• Liza22

    Snälla vart gör jag fel? går inte ner i vikt trots kcalkontroll!!

    Hej!

    Är en 25 årig tjej som styrketränat i ca 2 års tid.

    Är 168 cm och väger 64 kg för tillfället. Mitt mål är att väga ca 60-61 kg utan att tappa mycket muskler.

    I somras gick jag ner i vikt och vägde 58 som minst då jag tappade aptiten pga värmen och förlorade då en del muskler. Under hösten kämpade jag upp med vikterna på gymmet och började äta mer vilket resulterade att jag började gå upp.

    Jsg styrketränar hela kroppen ca 5-6 dgr i veckan och vägen har stått still på 64 kg i över 1-2 mån nu! Ibland väger jag 63 kg som minst men sen vissa dgr har jag met vätska och väger då 64 -64,5 kg igen vilket tar kål på mig.

    Såhär ser mitt träningsschema ut;

    Mån-styrketräning ben/rumpa lite mage(1,5-2tim)

    Tis-styrketräning rygg, ev lite triceps + lite kondition i slutet typ 15-20 min (ca 1-1.5tim)

    Ons-styrketräning ben/rumpa (1-5-2tim)

    Tors-styrketräning bröst +axlar + lite kondition ca 20 min(1,5tim)

    Fre-vilodag

    Lör -ben/rumpa+mage 1.5-2tim

    Sön -rygg +bröst axlar

    Kosten ser ut såhär;

    Totalt 1800-2000 kcal

    Äter ca 120 g protein per dag sedan 3 v tid. Dragit ner på fett+ kolhydrater

    Proteinet består av ägg, ost, kvarg, kyckling, kalkon, proteinpulver(kasein) mm

    Kolhydrater: tomat, paprika, lite ris, frukter mm mm

    Jag försöker stä upp och jobba minst 4 rim per dag..

    Men jag går inte ner i vikt hur som

    Vad gör jag fel och ska jag sluta äta så mycket protein?

    Självklart har jag blivit starkare och orkar lyfta mer + springa mer på gymmet men jag vill ner dessa 3-4kg för å få mindre lår+ mage som jag hade förut...

    Snälla ge mig kloka råd!!!!

  • Svar på tråden Snälla vart gör jag fel? går inte ner i vikt trots kcalkontroll!!
  • Anonym (Tomte)
    Svensk Pirat skrev 2019-02-06 22:42:22 följande:

    När Big Mc kostade 25 kr, bara burgare, så åt jag 4 stycken om dagen. Jag gick inte upp i vikt. 26% kroppsvikt, du är överviktig.


    Vilken tomte du är! Kvinnor ska fett på kroppen!!
  • Anonym (skinny)
    Anonym (Liza22) skrev 2019-02-07 15:17:43 följande:
    Tönker inte svälta och bli av med muskler som man kämpat för, bara tramsigt
    MEN om man äter färre kcal än man gör av med så går man ner i vikt. Har du kollat på My 600-lb Life på teve? Där får patienterna en diet på 1200 kcal/dag och det är en siffra jag stött på många ggr. 1200 kcal STRIKT och man går ner i vikt OCH behåller sin förbränning. (använde mig själv av metoden efter min första grav. och jag gick ner fem kilo på åtta veckor. Det går självklart fortare om man har många kilon att ta bort)
  • Anonym (Liza22)
    Anonym (skinny) skrev 2019-02-08 05:40:00 följande:

    MEN om man äter färre kcal än man gör av med så går man ner i vikt. Har du kollat på My 600-lb Life på teve? Där får patienterna en diet på 1200 kcal/dag och det är en siffra jag stött på många ggr. 1200 kcal STRIKT och man går ner i vikt OCH behåller sin förbränning. (använde mig själv av metoden efter min första grav. och jag gick ner fem kilo på åtta veckor. Det går självklart fortare om man har många kilon att ta bort)


    Ah men den mängden kalorier provade jag att äta förut för kanske 2 år sedan när jag var ny på gymmet. Resultatet var att jag mådde skit, frös helstiden och tappade massa hår. Istället för att få bättre gymresultat då så fick jag sämre.

    Jag kommer bara prova stt sänka mitt intag litegrann men 1200 är för litf för mig som tränar så hårt och mycket
  • Anonym (skinny)
    Anonym (Liza22) skrev 2019-02-08 06:58:30 följande:
    Ah men den mängden kalorier provade jag att äta förut för kanske 2 år sedan när jag var ny på gymmet. Resultatet var att jag mådde skit, frös helstiden och tappade massa hår. Istället för att få bättre gymresultat då så fick jag sämre.

    Jag kommer bara prova stt sänka mitt intag litegrann men 1200 är för litf för mig som tränar så hårt och mycket
    Finns det inga instruktörer på gymmet? Kanske kan du be att få ngn typ av kostförslag? ......eller hitta dem på annat håll. Jag har inte en susning men antar att om man lagt på sig en fettdepå så är den svår att träna bort?
  • Anonym (Liza22)
    Anonym (skinny) skrev 2019-02-08 07:10:04 följande:

    Finns det inga instruktörer på gymmet? Kanske kan du be att få ngn typ av kostförslag? ......eller hitta dem på annat håll. Jag har inte en susning men antar att om man lagt på sig en fettdepå så är den svår att träna bort?


    Nja litar inte riktigt på Ptn och har inge lust å bränna massa pengar på det.

    Ska istället röra på mig mer och hålla kvar samma kalorimängd.

    Vägen visade iallafall 1 kg mindre idag, så lits saker på gång!
  • Anonym (Sonny)

    Du ligger på för högt kaloriintag. Du bör ligga på ca: 1500/dag. Cool

  • Svensk Pirat
    bullen1984 skrev 2019-02-07 06:44:30 följande:
    Det är 500 kalorier i en Big Mac, om du en vuxenman åt 4 stycken om dagen så fick du i dig 2000 kalorier vilket är rätt mycket mindre än vanliga män.
    Min sambo äter 4000 kalorier om dagen, men han är ju iof vältränad och väger 115 kilo till sina 190 cm. "överviktig" med kroppsfett på 12% 
    Du är inte speciellt smal du heller med din kroppsfett på 26%
    Jag är kortare äm ts men väger mer, men har lägre kroppsfett än dig dig lilla knubbis.
    TS har kroppsfett på 26% - jag har 5%. Jag åt frukost, lunch, middag och kvällsmat utöver burgarna. Tror jag har lite mer kött på benen än dig.
  • Gosedjuret

    Ts, kanske kan vara idé att ställa din fråga även på www.kolozzeum.com/forum/? Där du slipper div pirater och annat löst folk som nog mest vill trolla. Kanske att du redan gjort den men ändå.

    Minska bara lite mer i taget tills du får dom resultat du vill...det kommer att gå fint, det är inte hjärnkirurgi. Lycka till! :)

  • möjligt
    Svensk Pirat skrev 2019-02-08 15:36:21 följande:

    TS har kroppsfett på 26% - jag har 5%. Jag åt frukost, lunch, middag och kvällsmat utöver burgarna. Tror jag har lite mer kött på benen än dig.


    5 procent? Really?

    Hur mäter du det?

    Menar du att du lever ditt vardagsliv på en fettprocent om 5 procent? Typ som de riktigt deffade manliga bodybuildarna?

    Det låter inte sunt

    www.google.com/search&client=safari&channel=iphone_bm&prmd=isvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjSgdKi0KzgAhU_wsQBHaWqAvYQ_AUoAXoECAwQAQ&biw=375&bih=553#imgrc=_biWp0vQwhrj1M

    26 procent för en kvinna är helt normalt men sen har sådana vågar en enorm diff
  • Anonym (netmoT)
    Svensk Pirat skrev 2019-02-08 15:36:21 följande:
    TS har kroppsfett på 26% - jag har 5%. Jag åt frukost, lunch, middag och kvällsmat utöver burgarna. Tror jag har lite mer kött på benen än dig.
    5%? Jultomten var nyss ner i skorstenen i grannhuset, han slank ner enkelt med sin 1% kroppsfett.
  • Anonym (Liza22)

    En liten upddate

    Vågen visade faktiskt 62.8 kg idag så ja jag har gått ner ca 1.2 kg nu på 1v och så sjukt att den lilla skillnaden syns på magen direkt.

    Jag har gjort små saker som att börja stå upp mer på jobbet, äta kvarg och 2 små frukter till frukost och sen lagt till mer kondition efter mina överkroppspass( på ca 20-30min)

    Sedan har jag hållt mig till ca 1700-1800 kalorier per dag nu i några dagar och inte ätit så mycket fullkornsbröd, kanske varannan dag eller så..

  • Svensk Pirat
    Anonym (netmoT) skrev 2019-02-08 18:30:03 följande:
    5%? Jultomten var nyss ner i skorstenen i grannhuset, han slank ner enkelt med sin 1% kroppsfett.
    Jag är body builder till yrke - dessutom tror jag inte på jultomten.
  • Anonym (Sonny)
    Anonym (Liza22) skrev 2019-02-09 11:13:24 följande:

    En liten upddate

    Vågen visade faktiskt 62.8 kg idag så ja jag har gått ner ca 1.2 kg nu på 1v och så sjukt att den lilla skillnaden syns på magen direkt.

    Jag har gjort små saker som att börja stå upp mer på jobbet, äta kvarg och 2 små frukter till frukost och sen lagt till mer kondition efter mina överkroppspass( på ca 20-30min)

    Sedan har jag hållt mig till ca 1700-1800 kalorier per dag nu i några dagar och inte ätit så mycket fullkornsbröd, kanske varannan dag eller så..


    Fortfarande för högt kcal-intag. Prova 1500 kcal/dag.
  • Anonym (Liza22)
    Anonym (Sonny) skrev 2019-02-14 15:13:08 följande:

    Fortfarande för högt kcal-intag. Prova 1500 kcal/dag.


    Ska prova det för å påskynda lite mer.. nu är jag påväg att få min mens vilket jag känner av då jag lagt på mig lite vätska som tyvärr väger upp..

    Ska prova 1500 kcal och hålla mig till 90 gram protein
Svar på tråden Snälla vart gör jag fel? går inte ner i vikt trots kcalkontroll!!