• 55661122

    2 åring säger inte ett ord.

    Hej!

    Börjar bli lite orolig för min son på lite drygt 2 år.

    Han säger inte ett enda ord.

    Han verkar inte heller förstå när man pratar med honom, ingen respons överhuvudtaget.

    Han går i förskola sedan juni förra året, just för att försöka ge han en liten skjuts.

    Kommunikation sker genom att han ofta drar i mig till det han vill ha hjälp med och sedan lägger min hand på eller ger mig det föremålet han vill att jag ska öppna/leka med.

    Han kan leka med andra barn, inte särskilt blyg för främlingar eller andra barn. Han kastar boll fram och tillbaka eller jagar runt. Håller ögonkontakt bra.

    Pekar inte på saker och tittar inte alltid efter det man själv pekar på.

    Otroligt busig, leker med precis ALLT hemma. Köksgrejerna, barnvagn, toarullar, leksaker, kuddar.

    Sällan men ibland kan han stå och babbla på, dock inga urskiljbara ord.

    När han var yngre tyckte han det var ovant med höga ljud och blev ledsen men på senare tid är det inget han reagerar på.

    Kan känna igen om man sätter på något tecknat på tv och komma springande.

    Börjat senaste månaden med att hålla för öronen, verkar inte vara ömma eller så, inte heller några speciella situationer. Kan vara mycket ljud eller helt tyst. Försökt gjort enklare test men inte blivit klokare.

    Började krypa och gå i tid.

    Interagerar mycket och vill sällan leka själv.

    BVC hänvisar till logoped och logoped har lång väntetid.

    Vad gör man? BVC vill inte ens kolla i öronen på honom ifall det finns vätska eller propp.

    Försöker njuta av nuet men det ligger en liten gnagande oro i bakhuvudet.

    /Uppgiven

  • Svar på tråden 2 åring säger inte ett ord.
  • Alexi
    55661122 skrev 2019-03-21 21:38:27 följande:
    Skall man söka sig privat? Går inte att komma någon annanstans än VC utan remiss i det offentliga?
    Men vad är det för fel på vårdcentralen? Jag trodde ni bara varit på Bvc?
  • Anonym (Mamma)
    55661122 skrev 2019-03-21 21:38:27 följande:

    Skall man söka sig privat? Går inte att komma någon annanstans än VC utan remiss i det offentliga?


    Man kan ibland skriva egenremiss till öron, kolla vad som gäller i ert landsting. Eller gå via privat VC, de brukar vara mer behjälpliga. Hittar du någon privat öronklinik funkar det ju jättebra, de kan skriva remisser också. Lycka till!

    Obs ett annat tecken på dottern var att när jag kom till förskolan och ropade på henne och hon satt och lekte fick jag ingen respons. Behövde gå nära och huka mig framför henne för att hon skulle se och reagera på att jag var där.
  • 55661122
    Anonym (Mamma) skrev 2019-03-21 21:42:49 följande:

    Man kan ibland skriva egenremiss till öron, kolla vad som gäller i ert landsting. Eller gå via privat VC, de brukar vara mer behjälpliga. Hittar du någon privat öronklinik funkar det ju jättebra, de kan skriva remisser också. Lycka till!

    Obs ett annat tecken på dottern var att när jag kom till förskolan och ropade på henne och hon satt och lekte fick jag ingen respons. Behövde gå nära och huka mig framför henne för att hon skulle se och reagera på att jag var där.


    Känns som man läser en checklista med det du upplevt.

    Samma sak vid lämningar, han springer in före och man säger hejdå 5 ggr högt, ingen reaktion fören han vänder sig och ser att man vinkar, då kommer reaktionen.

    Skall undersöka detta omgående.

    Tusen tack!
  • 55661122
    Alexi skrev 2019-03-21 21:42:40 följande:

    Men vad är det för fel på vårdcentralen? Jag trodde ni bara varit på Bvc?


    Ska se över mina alternativ, är mest rädd att få samma reaktion som på BVC.

    Jag är av den tron att BVC är en lite mer spetsad version av VC då det är just för barn.

    Detta har som sagt kommit upp ordentligt senaste månaden som jag funderat så har inte tagit det länge än BVC än. Alla runtomkring har alltid haft rimliga förklaringar till varför det snart släpper.
  • Alexi
    55661122 skrev 2019-03-21 21:53:59 följande:

    Ska se över mina alternativ, är mest rädd att få samma reaktion som på BVC.

    Jag är av den tron att BVC är en lite mer spetsad version av VC då det är just för barn.

    Detta har som sagt kommit upp ordentligt senaste månaden som jag funderat så har inte tagit det länge än BVC än. Alla runtomkring har alltid haft rimliga förklaringar till varför det snart släpper.


    Bvc är för normal utveckling och friska barn. Inte sjuka. Alltså är det vårdcentralen man ska vända sig till vid sjukdom eller oro
  • Anonym (L)
    55661122 skrev 2019-03-21 21:53:59 följande:

    Ska se över mina alternativ, är mest rädd att få samma reaktion som på BVC.

    Jag är av den tron att BVC är en lite mer spetsad version av VC då det är just för barn.

    Detta har som sagt kommit upp ordentligt senaste månaden som jag funderat så har inte tagit det länge än BVC än. Alla runtomkring har alltid haft rimliga förklaringar till varför det snart släpper.


    BVC är inte ens nästan samma som vc. Inte alls. Dock, i just detta fallet borde BVC varit behjälpliga. Men BVC är inga experter på tex sjukdomar hos barn. Man ska tex inte ta ett sjukt barn till BVC, det är vc. Bara friska barn till BVC, för kontroll av detta tillväxt och utveckling.

    Men ring barnets vc eller skriv egenremiss till ÖNH!
  • Anonym (L)
    Alexi skrev 2019-03-21 22:13:42 följande:

    Bvc är för normal utveckling och friska barn. Inte sjuka. Alltså är det vårdcentralen man ska vända sig till vid sjukdom eller oro


    haha
  • Ellie

    Vi hade liknande bekymmer, och främst förskolan trodde att dottern hörde väldigt dåligt, eftersom hon inte reagerade när de pratade med henne. Hon själv sade mest "da-da", men även långa haranger med nästan enbart vokaler. En del var begripligt för mig från ca 2,5 år, men pedagogerna förstod ingenting. Detta gjorde att hon inte var ett dugg intresserad av att interagera med dem.

    Vi gick via BVC för att få remiss till hörselundersökning (ibland funkar egenremiss, men här vill de att läkare på VC skall ha tittat i öronen först). Hon testades och verkade höra bra. Hon fick göra om testet ca 1 år senare och det var då perfekt.

    Under tiden gick vi hos logoped. Det som gjordes i den åldern, oavsett om barnet hör eller inte, är att man börjar använda tecken som stöd, TAKK. Det finns en del kurser för att komma igång. Detta passar många barn väldigt bra, och får även det talade språket att komma igång bättre om det bara rör sig om en språkförsening. Att börja träna på andra ljud och bokstavskombinationer gör man inte förrän efter ca 4 års ålder. Din 2-åring kan fortfarande vara helt normal, och kanske kommer igång med talet tex under sommarledigheten.

    Mina tips:
    1) Hörselutredning med remiss från VC/BVC
    2) Logopedkontakt, men i väntan på det börja själva med:
    3) TAKK
    4) Läs och prata mycket. Hjälp till att visa hur man kan visa vad man menar med annat än ord.

    (Vår dotter pratar för övrigt fullt förståeligt nu vid 4 år, även om hon tappar vissa bokstäver som "S" i början av ord, och ej säger R ännu.

  • 55661122
    Anonym (L) skrev 2019-03-21 22:14:37 följande:

    BVC är inte ens nästan samma som vc. Inte alls. Dock, i just detta fallet borde BVC varit behjälpliga. Men BVC är inga experter på tex sjukdomar hos barn. Man ska tex inte ta ett sjukt barn till BVC, det är vc. Bara friska barn till BVC, för kontroll av detta tillväxt och utveckling.

    Men ring barnets vc eller skriv egenremiss till ÖNH!


    Nej, självklart inte. Anser dock att BVC borde vara behjälpliga nog att peka ett finger i rätt riktning om man behöver.

    BVC är ändå trots allt som som kontrollerar hur långt i utvecklingen barnet är och borde någonstans när vi pratat om våran oro göra mer än att vifta bort det. Det är väl dels därför går dit? Att fånga upp saker i tid.
  • Anonym (Mamma)
    Alexi skrev 2019-03-21 22:13:42 följande:

    Bvc är för normal utveckling och friska barn. Inte sjuka. Alltså är det vårdcentralen man ska vända sig till vid sjukdom eller oro


    När öron fick remissen från vc blev de jätteförvånade och sade att det alltid är från bvc remisserna kommer annars men att det funkar från vc också. Så bvc ska nog ta det men de har så trubbiga instrument. Dottern klarade bjällertestet när hon var 10 mån. Jag tror dock hörselproblemen började strax efter det för då fick hon en massa förkylningar.
    Ellie skrev 2019-03-21 22:20:44 följande:

    Vi hade liknande bekymmer, och främst förskolan trodde att dottern hörde väldigt dåligt, eftersom hon inte reagerade när de pratade med henne. Hon själv sade mest "da-da", men även långa haranger med nästan enbart vokaler. En del var begripligt för mig från ca 2,5 år, men pedagogerna förstod ingenting. Detta gjorde att hon inte var ett dugg intresserad av att interagera med dem.

    Vi gick via BVC för att få remiss till hörselundersökning (ibland funkar egenremiss, men här vill de att läkare på VC skall ha tittat i öronen först). Hon testades och verkade höra bra. Hon fick göra om testet ca 1 år senare och det var då perfekt.

    Under tiden gick vi hos logoped. Det som gjordes i den åldern, oavsett om barnet hör eller inte, är att man börjar använda tecken som stöd, TAKK. Det finns en del kurser för att komma igång. Detta passar många barn väldigt bra, och får även det talade språket att komma igång bättre om det bara rör sig om en språkförsening. Att börja träna på andra ljud och bokstavskombinationer gör man inte förrän efter ca 4 års ålder. Din 2-åring kan fortfarande vara helt normal, och kanske kommer igång med talet tex under sommarledigheten.

    Mina tips:

    1) Hörselutredning med remiss från VC/BVC

    2) Logopedkontakt, men i väntan på det börja själva med:

    3) TAKK

    4) Läs och prata mycket. Hjälp till att visa hur man kan visa vad man menar med annat än ord.

    (Vår dotter pratar för övrigt fullt förståeligt nu vid 4 år, även om hon tappar vissa bokstäver som "S" i början av ord, och ej säger R ännu.


    Reagerade ditt barn om tex någon kom in genom dörren eller om man ropade på det om det hade ryggen emot?

    Det är dock inte fel att använda takk medan utredningen är på väg. Det tog 2 mån från vårt vc-besök till operationen. Dock var min dotter rätt ointresserad av takk. Hon hade inte förstått kommunikation på det sättet på så länge så hon insåg inte meningen. Sedan när hörseln kom tillbaka så var det en helt ny grej och då fattade hon direkt.
    55661122 skrev 2019-03-21 21:49:45 följande:

    Känns som man läser en checklista med det du upplevt.

    Samma sak vid lämningar, han springer in före och man säger hejdå 5 ggr högt, ingen reaktion fören han vänder sig och ser att man vinkar, då kommer reaktionen.

    Skall undersöka detta omgående.

    Tusen tack!


    Hoppas att det är samma för det var ändå ganska lättfixat även om vi får hålla koll så det inte blir samma igen senare om hon får fler infektioner. Säg till om du vill hålla kontakten och följas åt så kan jag skriva till dig privat.
  • Anonym (L)
    55661122 skrev 2019-03-21 23:05:13 följande:

    Nej, självklart inte. Anser dock att BVC borde vara behjälpliga nog att peka ett finger i rätt riktning om man behöver.

    BVC är ändå trots allt som som kontrollerar hur långt i utvecklingen barnet är och borde någonstans när vi pratat om våran oro göra mer än att vifta bort det. Det är väl dels därför går dit? Att fånga upp saker i tid.


    Precis! Tycker det är väldigt märkligt att dom inte stöttat mer i detta fallet. Tycker generellt att BVC alltid säger att allt är normalt om man inte står på sig. Mycket är ju normalt men detta låter avvikande.
  • Ellie
    Anonym (Mamma) skrev 2019-03-22 06:58:18 följande:

    Reagerade ditt barn om tex någon kom in genom dörren eller om man ropade på det om det hade ryggen emot?


    Hon brukade inte reagera på om man ropade på henne varken med ryggen mot eller ansktet. Hon ignorerade oss helt om hon var upptagen med att tex måla. Även nya människor som kom genom dörren ignorerades. Däremot hörde hon ljud utifrån och kunde undra vad det var som lät, hon reagerade på ringklocka osv. Jag tänkte att hon hörde, men kanske inte alla frekvenser. Hon hörde dock perfekt men var sen med att själv härma tal och forma ljud. Jag tror hon ignorerade oss för att vi ändå inte förstod vad hon sade.
  • Anonym (Elsa)

    Det faktum att han inte pekar och att han drar med er när han vill ha hjälp får mig att tänka på autismspektrumtillstånd. Det behöver det givetvis inte vara men i er situation hade jag bett om en tid till en BVC-psykolog för en första bedömning.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Elsa) skrev 2019-03-23 19:14:11 följande:

    Det faktum att han inte pekar och att han drar med er när han vill ha hjälp får mig att tänka på autismspektrumtillstånd. Det behöver det givetvis inte vara men i er situation hade jag bett om en tid till en BVC-psykolog för en första bedömning.


    Det är ju inte omöjligt men han är så pass liten att man nog skulle avvakta och se. Och definitivt kolla hörseln först. Min dotter började peka dagen efter operationen också och ville veta vad saker hette, pekade inte alls innan. Visar det sig att hörseln är okej så skulle jag tänka i samma banor men det kan bero på hörselproblem också.
  • Anonym (Pappa)
    55661122 skrev 2019-03-21 21:34:03 följande:
    Tack för ett grymt bra och utförligt svar. Har varit inne på samma också efter otaliga sökningar.

    Skall ringa imorgon. Glad att det löste sig för er, håller tummarna.

    Tack.
    TS tyvärr så måste man stå på sig rejält för att inte tappas bort i vården, vi har en liten tjej som blev klassad som "riskbarn" vid mycket tidig ålder och det har inneburit en liten gräddfil till de mer speciella undersökningarna exempelvis gällande hörsel. Detta till trots har vi fått legat på för att få den vård som behövs, och har fått lov att ta det högre nivå ett antal gånger.

    Det är inte roligt att behöva vara "besvärlig förälder" men jag gör det jag måste göras, det finns liksom inga andra alternativ.

    Jag hoppas ni får hjälp snart
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-03-23 19:21:47 följande:

    Det är ju inte omöjligt men han är så pass liten att man nog skulle avvakta och se. Och definitivt kolla hörseln först. Min dotter började peka dagen efter operationen också och ville veta vad saker hette, pekade inte alls innan. Visar det sig att hörseln är okej så skulle jag tänka i samma banor men det kan bero på hörselproblem också.


    Det är ju absolut värt att kolla upp hörseln, det var inte så jag menade. Vårt ena barn fick diagnosen autism vid 18 månader ålder så det går absolut att sätta den tidigt. Han hade inget språk i den åldern men det som var särskilt tydligt var bristen på icke-verbal kommunikation.
  • Anonym (B)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-03-23 19:21:47 följande:

    Det är ju inte omöjligt men han är så pass liten att man nog skulle avvakta och se. Och definitivt kolla hörseln först. Min dotter började peka dagen efter operationen också och ville veta vad saker hette, pekade inte alls innan. Visar det sig att hörseln är okej så skulle jag tänka i samma banor men det kan bero på hörselproblem också.


    Det är ju inte fel att söka hjälp på flera håll parallellt. Barnåren är för viktiga för att slösa bort på att avvakta. TAKK eller bilder är bra både vid nedsatt hörsel och autism. Växer problemet bort har man inget förlorat på det extra stödet.
Svar på tråden 2 åring säger inte ett ord.