Hur mycket pluggar era 10-åringar???
Hej,
Jag skulle bli väldigt glad om jag kunde få lite tips eller få veta hur ni andra gör.
Hur mycket pluggar era 10 åringar? Hur mycket sitter ni med dem och pluggar, läser ur skolböcker etc?
Är det bara när de har läxor eller prov eller sitter ni även och går igenom varje vecka med dem vad de lärt sig? Tex i matte så märkte jag inför provet att vår dotter inte riktigt har förstått och att när jag förklarade så förstod hon bättre. Är det kanske tänkt att man ska sitta varje vecka och gå igenom lite vad de lär sig just då, även fast det inte är läxa eller prov, hur gör ni?
Vi sitter med när det finns en läxa eller prov, tidigare så gjorde hon dem helt själv och vi tittade halvt igenom att det var gjort men så märkte vi att det inte var ngn bra strategi eftersom hon bara gjorde de så snabbt som möjligt och väldigt slarvigt. Så nu sitter vi med som stöd och pratar lite kring läxan och vid prov förhör vi och sitter med som stöd.
Vi tycker att skolan är jätte viktig och vår dotter klarar sig bra, jag är rädd att pusha för hårt i för ung ålder iom att det bara kommer bli mer och mer plugg men vill samtidigt visa att skola och läxor är viktigt och ska prioriteras. I hennes skola har de ganska långa skoldagar, 8-15. Har lite svårt att veta om jag är slapp eller för tuff.
Tack snälla om ngn vill dela med sig!