• JennyJizz

Varför struntar så många unga i att äta frukost?

Jag har förklarat för min son att frukost är dagens viktigaste mål sedan han var barn och att om man äter på morgonen så står man sig fram till lunchen och mår bättre och kan/orkar prestera mer.Nu säger min son att det är nästan ingen som äter frukost innan skolan (min son går andra året på gymnasiet). På sin höjd att de tar en kopp kaffe eller en dricka och en fralla i gymnasiets cafeteria på förmiddagen och att "Det är bara gamla människor som tycker det är viktigt med frukost". Han menar att han inte är hungrig på morgonen och att det tar fram till lunch innan han hinner bli det. Inte ens en frukt äter han när jag uppmanar honom till det.

Stämmer det att så få unga äter frukost idag och varför tycker i så fall ni föräldrar till dessa barn inte att det är viktigt att barnen/tonårigarna får näring i kroppen vid dagens början?

• Svar på tråden Varför struntar så många unga i att äta frukost?
  • sextiotalist
    jrockyracoon skrev 2019-03-01 10:13:53 följande:

Men hallå...

Nu har ju folk länkat till massor av artiklar där det tydligt framgår att frukosten inte är särskilt viktig. Då får vi acceptera detta som en sanning.

Tack alla som upplyst mig om detta, nu har jag lärt mig något nytt idag!

Härligt att få lite ny kunskap och kunna använda det i sitt dagliga liv!

Sanningen är att frukosten som fenomen är inte det viktigaste målet för alla, för en del kan det vara superviktig, för andra inte alls.
    Tänker på Frankrike, att en kaffe med mjölk och en bit bröd av valfri sort är en inte helt ovanlig frukost.
    I många länder ingår inte heller frukostbuffé i när man bokar hotellrum.
    I England och USA är frukosten superviktig

Så jag tror att frukosten viktighet är mer kulturell än medicinsk. Man jag förringar inte de som behöver en rejäl frukost för att fungera.
  • EnAnonumius
    JennyJizz skrev 2019-02-27 12:24:40 följande:
    Skulle gärna vilja se källor på att det "är vetenskapligt bevisat" Det är inget som jag hört eller läst.
    JennyJizz skrev 2019-03-01 07:04:03 följande:
    Den ena länken var man tydligen tvungen att vara läkare eller sjukhuspersonal för att kunna läsa. Den andra länken sa inget om huruvida det är nyttigt eller bra med att äta frukost utan bara vad som var felaktigt med tidigare forskning.

Men backa lite nu. Du efterfrågade ju källor på på "påståendet" om att det är en MYT med att "frukost är dagens viktigaste mål"..
    Så får du källorna och du blir slår i från dig med att den inte bekräftar DIG och dina påståenden du hade blivit lärd från din mamma?  

Det är ju det som ÄR vitsen med de länkarna. Att visa på att den tidigare forskningen ÄR felaktig och att frukost är inte alls "det vitsigaste målet" på dagen, som Kellogg använde som marknadsföring för sina frukost flingor.
    Det var ju det du själv efterfrågade om folk kunde backa upp det påståendet att det är just en myt med att "frukost är det viktigaste målet på dagen".

Jag själv kör på idén att äta "när man är hungrig" och känner att det "passar en själv".. Det gäller allt från barnen till vuxna.
    Märkligt min son har inte fått "några problem" under sin uppväxt när han skippade frukosten ibland när han var barn, då han inte var hungrig helt enkelt på morgonen. Och du fast han skippade frukosten ibland och har gjort så under perioder i sitt liv så har han inte "presterat dåligt i skolan" för den saken skull. Tvärt om det har gått bra för honom och han hade mycket bra betyg så bra betyg att han kunde studera vidare på universitet. Han är utbildad förskolepedagog och jobbar som en sådan med.

Vad är poängen med min anekdot? Jo att försöka få dig att inse att folk ÄR olika och fungerar olika. Du har ingen anledning att sitta och "bli förfärad över" att så många inte vill ge frukost åt sina barn. Det som du skall förfära dig över är att du inte kan ta till dig och förstå att människor är individer och fungera olika. Det finns folk som bara äter ett mål mat om dagen och får i sig alla näringsämnen de behöver för dagen under detta målet och är hur friska och pigga som helst.

Så min enda motfråga är.
    Varför vägra du att acceptera och förstå att barn/vuxna är olika och funkar olika även när det gäller detta med hur/när man skall äta?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • louisa83
    sextiotalist skrev 2019-03-01 10:18:00 följande:

Sanningen är att frukosten som fenomen är inte det viktigaste målet för alla, för en del kan det vara superviktig, för andra inte alls.

Tänker på Frankrike, att en kaffe med mjölk och en bit bröd av valfri sort är en inte helt ovanlig frukost.

Så jag tror att frukosten viktighet är mer kulturell än medicinsk. Man jag förringar inte de som behöver en rejäl frukost för att fungera.

Håller helt med. Bor i Grekland och här är det inte många som äter frukost. De flesta vuxna dricker bara kaffe på morgonen. Däremot äter de middag jättesent på kvällen vilket ju inte alls är bra, kan ju också vara en förklaring till varför de inte är hungriga på morgonen. De allra flesta gör iaf en enklare frukost till sina barn. De lägger bara inte så stor vikt vid det målet. Jag själv passar perfekt in här med min kaffe på morgonen och känns jätteskönt att ingen ifrågasätter detta. Däremot är det ju egentligen svårt att veta vad som egentligen är bäst för kroppen, jag brukar alltid ta alla "nya rön"med en nypa salt. Allt sånt går ju i vågor, och trender. Först säger de att frukost år det viktigaste målet på dagen för alla, nu säger de att det är en myt, om några år till kommer de återkomma till det första påståendet. Hur många ggr t.ex har de inte ändrat instruktionerna för hur ett spädbarn ska ligga (på mage, på sidan, på rygg)? Att lita blint på vad forskare säger just idag är inte lösningen tror jag. Tror mer på att man alltid ska göra det som man känner är rätt för en själv.
  • EnAnonumius
    louisa83 skrev 2019-03-01 12:40:05 följande:
     Tror mer på att man alltid ska göra det som man känner är rätt för en själv.
    (Läst även övriga inlägget)
    Detta, just detta, är ju jag också helt övertygad om att man skall göra. 

• Liberté

Att frukost är dagens viktigaste mål är från en reklamkampanj för att företag som sålde flingor i USA. Detta spred sig sedan till UK och vidare.

• Åttionio89

Alla är inte hungriga direkt på morgonen. Min mamma tvingade mig att äta frukost, jag fick inte gå från köksbordet förrän jag ätit upp hela mackan. En dag kräktes jag rätt ut över köksbordet och efter det tvingade hon mig aldrig igen. Det va fruktansvärt! Skicka hellre med en macka, frukt eller nått annat

• JennyJizz
    EnAnonumius skrev 2019-03-01 10:23:04 följande:
    JennyJizz skrev 2019-03-01 07:04:03 följande:
    Den ena länken var man tydligen tvungen att vara läkare eller sjukhuspersonal för att kunna läsa. Den andra länken sa inget om huruvida det är nyttigt eller bra med att äta frukost utan bara vad som var felaktigt med tidigare forskning.

Men backa lite nu. Du efterfrågade ju källor på på "påståendet" om att det är en MYT med att "frukost är dagens viktigaste mål"..
    Så får du källorna och du blir slår i från dig med att den inte bekräftar DIG och dina påståenden du hade blivit lärd från din mamma?  

Det är ju det som ÄR vitsen med de länkarna. Att visa på att den tidigare forskningen ÄR felaktig och att frukost är inte alls "det vitsigaste målet" på dagen, som Kellogg använde som marknadsföring för sina frukost flingor.
    Det var ju det du själv efterfrågade om folk kunde backa upp det påståendet att det är just en myt med att "frukost är det viktigaste målet på dagen".

Jag själv kör på idén att äta "när man är hungrig" och känner att det "passar en själv".. Det gäller allt från barnen till vuxna.
    Märkligt min son har inte fått "några problem" under sin uppväxt när han skippade frukosten ibland när han var barn, då han inte var hungrig helt enkelt på morgonen. Och du fast han skippade frukosten ibland och har gjort så under perioder i sitt liv så har han inte "presterat dåligt i skolan" för den saken skull. Tvärt om det har gått bra för honom och han hade mycket bra betyg så bra betyg att han kunde studera vidare på universitet. Han är utbildad förskolepedagog och jobbar som en sådan med.

Vad är poängen med min anekdot? Jo att försöka få dig att inse att folk ÄR olika och fungerar olika. Du har ingen anledning att sitta och "bli förfärad över" att så många inte vill ge frukost åt sina barn. Det som du skall förfära dig över är att du inte kan ta till dig och förstå att människor är individer och fungera olika. Det finns folk som bara äter ett mål mat om dagen och får i sig alla näringsämnen de behöver för dagen under detta målet och är hur friska och pigga som helst.

Så min enda motfråga är.
    Varför vägra du att acceptera och förstå att barn/vuxna är olika och funkar olika även när det gäller detta med hur/när man skall äta?

Så du menar att eftersom alla är olika så accepterar du i din tur de som faktiskt ser frukosten som dagens viktigaste mål? Eller har man rätt att tycka det?

• JennyJizz
    Liberté skrev 2019-03-01 16:28:21 följande:

Att frukost är dagens viktigaste mål är från en reklamkampanj för att företag som sålde flingor i USA. Detta spred sig sedan till UK och vidare.

Kan det inte vara individuellt om man ser frukosten som dagens viktigaste mål eller inte? Eller måste jag ändra på mig bara för att forskningen säger annat?

• uhsumkat
    JennyJizz skrev 2019-03-01 06:56:21 följande:
    Jag blir förfärad faktiskt av att så många föräldrar inte vill ge sina barn frukost. Det kan ju räcka med något lätt som du säger. Bara så att de får ett näringstillskott för att orka med förmiddagen. Blev som sagt förskräckt när jag läste i lokaltidningen att man på högstadiet på den ort där jag bor hade börjat försöka "lära" barnen äta frukost, för att många av dem var hängiga, trötta och okoncentrerade på förmiddagen. De uppskattade detta och mådde bättre, blev piggare och fick mera ork. Jag tror mer på att den är någon sorts attityd om att äta frukost är "töntigt" eller bara något som äldre gör. Det var en attityd bland mina jämnåriga när jag växte upp. Det i sin tur tror jag har att göra med att unga blir alltmer bortskämda.

Det handlar inte om attityder utan om hur kroppen fungerar.

Ungdomar blir morgontrötta, deras sömnfas förskjuts. Det påverkar även de inre organen så att mag-och tarmkanalen inte fungerar fullt ut tidigt på morgonen, magen och tarmarna "vaknar" senare de också.
    Jämför tex med nattarbetare som sällan äter under ett nattpass av den enkla orsaken att magen brakar ihop då.

Så att det serveras frukost i skolan är jättebra. Barnens magar har då haft en lång stund på sig att "vakna". Den skolan har alltså tagit till sig av nyare forskningsrön. (Nytt och nytt, man har känt till det i närmare 20 år)

Förklara hur du får det till att handla om bortskämdhet. 
  • EnAnonumius
    JennyJizz skrev 2019-03-02 00:12:45 följande:
    Så du menar att eftersom alla är olika så accepterar du i din tur de som faktiskt ser frukosten som dagens viktigaste mål? Eller har man rätt att tycka det?
    Du svarade aldrig på min fråga. Man kan ju undra varför.

Jag ställer den igen till dig.

Så min enda motfråga är.
    JennyJizz skrev 2019-03-02 00:13:56 följande:
    Kan det inte vara individuellt om man ser frukosten som dagens viktigaste mål eller inte? Eller måste jag ändra på mig bara för att forskningen säger annat?
    Märkligt, när du startade tråden så utgick du från att folk resonerade som likadant som dig om frukost.  Du vägrade att se individer och att folk funkar olika på morgonen. 

Utdrag från din TrådStart jag citerar:
    "Stämmer det att så få unga äter frukost idag och varför tycker i så fall ni föräldrar till dessa barn inte att det är viktigt att barnen/tonårigarna får näring i kroppen vid dagens början?"
    (slut citat)

Du tog aldrig hänsyn till att folk är individer. Du valde att ta för givet att folk tänkte och resonerade på samma sätt som dig och valde att utgå från att det var fakta med att frukost är dagens viktigaste mål och att andra föräldrar ansåg så också.

Du sjunk så lågt med och satt och anklagade föräldrar för att de inte bryr sig om att ge barnen näring.
    Citerar sista meningen från inlägg #15:
    "Menar bara hur tänker föräldrar som inte bryr sig om om barnen får näring i sig?"
    (slut citat)

Nej bara för att föräldrar inte tvingar sina barn att äta frukost bara för att de inte kan äta direkt på morgonen, utan måste vänta en timme eller två innan de äter, så betyder det aldrig att det "inte bryr sig" om deras barn får näring eller inte. Mycket fult gjort av dig att anklaga föräldrar på det sättet.
    Fast det i sig är ett bra bevis på att du inte kan acceptera att folk (barn/vuxna) är individer och funkar olika. Och bara för att förädlar inte tvingar sina barn att äta frukost så behöver det inte betyda att föräldrar inte bry sig om barnen får näring i sig eller inte. 

Minns att det var du som bad ju om källor till studier/forskning som styrkte folks påståenden om att frukost inte alls är dagens "viktigaste mål".
    Så visst får du tycka, med betoning på just då _tycka_, att frukost är "dagens viktigaste mål". Det du inte kan köra med är att det är "fakta", och presentera det som allmängiltig fakta som du har gjort i dina inlägg i tråden, för det är det inte och det finns bevisat med. 

Som sagt folk är individer. Och vill du ha acceptans för att du som individ tycker frukost är dagens viktigaste mål, så skall du acceptera att det finns individer som inte anser att det är det viktigaste målet på dagen. , bara för att

• JennyJizz
    EnAnonumius skrev 2019-03-02 10:24:44 följande:
    Du svarade aldrig på min fråga. Man kan ju undra varför.

Jag ställer den igen till dig.

Så min enda motfråga är.
    Märkligt, när du startade tråden så utgick du från att folk resonerade som likadant som dig om frukost.  Du vägrade att se individer och att folk funkar olika på morgonen. 

Utdrag från din TrådStart jag citerar:
    "Stämmer det att så få unga äter frukost idag och varför tycker i så fall ni föräldrar till dessa barn inte att det är viktigt att barnen/tonårigarna får näring i kroppen vid dagens början?"
    (slut citat)

Du tog aldrig hänsyn till att folk är individer. Du valde att ta för givet att folk tänkte och resonerade på samma sätt som dig och valde att utgå från att det var fakta med att frukost är dagens viktigaste mål och att andra föräldrar ansåg så också.

Du sjunk så lågt med och satt och anklagade föräldrar för att de inte bryr sig om att ge barnen näring.
    Citerar sista meningen från inlägg #15:
    "Menar bara hur tänker föräldrar som inte bryr sig om om barnen får näring i sig?"
    (slut citat)

Nej bara för att föräldrar inte tvingar sina barn att äta frukost bara för att de inte kan äta direkt på morgonen, utan måste vänta en timme eller två innan de äter, så betyder det aldrig att det "inte bryr sig" om deras barn får näring eller inte. Mycket fult gjort av dig att anklaga föräldrar på det sättet.
    Fast det i sig är ett bra bevis på att du inte kan acceptera att folk (barn/vuxna) är individer och funkar olika. Och bara för att förädlar inte tvingar sina barn att äta frukost så behöver det inte betyda att föräldrar inte bry sig om barnen får näring i sig eller inte. 

Minns att det var du som bad ju om källor till studier/forskning som styrkte folks påståenden om att frukost inte alls är dagens "viktigaste mål".
    Så visst får du tycka, med betoning på just då _tycka_, att frukost är "dagens viktigaste mål". Det du inte kan köra med är att det är "fakta", och presentera det som allmängiltig fakta som du har gjort i dina inlägg i tråden, för det är det inte och det finns bevisat med. 

Som sagt folk är individer. Och vill du ha acceptans för att du som individ tycker frukost är dagens viktigaste mål, så skall du acceptera att det finns individer som inte anser att det är det viktigaste målet på dagen. , bara för att
    Jag inser väl att folk funkar olika, men min föräldrageneration var alltid noga med att vi barn skulle få i oss frukost på morgonen så att vi orkade med dagen, det är det jag är uppväxt med och har blivit en självklarhet för mig. Även en chef på en av mina tidigare arbetsplatser sa till en anställd som inte åt frukost på morgonen att "Äter man inte kan man inte jobba". och han uppmanades att äta något på morgonen. Den här personen presterade ofta dåligt och chefen antog att orsaken var att hen inte åt frukost.

Det är väl klart att man kan vänta någon timme om man inte är hungrig eller kan få i sig något. Men jag blir förvånad över att du tycker det är "kränkande" att jag "anklagar" föräldrar för att inte bry sig om om barnen får näring i sig. Det är så många barn och unga som mår dåligt idag och jag tror att det att många hoppar över frukosten kan vara en bidragande orsak. När du äter på morgonen får du i dig energi så du klarar dig fram till lunch, mår bättre och kan prestera mer.

Det som hänt tror jag är att unga gradvis "trängt undan" hungerkänslan då de tycker att det är för "omständigt" att äta på morgonen då de är trötta och helst vill sova. Och då ställer man om kroppens ämnesomsättning så att man "normalt" inte är hungrig på morgonen. Men det är lite grann att våldföra sig på sin kropp och dess behov. Endast en kopp/ mugg kaffe på morgonen ger kanske energi men ingen näring. Kaffe gör istället att kroppen inte kan ta upp järn och vitaminer på samma sätt, så det dränerar magsäcken.

• tankfull
    Mascaraklumpar skrev 2019-02-27 11:19:09 följande:

Min son äter frukost på morgonen eftersom han är hungrig då och känner att han behöver det. Kan man koncentrera sig i skolan, inte får huvudvärk och dylikt och inte kompenserar genom att äta något mindre nyttigt under förmiddagen (det sistnämnda kan man ofta lösa genom att skicka med något bättre att äta) så går det däremot utmärkt att skippa frukosten. Det finns ingen vetenskaplig förankring i påståenden som att frukosten är det viktigaste målet.

I dagens samhälle, där omkring hälften av alla vuxna är överviktiga, är det helt vansinnigt att lära barn att äta när de inte är hungriga för att ?man ska? eller för att ?så har man alltid gjort?. Det vi behöver lära dem är snarare att lyssna på sin kropp och att LÅTA BLI att äta när de inte behöver.

Det här är ju bra skrivet, håller med. Det viktiga är ju att barnen, när de väl blir hungriga, har något vettigt att tillgå och inte äter godis istället! Och det är som du säger faktiskt en god idé att lyssna till kroppen. Jag har aldrig förstått mig på föräldrar som trugar sina normalviktiga/ överviktiga barn att ta en tugga till...

Jag skickar alltid med min dotter macka eller sockerfria kex, babybel-ostar och frukt eller grönsaker. Tyvärr är jag inte helt säker på att hon alltid äter den där mackan, det är väl nackdelen med att inte se barnet äta frukost på morgonen, att man inte har samma koll. Men att tvinga någon att äta är ju omöjligt.

Vi brukar alltid äta något litet precis innan läggdags, jag har läst någonstans att det kan motverka att man mår lite kasst på morgonen, vet inte om det stämmer. Vissa mår ju typ illa och får lite kramp i magen på morgonen när magen är väldigt tom. Fast under de timmar man sover borde rimligtvis magen vara helt tom ändå utan kvällsmål precis innan läggdags... Hursomhelst, jag tycker man sover bättre om man ätit något litet precis innan läggdags.
  • EnAnonumius
    JennyJizz skrev 2019-03-02 11:06:48 följande:
    Jag inser väl att folk funkar olika, men min föräldrageneration var alltid noga med att vi barn skulle få i oss frukost på morgonen så att vi orkade med dagen, det är det jag är uppväxt med och har blivit en självklarhet för mig. Även en chef på en av mina tidigare arbetsplatser sa till en anställd som inte åt frukost på morgonen att "Äter man inte kan man inte jobba". och han uppmanades att äta något på morgonen. Den här personen presterade ofta dåligt och chefen antog att orsaken var att hen inte åt frukost.
    Ja jag kan förstå att är man uppväxt på det sättet så är det ju en självklarhet för DIG. Dock så är det ändå fel att göra dessa elaka påhopp på andra föräldrar, med att säga att de "nekar barnen näring", bara för att de inte tvingar barnen att äta frukost på morgonen.
    Jag själv är född och uppvuxen på "den tiden" när det lobbades hårt med att "frukost är dagens viktigaste mål", (Jag är 70-talist) men ändå varken min biomor och/eller fosterfar tvingade mig att äta frukost på morgonen, om jag inte ville det, för de ansåg att det var bättre att lyssna på kroppen och äta när man var hungrig, så jag tog med mig några frukost mackor själv och åt på rasten. Min mormor och morfar åt heller aldrig på morgonen utan de var vakna i en två timmar innan de åt, fast de också tillhörde den s.k  generationen med "frukost är dagens viktigaste mål".
    Det är väl klart att man kan vänta någon timme om man inte är hungrig eller kan få i sig något. Men jag blir förvånad över att du tycker det är "kränkande" att jag "anklagar" föräldrar för att inte bry sig om om barnen får näring i sig. Det är så många barn och unga som mår dåligt idag och jag tror att det att många hoppar över frukosten kan vara en bidragande orsak. När du äter på morgonen får du i dig energi så du klarar dig fram till lunch, mår bättre och kan prestera mer.

Jag har inte använt ordet "kränkande" i mitt inlägg. Jag har inte hävdat att du har "kränkt" föräldrar. Det jag har sagt är att det är FULT gjort av dig att anklaga föräldrar för att inte bry sig om att ge sina barn näring. Det är något jag står fast vi. Det är fult gjort av dig. Mycket fult.

Det är knappast något att vara förvånad över att jag tycker det är fullt gjort av dig. Bara för att föräldrar inte kräver att barnen äter frukost när de inte kan äta på morgonen, efter var du anser är det rätta sättet baserat på dina subjektiva uppfattningar, så sitter du ju och svartmålar andra föräldrar med att hävda att de nekar barnen näring bara för att de inte gör som dig.

Nej det betyder inte alls att man nekar baren näring, bara för att de inte tvingar/kräver barnet äter när de inte är hungriga.

Hade barnen varit hungriga och blivit nekade att äta mat av föräldrarna, DÅ men endast DÅ hade det varit befogat att säga att föräldrar nekar barnen näring.

Ser du den signifikanta skillnaden, eller vill du ha ytterligare förtydligande?
    Det som hänt tror jag är att unga gradvis "trängt undan" hungerkänslan då de tycker att det är för "omständigt" att äta på morgonen då de är trötta och helst vill sova. Och då ställer man om kroppens ämnesomsättning så att man "normalt" inte är hungrig på morgonen. Men det är lite grann att våldföra sig på sin kropp och dess behov. Endast en kopp/ mugg kaffe på morgonen ger kanske energi men ingen näring. Kaffe gör istället att kroppen inte kan ta upp järn och vitaminer på samma sätt, så det dränerar magsäcken.
    Du HÄVDAR att kaffe gör att kroppen inte kan ta upp järn och vitaminer på samma sätt.  Tja, det finns inga vetenskapliga "bevis" på detta heller. Hur mycket jag än googlar så hittar jag inget som stödjer _ditt_ påstående om kaffe och vitamin/järn upptag.
    Tidningsartiklar från typ Expressen, Aftonbladet, andra rikstäckande dagstidningar och lokala morgon-/kvällstidningar ser jag inte som på pålitlig objektiva "fakta källor".  Då de skriver för satt sälja lösnummer och gärna är vinklade artiklar.

Så du får backa upp ditt påstående här, med kaffe, med objektiva källor. För jag hittar inga objektiva källor som stödjer ditt påstående. 

Sedan så är det ju ingen, och jag menar verkligen INGEN, i denna tråden som hävdat att kaffe ger näring. Det jag har däremot sett att folk tar en kopp kaffe för att vakna. Stor skillnad.
  • scanmia
    EnAnonumius skrev 2019-03-02 14:40:28 följande:
    Ja jag kan förstå att är man uppväxt på det sättet så är det ju en självklarhet för DIG. Dock så är det ändå fel att göra dessa elaka påhopp på andra föräldrar, med att säga att de "nekar barnen näring", bara för att de inte tvingar barnen att äta frukost på morgonen.
    Jag själv är född och uppvuxen på "den tiden" när det lobbades hårt med att "frukost är dagens viktigaste mål", (Jag är 70-talist) men ändå varken min biomor och/eller fosterfar tvingade mig att äta frukost på morgonen, om jag inte ville det, för de ansåg att det var bättre att lyssna på kroppen och äta när man var hungrig, så jag tog med mig några frukost mackor själv och åt på rasten. Min mormor och morfar åt heller aldrig på morgonen utan de var vakna i en två timmar innan de åt, fast de också tillhörde den s.k  generationen med "frukost är dagens viktigaste mål".
    Jag har inte använt ordet "kränkande" i mitt inlägg. Jag har inte hävdat att du har "kränkt" föräldrar. Det jag har sagt är att det är FULT gjort av dig att anklaga föräldrar för att inte bry sig om att ge sina barn näring. Det är något jag står fast vi. Det är fult gjort av dig. Mycket fult.

Det är knappast något att vara förvånad över att jag tycker det är fullt gjort av dig. Bara för att föräldrar inte kräver att barnen äter frukost när de inte kan äta på morgonen, efter var du anser är det rätta sättet baserat på dina subjektiva uppfattningar, så sitter du ju och svartmålar andra föräldrar med att hävda att de nekar barnen näring bara för att de inte gör som dig.

Nej det betyder inte alls att man nekar baren näring, bara för att de inte tvingar/kräver barnet äter när de inte är hungriga.

Hade barnen varit hungriga och blivit nekade att äta mat av föräldrarna, DÅ men endast DÅ hade det varit befogat att säga att föräldrar nekar barnen näring.

Ser du den signifikanta skillnaden, eller vill du ha ytterligare förtydligande?Du HÄVDAR att kaffe gör att kroppen inte kan ta upp järn och vitaminer på samma sätt.  Tja, det finns inga vetenskapliga "bevis" på detta heller. Hur mycket jag än googlar så hittar jag inget som stödjer _ditt_ påstående om kaffe och vitamin/järn upptag.
    Tidningsartiklar från typ Expressen, Aftonbladet, andra rikstäckande dagstidningar och lokala morgon-/kvällstidningar ser jag inte som på pålitlig objektiva "fakta källor".  Då de skriver för satt sälja lösnummer och gärna är vinklade artiklar.

Så du får backa upp ditt påstående här, med kaffe, med objektiva källor. För jag hittar inga objektiva källor som stödjer ditt påstående. 

Sedan så är det ju ingen, och jag menar verkligen INGEN, i denna tråden som hävdat att kaffe ger näring. Det jag har däremot sett att folk tar en kopp kaffe för att vakna. Stor skillnad.
    Även om jag håller med dig i stort om attityder till frukostens vara eller icke-vara så är det ganska lätt att hitta studier om kaffe och järn, tex www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6402915
  • Liberté

Ja du kan anse att en banan på eftermiddagen som årets viktigaste mål om du vill det.

Det ändrar fortfarande inte att själva slogan att frukosten skulle vara viktigast kommer från en reklamkampanj.

Inte direkt som att undvika frukost påverkar speciellt mycket om du inte ska köra ett maraton eller liknande.

Rätt standard när jag var soldat var att ha 15-20km löpning och sedan äta frukost.

Sen finns det de som av hälsoskäl bör äta frukost. Men annars är det upp till var och en.
  • EnAnonumius
    scanmia skrev 2019-03-02 17:35:37 följande:
    Även om jag håller med dig i stort om attityder till frukostens vara eller icke-vara så är det ganska lätt att hitta studier om kaffe och järn, tex www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6402915
    Tack för att du tog dig tid, synd bara att du sparkar in öppna dörrar på vägen. Jag såg fram emot att få se en studier som skulle eventuellt styrka TS påståenden.

Jag har inte sagt att det är svårt att hitta studier om kaffe. Jag skrev har inte hittat studier som styrker TS påståenden om kaffet. Det är en liten signifikant skillnad. Lustigt att du fetstilt och missade det.

Nu var det inte att man dricker kaffe tillsammans med måltid texten handlade om, som TS skrev, om du verkligen läser TS text.
    Många dricker kaffe på morgonen, och äter frukost ett par timmar senare vilket framgår i tråden bland dem som svarat.

Din text bekräftar ju inte TS alls, utan om man dricker kaffe en timme före och/eller en timme efter en måltid så gör det ingen påverkan på vitaminupptaget. Det står också om du läser texten du länkade till. 

Utdrag från texten du länkade till:
    "No decrease in iron absorption occurred when coffee was consumed 1 h before a meal, but the same degree of inhibition as with simultaneous ingestion was seen when coffee was taken 1 h later. "

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6402915

Det står i klartext att det inte är reducerad effekt på järn och vitaminupptaget om  man dricker kaffe som tidigast en timme före/efter måltid.  Så det du bevisade i praktiken är ju att TS hade fel och vi som dricker kaffe på morgonen en timme innan/efter frukost får inga problem med järn och vitaminupptaget alls. Och många som dricker kaffe på morgonen, är ofta dessa som skippar att äta mat innan de kommer till jobbet och som äter mat kankse någon timme efter den där morgonkoppen.

Så jag väntar fortfarande på dessa källor som styrker TS verkliga påståenden om kaffe. Jag ser fram emot det.
  • jrockyracoon
    sextiotalist skrev 2019-03-01 10:18:00 följande:

Att det finns individuella skillnader och att en del trivs med att äta frukost och andra inte, är väl inte något kontroversiellt.

Myten som punkterades var den att människan behöver äta frukost för att fungera som effektivast. 

Jag kommer ihåg att jag blev kallad till en bekymrad skolläkare som uppmuntrade mig att äta lunch. Jag åt frukost men aldrig lunch (eftersom jag inte gillade skolmaten). Misstänker att det går bra att skippa lunchen också, jag har inga men från det vad jag vet iaf.
  • scanmia
    EnAnonumius skrev 2019-03-02 19:10:59 följande:
    Tack för att du tog dig tid, synd bara att du sparkar in öppna dörrar på vägen. Jag såg fram emot att få se en studier som skulle eventuellt styrka TS påståenden.

Jag har inte sagt att det är svårt att hitta studier om kaffe. Jag skrev har inte hittat studier som styrker TS påståenden om kaffet. Det är en liten signifikant skillnad. Lustigt att du fetstilt och missade det.

Nu var det inte att man dricker kaffe tillsammans med måltid texten handlade om, som TS skrev, om du verkligen läser TS text.
    Många dricker kaffe på morgonen, och äter frukost ett par timmar senare vilket framgår i tråden bland dem som svarat.

Din text bekräftar ju inte TS alls, utan om man dricker kaffe en timme före och/eller en timme efter en måltid så gör det ingen påverkan på vitaminupptaget. Det står också om du läser texten du länkade till. 

Utdrag från texten du länkade till:
    "No decrease in iron absorption occurred when coffee was consumed 1 h before a meal, but the same degree of inhibition as with simultaneous ingestion was seen when coffee was taken 1 h later. "

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6402915

Det står i klartext att det inte är reducerad effekt på järn och vitaminupptaget om  man dricker kaffe som tidigast en timme före/efter måltid.  Så det du bevisade i praktiken är ju att TS hade fel och vi som dricker kaffe på morgonen en timme innan/efter frukost får inga problem med järn och vitaminupptaget alls. Och många som dricker kaffe på morgonen, är ofta dessa som skippar att äta mat innan de kommer till jobbet och som äter mat kankse någon timme efter den där morgonkoppen.

Så jag väntar fortfarande på dessa källor som styrker TS verkliga påståenden om kaffe. Jag ser fram emot det.
    Äh, vad jobbigt det blev. Jag försökte ju säga att jag höll med dig i stort men nu blev det bara pinsamt. Och om du läser lite noggrannare så ser du att järnupptaget faktiskt påverkades om kaffe dracks en timme efter matintag, men inte en timme före... Och jag fetstilar för att visa vad jag kommenterar och inte för att vara ohyfsad. Det är verkligen inget jag försöker vara.
    Du har helt rätt i att ditt exempel med någon som dricker kaffe hemma och äter frukost något senare inte minskar järnupptaget enligt den här studien.
    Och slutligen så försöker jag varken sparka in öppna dörrar eller klanka ner på dig utan bara föra diskussionen vidare på ett konstruktivt sätt med fakta.
Svar på tråden Varför struntar så många unga i att äta frukost?