• Humörmamman

Ta betalt för fest istället för present?

Vi ska arrangera en inflyttningsfest och jag har fått en idé att vi ber våra vänner skänka en summa, tex 250 kr för att finansiera festen. Vi vill inte ha några presenter och kommer att vara tydliga med det. Jag tycker det är en bra idé, vi kan bjuda hur många vi vill utan att fundera på hur dyrt det blir. Min man tycker absolut inte att man kan göra så här.

Vad tycker ni, är detta en bra idé, eller är det no no - så gör man inte...?

• Svar på tråden Ta betalt för fest istället för present?
  • Duckan
    Att be om 250 kr istället för present är att säga: presenten till min fest borde kostat 250 kr men jag vill inte få en massa grejer utan jag vill att festen inte ska kosta mig nånting

Så bra formulerat AnnaSthlm!

Har varit på en 40-årsfest med kuvertavgift där vi förväntades komma med dyra gåvor ovanpå det. Trist.

• Milyana

Neeej, gör det inte! Tycker att ni i så fall ska ha en mycket mindre fest eller tillställning om det blir för dyrt med en stor. Att kräva folk på pengar för att de ska komma och fira er nya bostad är oerhört snålt tycker jag, och väldigt fräckt.

Snälla bespara er detta, era vänner kanske kommer och ställer upp på det men detta är vad de flesta kommer tycka.

Humörmamman skrev 2019-02-18 20:34:15 följande:

Vi ska arrangera en inflyttningsfest och jag har fått en idé att vi ber våra vänner skänka en summa, tex 250 kr för att finansiera festen. Vi vill inte ha några presenter och kommer att vara tydliga med det. Jag tycker det är en bra idé, vi kan bjuda hur många vi vill utan att fundera på hur dyrt det blir. Min man tycker absolut inte att man kan göra så här.

• MrsPJ

Fruktansvärt dålig idé. Det är dels märkligt att förvänta sig en present för 250 spänn bara för att en flyttar. Dels märkligt att säga sig vilja BJUDA på fest men ISTÄLLET ta betalt.

• PehrHolm

Hade kastat mailet med den inbjudan direkt i papperskorgen.
    Säger så mycket om en människa som vill ha betalt av andra för de ska komma på inflyttningsfest.

• EnAnonumius
    Humörmamman skrev 2019-02-18 22:10:27 följande:

Ok, jag har inte berättat hela sanningen, hade tänkt kombinera inflyttningsfest med födelsedagsfest. (Jämt). Vi pratar ca 50-60 gäster och vi hade tänkt bjuda på ordentlig mat och dricka, ingen snikfest. Tycker alla görtfsrabde det är en dålig idé?

Att du skall läsa om grundskolan igen..
    Du har ju inte lärt dig innebörden av orden "bjuda". 

Eller så kankse du kan be din man om hjälp med att förstå den sanna innebörden av ordet "bjuda". 

För BJUDER man till fest så tar man fan inte betalt. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Coccolina
    Humörmamman skrev 2019-02-18 20:34:15 följande:

jag skulle inte gå och skulle fundera på om min vän tappat förståndet om de gjorde något sånt. 250 är hutlöst mycket!!! 

Jag har ibland gjort så att jag haft fester där jag bjuder på mat, snacks och har en bag in box eller två ståendes men allt annat får folk ta med sig själv. Skulle aldrig drömma om att be mina vänner betala för att komma!! Eller ens förväntat mig en inflyttningspresent. Möjligen att man har med en blomsterkvast eller en flaska vin men det går ju som mest på en hundring och om vi går både jag och min sambo så är det från två personer. Så om du förväntar dig presenter för 250 kr skulle du bli besviken...... 

Nej idiotisk idé. 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Coccolina
    Humörmamman skrev 2019-02-18 22:10:27 följande:

Ok, jag har inte berättat hela sanningen, hade tänkt kombinera inflyttningsfest med födelsedagsfest. (Jämt). Vi pratar ca 50-60 gäster och vi hade tänkt bjuda på ordentlig mat och dricka, ingen snikfest. Tycker alla görtfsrabde det är en dålig idé?

Humörmamman skrev 2019-02-18 23:43:51 följande:

Jag tänker att 500 kr inte är en konstig summa för ett par att ge till någon som nollar. Och summan är inte spikad, vi kanske landar på 150-200 när vi räknat på det. Vi vill inte ha knytkalas, valet blir isf att inte bjuda så många.

Jag är lite förvånad att alla är så negativa. Varför kan man inte tänka lite nytt? Varför skulle det bara vara bröllopsfester där det är ok att göra så här? Tanken är att det inte ska bli dyrare än att köpa en present.

Spelar ingen roll. Jag fyller själv 40 i år och planerar fest. Den kommer bli efter min plånbok. Möjligen om jag lägger det ute på restaurang så kanske jag gör det till "självkostnadspris" och då alternativet att mötas upp efter maten för de som vill.

Men är jag hemma så står jag för maten. Jag har fest för att umgås med folk inte för att få present och att en vän skulle ge mig en present för 500 spänn när jag fyller år skulle bara göra mig obekväm! 

Att man är med och betalar på bröllop är en sak, men helt ärligt är även det snålt i mina ögon. Skulle krävas en väldigt nära vän för att jag skulle betala för att se dem gifta sig. 

Det behöver inte bli så dyrt med maten om ni gör den själv. Så mycket folk är det ju ändå svårt att få sittplats till hemma hos någon så ni kan ju knappas bjuda på trerätters finmiddag. Utan det lär ju vara buffé och det går att få till med små kostnader om man gör det själv. Låt folk stå för sitt eget dricka, eller om du inte vill det ta en tripp till tyskland om du bor i södra sverige och handla drickat billigt. 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • riboflavin

Jag tycker ärligt talat inte ens att kuvertavgift är ok på bröllop så det här är ju helt absurt. Bjud de ni har råd att bjuda, varken mer eller mindre. Knytkalas är en hundra gånger bättre idé ärligt talat om ni har det tajt.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Ta betalt för fest istället för present?