• IceKitten

    Hur valde du?

    Att välja namn till min lille pojke kan ha varit ett av de svåraste valen jag gjort...

    När du valde namn till din lilla/lille avkomma, hur gjorde du? Vilka kriterier/krav hade du? (Namnbetydelse, ursprung, längden, matcha syskonens, i mode, unikt osv).

    Finns det några kriterier som du tycker att alla föräldrar bör följa?

  • Svar på tråden Hur valde du?
  • Meriall

    Jag är synestet så gick mest efter färgen på bokstäverna/namnet till första barnet. Men ville ha ett kort namn och bra betydelse också. Och inte så vanligt.

  • Anotherone

    Inga direkta "kriterier " annat än att det skulle vara ett namn vi gillade, som passar både barn och så småningom en vuxen man. Och helst att inte behöva bokstavera hela tiden i samtal med myndigheter, i skolan etc. Dvs inga knasiga stavningar.

    Första barnet var enklare än andra dock, för då ska ju gärna andra barnets namn vara lite i stil med syskonet om du förstår vad jag menar.

    Det hade varit mysko om ett barn hetat Folke och syskonet Neo ... typ.

    Alltså komplett olika stilar på namn.

  • Fjäril kär

    Mitt första barn fick andranamn efter pappa och ett namn som var väldigt populärt och vanligt just då. Jag gillade namnet och valde det.

    Mitt andra barn fick också andra och tredje namn efter pappa och sen valde jag ett klassiskt fint namn men inte det vanligaste.

    Tredje barnet var svårare då fler namn fanns på önskelistan men inget stämde när han kom ut. Andranamn blev ett släktnamn och det var farmor som till slut föreslog ett namn vi inte ens tänkt på och så blev det.

  • fluu

    Kriterier vet jag inte om man kan kalla det att vi hade, men namnet skulle i alla fall passa med efternamnet och vara okrångligt. Mest handlade det om smak. Vi hade ett gäng namn vi tyckte om och sedan väntade vi med att bestämma tills vi träffat ungen. Och vad hon hette var det ingen tvekan om.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • nnnnnnnn

    Med ettan hade vi några namn att välja på men inget stämde in, vi valde ett mycket vanligt namn som vi båda tyckte passade. Fanns på topp 10-listan det året.
    Med tvåan hade vi 2 namn vi valde mellan och båda passade när barnet kom, så vi testade att säga namnen högt till barnet + namnet ihop med storasyskonets namn. Typ testade att säga till barnen: "XXX och YYY kom och ät" för att se vilket namn vi tyckte passade barnet bäst + passade bäst att säga tillsammans med syskonets namn i vardagliga situationer. Vanligt namn, på topp 100 listan det året.
    Med trean hade vi bestämt ett namn. Det passade inte alls... Gick igenom alfabetet och testade olika varianter tills vi hittade rätt. Också ett vanligt namn på topp 100 listan.

    Kriterier för oss:
    Vanligt, traditionellt svenskt namn.
    Normal stavning, inga h, z eller andra skumma varianter. Ska inte behöva bokstavera varje gång!
    Ska passa barnet när det är fött.
    Båda ska tycka att det passar.

  • LittleSunshine84

    Vi ville ha ett namn vi båda älskade och tyckte om. Det skulle vara klassiskt och lätt att uttala. Vi föll för namnet Hugo och det är även ett släktnamn på min mans sida.

    Andra barnet hade vi samma kriterier och det blev en Sebastian. Är också ett släktnamn :)

  • trollhona

    Vi valde ett namn som hade en anknytning till vårt förhållande. Hjärta I detta fall huvudrollskarktären i filmen vi såg på vår första träff!
    Då fick vi ett namn vi bägge gillade, hade en koppling till och som blir en fin historia att berätta när lillen blir större.

  • aabbccddeeffgg

    Ett kort enkelt namn som man inte kunde göra massa fula gräsliga smeknamn eller rim utav. Och som fungerade med vårt efternamn.
    Det blev en Leon.

Svar på tråden Hur valde du?