• Pernilla8

    Behöver råd kring vårdnad

    Hej alla fina!

    Jag är gravid . Pappan bor i England. Jag bor i Sverige. Vi är inte ett par. Pappan har barn i England och kommer inte flytta hit och jag kommer inte flytta dit. Han vill träffa barnet tex på sommaren om han kommer hit, vilket är okej och känns bra. Jag önskar ensam vårdnad. Får jag automatiskt ensam vårdnad? Finns det någon chans att det blir gemensam? Har någon varit i liknande situation? Uppskattar alla svar.

  • Svar på tråden Behöver råd kring vårdnad
  • Meriall

    Är ni inte gifta får du automatiskt ensam vårdnad. Du får erbjudande att skriva på papper om gemensam när han skriver på faderskapspappren men du behöver inte göra det.

    Han kan stämma dig för gemensam vårdnad men om ni är överens att du ska ha ensam så är det så det blir.

  • Meriall

    Tror faktiskt inte heller han kam få igenom gemensam även om han stämmer för det om han bor så långt bort. Blir ju orimligt rent praktiskt. Skicka papper hit och dit.

  • Pernilla8

    tack! Ja , är mest orolig att han kan göra det och få vårdnad. Men rent praktiskt går inte det, Jag vill bara försäkra mig om att han inte ska kunna bestämma över barnet, han kommer komma hit en-två gånger per år. Jag vill inte att han ska ha något att säga till om gällande skola, etc. men jag tror inte han vill det så kanske inte är ett jätteproblem.

Svar på tråden Behöver råd kring vårdnad