• Fremdehake

Antal maskiner tvätt/vecka

Hej!

Jag är ensamstående med en son på 11 år med diagnosen ADHD.

När jag ansökte om vårdbidrag för honom så ansökte jag om lite merkostnader också. Då ansökte jag bland annat om merkostnad för tvättmedel då den är hög hos oss.

Hemma hos oss tvättar jag mellan 7-10 maskiner i veckan.

Vad tvättar ni i veckan?

Enligt försäkringskassan är det normalt med 7-10 maskiner i veckan.

• Svar på tråden Antal maskiner tvätt/vecka
  • LFF
    Anonym (Fia) skrev 2018-12-04 20:44:03 följande:
    Förlåt för OT men, 5 femåringar?!

Femlingar?

Särkullsbarn, tvillingar plus trillingar?

Familjehemsbarn?

Blev då nyfiken bara, du behöver inte svara.
    Nä, trött och tryckte på lite knasiga knappar. Det ska stå 2 5-åringar *skrattar åt mig själv*
  • Deeelicious

Varför skulle ett barn med adhd behöva tvätta oftare? Smutsar han ner kläderna mer än ett barn utan den diagnosen anser du? Och hur mycket skulle i så fall vara rimligt enligt dina föräväntningar att begära ut i ersättning?

• sextiotalist
    Deeelicious skrev 2018-12-05 10:10:28 följande:

Varför skulle ett barn med adhd behöva tvätta oftare? Smutsar han ner kläderna mer än ett barn utan den diagnosen anser du? Och hur mycket skulle i så fall vara rimligt enligt dina föräväntningar att begära ut i ersättning?

En del med funktionsnedsättningar kan absolut smutsa ner sig mer än andra barn. Men det finns "normalstörda" barn som kan vara riktiga smutsgrisar, som gärna tar genvägen över leråkern.
  • Anonym (cirka 5)
    Fremdehake skrev 2018-12-03 16:11:33 följande:

Hej!

Jag är ensamstående med en son på 11 år med diagnosen ADHD.

När jag ansökte om vårdbidrag för honom så ansökte jag om lite merkostnader också. Då ansökte jag bland annat om merkostnad för tvättmedel då den är hög hos oss.

Hemma hos oss tvättar jag mellan 7-10 maskiner i veckan.

Vad tvättar ni i veckan?

Enligt försäkringskassan är det normalt med 7-10 maskiner i veckan.

Även om vi säger att all tvätt hos dig är motiverad (kanske sonen är inkontinent, rullar i gyttja etc) så undrar jag hur många kronor/maskiner extra du menar att det blir när du talar om merkostnader för tvättmedel.

Även om du skulle bo på en ort där det är hårt vatten och tvättmedel är dyrt och aldrig på extrapris så handlar det om ett par kronor per maskin om du doserar rätt för t ex Ariel. Tio "extra" maskiner motsvarar då någon tjuga, tjugo "extra" maskiner det dubbla. Är det vad du ansökt om?

Accepterar du icke miljömärkt och parfymerat tvättmedel finns ju riktigt billiga alternativ som Lidl:s Formil, som fått jättebra resultat i test, då handlar det om under kronan per maskin.
  • ja88

Är ni endast en vuxen och ett barn i hushållet så låter det mycket. Vi är två vuxna och tre barn (samt fem hundar som smutsar ner en del filtar och handdukar osv) och vi tvättar nog i genomsnitt ungefär 7-8 maskiner i veckan kan jag tro, om det inte händer något särskilt. Då har vi en stor maskin med 8 kg kapacitet och den är alltid fylld.

• cloudberry79

Det krävs ju en ganska stor summa för att få merkostnader alls, så extra tvätt och extra inköp av kläder brukar inte räcka för att komma upp i nödvändig summa.

Mitt barn med ADHD har kronisk förstoppning som gör att det blir olyckor i kläderna flera gånger i veckan, så jag kör typ 3 stycken 60-maskiner per vecka utöver de ca 5 maskiner jag i övrigt kör under veckan. Får slänga flera underkläder i månaden och köpa nytt. Dessutom har vi kostnader för att barnet sliter ut väldigt mycket kläder onormalt fort (biter på kragen, muddar mm), men det räcker ändå inte upp till merkostnader. Vi hade tidigare merkostnader, eftersom vi hade läkemedelskostnaden, men medicinen är ju numera kostnadsfri för barn under 18 år.

Just NO.
  • Anonym (nja)
    Rödtjärnens Anna skrev 2018-12-05 15:56:23 följande:

Vi är 2 vuxna och en ettåring. Vi kör en maskin varannan vecka. Vi vädrar kläder oftare än att tvätta.

Wow, det var sparsam tvättning det... och sunkigt. Det kanske är din man som jobbar på mitt jobb? Han har alltid illaluktande kläder som ser skitiga ut och alla utom han själv fattar att det är skitäckligt att gå runt bland folk i smutsiga kläder.
  • nernu

Driver du? Hur mycket bidrag tänkte du att du skulle få då?

• Miva

Är bara nyfiken då jag också har ett barn med ADHD, varför skulle det gå mer tvättmedel för att ditt barn har ADHD? Tycker det låter jättekonstigt att du skulle behöva tvätta mer på grund av det och det skulle ge rätt till vårdbidrag för merkostnad.

• Rödtjärnens Anna
    Anonym (nja) skrev 2018-12-05 16:41:48 följande:

Wow, det var sparsam tvättning det... och sunkigt. Det kanske är din man som jobbar på mitt jobb? Han har alltid illaluktande kläder som ser skitiga ut och alla utom han själv fattar att det är skitäckligt att gå runt bland folk i smutsiga kläder.

Det tror jag inte eftersom han/vi har arbetskläder som tvättas av arbetsgivaren.

Vi har mycket ullkläder vilket inte ska tvättas för ofta utan vädras.
  • Anonym (nja)
    Rödtjärnens Anna skrev 2018-12-05 19:12:55 följande:

Det tror jag inte eftersom han/vi har arbetskläder som tvättas av arbetsgivaren.

Vi har mycket ullkläder vilket inte ska tvättas för ofta utan vädras.

Handdukar och lakan då? Vädrar ni det också istället för att tvätta? Underkläder?
Svar på tråden Antal maskiner tvätt/vecka