• Anonym (Snart föräldralös)

När mamma dör

Jag sitter vid min mors dödsbädd. Jag har fått en kvalificerad gissning om att hon går bort som senast imorgon f. m. Någon som kan peppa upp mig så att jag kan vara ett så bra stöd som möjligt för mor i denna svåra stund?

• Svar på tråden När mamma dör
  • Anonym (A)

Beklagar sorgen, tänker på dig.

• LittleSunshine84

Din närvaro gör mkt, prata om gamla minnen om framtiden. Massera försiktigt din mammas händer, lätt, lätt beröring. Stryk försiktigt över håret.

När jag jobbade på hospice var beröring och sällskap ovärdeligt.

Beklagar så.

• Postman

Beklagar verkligen, prata lite om fina gemensam minnen, spela kanske någon musik du vet hon tycker om.

Vi fungerar alla olika men jag liksom kopplar bort delar av hjärnans funktioner och är bara fokuserad på själva situationen.

• lövet2

Ta pauser. Korta micropauser så du inte bryter i hop.
    När jag satt vid pappas dödsbädd, så stoppade jag i hörlurarna en gång i timmen och lyssnade på musik i 5 minuter och bara blundade. Han var inte vid medvetande och jag behövde vila mig från hans andetag. De lät liksom högre och högre hela tiden, men när jag haft musik i öronen en stund, så orkade jag ett tag till.

Beklagar sorgen ...

• Anonym (?)
    Anonym (Snart föräldralös) skrev 2018-12-18 19:40:03 följande:

Jag sitter vid min mors dödsbädd. Jag har fått en kvalificerad gissning om att hon går bort som senast imorgon f. m. Någon som kan peppa upp mig så att jag kan vara ett så bra stöd som möjligt för mor i denna svåra stund?

Det finns absolut ingen som kan göra en kvalificerad gissning att din mamma ska gå bort senast imorgon förmiddag!
  • Tiina87

Visa att du finns där, hålla i handen och prata. Men minst lika viktigt allt är att DU måste ta hand om dig själv! Gå ut, ta frisk luft, få en paus och prata med folk om hur du känner! Tillåt dig att faktiskt få ta en paus på några minuter, en timme. Detr otroligt viktigt för att du ska orka.

Jobbar själv som ssk inom äldrevården och vi brukar säga till att de kan behöva en paus någon gång ibland, få gå ut och ta friskt luft etc.

• Tiffany

Skickar massa styrkekramar till dig. Måste vara fruktansvärt tungt detta. 

• Anonym (Z)

Jag hade nog sagt, att nu får du träffa alla andra som har gått, över på andra sidan.

• Anonym (Snart föräldralös)

Återigen,

tack för alla goda råd och omtanke. De värmer i vintermörkret. Ni lyckas peppa mig!

• Pope Joan II
    Anonym (?) skrev 2018-12-19 00:59:50 följande:
    Det finns absolut ingen som kan göra en kvalificerad gissning att din mamma ska gå bort senast imorgon förmiddag!
    Det är väl klart att det gör det. I en framskriden process av döende så kan andningen bli oregelbunden eller ytlig (Cheyne-stokes andning), lägg därtill annat som också det ger en mycket god bild av hur långt personen har kvar. Marmorerade ben och andra tecken är mycket tillförlitliga.
  • Pope Joan II
    Anonym (Snart föräldralös) skrev 2018-12-19 08:04:48 följande:

Återigen,

tack för alla goda råd och omtanke. De värmer i vintermörkret. Ni lyckas peppa mig!

Vad fint att du har möjlighet att vara där tillsammans med din mamma. 
  • Anonym (?)
    Pope Joan II skrev 2018-12-19 09:59:58 följande:

Det är väl klart att det gör det. I en framskriden process av döende så kan andningen bli oregelbunden eller ytlig (Cheyne-stokes andning), lägg därtill annat som också det ger en mycket god bild av hur långt personen har kvar. Marmorerade ben och andra tecken är mycket tillförlitliga.

Cheyne-stokes andning har inget dödsprocessen att göra. Och nej, man inte säga säkert eller ens 99% att döden kommer inträffa där och då. Man kan trooch gissa att det kommer att ske inom de närmsta timmarna/dygnet. Men aldrig ge en kvalificerad gissning.

Marmorerade ben och förändrad andning kan ske dagar innan, så nej det är inget säkert tecken.
  • Nymphaea
    Anonym (?) skrev 2018-12-19 00:59:50 följande:
    Ask yourself, "am I adding value right now?"
  • Pope Joan II
    Anonym (?) skrev 2018-12-19 10:47:21 följande:
    Cheyne-stokes andning har inget dödsprocessen att göra. Och nej, man inte säga säkert eller ens 99% att döden kommer inträffa där och då. Man kan trooch gissa att det kommer att ske inom de närmsta timmarna/dygnet. Men aldrig ge en kvalificerad gissning.

Marmorerade ben och förändrad andning kan ske dagar innan, så nej det är inget säkert tecken.
    Jag ämnar inte lägga beslag på ts viktiga tråd för att dividera med dig, jag nöjer mig med att konstatera att du inte verkar veta vad "kvalificerad gissning" betyder. 
  • Anonym (P)

Om detinte är försent och plats finns, så kryp ner bredvid henne om du behöver sova lite. Det finns en gräns för hur länge man själv orkar ????

• Anonym (?)
    Pope Joan II skrev 2018-12-19 21:03:54 följande:

Jag ämnar inte lägga beslag på ts viktiga tråd för att dividera med dig, jag nöjer mig med att konstatera att du inte verkar veta vad "kvalificerad gissning" betyder. 

Jodå, jag vet vad kvalificerad gissning innebär. Men jag vet också, till från sig, att man aldrig kan ge en kvalificerad gissning på att en person "bort som senast imorgon f. m.". Man kan dock vissa att det troligen sker inom närmsta dygnet.
Svar på tråden När mamma dör