• Anonym (Vad sker)

Socanmälan efter polis hjälpt mig med våld i hem?

Jag har blivit misshandlad av min sambo och tog mig mod att ringa polisen i smyg nu ikväll. Polisen kom och grep honom och berättade för mig att dom måste göra en orosanmälan för barnen då det funnits våld i hemmet. Jag har panik och mår skit, kommer dom ta mina barn nu för jag ringde efter hjälp? :?(

Barnen har inte behövt se eller höra något men polisen da att det är standard att dom skickar in en anmälan om oro vid dessa brott. Så nu mår jag ännu sämre då jag är livrädd att även barnen ska tas ifrån mig. Jag har ju inte gjort något fel :?(????

Vad kan jag förvänta mig?

Också stressad då min äldstas pappa (mitt ex) kommer få ta del av detta och säkert göra allt för att jävlas med mig nu :?(... mår skit :?(

• Svar på tråden Socanmälan efter polis hjälpt mig med våld i hem?
  • Swedman
    Anonym (Vad sker) skrev 2018-11-14 00:04:18 följande:

Tack, ja jag sätter ju barnen före allt. Kommer inte släppa in honom heller igen. Jag sa ju till polisen också att jag samtycker att dom gör anmälan men att jag bara är orolig att jag ska bli straffad för att ha just anmält honom liksom :/. Men jag känner mig stark som tog steget att göra detta. Även om allt omkring blir ett enda stort kaos nu.

Bra gjort att du anmälde. Sos ska du inte oroa dig för så länge du inte missbrukar droger o super skallen av dig var o varannan dag. De gånger jag haft med sos att göra (arbetsrelaterat) så är deras mål att sammanföra familjer. Inte att splittra dem. 
  • Anonym (Farbror Social)

Socialen har sedan 2014 en skyldighet utan dröjsmål inleda en utredning när ett barn har blivit utsatt för våld eller bevittnat våld mot närstående. Utredningen går ut på att hjälpa barnet så att det slipper vara i en våldsam miljö och i ditt fall så gäller det även dig. Nu ger du inte tillräcklig information och kan inte göra det i denna tråd, men normalfallet är att man ser till att varken du eller dina barn behöver bo i den våldsamma miljön. Så, Nej de kommer inte att ta ditt barn från dig. De kommer i första hand se till att barnet får leva i en trygg miljö med sin mamma. Om du däremot har problem med alkohol, droger eller annat som kan ha en skadlig inverkan på barnets miljö så kan utfallet bli helt annat.

• Anonym (Jag)

Jag har inte läst tråden nu utan bara dina inlägg, men en tanke som slår mig är att du borde prata med äldsta barnets pappa själv och försöka se det som att du kan få hjälp av honom. Tänk på att han inte gör något fel om han i det här läget ser till barnets bästa. Du har gjort något olämpligt och satt ert barn i en situation du inte borde, så om han kommer reagerar dåligt så finns det ändå en risk att han reagerar och agerar ännu sämre om han får göra allt det här från någon annan än dig. Om du visar att du förstår att du gjort fel och inte sätter dig i försvarspositon kommer det bli lättare att hantera konflikterna.

Ta hand om dig och var stark. Om du inte släpper in idioten i ditt liv igen kommer du inte ha något att oroa dig för. Det kommer bli en väldigt jobbig tid nu ett tag, men det kommer bli bättre! Fokusera på dina barn och gör saker som får dig att må bra så kommer den här värsta perioden snart vara över.

• Anonym (vemvet)
    Anonym (Farbror Social) skrev 2018-11-15 22:55:48 följande:

Socialen har sedan 2014 en skyldighet utan dröjsmål inleda en utredning när ett barn har blivit utsatt för våld eller bevittnat våld mot närstående. Utredningen går ut på att hjälpa barnet så att det slipper vara i en våldsam miljö och i ditt fall så gäller det även dig. Nu ger du inte tillräcklig information och kan inte göra det i denna tråd, men normalfallet är att man ser till att varken du eller dina barn behöver bo i den våldsamma miljön. Så, Nej de kommer inte att ta ditt barn från dig. De kommer i första hand se till att barnet får leva i en trygg miljö med sin mamma. Om du däremot har problem med alkohol, droger eller annat som kan ha en skadlig inverkan på barnets miljö så kan utfallet bli helt annat.

Jag tror Farbror Social blandar ihop begreppen lite här, Socialtjänsten är skyldig enligt socialtjänstlagen 11 kap 1a § att genast göra en skyddsbedömning efter det att man fått in en orosanmälan och inom 14 dagar fatta beslut om en utredning ska inledas.

En skyddsbedömning kan leda till att ett antal olika saker sker ett av dessa är ett omedelbart omhändertagande enligt LVU 6§
  • Anonym (Möjlighet till hjälp)

Se det som en möjlighet att få stöd. Det brukar finnas socialsekreterare som arbetar med våld i nära relationer och kan hjälpa dig och barnen att tillsammans komma ifrån mannen.

• Anonym (vemvet)
    Anonym (Möjlighet till hjälp) skrev 2018-11-16 07:40:11 följande:

Se det som en möjlighet att få stöd. Det brukar finnas socialsekreterare som arbetar med våld i nära relationer och kan hjälpa dig och barnen att tillsammans komma ifrån mannen.

Mycket goda erfarenheter av VIR team, inte alltid lätt att få men värt ett försök. Min erfarenhet är att VIR teamet ser till hela familjen och hjälper till med lösningar.
  • Anonym (Tyvärr)

Jo barnen blir påverkade om din partner misshandlat dig även om dom sov när det hände. Men du gjorde helt rätt ändå. Be soc om hjälp att lämna. Och kvinnojouren.

Tyvärr är både kvinnor inom soc och vården extremt kvinnofientliga precis som män på myndigheter är, läs inte Aftonbladet idag...

• Anonym (Tyvärr)

Nu får du bara soc att låta som en helt sjuk myndighet. På vilket sätt är en misshandlad kvinna medskyldig? Och varför är det öht något ?skyldigt? i att en kvinna är rädd om sina egna barn?!

Hoppas du inte arbetar med kvinnor och barn...

Anonym (Vinst) skrev 2018-11-14 10:18:52 följande:

Vad gör att du anser dig besitta den enda sanningen och kunskapen över vad som är bäst att göra för Ts?

Att inte ens kommunicera med den handläggare som blir ansvarig för denna utredning, utan att ta kontakt med juridiskt ombud, får snarare Ts att se ut som att hon är medskyldig och att det är en allvarligare situation för barnen än vad Ts har skrivit om i trådstarten. Det finns ingen anledning för att tro att socialsekreteraren "vet väldigt väl hur hen ska göra för att få skutan dit hen vill".

• Anonym (Tyvärr)

Du pratar om hur du själv arbetar vilket är professionellt och med barnens bästa i åtanke. Du kan dock inte lova ts att det är så det alltid går till.

Vad säger du om det här?

www.aftonbladet.se/nyheter/a/MgG2OM/pappa-fick-ensam-vardnad-om-trearing--trots-larm-om-misshandel

Anonym (Soctant) skrev 2018-11-15 15:54:27 följande:

Socialen inleder oftast utredning i alla ärenden som rör våld. De kommer samtala med dig och barnen beroende på deras ålder. Utreda hur våldet ser/sett ut och vilket eventuellt stöd du kan behöva utifrån det. De kommer utreda hotbilden om det är så att du ex. behöver skyddat boende. Så länge du inte bor tillsammans med mannen kommer du INTE bli av med barnen. Men tar du tillbaka honom och det finns en risk att han utsätter dig igen, kan inte socialen låta barnen bo kvar där.

Soc kommer också utreda vad för stöd barnen behöver. Det finns olika samtalsinsatser barnen kan få för att bearbeta det de varit med om.

Du behöver INTE oroa dig i onödan. Soc finns där för att hjälpa inte för att ta dina barn så snabbt de kan.

• Anonym (vemvet)
    Anonym (vemvet) skrev 2018-11-18 10:13:42 följande:

Då har vi ytterligare ett fall där Socialtjänsten manipulerar en utredning för att få det resultatet man önskar, En kvinna blir misshandlad och barnet placeras hos den som är misstänkt för misshandeln.

Socialtjänsten är det mest rättsosäkra vi har i Sverige

www.aftonbladet.se/nyheter/a/MgG2OM/pappa-fick-ensam-vardnad-om-trearing--trots-larm-om-misshandel

www.aftonbladet.se/nyheter/a/1k47RW/advokaten-jag-har-aldrig-varit-med-om-nagot-liknande
  • Bananböjaren

Socialen är tyvärr ionte din vän. Det var ett misstag att dra in samhället i er familjära situation. Du borde ha hittat en lösning själv. Samhällets uppgift är att skapa fin statistik och förbättra nationalekonomin. Dom skiter fullständigt i dig och dina barn så länge som ni inte befläckar statistiken på nått sätt.

• Anonym (vera)
    Bananböjaren skrev 2018-11-18 14:50:04 följande:

Socialen är tyvärr ionte din vän. Det var ett misstag att dra in samhället i er familjära situation. Du borde ha hittat en lösning själv. Samhällets uppgift är att skapa fin statistik och förbättra nationalekonomin. Dom skiter fullständigt i dig och dina barn så länge som ni inte befläckar statistiken på nått sätt.

Det där är bara struntprat!
    Varför försöker du skrämma ts med dina lögner?

Jag har varit i ts situation. När jag äntligen fick mod att polisanmäla och soc kopplades in fick jag den bästa hjälpen. De beviljade mig förtur i bostadskön bland annat. 
    Sedan under rättegången, det var en stor rättegång med många åtalspunkter, erbjöd de samtalsstöd både till mig och mitt barn. Jag tackade nej men mitt barn provade ett par tillfällen, det var dock inget för just mitt barn men många barn får bra stöd och hjälp av dessa samtal.

Soc har ett speciellt program som heter "Trappan" för barn som levt i våldsamma miljöer. För många är det till stor hjälp.

Man får många bra tips och råd, iallafall om man har turen att få en bra handläggare. Man kan annars be om att få byta.
  • Bananböjaren
    Anonym (vera) skrev 2018-11-18 15:00:47 följande:
    Det där är bara struntprat!
    Varför försöker du skrämma ts med dina lögner?

Jag har varit i ts situation. När jag äntligen fick mod att polisanmäla och soc kopplades in fick jag den bästa hjälpen. De beviljade mig förtur i bostadskön bland annat. 
    Sedan under rättegången, det var en stor rättegång med många åtalspunkter, erbjöd de samtalsstöd både till mig och mitt barn. Jag tackade nej men mitt barn provade ett par tillfällen, det var dock inget för just mitt barn men många barn får bra stöd och hjälp av dessa samtal.

Soc har ett speciellt program som heter "Trappan" för barn som levt i våldsamma miljöer. För många är det till stor hjälp.

Man får många bra tips och råd, iallafall om man har turen att få en bra handläggare. Man kan annars be om att få byta.
    Inget struntprat, jag berättar hur jag ser på det av egna erfarenheter. Har hittills aldrig träffat en myndighetsperson som genuint skulle ha brytt sig. Allt har handlat om byråkrati.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Tyvärr) skrev 2018-11-18 11:31:36 följande:
    www.aftonbladet.se/nyheter/dodadekvinnor/arki...

Kutym att pappor som MÖRDAT barnens mamma får behålla vårdnaden. Förklara det här.
    Vårdnad är oerhört svårt att bli av med, finns barn som bott i familjehem under hela sin uppväxt där föräldrarna fortfarande ha vårdnaden trots att de bara träffar barnen få gånger per år under övervakning.Numera pratas det om att det ska bli lättare att göra vårdnadsöverflytt från föräldrar till de om barn växer upp hos eftersom barnen då får en trygghet och slipper oron att de ska behöva flytta.I andra länder sker det vårdnadsflytt mer eller mindre automatiskt efter några år eftersom det anses att det är bäst för barn att ha ett forever-home och inte göra en massa försök att flytta hem igen.
  • Anonym (vemvet)
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-18 15:54:13 följande:
    Vårdnad är oerhört svårt att bli av med, finns barn som bott i familjehem under hela sin uppväxt där föräldrarna fortfarande ha vårdnaden trots att de bara träffar barnen få gånger per år under övervakning.Numera pratas det om att det ska bli lättare att göra vårdnadsöverflytt från föräldrar till de om barn växer upp hos eftersom barnen då får en trygghet och slipper oron att de ska behöva flytta.I andra länder sker det vårdnadsflytt mer eller mindre automatiskt efter några år eftersom det anses att det är bäst för barn att ha ett forever-home och inte göra en massa försök att flytta hem igen.
    Jag är nyfiken när det gäller vad du grundar ditt resonemang på när du säger att det är svårt ändra vårdnadshavare idag, menar du att domstolen går emot de ansökningar som sker via socialtjänsten angående detta? 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (vemvet) skrev 2018-11-18 16:09:14 följande:
    Jag är nyfiken när det gäller vad du grundar ditt resonemang på när du säger att det är svårt ändra vårdnadshavare idag, menar du att domstolen går emot de ansökningar som sker via socialtjänsten angående detta? 
    Socialtjänsten söker sällan om vårdnadsöverflytt eftersom grunden med alla placeringar är att de är tillfälliga och tanken är att barnen ska hem till det biologiska familjen. Finns barn som bor i familjehem från några månaders ålder tills de bli myndiga utan vårdnadsöverflytt. Ska ju som i andra länder bli enklare att göra vårdnadsöverflytt när år gått och förutsättningar för hemflytt inte kommer att bli möjliga. Finns otaliga föräldrar som aldrig kommer att bli lämpliga och barn som  aldrig kommer att flytta eftersom de bott länge i familjehem och bra några månader som spädbarn hos biologiska familjen.
  • Anonym (vemvet)
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-18 18:35:13 följande:
    Socialtjänsten söker sällan om vårdnadsöverflytt eftersom grunden med alla placeringar är att de är tillfälliga och tanken är att barnen ska hem till det biologiska familjen. Finns barn som bor i familjehem från några månaders ålder tills de bli myndiga utan vårdnadsöverflytt. Ska ju som i andra länder bli enklare att göra vårdnadsöverflytt när år gått och förutsättningar för hemflytt inte kommer att bli möjliga. Finns otaliga föräldrar som aldrig kommer att bli lämpliga och barn som  aldrig kommer att flytta eftersom de bott länge i familjehem och bra några månader som spädbarn hos biologiska familjen.
    Du säger enklare, menar du utan att gå via domstol då eller?
Svar på tråden Socanmälan efter polis hjälpt mig med våld i hem?