• Humörmamman

Ta betalt för fest istället för present?

Vi ska arrangera en inflyttningsfest och jag har fått en idé att vi ber våra vänner skänka en summa, tex 250 kr för att finansiera festen. Vi vill inte ha några presenter och kommer att vara tydliga med det. Jag tycker det är en bra idé, vi kan bjuda hur många vi vill utan att fundera på hur dyrt det blir. Min man tycker absolut inte att man kan göra så här.

Vad tycker ni, är detta en bra idé, eller är det no no - så gör man inte...?

• Svar på tråden Ta betalt för fest istället för present?
  • Wench85
    Humörmamman skrev 2019-02-18 23:43:51 följande:

Jag tänker att 500 kr inte är en konstig summa för ett par att ge till någon som nollar. Och summan är inte spikad, vi kanske landar på 150-200 när vi räknat på det. Vi vill inte ha knytkalas, valet blir isf att inte bjuda så många.

Jag är lite förvånad att alla är så negativa. Varför kan man inte tänka lite nytt? Varför skulle det bara vara bröllopsfester där det är ok att göra så här? Tanken är att det inte ska bli dyrare än att köpa en present.

Jag skulle hellre arrangera en mindre fest. Eller utan mat med bara snacks. Eller i värsta fall skriva att det bara finns välkomstbål eller dylikt och bring your own booze.
  • Wench85
    Humörmamman skrev 2019-02-18 23:43:51 följande:

Jag tänker att 500 kr inte är en konstig summa för ett par att ge till någon som nollar. Och summan är inte spikad, vi kanske landar på 150-200 när vi räknat på det. Vi vill inte ha knytkalas, valet blir isf att inte bjuda så många.

Jag är lite förvånad att alla är så negativa. Varför kan man inte tänka lite nytt? Varför skulle det bara vara bröllopsfester där det är ok att göra så här? Tanken är att det inte ska bli dyrare än att köpa en present.

Jag skulle hellre arrangera en mindre fest. Eller utan mat med bara snacks. Eller i värsta fall skriva att det bara finns välkomstbål eller dylikt och bring your own booze.
  • Fillibom

Jag hade slängt den "inbjudan" direkt i papperskorgen. 250kr för en inflyttningsfest hemma hos någon?? Aldrig i livet. (Precis som någon också skrev ovan hade jag funderat på om min vän blivit knäpp).

Det de som "bjuder" aldrig tänker på är att även om det står i inbjudan "i stället för present" så förväntas man ändå ovanpå kuvertavgiften ha med något. Att komma tomhänt fungerar inte helt enkelt rent socialt.

Däremot, "ta med egen alkohol" helt ok.
    Även traditionellt knytkalas: "kan ni fixa en sallad, Åke och Lisa gör efterrätt, Henrik tar med kaffe etc". är en god ide.

• Jodyanna

Absolut att skriva att man får ta med egen dricka.

Men att bjuda för fdelsedag/inflyttning och sen säga att det är knytkalas känns också helg fel.

Varför skall gästerna göra mat för att bli bjuden hem till någon?

Det brukar ju vara mer om man har nån kompis som frågar om man ska äta och fixa knytis. Inte att själv bjuda hem och sen säga att gästerna skall ordna med mat.

• nonameleft
    Humörmamman skrev 2019-02-18 22:10:27 följande:

Ok, jag har inte berättat hela sanningen, hade tänkt kombinera inflyttningsfest med födelsedagsfest. (Jämt). Vi pratar ca 50-60 gäster och vi hade tänkt bjuda på ordentlig mat och dricka, ingen snikfest. Tycker alla görtfsrabde det är en dålig idé?

Ni BJUDER inte på fest om ni tar betalt av gästerna, oavsett vilken typ av mat du tänkt servera.

Sådana här trådar dyker upp titt som tätt och de skulle lätt få Magdalena Ribbing att vända sig i sin grav.

Vill man bjuda till fest anpassar man festen efter plånboken och drar ner på antalet gäster eller serverar enklare saker som man har råd med.

Man tar ALDRIG betalt av sina gäster, inte ens med ursäkten att man avstår presenter. En present är nämligen ingen betalning för en fest och ej heller obligatorisk även om de allra flesta vettiga människor som är inbjudna till inflyttningsfest, födelsedag, bröllop och dyl har med sig en present.
  • Alessia

Riktigt usel idé, TS!  Snålt, ogästvänligt, egotrippat. Den inflyttningsfesten skulle jag tackat nej till, liksom jag tackar nej till alla former av fester där jag ska betala för att värdparet/födelsedagsbarnet/brudparet/ nyblivna doktorn inte har lust eller råd att bjuda. En enkel fest med hemlagad soppa och hembakat bröd samt några flaskor öl, vin och vatten har flertalet råd med. Har man inte det får man vänta tills pengar finns -  eller låta bli!

• nirakanna2

En kompis fyller 40 och avsäger sig presenter och ber istället gästerna betala 250 kr så hon kan hyra bygdegård och leja en bra orkester (utöver middagen). Det känns bra, då det är så "hon". Att däremot begära 250 kr för en inflyttningsfest hemma känns bara såååå skumt!

• Kusinen
    Jodyanna skrev 2019-02-20 12:29:13 följande:

Absolut att skriva att man får ta med egen dricka.

Men att bjuda för fdelsedag/inflyttning och sen säga att det är knytkalas känns också helg fel.

Varför skall gästerna göra mat för att bli bjuden hem till någon?

Det brukar ju vara mer om man har nån kompis som frågar om man ska äta och fixa knytis. Inte att själv bjuda hem och sen säga att gästerna skall ordna med mat.

Man imformerar förstsås samtidigt som man bjuder in. Man skriver typ " Välkommen på knytkalas" i rubriken, man bjuder ju inte först in på kalas och återkommer sen med att det är knytkalas. Det vore tokigt.

Jag tror att det där är en generationsgrej, för mig uppväxt på 70talet känns knytkalas helt ok. Det är mycket att organisera dock, så jag skulle själv hellre bjuda. Jag var på många knytkalas när jag var yngre och fortfarande är det vanligt i samband med gemensamma nyårsfiranden och liknande.

Däemot tycker jag att det är känsligt när det handlar om att mam själv vill bli firad och inte nåt gemensamt firande som tex nyår. Då tycker jag att man behöver på ett fint sätt förtydliga varför man ber vännerna "betala" för äran att få fira en.
  • nonameleft
    nirakanna2 skrev 2019-02-20 19:04:43 följande:

En kompis fyller 40 och avsäger sig presenter och ber istället gästerna betala 250 kr så hon kan hyra bygdegård och leja en bra orkester (utöver middagen). Det känns bra, då det är så "hon". Att däremot begära 250 kr för en inflyttningsfest hemma känns bara såååå skumt!

Din kompis förstår sig inte på vett och etikett och hon är uppenbarligen väldigt pretentiös. Säger det igen - presenter är inte en betalning för en fest. 

Man anpassar festen efter den egna plånboken och man tar inte betalt av sina gäster.
  • mrblondeguy

Jag tycker tvärtom alla andra. Det är en bra idé! Har kollat upp det och enligt vett och etikett är det OK.
    Not.
    Är Ove Sundberg också inbjuden? :)

• nonameleft
    mrblondeguy skrev 2019-02-21 16:49:08 följande:

Jag tycker tvärtom alla andra. Det är en bra idé! Har kollat upp det och enligt vett och etikett är det OK.
    Not.
    Är Ove Sundberg också inbjuden? :)

Det är Ove Sundbergs fest. Finporslin och kristallglas kommer att lånas av grannen ;)
Svar på tråden Ta betalt för fest istället för present?