JennyJizz skrev 2019-03-02 11:06:48 följande:
Jag inser väl att folk funkar olika, men min föräldrageneration var alltid noga med att vi barn skulle få i oss frukost på morgonen så att vi orkade med dagen, det är det jag är uppväxt med och har blivit en självklarhet för mig. Även en chef på en av mina tidigare arbetsplatser sa till en anställd som inte åt frukost på morgonen att "Äter man inte kan man inte jobba". och han uppmanades att äta något på morgonen. Den här personen presterade ofta dåligt och chefen antog att orsaken var att hen inte åt frukost.
Ja jag kan förstå att är man uppväxt på det sättet så är det ju en självklarhet för DIG. Dock så är det ändå fel att göra dessa elaka påhopp på andra föräldrar, med att säga att de "nekar barnen näring", bara för att de inte tvingar barnen att äta frukost på morgonen.
Jag själv är född och uppvuxen på "den tiden" när det lobbades hårt med att "frukost är dagens viktigaste mål", (Jag är 70-talist) men ändå varken min biomor och/eller fosterfar tvingade mig att äta frukost på morgonen, om jag inte ville det, för de ansåg att det var bättre att lyssna på kroppen och äta när man var hungrig, så jag tog med mig några frukost mackor själv och åt på rasten. Min mormor och morfar åt heller aldrig på morgonen utan de var vakna i en två timmar innan de åt, fast de också tillhörde den s.k generationen med "frukost är dagens viktigaste mål".
Det är väl klart att man kan vänta någon timme om man inte är hungrig eller kan få i sig något. Men jag blir förvånad över att du tycker det är "kränkande" att jag "anklagar" föräldrar för att inte bry sig om om barnen får näring i sig. Det är så många barn och unga som mår dåligt idag och jag tror att det att många hoppar över frukosten kan vara en bidragande orsak. När du äter på morgonen får du i dig energi så du klarar dig fram till lunch, mår bättre och kan prestera mer.
Jag har inte använt ordet "kränkande" i mitt inlägg. Jag har inte hävdat att du har "kränkt" föräldrar. Det jag har sagt är att det är FULT gjort av dig att anklaga föräldrar för att inte bry sig om att ge sina barn näring. Det är något jag står fast vi. Det är fult gjort av dig. Mycket fult.
Det är knappast något att vara förvånad över att jag tycker det är fullt gjort av dig. Bara för att föräldrar inte kräver att barnen äter frukost när de inte kan äta på morgonen, efter var du anser är det rätta sättet baserat på dina subjektiva uppfattningar, så sitter du ju och svartmålar andra föräldrar med att hävda att de nekar barnen näring bara för att de inte gör som dig.
Nej det betyder inte alls att man nekar baren näring, bara för att de inte tvingar/kräver barnet äter när de inte är hungriga.
Hade barnen varit hungriga och blivit nekade att äta mat av föräldrarna, DÅ men endast DÅ hade det varit befogat att säga att föräldrar nekar barnen näring.
Ser du den signifikanta skillnaden, eller vill du ha ytterligare förtydligande?
Det som hänt tror jag är att unga gradvis "trängt undan" hungerkänslan då de tycker att det är för "omständigt" att äta på morgonen då de är trötta och helst vill sova. Och då ställer man om kroppens ämnesomsättning så att man "normalt" inte är hungrig på morgonen. Men det är lite grann att våldföra sig på sin kropp och dess behov. Endast en kopp/ mugg kaffe på morgonen ger kanske energi men ingen näring. Kaffe gör istället att kroppen inte kan ta upp järn och vitaminer på samma sätt, så det dränerar magsäcken.
Du HÄVDAR att kaffe gör att kroppen inte kan ta upp järn och vitaminer på samma sätt. Tja, det finns inga vetenskapliga "bevis" på detta heller. Hur mycket jag än googlar så hittar jag inget som stödjer _ditt_ påstående om kaffe och vitamin/järn upptag.
Tidningsartiklar från typ Expressen, Aftonbladet, andra rikstäckande dagstidningar och lokala morgon-/kvällstidningar ser jag inte som på pålitlig objektiva "fakta källor". Då de skriver för satt sälja lösnummer och gärna är vinklade artiklar.
Så du får backa upp ditt påstående här, med kaffe, med objektiva källor. För jag hittar inga objektiva källor som stödjer ditt påstående.
Sedan så är det ju ingen, och jag menar verkligen INGEN, i denna tråden som hävdat att kaffe ger näring. Det jag har däremot sett att folk tar en kopp kaffe för att vakna. Stor skillnad.