Jag vet varför män slår sina fruar
Man. Gift. Barn.
Funderat i många år över varför män slår sina fruar.
Kom på svaret häromdan.
Det beror på deras sätt att hantera sina egna känslor.
Det går till ungefär såhär:
En situation uppstår för mannen. Situationen orsakar en känsla som dyker upp inom dem, en känsla som väcker obehag, till exempel sorg, avvisande, hat, förnedring, oro etc, hela kroppen sätts i brand, ett tryck byggs upp inom dem, ett tryck som inte får plats inom dem, ett tryck som de inte kan bära inom sig. Istället för att bära trycket så gör de sig av med trycket, låter det få pysa ut, eftersom de inte har strategier för att hantera trycket på något annat sätt, så de slår sig fria. De gör sig av med trycket/känslorna.
Våldet handlar om männens sätt att hantera sina känslor.
Man är alltid två när man dansar tango säger någon. Jo, en del kvinnor kan provocera fram männens värsta sidor. Men än en gång. Då handlar det om gränssättning från mannens sida. Att säga ifrån. Att JAG tänker inte bli provocerad av dina ord. JAG väljer att gå min väg. Att gå från situationen, från den provocerande kvinna till exempel.
Saker som spär på allting. Testosteron.
Fler frågor. Varför slår bara vissa män och andra aldrig? Jag vet inte. Jag tror faktiskt att alla män har en potentiell risk/möjlighet att utöva våld mot sin fru/partner, om de "rätta" omständigheterna finns på plats. Sedan tror jag också att våldet inte alltid behöver vara slag, utan kan även te sig som ord, kommentarer, suckar, etc. Men då övergår det mer till ett psykiskt våld. Där tror jag att både män och kvinnor kan göra lika stor skada.
Hur löser vi då detta mansproblem? Löser vi det genom att låta våra småpojkar tala om känslor med sina mammor? Eller bör dagens pappor bli mer närvarande med sina söner? Jag vet inte. Vad tror du?