• elinaehn

månadspeng

Jag vet det finns olika trådar men hittar ändå inte svar. har en tös i årskurs åtta. Vi har haft olika lösningar för pengar hittills men nu är önskemålet att få hela barnbidraget. jag tänkte tvåstegsraket, att först prova 700 kr i månaden och sen om det funkar så får hon hela barnbidraget från årskurs 9 (i höst alltså). Men jag vill ha en plan ordentligt. vad ska ingå och vad ska jag föra till? så vad betalar era barn med de pengar de får och hur mycket får de? 

jag har kommit fram till att jag tänker föreslå att 200 av de 700 ska sparas till kommande klädköp. kvarstår 500 kr i månaden. rent krasst är det drygt 100 kr i veckan. hon äter lunch/middag ute två gånger i veckan pga aktiviteter efter skolan som gör at hon inte hinner hem och äta. jag tänker mig att om hon väljer snabbmat så är det på hennes peng, väljer hon lite nyttigare mat, sallad, sushi... som ger kroppen näring så kan jag stå för den (dvs tas inte av henne 500 kr) låter det rimligt? vill gärna att hon ska känna att det lönar sig att äta bra mat. 
    Men mer då?
    Min första tanke var att får hon så här mycket pengar att röra sig med så får hon bekosta smink kläder bio presenter... själv. men ser man på en vecka så är en dryg hundralapp lite lite för att kunna bekosta allt detta? Eller hur ska man tänka? Vill gärna ge henne en rimlig plan!

Mobilen kommer jag fortsätta att stå för just nu.

• Svar på tråden månadspeng
  • scanmia

Det låter bra att hon har till att både spara och konsumera. Om det är för mycket eller för lite beror på er ekonomi och även på hur mycket pengar hennes kompisar har (det blir fel om hon har mycket mer eller mindre än sina vänner). Hur mycket pengar lägger ni nu på kläder, snabbmat, smink, presenter och nöjen för henne? 100 kr i veckan låter ganska lite.
    Kanske kan du ta på dig några tyngre klädinköp (ytterkläder och skor, tex)? Jag gillar att du visar henne att nyttig mat är något som du prioriterar. 
    Har hon möjlighet att tjäna egna pengar? Och är det i så fall något du tycker är bra eller dåligt?
    Är hon slarvig? Jag menar tappar hon bort saker med jämna mellanrum? I så fall måste du se till att det finns tillräckligt med pengar att ersätta nödvändiga plagg och saker. 

• Fillibom

Mitt allmänna råd är att gör det inte så onödigt krångligt som du beskriver det där med maten. Hur skall det gå till rent praktiskt tänker du? Skall hon lämna in kvitton till dig där du ser om hon äter sallad eller hamburgare och skall hon då få pengar tillbaka om hon äter "nyttig sallad" (sallad behöver i sig inte vara nyttig heller, det beror helt enkelt på vad man har i den) vid slutet av månaden?

Eftersom det bara handlar om två middagar i veckan tycker jag du skall betala det och låta henne äta vad hon vill.

I övrigt här gjorde vi så att barnen fick (from 14 års åldern) hela barnbidraget och det skulle då räcka till bio, godis, "vanliga kläder" (tröjor, strumpor, mm) ev smink, böcker, pengar till spelkonton  etc
    Ytterkläder, träningskläder och skor stod jag för och även månadskostnad för billig mobilabbonemang.

Teknikprylar fick de spara ihop till (alt få i julklapp).

• elinaehn

svar till er båda samtidigt! tack för input!
    j jag gör det kanske lite krångligt. dottern är inte minsta slarvig. o dessutom rätt sparsam med pengar. men just snabbmat och godis tycker jag det är för mycket av, därav vill jag locka henne att om hon väljer "bättre" mat står jag för den. sushi o sallad behöver inte vara fantastiskt nyttigt det heller men jämför med mc donalds pompe...  jag försöker hitta ett vettigt förhållningssätt, det får inte bli snack om att man går upp i vikt av mc donalds eller ångest att äta där ibland. men att ge kroppen näringsrik kost är ändå... så jag tänkte det kunde få locka lite att välja det nyttigare alternativet, jag vet inte. så lätt att göra fel med sånt!

bra ide att säga att tröjor och sådant går på hennes pengar, ytterplagg o skor på mina (om det behövs alltså). 
    hur gör man med presenter o julklappar till vänner? 

• mammatill6

500 i månaden som ska räcka alla hennes nöje, presenter och vissa kläder känns knappt. Mina äldsta får barnbidraget och de betalar sina nöjen och kläder. Dick betalar jag skor och ytterkläder.

De mindre har 500 men då är det bara nöje och billigare presenter.

• elinaehn

ja det är det här med summan som är knepig. jag tycker fem hundra till smink fika mcdonals och bio LÅTER mycket men inser att det bara är drygt hundra i veckan. det rymmer inte kläder och hon kan inte äta två utemål i veckan på det ens. så det är knepigt. det är väldigt olika hur mycket kompisarna har att röra sig med...

• mammatill6

[quote=79462198][quote-nick]elinaehn skrev 2019-02-22 17:40:17 följande:[/quote-nick]ja det är det här med summan som är knepig. jag tycker fem hundra till smink fika mcdonals och bio LÅTER mycket men inser att det bara är drygt hundra i veckan. det rymmer inte kläder och hon kan inte äta två utemål i veckan på det ens. så det är knepigt. det är väldigt olika hur mycket kompisarna har att röra sig med...[/

Om hon måste äta ute två gånger i veckan borde ni ju betala det. Men kan hon inte ta med mat? Min ena dotter hinner inte heller hem innan träning men tar ofta med något. Smoothie och macka, pastasallad eller sånt

• nnnnnnnn

Ni borde nog se över hennes uteätarvanor, behövs det verkligen 2 ggr/vecka? Om man har en frukt + smoothie + energybar eller annat tex knäckebröds-sandwich, räcker inte det tills man kommer hem efter träningen? Dumt att skaffa sig vanan att äta ute för att man blir sen hem...

Vi har haft veckopeng länge, länge med motkravet att rummet ska städas. Då vet vi att det blir gjort varje vecka iallafall. Länge var det 100 kr/vecka + att vi köper basgarderob dvs skor efter säsong (vinterskor/kängor + vårskor/sneakers + sandaler till sommaren + gummistövlar) + 2-3 par jeans & toppar + jacka/mössa/vantar + bra underkläder + träningskläder. När skor/jacka är utslitet får man nytt, inte bara för att man vill ha en snyggare.
    Snyggare kläder sparas ihop till eller fås som present tex jul = fina nyårsfestkläder som kan användas under året med.
    VId festligare tillfällen tex konfirmation har vi köpt kläder och skor till detta.

Nu är det 200 kr/vecka.

• elinaehn

Okej många bra tankar här. 200 kr i veckan, så kan man också spara till vissa kläder, de som inte är basplagg/vardagskläder... Bra tanke.
    Jo dottern håller ordning i sitt rum, hjälper till med vissa grejer i hemmet, typ diskmaskin, lite handling ibland, tar hand om katternas behov (vi delar på det) osv. Så behövs inte villkora pengarna på det sättet. 
    Ska samla ihop era tankar och försöka komma fram till summa och vad den ska bekosta och vad jag ska fortsätta hjälpa till med.

utemat två gånger i veckan ÄR lyxigt men det är också ett sätt att få en fungerande vardag här, så JA jag tycker jag kan och ska stå för den men jag tycker inte det är lämpligt med snabbmat två gånger i veckan det är därför jag funderar på om jag ska "villkora" det på det sättet som jag beskrivit.

• nnnnnnnn
    elinaehn skrev 2019-02-23 09:43:51 följande:
    Okej många bra tankar här. 200 kr i veckan, så kan man också spara till vissa kläder, de som inte är basplagg/vardagskläder... Bra tanke.
    Jo dottern håller ordning i sitt rum, hjälper till med vissa grejer i hemmet, typ diskmaskin, lite handling ibland, tar hand om katternas behov (vi delar på det) osv. Så behövs inte villkora pengarna på det sättet. 
    Ska samla ihop era tankar och försöka komma fram till summa och vad den ska bekosta och vad jag ska fortsätta hjälpa till med.

utemat två gånger i veckan ÄR lyxigt men det är också ett sätt att få en fungerande vardag här, så JA jag tycker jag kan och ska stå för den men jag tycker inte det är lämpligt med snabbmat två gånger i veckan det är därför jag funderar på om jag ska "villkora" det på det sättet som jag beskrivit.
    Jag hade villkorat utematen, plocka-själv-sallad på ica/coop + smoothie/vatten + frukt betalar jag mot kvitto (eller foto på kvittot)
    Alternativt en nyttigare måltid ute, men det är svårt att få till... skulle gissa att McD bulgursallad eller någon vegoburgare är nyttigare än tex paj+sallad på fiket.
  • mammalovis

Låt din dotter göra en budget över vad hon förväntar sig att pengarna ska räcka till. Fråga vilka poster hon tycker behöver finnas med t ex fika, bio, godis, smink o s v. Utifrån det kan ni ju diskutera vidare.

• elinaehn

Bra ide! jag ska såklart FRÅGA vad dottern har för tankar. det kan ju vara så att hon hört bra grejer från kompisar om hur de gör också. Jag tycker det är en balansgång, vill inte hon ska ha för mycket pengar att röra sig med så hon inte lär sig spara. men inte heller ge henne för lite så hon inte får schyssta förutsättningar att hänga på socialt med sina kompisar osv. givande att bolla här!

• Trädgårdsland

Mina barn har aktiviteter i stan flera ggr/vecka, finns inte på kartan att jag skulle stå för utemat alla de måltiderna. De tar matburkar ur frysen på morgonen, stoppar i en liten kylbag. Så värmer de maten på skolan, i ridhuset, på musikskolan eller var de nu ska. Alternativt tar något som ska ätas kallt, om det passar bättre.

• Mrs Green

Min dotter började få hela barnbidraget när hon fyllde 13. Det ska i stora drag räcka till kläder, förutom dyrare saker som vinterjacka och stövlar + att vi lägger till lite för att hon t.ex. ska köpa bra träningsskor eftersom hon idrottar mycket och har lätt för att få ont i knän och fötter och vi vill inte riskera att hon köper sämre skor för att de är billigare. Dessutom mat om hon väljer att äta ute när det finns alternativ hemma, presenter, småsaker, bio, fika och andra nöjen som hon gör med kompisar (går vi tillsammans i familjen behöver hon inte betala för sin biljett). 

När hon behöver något dyrare som ny mobil, dator etc får hon betala hälften själv, så det behöver hon ju lägga undan lite till varje månad. 

Svar på tråden månadspeng