• Anonym (Ts)

    Herpes?! Jag vill dö....

    Hjälp!! Jag misstänker att jag har fått herpes i underlivet! Jag har varit hos barnmorskan och har tagit prover. ( får svar på fredag) Men jag är nästan 100% säker på att det är herpes.. Jag är 21 år och har ingen fast relation just nu.. känns som mitt liv har gått under för tillfället. 

    Hur ofta får man återkommande utbrott? Hur ska man kunna berätta för en framtida partner om detta...? Hur många dagar smittar man efter blåsorna är borta? Jag vet varken in eller ut just nu, har sån fruktansvärd ångest och känner bara för att gräva min egen grav. 

    Vad fan ska jag göra....? 

  • Svar på tråden Herpes?! Jag vill dö....
  • Anonym (Jag med)
    Anonym (Tyst bärare) skrev 2019-01-19 09:14:38 följande:

    För att man smittar någon annan som aldrig tidigare haft några symtom?

    Visserligen KAN det ju vara så att han ljuger och har haft det innan, men jag får inga blåsor även om vi har sex när han har blåsor..


    Min läkare har sagt att det är i princip omöjligt att smitta någon utan att du har ett synligt utbrott, blåsor.

    Det låter troligare att han haft det sen innan, kanske ovetandes då man kan bära på det ett tag innan det bryter ut eller så vill han inte säga det.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Tyst bärare) skrev 2019-01-19 09:14:38 följande:

    För att man smittar någon annan som aldrig tidigare haft några symtom?

    Visserligen KAN det ju vara så att han ljuger och har haft det innan, men jag får inga blåsor även om vi har sex när han har blåsor..


    Jag har ingen aning hur det funkar egentligen frågade inte för att ifrågasätta eller så. Men det känns ju mer troligt att han haft det sedan innan än att du som aldrig haft något skulle ha smittat honom tänker jag.
  • Anonym (Tyst bärare)
    Anonym (Jag med) skrev 2019-01-19 10:13:25 följande:

    Min läkare har sagt att det är i princip omöjligt att smitta någon utan att du har ett synligt utbrott, blåsor.

    Det låter troligare att han haft det sen innan, kanske ovetandes då man kan bära på det ett tag innan det bryter ut eller så vill han inte säga det.


    Han hade bara legat med en person de senaste fem-sex åren när vi träffades, så har svårt att tro det..

    Plus att han får blåsor emellanåt och jag har noll besvär.. annars borde jag ju rimligtvis börjat få besvär nu jag också?

    Oavsett vilket så skiter jag i det, jag har inga blåsor och har aldrig haft och då har jag som sagt legat med min man även när han har blåsor..
  • Anonym (Tyst bärare)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2019-01-19 11:53:05 följande:

    Jag har ingen aning hur det funkar egentligen frågade inte för att ifrågasätta eller så. Men det känns ju mer troligt att han haft det sedan innan än att du som aldrig haft något skulle ha smittat honom tänker jag.


    Förstod att du menade så, men då borde jag ju rimligtvis blivit smittad nu, och då fått besvär nu, men det har jag inte, så oavsett vilket är jag ju en så kallad tyst bärare..
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Tyst bärare) skrev 2019-01-19 12:58:49 följande:

    Förstod att du menade så, men då borde jag ju rimligtvis blivit smittad nu, och då fått besvär nu, men det har jag inte, så oavsett vilket är jag ju en så kallad tyst bärare..


    Har varken han eller du munsår heller? För det kan man väl oxå få där nere och även smitta sig själv med?
  • Anonym (Tyst bärare)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2019-01-19 13:23:25 följande:

    Har varken han eller du munsår heller? För det kan man väl oxå få där nere och även smitta sig själv med?


    Jag har munherpes jo, men det har jag haft sen barnsben.. och det hade även han sen innan..

    Han har varit hos läkaren och fått konstaterad könsherpes
  • Anonym (Blåsan)
    Anonym (Kvinna54) skrev 2019-01-17 17:25:54 följande:

    Hade gärna velat att min partner berättade att de har könsherpes. Smittar ju vid vissa tillfällen och inte så kul att få...

    Många har herpes ja men just typ 2 springer väl inte alla runt med? De jag känner (och vet har det) har legat med många partners parallellt och oskyddat.


    Jaaa, men det finns inget krav att berätta för någon partner att man har herpes. Är folk inte insatta i det? Herpes räknas inte som en könssjukdom och omfattas därför inte av informationsplikten som är lagstadgad gällande könssjukdomar. Det kan lindra TS att veta att hon inte måste gå runt med en skylt i pannan om att hon har herpes. Det är redan tillräckliga skamkänslor förknippade med detta, men de är för många fall så överdrivna för livet behöver inte alls påverkas trots att det låter som att det kommer göra det.

    Mitt enda syfte var att informera TS om att det inte är som andra sexuellt relaterade sjukdomar ENLIGT LAG och därför behöver man inget säga, vilket kan kännas skönt FÖR HENNE. Om någon ser mig som vidrig eller självisk för att jag upplyser om LAG så är det ni som ska läsa om och sluta vara så dömande. (Jag syftar på en tidigare kommentar mot mig som jag upplevde som fruktansvärt missriktad men vill även att andra ska förstå att detta är det som gäller och ingen är tvungen att berätta, och det är inte mina värderingar som ligger till grund för den ståndpunkten.)

    För vidare upplysnings skull kan jag säga att jag berättat för mina partners och de har inte ens höjt på ögonbrynet. De har helt ärligt reagerat med en tystnad och ett lugn som antingen säger att antingen inte bryr sig eller att de vet om att se resan har det själva. Ingen big deal i mitt liv, blir säkert inte big deal i TS liv heller. Så nu kan alla sluta döma, även om just du inte var så hård.
  • Anonym (Oralsex)
    Anonym (Tyst bärare) skrev 2019-01-19 13:36:59 följande:
    Jag har munherpes jo, men det har jag haft sen barnsben.. och det hade även han sen innan..

    Han har varit hos läkaren och fått konstaterad könsherpes
    Jag måste bara säga att jag fick herpes där nere efter att min kille gått ner på mig när han hade ett munsår... (Jag visste inte att det kunde smitta så, trodde det var två olika sjukdomar). Sen har det kommit tillbaka typ 4ggr på 10 år. Sambon får bara munsår, och jag får bara där nere, har aldrig haft ett munsår i mitt liv. 
  • Anonym (typ1 eller typ2)
    Anonym (Blåsan) skrev 2019-01-22 10:21:59 följande:
    Jaaa, men det finns inget krav att berätta för någon partner att man har herpes. Är folk inte insatta i det? Herpes räknas inte som en könssjukdom och omfattas därför inte av informationsplikten som är lagstadgad gällande könssjukdomar. Det kan lindra TS att veta att hon inte måste gå runt med en skylt i pannan om att hon har herpes. Det är redan tillräckliga skamkänslor förknippade med detta, men de är för många fall så överdrivna för livet behöver inte alls påverkas trots att det låter som att det kommer göra det.

    Mitt enda syfte var att informera TS om att det inte är som andra sexuellt relaterade sjukdomar ENLIGT LAG och därför behöver man inget säga, vilket kan kännas skönt FÖR HENNE. Om någon ser mig som vidrig eller självisk för att jag upplyser om LAG så är det ni som ska läsa om och sluta vara så dömande. (Jag syftar på en tidigare kommentar mot mig som jag upplevde som fruktansvärt missriktad men vill även att andra ska förstå att detta är det som gäller och ingen är tvungen att berätta, och det är inte mina värderingar som ligger till grund för den ståndpunkten.)

    För vidare upplysnings skull kan jag säga att jag berättat för mina partners och de har inte ens höjt på ögonbrynet. De har helt ärligt reagerat med en tystnad och ett lugn som antingen säger att antingen inte bryr sig eller att de vet om att se resan har det själva. Ingen big deal i mitt liv, blir säkert inte big deal i TS liv heller. Så nu kan alla sluta döma, även om just du inte var så hård.
    Om du har fått ett eller något enstaka utbrott så förstår jag att du klarar av att säga det till dina partners och att det inte påverkar ditt liv, du har typ1 då vilket är den snälla typen att få i underlivet men den jobbiga typen att bli smittad av på munnen.
    Skillnaden är för oss som har typ2 det är fruktansvärt, man får oftast (alltid) utbrott en gång i månaden hela tiden, oavsett om man har det stressigt eller ej. Det är så jobbigt att leva med det och berätta för någon partner.

    Vi får helt enkelt hoppas på att ts inte har fått typ2 i underlivet
  • Anonym (Blåsan)
    Anonym (typ1 eller typ2) skrev 2019-01-22 14:31:25 följande:

    Om du har fått ett eller något enstaka utbrott så förstår jag att du klarar av att säga det till dina partners och att det inte påverkar ditt liv, du har typ1 då vilket är den snälla typen att få i underlivet men den jobbiga typen att bli smittad av på munnen.

    Skillnaden är för oss som har typ2 det är fruktansvärt, man får oftast (alltid) utbrott en gång i månaden hela tiden, oavsett om man har det stressigt eller ej. Det är så jobbigt att leva med det och berätta för någon partner.

    Vi får helt enkelt hoppas på att ts inte har fått typ2 i underlivet


    Men det är typ 2 jag har. Är det alltså ovanligt att ha så få utbrott av den varianten? Trodde det var individuellt precis som typ 1. Min mamma har typ 1 runt munnen och får varje år år ett eller ett par utbrott medan en vän får oftare.
  • Anonym (Tyst bärare)
    Anonym (Oralsex) skrev 2019-01-22 10:39:55 följande:

    Jag måste bara säga att jag fick herpes där nere efter att min kille gått ner på mig när han hade ett munsår... (Jag visste inte att det kunde smitta så, trodde det var två olika sjukdomar). Sen har det kommit tillbaka typ 4ggr på 10 år. Sambon får bara munsår, och jag får bara där nere, har aldrig haft ett munsår i mitt liv. 


    Min man har dock gått ner på mig med munsår utan att jag fått blåsor där nere, och vise versa, utan att han får blåsor då
  • Anonym (Tyst bärare)
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2019-01-22 18:31:08 följande:

    Kanske skulle knulla runt mindre utan skydd...?


    Nu är det dock så att kondom inte alltid skyddar mot herpes (vilket du hade vetat om du var lite påläst) så det där var en väldigt onödig kommentar..
  • Anonym (Tyst bärare)
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2019-01-22 18:42:50 följande:

    Fortsätt med ursäkter bara för att ni ska känna att det inte ?var mitt eget fel?.....


    Nej, absolut inte, kan meddela att detta är den enda smittsamma sjukdom som drabbar könsorganen som jag någonsin har haft, så jag skulle vilja säga att jag inte känner det som att jag gjort något fel, tyvärr..

    Är väl detta som är så tråkigt med just könsherpes, att man av vissa ses som äcklig (och oansvarig och allt möjligt) trots att man kan ha varit hur noggrann som helst med skydd och ändå drabbas..

    Människors okunskap är skrämmande..
  • Anonym (Var ärlig!!)
    Anonym (Blåsan) skrev 2019-01-22 10:21:59 följande:

    Jaaa, men det finns inget krav att berätta för någon partner att man har herpes. Är folk inte insatta i det? Herpes räknas inte som en könssjukdom och omfattas därför inte av informationsplikten som är lagstadgad gällande könssjukdomar. Det kan lindra TS att veta att hon inte måste gå runt med en skylt i pannan om att hon har herpes. Det är redan tillräckliga skamkänslor förknippade med detta, men de är för många fall så överdrivna för livet behöver inte alls påverkas trots att det låter som att det kommer göra det.

    Mitt enda syfte var att informera TS om att det inte är som andra sexuellt relaterade sjukdomar ENLIGT LAG och därför behöver man inget säga, vilket kan kännas skönt FÖR HENNE. Om någon ser mig som vidrig eller självisk för att jag upplyser om LAG så är det ni som ska läsa om och sluta vara så dömande. (Jag syftar på en tidigare kommentar mot mig som jag upplevde som fruktansvärt missriktad men vill även att andra ska förstå att detta är det som gäller och ingen är tvungen att berätta, och det är inte mina värderingar som ligger till grund för den ståndpunkten.)

    För vidare upplysnings skull kan jag säga att jag berättat för mina partners och de har inte ens höjt på ögonbrynet. De har helt ärligt reagerat med en tystnad och ett lugn som antingen säger att antingen inte bryr sig eller att de vet om att se resan har det själva. Ingen big deal i mitt liv, blir säkert inte big deal i TS liv heller. Så nu kan alla sluta döma, även om just du inte var så hård.


    Så eget ansvaret försvinner för att man "får" stöd av lagen.. En anledning till varför det är så skambelagt är just för att så många tänker i liknande banor och smittar andra omedvetet eller medvetet.
  • Anonym (Tyst bärare)
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2019-01-22 20:40:30 följande:

    Kanske kanske som du säger så har jag faktisk alltid undvikit tjejer om jag vetat att de har herpes. Känns jävligt skrämmande :S


    Jag kan rent krasst ha haft könsherpes i tjugo år men bara vetat om det i ca fem.. sen vad jag vet så finns det inget test man kan ta för att få reda på om man har könsherpes eller inte, utan det måste konstateras när man har aktiva blåsor (då kan man givetvis ta test)

    Och grejen med just könsherpes och varför det smittar trots kondom är ju för att vårtorna inte bara kommer på könsorganen utan kan uppkomma varsomhelst på hela kroppen.. och det kan göra att det är ännu svårare att förstå att det är just herpes man har fått..

    Därför hjälper heller inte kondom, den skyddar bara mot de sjukdomar som överförs slemhinna-slemhinna (grovt förenklat) och herpesen är ju inte begränsad bara dit..
  • Anonym (Blåsan)
    Anonym (Var ärlig!!) skrev 2019-01-22 20:43:49 följande:

    Så eget ansvaret försvinner för att man "får" stöd av lagen.. En anledning till varför det är så skambelagt är just för att så många tänker i liknande banor och smittar andra omedvetet eller medvetet.


    Det skrev jag ingenstans om du läser en gång till. Du förstår uppenbarligen inte mitt resonemang men det är okej för jag förstod inte ett skvatt av ditt.

    Vore intressant att veta hur många som skulle ha sex med någon som säger att den har herpes. Troligen ingen. Vilken människa hade ärligt dödat sitt sexliv for life med att säga till varje potentiellt ligg att den har herpes? Om det däremot är som vissa i tråden sagt; man smittar i stort sett aldrig när man inte har utbrott - varför ska man då öht behöva berätta att man har det? Man undviker väl bara att ha sex när man har ett utbrott.
  • Anonym (typ1 eller typ2)
    Anonym (Ts) skrev 2019-01-10 01:46:43 följande:

    Hjälp!! Jag misstänker att jag har fått herpes i underlivet! Jag har varit hos barnmorskan och har tagit prover. ( får svar på fredag) Men jag är nästan 100% säker på att det är herpes.. Jag är 21 år och har ingen fast relation just nu.. känns som mitt liv har gått under för tillfället. 

    Hur ofta får man återkommande utbrott? Hur ska man kunna berätta för en framtida partner om detta...? Hur många dagar smittar man efter blåsorna är borta? Jag vet varken in eller ut just nu, har sån fruktansvärd ångest och känner bara för att gräva min egen grav. 

    Vad fan ska jag göra....? 


    Hur har det gått? Vad fick du för provsvar?
  • Bjoer
    Anonym (Tyst bärare) skrev 2019-01-17 17:32:44 följande:

    Jag är tyst bärare av könsherpes, har aldrig haft ett utbrott men smittat min man med det..

    Vet inte hur länge jag haft det eller av vem jag fått det..


    Samma här. Märkte det när jag smittade mitt ex. Har själv nästan aldrig symptom och har jag det är det mest väldigt små och försvinner på några dagar. Min nuvarande har inga symptom men vi antar att hon också har det för det skulle vara otroligt om hon inte hade blivit smittad på 5 år.
Svar på tråden Herpes?! Jag vill dö....