• Fördigochmig

Nytt boende efter separation

Hej!

Jag har träffat en kille som separerat ganska nyligen.

Dom har fortfarande kvar det gemensamma boendet och äger 50/50.

Den som har barnen är hemma i lgh och den som inte har barnen sover borta.

Dom har kommit överrens om att barnen inte ska slitas upp från detta boende. Dels pga skola, men även tryggheten och att detta är ett väldigt bra områder och nära till skola, kompisar osv.

Barnen är 6 och 8år.

Nu till problemet.

Dom har varit hos banken och det ser väldigt mörkt ut även om dom varit pluskund i flera år, aldrig haft några anmärkningar och alltid betalat räkningarna osv.

Båda tjänar runt 30,000 före skatt.

Men banken beviljar endast 1,2 miljoner till honom och ca 1 miljon till henne. Bor han kvar då måste han även köpa ut henne för 500-600.000, vilket han inte får lån på när han.även måste ta över det befintliga lånet som ligger på ca 1,2.

Detta gör att ingen av dom har råd att flytta eller bo kvar.

Jag vet att detta egentligen inte ligger på mitt bord, men jag vill inte tänka att det inte finns någon lösning på problemet. Vill även kunna ta nästa steg med honom men det fungerar inte så länge situationen är som den är.

Är det verkligen så att båda skulle behöva flytta för att kunna ha råd med boende?

Detta är sthlm vi pratar om.

Dom har stått alldeles för kort tid för att kunna få en hyresrätt.

Någon som kan komma med några tips?

Hur gjorde ni?

• Svar på tråden Nytt boende efter separation
  • AndreaBD

Hur kommer du fram till dessa belopp? Jag köpte ut min man - det är några år sedan förstås, men också i Stockholm. Jag betalade 350.000 till honom och det fick jag lån till av Nordea. Ändå hade det huset ökat mycket i värde. Men det var ganska billigt när vi köpte det för drygt 20 år sedan (770.000 då, och jag sålde det för  2,4 miljoner för 4 år sedan. Skilsmässan var någon gång däremellan).

Det är ju så att man måste betala det till sin partner som man skulle få ut vid en försäljning - hälften av det alltså. Och minus skatten som man betalar vid försäljning, och minus lånen som man har på huset. Dvs. om man inte har betalat av så mycket än, så är det inga stora summor än. Om huset har ökat mycket i värde så blir det ju också en del skatt (30 % om jag minns rätt). Men det kan bankmannen räkna ut snabbt. Eller var det bankmannen som kommit fram till den summan? I så fall lär det förstås stämma.

• AndreaBD

Hur kommer du fram till dessa belopp? Jag köpte ut min man - det är några år sedan förstås, men också i Stockholm. Jag betalade 350.000 till honom och det fick jag lån till av Nordea. Ändå hade det huset ökat mycket i värde. Men det var ganska billigt när vi köpte det för drygt 20 år sedan (770.000 då, och jag sålde det för  2,4 miljoner för 4 år sedan. Skilsmässan var någon gång däremellan).

Det är ju så att man måste betala det till sin partner som man skulle få ut vid en försäljning - hälften av det alltså. Och minus skatten som man betalar vid försäljning, och minus lånen som man har på huset. Dvs. om man inte har betalat av så mycket än, så är det inga stora summor än. Om huset har ökat mycket i värde så blir det ju också en del skatt (30 % om jag minns rätt). Men det kan bankmannen räkna ut snabbt. Eller var det bankmannen som kommit fram till den summan? I så fall lär det förstås stämma.

• Fördigochmig

Vinsten ligger på ca1, 2 vilket innebär att då han ska bo kvar måste han ta över lånet, vilket han inte får av banken då det saknas ca 100.000 (det skulle han kunna lösa) men sen måste han även ha råd att köpa ut henne för 5-600.000 då en mäklare värderat huset och vinsten vid försäljning skulle ligga på ca 1,2.

Då lgh/radhuset inte ska säljas så måste väl han betala hela beloppet till henne utan att dra av skatt?

• Kjell2

Det finns flera sätt att lösa detta

Han fixar medlåntagare så att han kan ta ett större lån

Han skriver en skuldsedel till henne på utköpsbeloppet och betalar av på lite sikt

Någon annan går in och köper en del i bostaden

• Fördigochmig

Vet tyvärr inte om det skulle fungera att ta ett lån med medlåntagare då det endast är hans pappa som skulle kunna ställa upp.

Tror inte banken går med på detta då pappan gått i pension och har en ålder på över 70 år.

Att betala av till exet går tyvärr inte då hon själv behöver pengarna för att kunna köpa en sig lägenhet.

Köpa en andel av lgh blir svårt.

Inget jag kan göra och kommer inte på någon heller.

Dels för att det gått för kort tid, men även för att jag har min hyresrätt och måste stå skriven på den lgh.

Inte meningen att rata förslagen, är tacksam över alla svar jag får då jag vill hitta en utväg/lösning på detta problem.

• Anonym (12345)

Detta är så det ser ut tyvärr i sveriges bostadssituation, det har gått ned om kommer falla som en sten ännu mer, sälj nu om några år kommer bostaden vara mindre värd.

• Fördigochmig

Om bostaden säljs nu så måste den ersättas med 2 nya.

Då varken hon eller han har stått i bostadskö så är det endast bostadsrätt som blir aktuellt.

• AndreaBD
    Fördigochmig skrev 2019-01-03 16:50:49 följande:

Vinsten ligger på ca1, 2 vilket innebär att då han ska bo kvar måste han ta över lånet, vilket han inte får av banken då det saknas ca 100.000 (det skulle han kunna lösa) men sen måste han även ha råd att köpa ut henne för 5-600.000 då en mäklare värderat huset och vinsten vid försäljning skulle ligga på ca 1,2.

Då lgh/radhuset inte ska säljas så måste väl han betala hela beloppet till henne utan att dra av skatt?

Jo, skatten SKA dras av, eftersom det ju ändå måste betalas när huset någon gång ska säljas. Om han tar över huset helt och äger det själv och en dag ändå säljer det, så måste han ju betala hela skatten. Så om han betalar ut exet nu, så ska hennes el av den skatten dras av. Hon ska bara få resten. Alltså halva vinsten minus skatt.
  • Fördigochmig

Nu när du säger det så låter det faktiskt ganska logiskt.

Nu till nästa problem. Han vill inte sätta henne i knipa och vill att barnen ska ha ett bra boende när dom är hos mamma så frågsn är om det hjälper honom så mycket då han fortfarande vill henne väl.

Jag ska ts upp detta med honom så får jag se vad han säger

• Kjell2
    Fördigochmig skrev 2019-01-03 22:12:03 följande:

Nu när du säger det så låter det faktiskt ganska logiskt.

Nu till nästa problem. Han vill inte sätta henne i knipa och vill att barnen ska ha ett bra boende när dom är hos mamma så frågsn är om det hjälper honom så mycket då han fortfarande vill henne väl.

Jag ska ts upp detta med honom så får jag se vad han säger

Det finns ingen enkel lösning på detta. Vill de ha kvar nuvarande bostad måste den andra subvensionera det på något sätt och får då begränsade resurser till eget boende.

Säljer de för att dela lika kommer innebär det flytt för barnen.

En variant, som har sina nackdelar. är att de skaffar ett billigt litet boende till. Sen bor de varannan vecka i nuvarande med barnen och varannan i den lilla bostaden.

• Fördigochmig

Dom bor inte under samma tak då han är hos mig när han inte är hemma med barnen och hon bor hemma hos sin pappa vilket inte håller länge till då hon inte vill bo så, vilket jag förstår.

Flyttar hon hem igen (vilket hon har rätt till) så blir det tufft.

Jag vill hitta ett slut på detta. Känns som livet är på paus.

• Kjell2
    Fördigochmig skrev 2019-01-06 11:46:08 följande:

Dom bor inte under samma tak då han är hos mig när han inte är hemma med barnen och hon bor hemma hos sin pappa vilket inte håller länge till då hon inte vill bo så, vilket jag förstår.

Flyttar hon hem igen (vilket hon har rätt till) så blir det tufft.

Jag vill hitta ett slut på detta. Känns som livet är på paus.

Jag tror du får accepter att ditt liv hamnar på paus ett tag medans föräldrarna prioriterar det som är viktigast, barnen.

En lösning kan vara att han flyttar hem till dig och låter henne ta över boendet. För att hon ska ha råd får hon skriva en skuldsedel till honom där hon långsamt amorterar till hon har löst ut honom.
  • Fördigochmig

Ja det är väl så att man får acceptera läget.

Vill självklart inte att dett går ut över barnen mer än det redan kommer göra.

Självklart skulle jag vilja att han flyttade till mig, men det blir svårt då dom har barnen 50/50

Och det är alldeles för tidigt att barnen att träffar den nya då dom inte har gått ut med att dom ska skiljas. Detta pga att dom vill ha mer kött på benen och veta vart dom ska bo osv för att ha något att säga till barnen om vart dom kommer bo.

Svar på tråden Nytt boende efter separation