• Sussie70

    Bonusdotter som uppfostrar systrar

    Hej alla kloka människor!
    Jag skulle vilja ha lite tips och idéer hur jag ska gå till väga med min bonusdotter.
    Är sambo med en man som har tre barn sedan tidigare där den äldsta går in och uppfostrar småsyskonen. Om pappan säger till småbarnen något och dom inte lyssnar så lägger hon sig i hans uppfostran och tar över. När jag påtalar detta för sambon så säger han att så har det alltid varit så länge dom har varit själva. Men jag tycker inte det är upp till henne att uppfostra småbarnen utan det är hans och min uppgift. Kan säga att jag har fyra barn sedan tidigare och ingen av dom har gjort på detta sätt. Finns det någon som kan ge mig råd i detta.

  • Svar på tråden Bonusdotter som uppfostrar systrar
  • Anonym (X)
    Sussie70 skrev 2019-02-07 12:59:12 följande:

    Det är stor ålder skillnad på dom utan ibland märker jag att hon tycker att dom är jobbiga och det är helt normalt.


    Hur gammal är hon och hur gamla är syskonen? (Såg att du skrev 7-9 men det verkar ju inte stämma då?)
  • cosinus

    Min äldsta vill också gärna uppfostra sina syskon, även nummer två (av fyra) kan vara rätt duktig på att lägga sig i.

    Tycker inte det är så konstigt, däremot är det ju något man måste hantera. Det har ju hänt mer än en gång att fokus flyttats från småsyskonens incident till de större och deras sätt att förhålla sig till det som hänt.

    Samtidigt så har det såklart hänt att de äldre, helt korrekt, sagt åt sina yngre syskon. Haft rätt i sak och syskonen har tagit till sig av det som sagts och ingen av oss vuxna har behövt lägga sig i. 

    Det vanligaste är väl dock någonstans mitt mellan :)

  • Anonym (?)
    Anonym (X) skrev 2019-02-07 14:22:34 följande:

    Hur gammal är hon och hur gamla är syskonen? (Såg att du skrev 7-9 men det verkar ju inte stämma då?)


    Undrar jag med. En 9-åring som ska mästra sina småsyskon lite är väl inget ovanligt precis...
  • Anonym (Anonym)

    Nu är det inte en 9 åring som bossar utan en tjej i dom övre tonåren. Vad jag har förstått.

  • Anonym (typiskt)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-02-07 15:05:26 följande:

    Nu är det inte en 9 åring som bossar utan en tjej i dom övre tonåren. Vad jag har förstått.


    Men TS skrev ju att barnen var i åldrarna 7-9? Eller är det småsyskonen som är 7-9 och storasyskonet som bossar är äldre?

    Många storasyskon försöker ju bossa sina yngre syskon hela livet. Men i TS fall känns det mer som ett föräldraproblem där pappan inte tar sitt föräldraansvar än ett syskonproblem. 
  • Anonym (Bra)

    Det där är väldigt vanligt och normalt.

    Tycker det alltid varit så. När jag var barn, så la sig alltid äldre syskon i vad vi gjorde. Jag är helt säkert det var bra många gånger.

    Likadant med mina barn, den äldre som satte regler för den yngre ibland.

    Helt klart blev man helt matt ibland av det, men säkert utvecklande för syskonen.

    De kunde diskutera och få en känsla av att det inte bara var föräldrarna som brydde sig.

  • scanmia
    Sussie70 skrev 2019-02-07 12:59:12 följande:
    Du är helt rätt inne på att pappan brister och som en sa att jag kanske skulle byta ut rubriken.
    Hon är väldigt bossig kör med sin pappa också. Får hon inte som hon vill beklagar hon sig hos sin mamma och sen är allt löst.
    Använda henne som barnvakt??? Näe det vill jag verkligen inte. Har den inställningen att kan inte barnen följa med och deras mamma inte kan ställa upp är det nån som är hemma. Så där tighta är dom inte heller. Det är stor ålder skillnad på dom utan ibland märker jag att hon tycker att dom är jobbiga och det är helt normalt.  Så när jag läser era svar så inser jag att det är sambon som måste ändra på sig och ta sitt ansvar och det kommer inte bli lätt. Ni vet hur det är att lära gamla hundar sitta. Flört
    Det är faktiskt lite krångligt det där med syskonrelationer. Syskon har rätt att försvara sig, eller hur? Och de ska få en chans att reda ut konflikter och förhandla med varandra. Men det är vi föräldrar som måste gripa in om de inte fixar det.
    Och vi vill ha reda på om syskonet gör något farligt eller riktigt dumt. Men vi slipper helst höra varje litet snedsteg.
    Kanske kan ni prata med henne om att ni vill att hon ska vara den bästa storasystern hon kan för sina småsyskon och vad det innebär, men att ni (eller hennes pappa och mamma) är föräldrarna. Och att småsyskonen är ansvariga för sitt eget uppförande (precis som hon för sitt) och att ni vuxna tar vid när de inte klarar av det tills de klarar av det.
    Räkna med att hon kommer att skvallra en hel del till att börja med och att ni måste vara ganska aktiva för att befria henne från sin roll som polis.

    Och snacka ihop dig med pappan först så att han har klart för sig vad som förväntas av honom. Det går alldeles utmärkt att lära gamla hundar nya tricks.
  • Anonym (X)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-02-07 15:05:26 följande:

    Nu är det inte en 9 åring som bossar utan en tjej i dom övre tonåren. Vad jag har förstått.


    Vad har du fått det ifrån?
    Men är det så och hon alltid haft den rollen innan TS kom in i bilden är det ju inte alls konstigt att hon fortsätter.
  • Anonym (Liza)

    Så ni har 7 barn hemma varannan vecka?Då har ni stort hem.Du kan fråga bonusdottern varför hon tar så mycket ansvar över syskonen?Kanske föräldrarna tycker att det fungerar för dom?

  • Milyana

    Hon upplever väl att hon måste kliva in för att det inte blir ordning och reda annars. Tycker ni som föräldrar kan fundera över varför hon isf känner så...

  • Anonym (brie)
    Sussie70 skrev 2019-02-07 11:33:31 följande:

    Barnen är mellan 7-9 . Om pappan tillrättavisar barnen om något och dom inte lyssnar så börjar hon också tillrättavisa dom. Vilket gör att pappan tycker det är smidigt för då slipper han ta den konflikten. Eller så kan det vara tvärtom att hon håller på småbarnens beteende och rättfärdigar det. Jag tycker det är att ta ifrån pappan han auktoritet som uppfostrare och dom lyssnar inte på honom för det. Det kryper i kroppen på mig då för jag anser att det är fel men hur ska jag få pappan att förstå de. Jag tycker inte att jag ska gå in och säga ifrån utan det är pappan. Är jag helt ute och vinglar? Skrattande


    Mina två barn är mindre men min äldsta är duktig på regler, vet hur det ska vara och hamnar ibland i tillstånd där hon ska tala om för lillasyster hur det ska vara. Jag brukar tala om för henne att hon inte är mamma, att jag är mamma och att det är min uppgift att uppfostra lillasyster. Ibland kan jag säga att hon har helt rätt i att man inte får göra så men att det inte är hennes ansvar, eller om hon har fel så talar jag om att jag är mamma och om det där är något som en mamma ska bestämma. 
    Hon är väldigt ansvarskännande och gillar regler och blir sur om regler inte följs (ibland handlar det nog lite om en känsla av orättvisa också om det är något som hon inte fick göra som mindre men som jag har blivit mindre noga med om lillasyster) men jag tänker som så att det blir en väldigt stor börda på hennes axlar om inte jag tar den ifrån henne. Jag som mamma ska axla den bördan och jag som mamma ska hjälpa henne att få vara det barn hon är och inte ta på sig ansvarsbördan i förtid. Det är en sak att hjälpa till eller hjälpas åt men jag måste se till att avlasta henne från det ansvar som hon av någon anledning tror att hon måste ta.
  • Anonym (Jobbig sits)

    Jag är i en snarlik situation. Jag har inga egna barn men älsta bonusbarnet lägger sig ofta i (på fel sätt) och tillrättavisar och skäller ut sin lillebror när han gör något "fel" i hopp om att han ska lära sig rätt och fel. Hon använder till och med fysiskt våld för att få sin lillebror att förstå. Min sambo och jag kämpar med att flickan som är 9år ska släppa ansvaret för sin lillebror. Men det är väldigt jobbigt att få henne att ändra sin syn på sin lillebror. Hemma hos sin andra förälder så är det mer så att storasystern SKA ta hand om sin lillebror på detta sätt. Att det ska stärka tjejens mammaroll eller något sånt. Helt vansinne!! (ja, det är anmält till socialen och är under utredning).

    Jag hoppas verkligen inte att det är på liknande nivå för er, men det ska inte ligga på barn att uppfostra sina småsyskon tycker jag. Barn har fullt upp med sina liv och jag hoppas att ni finner en lösning på er situation. Mycket ligger hos din sambo som måste vara den som bromsar upp dotterns känsla av att hon måste tillrättavisa och "uppfostra" sina yngre syskon.

  • Anonym (Hotad?)
    Sussie70 skrev 2019-02-07 11:16:05 följande:

    Hej alla kloka människor!

    Jag skulle vilja ha lite tips och idéer hur jag ska gå till väga med min bonusdotter.

    Är sambo med en man som har tre barn sedan tidigare där den äldsta går in och uppfostrar småsyskonen. Om pappan säger till småbarnen något och dom inte lyssnar så lägger hon sig i hans uppfostran och tar över. När jag påtalar detta för sambon så säger han att så har det alltid varit så länge dom har varit själva. Men jag tycker inte det är upp till henne att uppfostra småbarnen utan det är hans och min uppgift. Kan säga att jag har fyra barn sedan tidigare och ingen av dom har gjort på detta sätt. Finns det någon som kan ge mig råd i detta.


    Jag ser då inget fel i att systern är med och uppfostrar småsyskonen. Det är bland det mest naturliga i världen. Din uppfattning verkar bero på att du känner dig hotad i din roll som vuxen. Att "ordningen" och "hierarkin" satts ur balans.

    Jag skulle därför se att problemet ligger i dig själv.
  • Anonym (Pia)
    Sussie70 skrev 2019-02-07 11:33:31 följande:

    Om pappan tillrättavisar barnen om något och dom inte lyssnar så börjar hon också tillrättavisa dom. Vilket gör att pappan tycker det är smidigt för då slipper han ta den konflikten.


    Det är där livsfarligt för relationen. Min syrra är lika lat som din sambo och när barnen inte lyssnar direkt tycker hon att det är väldigt smidigt att vår pappa går in och styr och ställer. Det har resulterat i att barnen avskyr sin morfar.
Svar på tråden Bonusdotter som uppfostrar systrar