• Anonym (Ts)

Min man tror soc delar ut lägenheter

Vi är småbarnsföräldrar, har bra utbildning och jobb och har det bra tillsammans. Vänner runt oss skiljer sig och då kom denna diskussion upp. Min man tror på allvar att om man bråkar, slåss och vill skiljas kan man gå till soc och så har de skyldighet att fixa boende till en, för man kan ju inte bli hemlös. Att det bara är att vara ihärdig och att soc visst köper lägenheter. Han förstår verkligen inte att vanliga drogfria kan bli hemlösa. Kan någon som varit i den sitsen förklara för honom hur det är i verkligheten?

• Svar på tråden Min man tror soc delar ut lägenheter
  • jrockyracoon
    Anonym (Mannen) skrev 2018-12-18 15:41:40 följande:
    Exakt arbetslösa svenskar eller dom som går på socialen har ingen chans. Mustafa 40 år med 5 barn och fru måste ju gå före.
    Tycker du att det är fel att en familj med 5 barn får hjälp om de behöver, enbart för att mannen heter Mustafa?

Det tycks vara något fel på dig.

Det vi kan sträva mot är ett samhälle där alla utsatta grupper får hjälp. Att ställa utsatta grupper mot varandra blir fel - t.ex. att fråga sig om en handikappad person ska få hjälp före en äldre som har svårt att gå. Vad vinner man på sådana resonemang?

Problemet är att stora skattereformer har gett offentlig sektor mindre resurser att dela ut, samtidigt som skamlöst stora vinster hamnar i höginkomsttagarnas fickor. Så skulden ligger i slutändan på dem som röstat fram sådana reformer, inte hos någon annan.
  • Anonym (mor)
    jrockyracoon skrev 2018-12-20 04:07:05 följande:
    Tycker du att det är fel att en familj med 5 barn får hjälp om de behöver, enbart för att mannen heter Mustafa?

Det vi kan sträva mot är ett samhälle där alla utsatta grupper får hjälp. Att ställa utsatta grupper mot varandra blir fel - t.ex. att fråga sig om en handikappad person ska få hjälp före en äldre som har svårt att gå. Vad vinner man på sådana resonemang?

Problemet är att stora skattereformer har gett offentlig sektor mindre resurser att dela ut, samtidigt som skamlöst stora vinster hamnar i höginkomsttagarnas fickor. Så skulden ligger i slutändan på dem som röstat fram sådana reformer, inte hos någon annan.
    Men när staten och kommunen gör sin budget så ställs väl grupp mot grupp hela tiden? Tänker du att det ska vara "allt åt alla" och pengarna ska räcka nu när vi blivit rätt så många fler dessutom?
  • Tom Araya

Fast nu är det så att resurserna är begränsade, vilket innebär att för varje invandrad som får hjälp så är det någon svensk medborgare som blir utan.
    Förhåll dig till det som är verkligheten istället för att leva i din drömbubbla.
  • Anonym (Hönan Agata)
    Anonym (Mannen) skrev 2018-12-18 21:42:53 följande:
     Där emot en kriminell afgan fick en lägenhet.
    Men usch Spöke
  • Panduro
    Anonym (eee) skrev 2018-12-18 21:32:10 följande:

ok, så du vill bo på ett HBV-hem då?

Det var inte mig du frågade, men jag svarar ändå. Fick jag välja på att vara hemlös eller bo på ett hvb-hem skulle jag nog ta det sistnämnda.
  • Anonym (Praktisk)
    Tycker du att det är fel att en familj med 5 barn får hjälp om de behöver,
    enbart för att mannen heter Mustafa?

Ja, jag tycker det är fel att ge bostäder till folk
    enbart för att de har muslimska namn.
    Varför skall inte svenskar ha samma rättigheter ?

https://mitti.se/nyheter/familjen-tvingas-att-lamna-sitt-hem/
  • jrockyracoon
    Anonym (Praktisk) skrev 2018-12-20 11:41:08 följande:
    Ja, jag tycker det är fel att ge bostäder till folk
    enbart för att de har muslimska namn.
    Varför skall inte svenskar ha samma rättigheter ?

https://mitti.se/nyheter/familjen-tvingas-att-lamna-sitt-hem/
    Du har fel på så många sätt att det gör ont.

1. Även svenskar kan heta Mustafa.
    2. I Sverige står alla lika inför lagen. Det betyder att alla svenskar har samma rättigheter.
    3. En hyresvärd äger sitt hus, och kan därför hyra ut det till den person som denne själv väljer. Detta gäller även för en kommun. 
    4. Det är inte de kommande hyresgästernas fel att kommunen har valt att lösa  problemet med bostad på det sätt som beskrivs i artikeln.

Att tycka illa om en person p.g.a. dennes namn är lika korkat som att backa framåt.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (bara till invandrare) skrev 2018-12-18 15:38:32 följande:

dom får även förtur i bostadskön

Nej de får de inte.
  • Anonym (bara till invandrare)
    Anonym (Soc.) skrev 2018-12-21 18:49:55 följande:

Nej de får de inte.

Det får dom absolut!
  • Tom Araya
    jrockyracoon skrev 2018-12-21 18:44:41 följande:
    Du har fel på så många sätt att det gör ont.

1. Även svenskar kan heta Mustafa.
    2. I Sverige står alla lika inför lagen. Det betyder att alla svenskar har samma rättigheter.
    3. En hyresvärd äger sitt hus, och kan därför hyra ut det till den person som denne själv väljer. Detta gäller även för en kommun. 
    4. Det är inte de kommande hyresgästernas fel att kommunen har valt att lösa  problemet med bostad på det sätt som beskrivs i artikeln.

Att tycka illa om en person p.g.a. dennes namn är lika korkat som att backa framåt.
    1. Ja, man kan heta Mustafa och räknas som svensk, men räknas man som svensk har man ingen rätt till sådant stöd som specifikt riktas till flyktingar.

2. Det finns vissa utpekade grupper som har givits rätt till bostad i lagstiftningen och dit hör inte vuxna, normalfungerande svenska, d.v.s. en stor del av Sveriges befolkning.

3. Nej, kommunen är en myndighet och får inte göra sådana val som ett privat företag eller en privatperson kan göra.

4. Nej, det är det såklart inte, men är ett klent försvar för hur kommunen använder sina resurser.

5. Ja

• Anonym (bara till invandrare)
    Tom Araya skrev 2018-12-21 20:34:39 följande:

1. Ja, man kan heta Mustafa och räknas som svensk, men räknas man som svensk har man ingen rätt till sådant stöd som specifikt riktas till flyktingar.

2. Det finns vissa utpekade grupper som har givits rätt till bostad i lagstiftningen och dit hör inte vuxna, normalfungerande svenska, d.v.s. en stor del av Sveriges befolkning.

3. Nej, kommunen är en myndighet och får inte göra sådana val som ett privat företag eller en privatperson kan göra.

4. Nej, det är det såklart inte, men är ett klent försvar för hur kommunen använder sina resurser.

5. Ja

Det finns ingen etnisk svensk som heter Mustafa
Svar på tråden Min man tror soc delar ut lägenheter