Erik76 skrev 2019-01-08 10:58:58 följande:
Gott att mina ord hjälper lite!
Och vi delar ju bilden av att det optimala är att man avslutar först. Men verkligheten är ju ibland en annan.
Huruvida det handlar om att testa den nya relationens hållbarhet först eller ej vet jag inte. Det kan säkert vara så i vissa fall. Men det kan också vara så att den nya relationen bara fortgår parallellt för att det är så jävla svårt att säga orden "Jag älskar inte dig längre." eftersom man själv vet hur jävla ont det gör att få höra det.
Det du skriver om ditt ex "snabba process" och senare om "allt gick så fort" är klassiskt som jag förstår det. Den som lämnar, eller åtminstone säger "Du, jag funderar på vår relation" har ju oftast ett rejält känslomässigt försprång.
Personen har vridit och vänt på saker en längre stund för sig själv och därmed kommit längre. I den bästa av världar har man en så bra kommunikation sinsemellan att man kan lufta såna här grejer tidigt, prata om det man upplever som svårt i relationen och förhoppningsvis få chansen att laga det som är trasigt. Men det är tyvärr ganska ovanligt.
Så det som upplevs som snabbt av dig kan i själva verket vara en ganska långdragen process för ditt ex.
Om "hon gjort rätt"? Ur perspektivet att man ska vara schysst, transparant osv så har hon inte varit det.
Men om man menar "har hon gjort rätt val?" så lär tiden utvisa det.
Och det var en lång process för mig själv att faktiskt förlika mig med den insikten; att mitt ex faktiskt gjorde rätt val där för 15 år sedan.
Ditt ex döms på samma sätt som du hade dömts. Det är inte accepterat i vårt samhälle att göra som hon gjort. Med all rätt.
Men det kanske verkar som att hon kommer lindrigt undan, men jag tror att det pratas bakom hennes rygg, även om du inte hör det.
Samtidigt ska man komma ihåg att, även om det inte finns en otrohet i bakgrunden, så finns det ett otroligt stigmatiserande av den som lämnar en till synes okej fungerande relation. Man ska kämpa mer. Och man ska lösa problemen.
Men om problemet är att känslorna försvunnit, för att man vuxit från varandra eller av andra orsaker - hur ska man då kunna försöka?
Du sitter i en jävla skitsits. Jag hatade varje sekund av tiden jag satt i den.
Men du kommer att komma genom det.
Du kommer också tryggt vandra vidare. Du kommer hitta ett gräs som är grönare. Och du kommer titta tillbaka på detta om några år och tänka "Satan vad skönt att det hände!".