Humörmamman skrev 2019-02-18 22:10:27 följande:
Ok, jag har inte berättat hela sanningen, hade tänkt kombinera inflyttningsfest med födelsedagsfest. (Jämt). Vi pratar ca 50-60 gäster och vi hade tänkt bjuda på ordentlig mat och dricka, ingen snikfest. Tycker alla görtfsrabde det är en dålig idé?
Humörmamman skrev 2019-02-18 23:43:51 följande:
Jag tänker att 500 kr inte är en konstig summa för ett par att ge till någon som nollar. Och summan är inte spikad, vi kanske landar på 150-200 när vi räknat på det. Vi vill inte ha knytkalas, valet blir isf att inte bjuda så många.
Jag är lite förvånad att alla är så negativa. Varför kan man inte tänka lite nytt? Varför skulle det bara vara bröllopsfester där det är ok att göra så här? Tanken är att det inte ska bli dyrare än att köpa en present.
Spelar ingen roll. Jag fyller själv 40 i år och planerar fest. Den kommer bli efter min plånbok. Möjligen om jag lägger det ute på restaurang så kanske jag gör det till "självkostnadspris" och då alternativet att mötas upp efter maten för de som vill.
Men är jag hemma så står jag för maten. Jag har fest för att umgås med folk inte för att få present och att en vän skulle ge mig en present för 500 spänn när jag fyller år skulle bara göra mig obekväm!
Att man är med och betalar på bröllop är en sak, men helt ärligt är även det snålt i mina ögon. Skulle krävas en väldigt nära vän för att jag skulle betala för att se dem gifta sig.
Det behöver inte bli så dyrt med maten om ni gör den själv. Så mycket folk är det ju ändå svårt att få sittplats till hemma hos någon så ni kan ju knappas bjuda på trerätters finmiddag. Utan det lär ju vara buffé och det går att få till med små kostnader om man gör det själv. Låt folk stå för sitt eget dricka, eller om du inte vill det ta en tripp till tyskland om du bor i södra sverige och handla drickat billigt.