• Bullelli

    Hur fasiken gör man med sängen?

    Jag har en kontinentalsäng, i tre delar/lager med madrasserna. Med benen är den hög!

    Nu funderar jag på att köpa en sängram, men hur gör jag med alla madrasserna då? Skippar jag dom understa iom att det finns ribbor i ramen, eller hur fasiken gör man? Det blir ju ett alldeles för stort schabrak med alla tre lager madrasser annars Skrattande

    Hur gör alla andra? Jag får totalt hjärnsläpp i frågan.

  • Svar på tråden Hur fasiken gör man med sängen?
  • fjanten
    Bullelli skrev 2019-02-28 13:07:44 följande:

    Är det säkert, men eftersom min säng fungerar utan alla delarna, vilket var key när jag köpte den för ett år sedan så funkar den ju även i en ram utan problem. Det enda jag ville veta var vilken del jag skulle slopa.

    Sen om många andra köper nytt är lixom inte relevant eftersom det inte är varken ett måste eller något alla gör.

    Får vända mig till butiken där jag köpte sängen istället, får nog bättre svar där.


    Ha i mellanmadrass och bäddmadrass i ramen, skippa bottnarna. Bottnarna är generellt sett alltid fasta/extrafasta (och dessutom ofta tillverkade i obekväm bonellresår), medan mellanmadrassen är där din valda hårdhet är - och generellt sett med (den mycket mer bekväma resåren) pocketresår.

    Skulle du kunna skicka en länk på vilken säng du har?
  • fjanten
    fjanten skrev 2019-02-28 13:11:25 följande:

    Ha i mellanmadrass och bäddmadrass i ramen, skippa bottnarna. Bottnarna är generellt sett alltid fasta/extrafasta (och dessutom ofta tillverkade i obekväm bonellresår), medan mellanmadrassen är där din valda hårdhet är - och generellt sett med (den mycket mer bekväma resåren) pocketresår.

    Skulle du kunna skicka en länk på vilken säng du har?


    Och vilken ram du funderar på att köpa.
  • Bullelli
    fjanten skrev 2019-02-28 13:11:25 följande:
    Ha i mellanmadrass och bäddmadrass i ramen, skippa bottnarna. Bottnarna är generellt sett alltid fasta/extrafasta (och dessutom ofta tillverkade i obekväm bonellresår), medan mellanmadrassen är där din valda hårdhet är - och generellt sett med (den mycket mer bekväma resåren) pocketresår.

    Skulle du kunna skicka en länk på vilken säng du har?
    Tack för ditt svar!

    Jag TROR att det är den här modellen, jag hittar inte kvittot så jag kan inte säga exakt, men det låter bekant

    www.furniturebox.se/inomhus/sangar/kontinentalsang/royal-200-kontinentalsang-morkgra-p223403-v219346

    Jag har ännu inte bestämt mig helt för sängram och därför inte sett ut någon.
  • fjanten
    Bullelli skrev 2019-02-28 14:04:39 följande:

    Tack för ditt svar!

    Jag TROR att det är den här modellen, jag hittar inte kvittot så jag kan inte säga exakt, men det låter bekant

    www.furniturebox.se/inomhus/sangar/kontinentalsang/royal-200-kontinentalsang-morkgra-p223403-v219346

    Jag har ännu inte bestämt mig helt för sängram och därför inte sett ut någon.


    Hade definitivt behållit mellandelen och bäddmadrassen. Botten är i princip en tom trälåda som är där mest som 'dekoration'. Det du behöver tänka på är att ramen måste ha en botten - eftersom mellanmadrassen saknar eget stöd (inbyggd träram)
  • Milyana

    Haha jaa du.. du vill alltså ha en helt annan typ av säng än vad du har. Vad är det du saknar? Är det en huvudhandlingen i trä? Kan du inte hitta på någon lösning där du skruvar fast en separat huvudgavel istället?

  • Bullelli
    fjanten skrev 2019-02-28 17:56:38 följande:
    Hade definitivt behållit mellandelen och bäddmadrassen. Botten är i princip en tom trälåda som är där mest som 'dekoration'. Det du behöver tänka på är att ramen måste ha en botten - eftersom mellanmadrassen saknar eget stöd (inbyggd träram)
    Tusen tack!!  Skrattande
  • Bullelli
    Milyana skrev 2019-02-28 19:35:07 följande:

    Haha jaa du.. du vill alltså ha en helt annan typ av säng än vad du har. Vad är det du saknar? Är det en huvudhandlingen i trä? Kan du inte hitta på någon lösning där du skruvar fast en separat huvudgavel istället?


    Nej jag vill inte ha en helt annan typ av säng än den jag har, jag vill ha en annan look, och hade gavel varit ett allternativ så hade jag ju kört på det, eller hur?

  • Toulouses

    Jag har kunder som köper kontinental men sparar ramen de har. Klart det går varför skulle det inte?! :)

    (Jobbar med sängar)

    Men det blir ju högt såklart.

    Med tanke på sängen du har så gör det inget att ta bort botten. En annan sak om sängen haft en bra uppbyggnad i grunden. Då förstör man komforten som var tänkt från början. Botten gör större skillnad än vad folk tror, men med bara trä eller tomt i botten så blir det i princip sak samma.

    Hoppas du hittar nån snygg ram.

  • Anonym (Jadu)

    Ännu en tråd där TS ger otrevliga, snäsiga svar.

    Får en ju inte riktigt att vilja hjälpa till.Obestämd

  • Bullelli
    Anonym (Jadu) skrev 2019-03-01 13:21:31 följande:

    Ännu en tråd där TS ger otrevliga, snäsiga svar.

    Får en ju inte riktigt att vilja hjälpa till.Obestämd


    Det beror ju även lite på svaren jag får på min fråga oxå som faktiskt inte ÄR hjälp. Håller man sig till ämnet och faktiskt svarar på frågan som är ställd istället för att komma med tex "Haha jaa du.. du vill alltså ha en helt annan typ av säng än vad du har." så får man kanske inte ett jätte trevlig svar tillbaka.

    Men nu har jag fått svar av mer kunniga som faktiskt svarar på frågan jag ställde, så det är bra :)
  • Bullelli
    Toulouses skrev 2019-03-01 12:16:48 följande:

    Jag har kunder som köper kontinental men sparar ramen de har. Klart det går varför skulle det inte?! :)

    (Jobbar med sängar)

    Men det blir ju högt såklart.

    Med tanke på sängen du har så gör det inget att ta bort botten. En annan sak om sängen haft en bra uppbyggnad i grunden. Då förstör man komforten som var tänkt från början. Botten gör större skillnad än vad folk tror, men med bara trä eller tomt i botten så blir det i princip sak samma.

    Hoppas du hittar nån snygg ram.


    Tusen tack..! Givetvis kan jag inte ha alla tre lager madrass i en ram, min man än super lång och skulle gilla det, men inte jag Flört
Svar på tråden Hur fasiken gör man med sängen?