
    Och hur sjutton kan du veta det?? 
  • Colourfulrainbow

    Om hon är rak med vad hon tycker och tänker så får du också vara det. Börja med att upplysa henne om att din mamma inte tänker köra henne någonstans eftersom din mamma inte bedriver någon taxiservice. 

    Du är inte hennes personliga kurator och om hon inte tänker ringa för att höra hur du mår så kommer du inte ringa henne för att höra hur hon mår.

    Du måste vara rak, annars kommer det här bara bli värre och värre. Sätt ner foten nu och gör det ordentligt.

  • Anonym (Em)

    En del svar i denna tråden är så märkliga så man skulle kunna tro att att det är morsan som stalkat upp ts på nätet och skaffat sig ett gäng konton här på fl för att svara emot TS.

  • Anonym (Qwersy)

    Du måste inte ha en relation med henne. Inte ens om ni gifter er och/eller skaffar barn.
    Du måste verkligen inte ringa henne. Du måste inte åka och hälsa på henne. Och du måste inte vara hemma om hon kommer och hälsar på er heller.

    Det är din pojkvän du är tillsammans med, inte hans mamma.

    Men vad du måste göra, är att tala om för din kille hur du känner. Du behöver ju inte säga att hans mamma är en idiot, men säg att om hon tänker fortsätta hålla på som hon gör - tala illa om dig eller andra, kräva saker som du inte känner dig bekväm med osv - så tänker du sätta gränser och dessa gränser kommer att gälla tills hon skärper sig.

    Men du skrev ju att din kille varnade dig, att han vet hur hon är. Så han kommer nog ta det bra.

    Sen en sak till, om det är så att du känner att du ändå vill försöka träffa henne ibland, ta det i små doser, ni måste ju inte åka dit och sova över precis men kanske en fika på ett par timmar funkar.
    och kanske att speciellt din kille faktiskt säger emot när hon dummar sig. Det är HELT okej att säga till henne att ni tänker gå därifrån om hon inte slutar med X när hon börjar hålla på. Och sedan faktiskt gå om hon inte slutar.

  • Anonym (Qwersy)
    Anonym (DoIt) skrev 2018-11-07 15:44:41 följande:
    Exakt därav kommer det ALDRIG funka mellan dig och pojkvännen. Bryt nu innan det blir seriöst.
    Anonym (DoIt) skrev 2018-11-07 15:26:21 följande:
    Halvsvensk är han!

    Jag vidhåller att du bör bryta nu! Detta kommer aldrig att fungera och det beror inte på mamman utan på Dig!

    Jag gissar att du beter dig precis som pojkvännens mamma. Akta dig, du kommer nog snart vara ganska ensam i livet.
  • Anonym (Kvinna)

    Hur hanterar pojkvännen allt detta? Om ni vill ha barn kommer det blir j*vligt jobbigt om han inte är en sån som sätter ner foten. Den risken hade jag inte tagit, för barnens skull.

  • Anonym (ställd)
    Anonym (Kvinna) skrev 2018-11-09 07:34:11 följande:

    Hur hanterar pojkvännen allt detta? Om ni vill ha barn kommer det blir j*vligt jobbigt om han inte är en sån som sätter ner foten. Den risken hade jag inte tagit, för barnens skull.


    Han är för jävla dålig på att säga ifrån. Det stör mig. Hade det varit min mamma som betedde sig så hade jag skämts ögonen ur mig men han verkar vara så van.

    Vi har inte planerat barn men eftersom jag använder natural cycles och vi är väldigt slarviga med röda dagar så är det inte alls en omöjlighet, men i det scenariot så skulle jag aldrig tillåta henne lägga sig i annat än att vara barnvakt ibland, helst så sällan som möjligt.
  • Anonym (L)
    Anonym (ställd) skrev 2018-11-09 13:19:15 följande:

    Han är för jävla dålig på att säga ifrån. Det stör mig. Hade det varit min mamma som betedde sig så hade jag skämts ögonen ur mig men han verkar vara så van.

    Vi har inte planerat barn men eftersom jag använder natural cycles och vi är väldigt slarviga med röda dagar så är det inte alls en omöjlighet, men i det scenariot så skulle jag aldrig tillåta henne lägga sig i annat än att vara barnvakt ibland, helst så sällan som möjligt.


    Det är en stor varningssignal att han inte kan säga ifrån! Du kan få det riktigt jobbigt om/när du blir gravid och tvingas kämpa själv mot mamman. Nu kanske hon inte är på er så mycket, men tänk sen om hon börjar ringa och smsa mer eller mindre dagligen? Kommer över till er ett par gånger i veckan osv. Det kan slita både på dig och på ert förhållande om du upplever dig stå själv i detta.

    Prata om saken innan du plötsligt står där!
Svar på tråden Tål inte min pojkväns mamma