• Anonym (Ankan)

Skitdåligt förhållande men vill inte vara ensam resten av livet

Jag har ett superdåligt förhållande. Det är verkligen illa. Han är en hemsk person och jag kan inte hitta någonting positivt med honom längre. Alls. Vi borde ha separerat för 8-10 år sedan egentligen, innan irritationen blev till hat. Nåja. 

Men, jag vågar inte flytta för jag vill inte leva resten av mitt liv ensam. Jag har bra vänner, men vi alla har heltidsjobb och familjer och bor inte så nära varandra, och ses därför inte alls så ofta som jag skulle vilja. Förhållandet har alltid varit dåligt, men nu är det verkligen en klump i magen så fort jag ens tänker på att vara hemma. 

Jag är väldigt väldigt ful och jag vet därför att jag aldrig kommer att träffa någon annan. Det är inte så att jag är helt nertryckt eller att jag har dåligt självförtroende (det har jag såklart också), men jag är verkligen objektivt ful. Det är därför jag inte kunde få någon annan än honom, trots att jag försökte. Jag vill så himla gärna separera, av hela mitt hjärta, men vill samtidigt inte bli ensam varenda dag resten av mitt liv. Jag tycker att livet berikas av relationer, och jag vill gärna vara i ett förhållande. Det här handlar alltså inte om att jag behöver pepp för att få bättre självförtroende, jag har verkligen ett utseende så att folk tar avstånd och det är ingenting som jag själv byggt upp i mitt huvud. Visst, alltså jag förstår att det såklart finns en möjlighet att träffa någon som inte bryr sig om hur jag ser ut, men chansen är oerhört liten, och ni får helt enkelt tro på mig när jag säger att jag inte ser normal ut.

Men, hur kan man acceptera att vara ensam varenda dag? Aldrig ha sällskap, aldrig ha sex och aldrig någon som kan vara barnvakt om man vill ta en promenad. Vi har två barn ihop, och vid en separation är vi väldigt överens om att vi inte ska ha varannan vecka, utan jag kommer ha barnen på heltid (tack och lov!), och det ökar ju inte chanserna att få bra relationer på sikt direkt. Jag kommer inte kunna ha möjlighet att utöva fritidsintressen eller ta extrajobb och på det sättet träffa bra, trevligt, folk. Hur kan man ändra sin egen inställning och tycka om ensamheten? Hur kan man göra för att må bra även om man är ensam varje dag? 

• Svar på tråden Skitdåligt förhållande men vill inte vara ensam resten av livet
  • Anonym (Tjej)

Vännen.. inte lätt situation, jag förstår. Jag hade tänkt som så att om jag stannar i relationen är chansen ännu mindre att det blir bra än om jag lämnar och iallafall försöker. Kanske hellre att jag misslyckas men har försökt än att jag gav upp och led med en man jag avskydde. Gillar du att ha sex med honom? Eftersom du har det som anledning att stanna. Om du inte gör det, kanske du ska fundera på vilken tortyr du utsätter dig för. Är det en relation du vill att dina barn ska se upp till t.ex? Hur annorlunda du än ser ut är du värd att vara lycklig och du är värd kärlek. Tror du inte på det själv gör du det såklart ännu svårare för dig.

• Anonym (Ankan)
    Anonym (Livia) skrev 2019-01-02 14:07:20 följande:

Lämna. Slösa inte ytterligare år eller dagar i ett förhållande du inte trivs i. Se det som att du även ger honom en chans till lycka. Jag tog initiativ till skilsmässa efter 14 år tillsammans. Vi hade dock inga barn, men villa och annat gemensamt. Det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det tidigare.

Tack för fint svar! Hur är ditt liv efter separationen?
  • Anonym (Ankan)
    Mimosa86 skrev 2019-01-02 14:40:37 följande:

1) träffa en terapeut som kan ge dig vägledninge med hur du bygger upp dig själv och ta kontakt med folk. Börja hos din barnmorska och berätta om problemet sänkan de guida dig rätt.

2) fyll ditt liv med bra relationer. Vänner och bekanta. Familjemedlemmar. Folk som gör dig glad och som kan hjälpa till när du behöver paus från barnen.

Acceptera inte den situation du har. Du förtjänar det bästa i livet.

Tack för bra tips! Jag har inte haft barnmorska på väldigt länge, så det känns lite märkligt, men absolut ett bra tips i övrigt. Jag vet bara inte riktigt var jag ska börja. Jag tror att jag skulle ha väldigt svårt att berätta för någon hur det ligger till på riktigt. Alla tror att vi har ett bra liv och förhållande och skulle jag berätta för någon hur han verkligen är skulle jag nog må väldigt dåligt
  • plättarmedsylt
    Anonym (Ankan) skrev 2019-01-02 14:51:59 följande:

Jag förstår inte riktigt varför jag ska behöva försvara mina åsikter, eftersom tråden inte riktigt handlar om att försöka förändra honom, men han har väldigt många dåliga sidor. Jag förstår att jag inte kan förändra honom, bara mig själv, men jag har försökt det så länge. Det viktigaste är ju dock att han gör mig, och barnen (speciellt ett utav dom) väldigt väldigt ledsna och det tycker jag inte att någon ska behöva uppleva. Sedan har han väldigt många sidor som jag verkligen avskyr, men som någon annan kanske kan stå ut med. Jag tror dock att han kommer att få väldigt svårt att ha ett förhållande med en vuxen person, åtminstone något som varar, men tro mig när jag säger att det är verkligen inte svartsjuka som pratar när jag säger så

Varför blir du defensiv? Jag har aldrig ifrågasatt dig. Jag ställde en enkel fråga.
  • Meriall

Om ni separerar så kan du kanske låta en student vara inneboende mot att betala en del av hyran eller vara barnvakt då och då. Då slipper du bo ensam och får kanske en ny bra vän också,

• Anonym (Livia)
    Anonym (Ankan) skrev 2019-01-02 14:55:16 följande:

Tack för fint svar! Hur är ditt liv efter separationen?

Så mycket bättre. Vi bodde i en stad där ingen av oss hade några kopplingar, så nu har vi båda lämnat den staden (för olika orter). Jag är inte ensam, även om jag upplever att det är svårt att hitta vänner som vuxen. Men det går. Jag bor i en bostadsrätt mitt i stan och har en tillsvidareanställning på ett helt ok jobb.

Det var faktiskt enklare än jag trodde att sälja huset, skiljas från några gemensamma/hans vänner etc.
  • CitronTulo

Om er dåliga relation går ut över barnen så behöver du tänka på deras bästa och inte tänka att DU inte vill vara ensam! Du är ju dessutom inte ensam när du har barn! Om du tror att du inte kommer hitta någon ny man för att du anser dig ful så se dig omkring, finns många män som inte är särskilt snygga och som tänker likadant om sig själva! Tror att du kommer växa som människa och bli starkare om du vågar bryta upp från din dåliga relation och stå på egna ben!

• Anonym (Tess)

Jag hade hellre levt ensam resten av livet än att leva ihop med en man som du beskriver.

Som någon annan sa, livet år för kort. Man ska inte nöja sig, man ska sträva efter något bättre. Ingen går väl in u en fodbollsmatch med hopp om att komma tvåa?

Det kommer bli skitufft till en början, det kan jag lova dig! Men jag tror du kommer blomma ut, växa som människa och gå starkare ut. Lämna den där mannen, fokusera på barnen och när dom växt till sig så kommer det garanterat en man som älskar dig och tycker du är vackrast i världen :)

• Anonym (tänk)
    Anonym (Ankan) skrev 2019-01-02 14:44:23 följande:

Dom mår såklart inte alls bra. Försöker väl ändå tänka att det är bättre att dom bor i villa i stan med trädgård och egna rum samt en hel del pengar att spendera på roliga saker, och ha kvar sina kompisar i skolan, än att tvingas flytta till en liten lägenhet i utkanten/förorten och antingen pendla långt, eller byta skola (för den ena skulle det innebära en väldigt väldigt jobbig process). Står såklart i bostadskön för en hyresrätt, men det är få av dom här och kräver 10-12 år i köpoäng

Förstår att det är svårt att avstå från högre materiell standard, men på sikt är det nog ett mindre dåligt val än att leva i känslomässig misär.
  • AndreaBD
    plättarmedsylt skrev 2019-01-02 15:57:36 följande:
    Varför blir du defensiv? Jag har aldrig ifrågasatt dig. Jag ställde en enkel fråga.
    Men den frågan är helt oväsentlig i sambandet. Hon tycker inte det finns något positivt med killen, så då kommer du ju knappast få henne att ändra sig. Det ska mycket till tills det blir så, så det tycker hon nog inte ur någon tillfällig idé.
  • AndreaBD

Jag tvekade också i flera år, eftersom jag hade svårt att tänka mig hur det ens skulle fungera praktiskt med tre barn varav två med diagnoser. Hur det skulle funka ekonomiskt, när det precis gick ihop. Men det löste sig. Jag var så lättad, det kändes så mycket lugnare och jag var inte längre så nervös. Jag lyckades ha kvar vårt hus några år till (hyrde ut ett rum, tog upp lite mera lån och köpte ut exet). 

Och jag valde förstås fel kille direkt efter skilsmässan, tog det sedan lite mera lugnt och stressade inte. Tre år efter skilsmässan träffade jag sedan precis rätt man. Då var jag 43. Du är säkert yngre. Det går att börja om, och det går att träffa en ny partner.

• Anonym (A)
    Meriall skrev 2019-01-02 16:09:00 följande:
    Om ni separerar så kan du kanske låta en student vara inneboende mot att betala en del av hyran eller vara barnvakt då och då. Då slipper du bo ensam och får kanske en ny bra vän också,
    Bra ide.
Svar på tråden Skitdåligt förhållande men vill inte vara ensam resten av livet