• Humörmamman

Ta betalt för fest istället för present?

Vi ska arrangera en inflyttningsfest och jag har fått en idé att vi ber våra vänner skänka en summa, tex 250 kr för att finansiera festen. Vi vill inte ha några presenter och kommer att vara tydliga med det. Jag tycker det är en bra idé, vi kan bjuda hur många vi vill utan att fundera på hur dyrt det blir. Min man tycker absolut inte att man kan göra så här.

Vad tycker ni, är detta en bra idé, eller är det no no - så gör man inte...?

• Svar på tråden Ta betalt för fest istället för present?
  • Kjell2
    Humörmamman skrev 2019-02-18 22:10:27 följande:

Ok, jag har inte berättat hela sanningen, hade tänkt kombinera inflyttningsfest med födelsedagsfest. (Jämt). Vi pratar ca 50-60 gäster och vi hade tänkt bjuda på ordentlig mat och dricka, ingen snikfest. Tycker alla görtfsrabde det är en dålig idé?

"vi hade tänkt bjuda på ordentlig mat och dricka, ingen snikfest"

Bjuda, ingen snikfest och ta betalt går inte ihop. Jag tycker det är en dålig idé. 

Mer ok enligt mig är att i så fall satsat på billigare mat och begränsat med alkohol. Vill folk ha mer får de ta med sig.

Köttgryta, ris, lite sallad, hemgjord tårta och det landar på ca 50 kr per kuvert. Lägg till ett till två glasvin, lite övrigt och ni får en kostnad på knappt 100 kr per person, totalt 5000 kr. Det borde ni kunna hantera.

• BeautifulLiz
    Humörmamman skrev 2019-02-18 23:43:51 följande:

Jag tänker att 500 kr inte är en konstig summa för ett par att ge till någon som nollar. Och summan är inte spikad, vi kanske landar på 150-200 när vi räknat på det. Vi vill inte ha knytkalas, valet blir isf att inte bjuda så många.

Jag är lite förvånad att alla är så negativa. Varför kan man inte tänka lite nytt? Varför skulle det bara vara bröllopsfester där det är ok att göra så här? Tanken är att det inte ska bli dyrare än att köpa en present.

Du är förvånad säger du?

Du inser inte att det är en dålig idé?

Bli inte förvånad om det inte blir en så stor fest som du önskade bara. Såvida du inte tänker om angående inträdesavgiften.
  • Persikaplommon

Jag tänker att 500 kr inte är en konstig summa för ett par att ge till någon som nollar. Och summan är inte spikad, vi kanske landar på 150-200 när vi räknat på det. Vi vill inte ha knytkalas, valet blir isf att inte bjuda så många.

Jag är lite förvånad att alla är så negativa. Varför kan man inte tänka lite nytt? Varför skulle det bara vara bröllopsfester där det är ok att göra så här? Tanken är att det inte ska bli dyrare än att köpa en present.

Du kan väl betala 500 kr till alla som kommer om grejen är att tänke nåt nytt.

;)
  • Aiyana

En otroligt dålig idé. Jag tycker inte att kuvertavgift för bröllop är okej heller. Har man inte råd att ha fest så får man låta bli. 

Det låter både snålt, sniket och pinsamt.så jag förstår mycket väl att din man inte tycker det är en god idé. Meningen med att ha fest är just att bjuda, inte att gästerna ska betala för att få komma hem till er och äta och dricka. 

• Gryntroll

Att be om en pengar för en fest, oavsett typ av fest, tycker jag är sniket och smått pinsamt.

Däremot tycker jag att det kan vara ok att skriva att man gärna får ha med bidrag till den gemensamma baren om man vill ge en present, dvs att gästerna väljer om de vill ta med någon öl, en flaska vin, citroner och mynta, lemonade... så blir det ändå upp till gästen att sätta priset på sin present.

• Hans28

Du vill ju bara ha medhåll så du kan komma till din man och berätta att din idé visst har bäring. När du nu inte fick det så anser du personer trångsynta. Om man frågar får man förvänta sig svar som man kanske inte uppskattar.
  • Tonårsmamman1
    Humörmamman skrev 2019-02-18 22:10:27 följande:

Ok, jag har inte berättat hela sanningen, hade tänkt kombinera inflyttningsfest med födelsedagsfest. (Jämt). Vi pratar ca 50-60 gäster och vi hade tänkt bjuda på ordentlig mat och dricka, ingen snikfest. Tycker alla görtfsrabde det är en dålig idé?

Har ni plats för 60 sittande gäster?
  • Jodyanna

Nej aldrig.

Skulle aldrig göra så. Gått på bröllop där man gått betala för att komma dit. Tycker det är riktigt snålt och pinsamt.

Man får väl spara pengar till sånt här. Inte låta sina gäster betala. Här endast gått på bröllopen för att min man velat det annars skulle jag aldrig gå.

Bjuder man till fest så bjuder man och man ska väl inte heller ta för givet att folk köper present? Det är ju valfritt och en gåva.

• AnnaSthlm

Jag hade tackat nej. Det känns trist med en sådan fest. Att bjuda är att ge, dela med sig av glädje. Att be om 250 kr istället för present är att säga: presenten till min fest borde kostat 250 kr men jag vill inte få en massa grejer utan jag vill att festen inte ska kosta mig nånting.

Det tycker jag är trist, så nej tack tyvärr.

• elsi
    Humörmamman skrev 2019-02-18 20:34:15 följande:

Vi ska arrangera en inflyttningsfest och jag har fått en idé att vi ber våra vänner skänka en summa, tex 250 kr för att finansiera festen. Vi vill inte ha några presenter och kommer att vara tydliga med det. Jag tycker det är en bra idé, vi kan bjuda hur många vi vill utan att fundera på hur dyrt det blir. Min man tycker absolut inte att man kan göra så här.

Vad tycker ni, är detta en bra idé, eller är det no no - så gör man inte...?

Jag skulle inte gå på en inflyttningsfest som kostade 250 kr. Jag skulle heller inte köpa en inflyttningspresent för 250 kr eller 500 kr per par.

Ni kanske har annan ekonomi i er bekantskapskrets än jag har, men de summorna skulle jag lägga på tex bröllop och jämn födelsedag, men inte inflyttningsfest.

Inflyttningsfest är för mig en avslappnad sammankomst som inte kostar så mycket och inte heller kräver nån särskild present. Inflyttningsfest är som ett glöggfika, kom som ni är och ha lite trevligt i vårt nya hus, typ.
Svar på tråden Ta betalt för fest istället för present?