• Anonym (Ts)

Hur ofta byter ni glas?

Undrar hur ofta ni tar rent dricksglas? Vad är vanligast?

I mitt liv har jag sett allt ifrån folk som tar nytt för varje gång de ska dricka, till folk som druckit ur samma "skopa" i flera månader....

Märker själv att det varierar beroende på VAD man dricker. T.ex. Har vi druckit nåt av brustabletter, mjölk el kaffe behöver det sköljas med vatten, annars blir det direkt smuts och måste diskas.

Kom att tänka på detta nu eftersom barnen är här varannan vecka och jag brukar byta glasen efter en veckas användning, ibland måste det bytas innan veckan är slut men det märker man tycker jag.

Hur brukar ni göra?

• Svar på tråden Hur ofta byter ni glas?
  • Anonym (Madde)
    Anonym (Stina) skrev 2018-11-28 20:33:23 följande:
    Beror på vad du menar med smutsigt? Hudflagor, bakterier från saliv, händerna på glaset...och så får det stå och gotta sig i köksvärmen i en vecka. Tänk att du slickar på en ren tallrik. Skulle du skölja av den under kranen lite snabbt och sedan äta mat från den?
    Om jag slickar på en ren tallrik, skulle jag sen äta från den? Ja självklart.. Skulle inte ens känna nåt behov att skölja av den. Mitt eget saliv ju.
  • Anonym (asdf)

Varför är ämnet postad i "Familjehem"? Socialtjänsten borde veta.

• Anonym (Ungefär)
    Anonym (w) skrev 2018-11-28 22:19:35 följande:

Fast, det finns ju andra saker som man använder i flera dagar som också kommer i kontakt med munnen. Tandborsten till exempel, den rengör i alla fall inte jag supergrundligt utan jag sköljer bara av tandkrämen lite snabbt efter att jag har borstat tänderna. Och den har jag ju i månader. Eller när man torkar sig runt munnen med samma handduk många gånger, det är ju förmodligen en del bakterier där också som hamnar på läpparna då. 

Såklart blir det ju bakterier på ett glas, men jag har svårt att tro att man utsätter sig för så extremt mycket mer bakterier genom just den grejen. Kan ha fel, men det var bara en tanke jag fick när jag läste inlägg här som antyder att det är jätteofräscht att använda samma glas flera dagar. För så extremt ofräscht tror i alla fall inte jag att det blir. :) 

Varför har du samma tandborste i flera månader?
  • Anonym (w)
    Anonym (Ungefär) skrev 2018-11-28 22:55:20 följande:
    Varför har du samma tandborste i flera månader?

Jaadu, har nog inte direkt reflekterat över exakt varför jag har en tandborste en viss tid, haha. Vet ärligt talat inte ens hur länge jag har samma, förmodligen alldeles för länge. Men kollar du till exempel länken jag har klistrat in längst ner så ser du att de allra flesta, enligt den undersökningen, verkar ha samma tandborste mer än en månad. Sen att jag själv kanske har den längre än tre månader som verkar vara någon slags rekommendation för hur ofta man minst bör byta, det är väl kanske inte jätterelevant i just den här tråden. Min poäng var bara att ställa det här med glasen i relation till något annat som man inte byter varje dag, för det gissar jag är väldigt ovanligt när det gäller tandborstar? :) 

www.metro.se/artikel/s%C3%A5-ofta-byter-vi-tandborste-och-s%C3%A5-s%C3%A4llan-anv%C3%A4nder-vi-tandtr%C3%A5d-xr

• EnAnonumius
    Anonym (Stina) skrev 2018-11-28 20:33:23 följande:
    Beror på vad du menar med smutsigt? Hudflagor, bakterier från saliv, händerna på glaset...och så får det stå och gotta sig i köksvärmen i en vecka. Tänk att du slickar på en ren tallrik. Skulle du skölja av den under kranen lite snabbt och sedan äta mat från den?
    Om det varit jag själv som slickat på tallriken så skulle jag kunna lägga på maten och sedan äta från den tallriken ja.
    För det är ju liksom mina egna bakterier och mitt egna saliv inte någon annans liksom som jag sköljer av.
    Då skall du ha i minnet att jag är den personen som diskar mitt dricksglas efter varje användning till middagen.

• Kirenaj68
    Anonym (Ts) skrev 2018-11-28 09:14:00 följande:

Undrar hur ofta ni tar rent dricksglas? Vad är vanligast?

I mitt liv har jag sett allt ifrån folk som tar nytt för varje gång de ska dricka, till folk som druckit ur samma "skopa" i flera månader....

Märker själv att det varierar beroende på VAD man dricker. T.ex. Har vi druckit nåt av brustabletter, mjölk el kaffe behöver det sköljas med vatten, annars blir det direkt smuts och måste diskas.

Kom att tänka på detta nu eftersom barnen är här varannan vecka och jag brukar byta glasen efter en veckas användning, ibland måste det bytas innan veckan är slut men det märker man tycker jag.

Hur brukar ni göra?

Det beror på. Ett mjölkglas använder jag bara en gång, men för övrig vätska sköljer jag ur den varje gång jag har använt den under dagen. På kvällen lägger jag in den i diskmaskinen. Likadant med en kaffe- eller tekopp. Sköljer ur den efter varje  användning och in i diskmaskinen på kvällen. 
  • Tow2Mater

Vattenglaset i badrummet använder jag i flera veckor. Ett vattenglas i köket i ett par tre dagar. Kaffemuggen på jobbet hänger också med i flera veckor....

• Tow2Mater
    Anonym (S) skrev 2018-11-28 09:30:35 följande:

Tänker bara på resten av lägenheten/huset är om man inte diskar ur glas varje dag... *ryser*

Tack för den bilden Kräks

Som om de är på nåt sätt relaterade?

Du borde undra vad alla miljönissar som inte vill använda riktiga rengöringsmedel har i sina hem (toa, diskho, golv, tvättmaskin..) ...
  • Anonym (Hmmm...)

Om jag druckit vatten kan jag drick ur samma dricksglas flera dagar, men det är bara jag som dricker ur det då. Om det varit mjölk i diskas det.

• Anonym (J)
    Anonym (Eh) skrev 2018-11-28 15:29:53 följande:

Förstår inte vad som är så svårt med att diska just glasen, man kör ju diskmaskinen för tallrikar, bestick etc ändå? Eller kör ni diskmaskinen med översta delen tom förutom en gång i veckan? Eller diskar ni inte tallrikarna heller?

Alla har inte ens diskmaskin. När jag hade det bytte jag varje gång, det är dock onödigt. Jag vet inte med et men jag har rena händer och ren mun. Självklart kan man använda det i några dagar utan att behöva diska, bara att skölja av.
  • mammatill6
    Anonym (J) skrev 2018-11-30 09:28:28 följande:

Alla har inte ens diskmaskin. När jag hade det bytte jag varje gång, det är dock onödigt. Jag vet inte med et men jag har rena händer och ren mun. Självklart kan man använda det i några dagar utan att behöva diska, bara att skölja av.

Vet du hur mycket bakterier du har i mun?
  • Anonym (bio)
    mammatill6 skrev 2018-11-30 09:30:51 följande:
    Och?  Dom flesta bakterierna tillhör normalfloran och ska vara där. Dom andra rackarna är såna vi är vana vid och tål. Det är inte farligt att dricka ur samma dricksglas flera gånger per dag.
  • Anonym (J)
    mammatill6 skrev 2018-11-30 09:30:51 följande:

Byter du tandborste varje dag?
  • felicityporter

Shit, en vecka ur samma glas?! Det låter väldigt snuskigt i mina öron.
    Dricker vi mjölk brukar vi skölja ur det och hälla i ny mjölk, sedan diskas det. Dricker vi vatten kan vi använda samma glas 3-4 gånger innan det diskas. Om vi dricker läsk brukar vi skölja ur och fylla på med samma läsk typ 3 gånger sedan åker det i diskhon.

• tvillingmammaVastmanland
    Tow2Mater skrev 2018-11-30 02:34:26 följande:
    Som om de är på nåt sätt relaterade?

Du borde undra vad alla miljönissar som inte vill använda riktiga rengöringsmedel har i sina hem (toa, diskho, golv, tvättmaskin..) ...
    Riktiga rengöringsmedel, vad är det för dig?

Själv använder jag bara mikrotrasor och miljömärkt såpa, vilket fungerar utmärkt.
    Samt centraldammsugare som samlar upp den mesta smutsen innan man våttorkar.

https://www.naturskyddsforeningen.se/vad-du-kan-gora/gron-guide/stada-utan-giftiga-kemikalier
Svar på tråden Hur ofta byter ni glas?