• NathalieAndersson

Hur ser eran ekonomi ut?

Hej, Jag ska snart flytta tillbaka till Sverige och är lite orolig...

Kan man leva två vuxna och ett barn på en lön? (ca. 14.000, hyra på 5600)

Hur ser eran ekonomi ut? Hur mycket tjänar ni/du? Hur många i hushållet?

utgifter? sparande? bil? resor? 

Tacksam för svar Skrattande

• Svar på tråden Hur ser eran ekonomi ut?
  • Anonym (Jag)
    NathalieAndersson skrev 2018-11-29 13:04:21 följande:

Jag har läst runt på nätet och är med i en grupp på facebook, där det finns flera personer i min situation (uppehållstillstånd) och där säger alla att han får vänta på sitt uppehållstillstånd i Sverige eftersom vi har ett gemsamt barn, MEN han får inte plugga eller jobba under den tiden. Men passa barnet, ta hand om hemmet och plugga hemma kan han ju... 

Och spela är ju informellt, så det räknas ju inte som jobb, blir nog ett - två gig i månaden tror jag.

För att han ska få uppehållstillstånd krävs också att du har en inkomst som kan försörja er alla tre och en lägenhet som är tillräckligt stor, i ert fall en 3:a.

Och nej det tar inte 5-8 månader nu. Migrationsverket ligger typ 1 år efter med alla ansökningar (lite olika i olika städer) och väntetiden nu ligger på upp mot 2 år.
  • NathalieAndersson
    Anonym (Jag) skrev 2018-11-30 06:35:05 följande:
    För att han ska få uppehållstillstånd krävs också att du har en inkomst som kan försörja er alla tre och en lägenhet som är tillräckligt stor, i ert fall en 3:a.

Och nej det tar inte 5-8 månader nu. Migrationsverket ligger typ 1 år efter med alla ansökningar (lite olika i olika städer) och väntetiden nu ligger på upp mot 2 år.

Jag är med i en facebook grupp som handlar om just inifrån ansökningar. 

Varje vecka skriver folk om deras fall. det är flera stycken som väntar i bara några månader. 

• Jemp
    NathalieAndersson skrev 2018-11-29 13:04:21 följande:

Jag har läst runt på nätet och är med i en grupp på facebook, där det finns flera personer i min situation (uppehållstillstånd) och där säger alla att han får vänta på sitt uppehållstillstånd i Sverige eftersom vi har ett gemsamt barn, MEN han får inte plugga eller jobba under den tiden. Men passa barnet, ta hand om hemmet och plugga hemma kan han ju... 

Och spela är ju informellt, så det räknas ju inte som jobb, blir nog ett - två gig i månaden tror jag.

Men du har väl inte FB som källa?
  • Robert 832

Har två jobb på drygt 125% sammanlagt och en ungefärlig månadsinkomst på 31000 f.s.

Det betalar hyran och alla tillkommande kostnader för hemmet på ca 5.7k, har drygt 10k i sparande. Betalar 2k för jobbrelaterade förmåner och akassa. Resten går till mat o nöje.

• NathalieAndersson
    Jemp skrev 2018-12-10 20:21:55 följande:
    Men du har väl inte FB som källa?
    Ja, det är ju riktiga människor som faktiskt är med om detta! Eller tror du att det är massor av fake profiler och att folk bara låtsas om allt?
  • Jemp
    NathalieAndersson skrev 2018-12-10 20:32:41 följande:

Ja, det är ju riktiga människor som faktiskt är med om detta! Eller tror du att det är massor av fake profiler och att folk bara låtsas om allt?

Det kan nog finnas båda delarna. För så viktiga saker bör du kolla upp vad som gäller direkt hos berörd myndighet.
  • Anonym (Aktivitetsersättning)

Själv lever jag på aktivitetsersättning (en form av sjukskrivning) pga. diverse anledningar. Då får jag typ 9.000 före skatt samt 96% av hyran i bostadstillägg vilket blir 11.694 efter skatt per mån. Jag bor ensam och har en hyra på nästan 5000. Så det blir tajt men det går. Att då leva två vuxna och ett barn på 14.000 kan bli tajt, det går men vill man det är frågan? Letar man extrapriser, skippar extra utgifter, inga extra abonnemang, nästan inga fritidsaktiviteter, ingen bil osv så kan det gå men det blir tajt.

Dock får man ju barnbidrag, bostadstillägg om ekonomin är låg osv. Men det kanske du har räknat in i dessa 14.

• NathalieAndersson
    Jemp skrev 2018-12-10 20:40:25 följande:
    Det kan nog finnas båda delarna. För så viktiga saker bör du kolla upp vad som gäller direkt hos berörd myndighet.
    Det är svårt när själva migrationsverket ljuger. Alla klagar på att dom ljuger och inte kan lagarna själva. När jag var i sverige och frågade om jag fick söka inifrån sade dom att vi inte fick det, vi var då tvungna att åka tillbaka till Brasilien. Nu har jag fått reda påatt vi visst får söka inifrån... Man kan inte lite på dom.
  • Anonym (Jag)
    NathalieAndersson skrev 2018-12-10 20:11:48 följande:

Jag är med i en facebook grupp som handlar om just inifrån ansökningar. 

Varje vecka skriver folk om deras fall. det är flera stycken som väntar i bara några månader. 

Det där handlade ju om permanent uppehållstillstånd. Då bor personen redan i Sverige med tillfälligt uppehållstillstånd. Och ja då går det på några månader när man förlänger det och får permanten.

Ni söker för försöka gången. Det är annorlunda.

Jag har själv gått igenom detta för några år sen. Har dessutom ganska nyss hjälpt en anhörig gå igenom det med.
  • Anonym (Ej)

Nej nej nej. Det går inte. Jag har ca 14500 hyra 2500. ensamstående.

Busskort 1300.

Övriga skulder 3000.

Jag får kämpa...

• Anonym (Jag)
    Anonym (Ej) skrev 2018-12-11 08:49:53 följande:

Nej nej nej. Det går inte. Jag har ca 14500 hyra 2500. ensamstående.

Busskort 1300.

Övriga skulder 3000.

Jag får kämpa...

Jag har ca 16500 kr i inkomst, en hyra på ca 5400 kr. Har bil och försäkring+bensin blir ca 2000 kr. Sen har vi andra försäkringar, mobil, internet osv. Är ensamstående med 2 barn. Men vi klarar oss fint. Man får planera och prioritera lite, men några större problem är det inte. Lägger även undan lite varje månad och vi reser utomlands till barnens släkt varje eller varannat år.
Svar på tråden Hur ser eran ekonomi ut?