• lillli

Hur mycket pluggar era 10-åringar???

Hej,

Jag skulle bli väldigt glad om jag kunde få lite tips eller få veta hur ni andra gör.
    Hur mycket pluggar era 10 åringar? Hur mycket sitter ni med dem och pluggar, läser ur skolböcker etc?
    Är det bara när de har läxor eller prov eller sitter ni även och går igenom varje vecka med dem vad de lärt sig? Tex i matte så märkte jag inför provet att vår dotter inte riktigt har förstått och att när jag förklarade så förstod hon bättre. Är det kanske tänkt att man ska sitta varje vecka och gå igenom lite vad de lär sig just då, även fast det inte är läxa eller prov, hur gör ni?

Vi sitter med när det finns en läxa eller prov, tidigare så gjorde hon dem helt själv och vi tittade halvt igenom att det var gjort men så märkte vi att det inte var ngn bra strategi eftersom hon bara gjorde de så snabbt som möjligt och väldigt slarvigt. Så nu sitter vi med som stöd och pratar lite kring läxan och vid prov förhör vi och sitter med som stöd.

Vi tycker att skolan är jätte viktig och vår dotter klarar sig bra, jag är rädd att pusha för hårt i för ung ålder iom att det bara kommer bli mer och mer plugg men vill samtidigt visa att skola och läxor är viktigt och ska prioriteras. I hennes skola har de ganska långa skoldagar, 8-15. Har lite svårt att veta om jag är slapp eller för tuff.

Tack snälla om ngn vill dela med sig!

• Svar på tråden Hur mycket pluggar era 10-åringar???
  • Anonym (Anna)
    scanmia skrev 2019-02-22 12:49:58 följande:
    Blir det inte lite tråkigt för honom på matten om han redan har gått igenom allt hemma? Jag förstår helt din ståndpunkt vad det gäller tabellerna, för det öppnar upp möjligheten att greppa lite mer komplexa koncept, men i övrigt lämnar jag gärna tragglet till skolan och fokuserar på att inspirera och försöka göra det intressant hemma. I matte är det kluriga problem, lekar och spel hemma (om det inte är en specifik räkneläxa då).
    Lite som min sons lärare sa om läsningen: jag lär era barn att läsa och ni står för läsglädjen och kärleken till böcker och litteratur. En bra arbetsfördelning tycker jag.
    Nej, jag tycker de verkar motiverade tack vare att de snabbt förstår i skolan. Inte uttråkade. Men vi räknar ju inte kapitlet hemma. Vi går bara igenom alla "Blå rutor" och vi gör några exempel tillsammans. Det gör vi på helgen. Det är bara nytt kapitel var tredje vecka i genomsnitt. Matte är ju mycket repetition hela tiden. Det är addition, subtraktion, geometri, mätning i ettan och sen samma i tvåan, fast med lite multiplikation/division och sedan samma i trean men med lite mer multiplikation/division. Man går igenom samma grunder om och om igen och bara ökar svårighetsgraden lite. 
  • Tow2Mater

Inte mycket alls nu i 4an. Han kan mult/divtabellerna (genom Xtramath.org som han gjorde några minuter varje kväll i 2an och 3an.) Går igenom hans stavord några minuter ett par morgnar i veckan, och så spelar han lite flöjt några minuter ett par morgnar. Läraren säger han ligger normalt till i läsning, så eftersom han hatar att läsa så pushar vi inte det hemma.

Men eftersom vi talar engelska där vi bor, så har han inte främmande språk ännu tyvärr. Försöker läsa lite svenska ur en bok tre ggr i veckan och ha honom att repetera typ ett litet stycke efter mig, men han hatar det, så det blir minimalt. Att han förstår blir prio 1, och sen tvingar jag honom att uttala lite grann bara för att han ska kunna våga göra det senare när han blir äldre och kanske vill lära sig mer. Det är dock en strid jag väljer att inte ta nu, då det bara blir bråk.

• Alexi

Sitter med henne gör vi inte alls. Nör hon har läxa gör hon den och sen förhör vi henne. Hon har typ bsra en engelskaläxa i veckan.

När vi fick indikationer på att hon inte kunde multiplikation så bra då gjorde vi en deal med henne om övning varje dag i sex dagar, då klättrade hon snabbt till toppen på nästa prov.

Skolan är jätteviktig och vi är väldigt engaherade i den men vi sitter inte hemma med något generellt, ser inget behov av det.

• Jemp
    Anonym (Anna) skrev 2019-02-22 13:55:57 följande:

Nu har mina barn gått på läxfri skola och det har underlättat jättemycket. Jag frågade barnens lärare vad man skulle satsa på hemma, om man ville träna extra och de sa läsning och "tabellerna". Det har varit svårt att få till 20 min tabellträning och ofta har det säkert mer blivit 10, men tabellerna har vi tränat vid sängdags (före sagan när de var mindre) och vid frukosten, varje dag. När vi höll på som mest med tabellerna så tror jag att det blev mindre läsning. Men varje dag lite matte och lite läsa. Tiderna är som jag har strävat efter.

Ett tips med tabellerna är att ta samma kort om och om igen och inte så mycket nya på en gång. Sen att läsa in sig på strategierna man kan hjälpa barnen hänga upp minnet på, finns mycket på nätet när man söker på lilla och stora plus och minus. En del barn behöver inte alls träna tabeller särskilt mycket men min tioåring behövde det verkligen. Din kanske redan kan av sig själv och genom skolan. Om man kan svara på hela multiplikationstabellen på max 3 minuter är man flytande. 

Vad är stora och lilla plus och minus? Aldrig hört om?
  • Bibbidi
    Jemp skrev 2019-02-22 23:19:00 följande:

Vad är stora och lilla plus och minus? Aldrig hört om?

Inte den du frågade men svarar ändå.

Har för mig att i stora är summan högst 20 (term + term = summan) och lilla är talområdet 0-10.
  • Woopsie

Vill bara göra ett tillägg om multiplikationstabellen. För mig var det en oerhörd stress att lära sig den och jag blev aldrig bra på den. Vi hade stressprov varje vecka på den med en lång sida man skulle hinna så långt som möjligt på 5 minuter. Jag låste mig totalt och lärde mig aldrig tabellen, inte ens idag i vuxen ålder. Dock så blev jag grym på matte ändå och var bäst i klassen på både matte c och d i gymnasiet. Då handlade det ju om logik och inte om innantillkunskaper. Så lås inte fast och stressa era barn för mycket med gångertabellen är mitt tips!

• Anonym (Ingenting)

Vår dotter har i år (åk 4) börjat i en läxfri skola vilket vi tycker passar henne perfekt. I den tidigare skolan var det alltid en massa tjafs om just läxorna och jag hade svårt att motivera henne till att göra dem då hon inte lärde sig något av läxorna mer än just själva disciplinen att göra läxor.

De får ibland någon mindre grej men då finns det möjlighet att stanna kvar på skolan och göra det på en lärarledd timme istället. Dit man även går om man tex varit sjuk och hamnat efter.

Sedan är det ju helt uppenbart att hennes vän som samtidigt började på engelska skolan lär sig bra mycket mer. Men jag tycker det räcker att lära sig tillräckligt mycket. Hon har väldigt lätt för sig och jag hyser ingen oro för hennes framtid. Både jag och hennes pappa har varit rätt struliga i skolan men har lätt för att lära och i slutändan kunnat läsa bra utbildningar och få bra karriärer.

• Anonym (Anna)
    Woopsie skrev 2019-02-23 01:35:59 följande:

Vill bara göra ett tillägg om multiplikationstabellen. För mig var det en oerhörd stress att lära sig den och jag blev aldrig bra på den. Vi hade stressprov varje vecka på den med en lång sida man skulle hinna så långt som möjligt på 5 minuter. Jag låste mig totalt och lärde mig aldrig tabellen, inte ens idag i vuxen ålder. Dock så blev jag grym på matte ändå och var bäst i klassen på både matte c och d i gymnasiet. Då handlade det ju om logik och inte om innantillkunskaper. Så lås inte fast och stressa era barn för mycket med gångertabellen är mitt tips!

Jag lärde mig inte heller multiplikationstabellen som barn, för det var ingen som tränade med mig och jag har inget naturligt sifferminne. Samma som min tioåring. Så jag har lärt mig multiplikationstabellen nu samtidigt med med min tioåring. Jag klarar också testet nu på tre minuter. Det är säkert på grund av mina egna svårigheter som jag tog lärarnas ord om tabeller på så stort allvar och verkligen satte igång hemma. 

Min bror hade sifferminne och lärde sig alla tabeller av sig själv. Han blev ingenjör. Jag gick naturvetenskaplig linje och älskade matte och läste matte c och d. Men jag var alltid långsam och omständig och hamnade för ofta på fel svar i slutänden, pga ett räknefel som hade  med multiplikation eller enkel subtraktion att göra. Och det blev rätt när jag lokaliserat felet. Jag fick bra betyg i matte men hade inte självförtroende nog att läsa till ingenjör eller ens läsa matte/fysik eller kemi på högskolan. Jag tror faktisk mitt liv hade blivit annorlunda till det bättre om jag hade fått hjälp att lära mig multiplikationstabellen, för jag är matematiskt lagd. Det är bara mitt minne som är svagt. 
  • Anonym (Anna)

Sedan det här med att det är stressande att skriva prov under tidspress. Man får inte glömma att det faktiskt är okunskapen som gör det stressande och jobbigt. Att testa på tid är ju bara ett sätt att kolla om barnet är flytande och det är ju ingen mening med att ge det till ett barn som man vet inte är flytande ännu. 
  • Alexi
    Jag tror man har oerhörd glädja av att nöta in vissa saker så det sitter i ryggmärgen. Både i vardagslivet och i skolan senare. Just multikplikationstabellerna är en sån grej.
Svar på tråden Hur mycket pluggar era 10-åringar???