• Anonym (Hjälp)

Vem får vårdnaden?

Jag och min man har bestämt oss för att skiljas pga att han vart otrogen en längre tid.

Vi har en dotter på 1år tillsammans.

Han är från ett annat land och ska flytta tillbaka dit.

Vem får vårdnaden om våran dotter?

Jag kommer ju såklart göra allt i min makt för att hon ska stanna hos mig!

Men hur går man till väga och vad är de som gäller?

• Svar på tråden Vem får vårdnaden?
  • Anonym (mmm)

Kontakta en jurist som arbetar på en firma som fokuserar på vårdnadstvister. Där kommer du få rätt hjälp. Man kan ofta få ett rådgivningstillfälle innan man bestämmer sig om man vill anlita dem. I vissa hemförsäkringar kan man få hjälp med betalningen. Kolla upp det. 

• Mrs Moneybags

Det är ju omöjligt för oss att ge ett förhandsbesked om vad rätten beslutar.

Men om du spenderat mest tid med henne är det inte sannolikt att han får ta med henne utomlands och separera henne från dig. Är hon medborgare i det andra landet? 

• Ignoramus

Du kommer få boendet. Flyttar ena parten så långt bort att det inte går att lösa varannan vecka-boende (dvs bor kvar nära skola osv) så förverkar hen både gemensamma vårdnaden och delat boende. Hen kommer fortfarande ha umgängesrätt, men flyttar ditt ex utomlands så lär han ju inte utnyttja den speciellt ofta.

Anonym (Hjälp) skrev 2018-11-21 12:20:36 följande:

Endast jag som vart hemma med henne. Skulle inte påstå att han spenderat så mycket tid med henne alls.. när han väl är hemma duschar han i timmar eller spelar. Han tar henne mest när jag behöver göra saker

• Colourfulrainbow

Jag tycker att det kan vara en bra idé att vara lite förberedd, dvs att du kontaktar en jurist redan nu. Det kan hända att han kommer med en massa lögner, svartmålar dig eller liknande. Jag skulle även redan nu gömma dotterns pass, och inte hemma hos er, utan hos en vän till dig. 

• Anonym (Hmmm...)

Vilket land? Skillnad om det gäller Norge eller Nigeria menar jag.

• Anonym (......)

Eftersom barnet är uppvuxet på den ort där ni nu bor så ska det till mycket för att man ska ge boende till den förälder som flyttar från orten, speciellt långt från orten.

Att du dessutom verkar vara dotterns primära anknytningsperson är också en fördel för dig. Beroende på hur ert samarbete och kommunikation fungerar, och kan förväntas fungera om han bor i ett annat land (tänker på underskrifter på dokument som rör dottern) kan det vara klokt att ansöka om enskild vårdnad utöver boendet.

Det är väldigt osannolikt att den förälder som flyttar, speciellt långt från tidigare bostadsort, skulle bli beviljad enskild vårdnad om den andre föräldern inte är på något sätt olämplig.

• Anonym (Hjälp)

Han är från Belgien och dottern är endast medborgare i Sverige.

Vad jag fattat de som är de inte tillåtet att ta barnet från hemlandet utan att båda säger ja till de.

So hoppas de är på de viset :)

Jag söker inte att ni ska svara hur exakt de kommer bli för oss, de förstår jag ju att de inte går.. vill bara ha svar runt omkring vårdnads frågan i allmänt eftersom jag knappt vet något om det just nu. O tänkte om någon vart med om liknande kanske?

• Ignoramus

Kan vara en god idé att gömma passet ändå, ifall mannen får för sig att sticka utomlands med henne utan din tillåtelse.

Anonym (Hjälp) skrev 2018-11-21 21:39:52 följande:

Han är från Belgien och dottern är endast medborgare i Sverige.

Vad jag fattat de som är de inte tillåtet att ta barnet från hemlandet utan att båda säger ja till de.

So hoppas de är på de viset :)

Jag söker inte att ni ska svara hur exakt de kommer bli för oss, de förstår jag ju att de inte går.. vill bara ha svar runt omkring vårdnads frågan i allmänt eftersom jag knappt vet något om det just nu. O tänkte om någon vart med om liknande kanske?

• Whitehorse1979
    Ignoramus skrev 2018-11-22 02:58:15 följande:

Kan vara en god idé att gömma passet ändå, ifall mannen får för sig att sticka utomlands med henne utan din tillåtelse.

Håller med här, håll hårt i både dottern och eventuellt pass.

Det finns ju föräldrar som stuckit med sina barn.

Vill han sen flytta tillbaka och inte träffa henne, fine-han får ju skylla sig själv.

• Aliona
    Ignoramus skrev 2018-11-22 02:58:15 följande:

Vad skulle det hjälpa? Pappan är från Belgien och man behöver inte pass inom Schengen.
  • Anonym (Stina)

Vårdnaden är väl gemensam nu? Då fortsätter den vara det även efter en skilsmässa. Det är inre något som någon lägger sig i om inte någon av er ansöker om ensam vårdnad.

Pappan får åka på semester med barnet mwn han får inte bosätta sig i ett annat land med barnet. Så oavsett vårdnad så ska alltså barnet stanna i Sverige där hen har sin hemvist sedan födseln.

• FuckGoggleAskMe
    Aliona skrev 2018-11-22 07:30:53 följande:

Vad skulle det hjälpa? Pappan är från Belgien och man behöver inte pass inom Schengen.

Pass eller nationellt ID-kort behöver man, men oftast kollas ju detta inte. Ensam förälder som reser med barn kan ju hellre bli kontrollerade - pass och intyg från andra föräldern behövs.
  • Aliona
    FuckGoggleAskMe skrev 2018-11-22 19:24:34 följande:

Pass eller nationellt ID-kort behöver man, men oftast kollas ju detta inte. Ensam förälder som reser med barn kan ju hellre bli kontrollerade - pass och intyg från andra föräldern behövs.

Jag antar att du pratar om flygbolagen kontroller när man flyger och då har du rätt, men man kan fortfarande resa med tex bil eller tåg mellan Sverige och Belgien utan några kontroller. Belgien som land kräver dessutom pass/ID för barn som reser med annan vuxen än föräldern, men det är ju inte fallet här.
  • Ignoramus

Fast nja, familjerätten brukar anse att det är svårt för den andra föräldern att ta viktiga beslut som rör barnet när den bor i ett annat land. Det vanliga är nog att man söker ensam vårdnad i TS situation.

Anonym (Stina) skrev 2018-11-22 08:34:32 följande:

Vårdnaden är väl gemensam nu? Då fortsätter den vara det även efter en skilsmässa. Det är inre något som någon lägger sig i om inte någon av er ansöker om ensam vårdnad.

Pappan får åka på semester med barnet mwn han får inte bosätta sig i ett annat land med barnet. Så oavsett vårdnad så ska alltså barnet stanna i Sverige där hen har sin hemvist sedan födseln.

• Anonym (Stina)
    Ignoramus skrev 2018-11-22 21:45:05 följande:

Fast nja, familjerätten brukar anse att det är svårt för den andra föräldern att ta viktiga beslut som rör barnet när den bor i ett annat land. Det vanliga är nog att man söker ensam vårdnad i TS situation.

Det krävs dock att man själv aktivt söker enskild vårdnad och därmed stämmer den andre på vårdnaden. Det är inte något som någon instans automatiskt lägger sig i, vilket jag tolkar att TS delvis undrar över. Man får självfallet ha gemensam vårdnad även om ena föräldern bor långt borta. Grundregeln är att föräldrarna gemensamt bestämmer.
  • Anonym (ja exakt)
    LFF skrev 2018-11-20 09:55:05 följande:
    Då får han väl låta bli att flytta hem igen då. 
    japp, håller med.

han gör fel.
Svar på tråden Vem får vårdnaden?