• Bagar Bengtsson

Vegetarianer/veganer vs köttätare

Nuförtiden när man har gäster över så är det ju ibland folk som inte äter kött. Ibland äter de heller inte fisk, det får kanske inte ens vara mejeriprodukter i maten. Hur gör ni då? Letar ni upp recept på nätet och köper produkter ni aldrig har smakat för att göra gästerna nöjda?

Blir ni väldigt missnöjda om värden inte anstränger sig lika mycket för din rätt som för de övriga i sällskapet? Skulle nu uppskatta om man frågar vad ni vill ha någon dag före?

Ni som är vegetarianer eller främst veganer- Gör ni samma "uppoffringar" för era gäster eller kommer det inte in några sådana produkter i erat hem?

• Svar på tråden Vegetarianer/veganer vs köttätare
  • washo
    Bagar Bengtsson skrev 2019-04-21 12:43:28 följande:
    Detta inlägg beskriver det jag gör och kommer att göra, hur jag tänker- Tack legomum.
    washo skrev 2019-04-21 11:47:31 följande:
    Intressant ämne du tar upp.
    Vegetarianer veganer laktos gluten you name it har alltid funnits men inte blivit respekterade av vårt gamla talesättet  "Man får tacka och ta emot".

Sedan ett tag tillbaka har man fått kunskap om dessa grupper.
    Många har en sjukdom bakom även om en del gör det av etiska skäl.

Det har varit mycket problem med detta.
    När jag är bjuden är det inte alltid får tar hänsyn till och utmärker man sig genom att säga att jag kan ta med egen mat blir man inte bjuden nästa gång. 

Men jag har lärt mig att inte kompromissa när det gäller bl.a. mat.
    De människor som är bra människor i övrigt vet vad jag äter och inte äter.
    De andra som vet men låtsas glömma mig tackar jag nej till.
    Nya människor som bjuder mig talar jag om vad jag äter men erbjuder att om de inte tar illa upp så tar jag gärna med mig egen mat. 
    Det sistnämnda är inte så populärt! 

Bra inlägg! Jag kan förstå värden att man känner sig otillräcklig om man erbjuder sig att ta med mat men i vissa fall kan det vara en idé.

Jag vill inte heller att gästen ska känna att jag inte försökt anstränga mig. Dock vet jag ju inte hur Tofu ska smaka, jag äter ju inte heller svamp så kan ju inte smaka vissa ingredienser.

Jag gillar ju laga mat så det är något jag måste utveckla. Det blir ju lite svårare med att inte ta med mejeriprodukter men man får väl lära sig det med.

dela gärna med dig av dina recept :)
  • rosyribbons

Jag förstår verkligen inte varför man inte skulle se till att alla gäster får mat som de kan och vill äta om man bjuder in? Är inte det poängen? Om man har många gäster som har flera allergier/olika restriktioner kan man ju alltid rådfråga dem om hur man ska gå till väga och vad som fungerar. Vettigaste är ju troligtvis (som flera redan nämnt) att köra lite buffé-aktigt.

Jag har själv varit vegetarian i ungefär 15 år och blir jag bjuden till någon ser jag till att meddela det i god tid och säga att det bara är att fråga ifall värden behöver tips på vad man kan göra för maträtt. Blir alltid lika glad om värden gjort samma (vegetariska) rätt till alla. Man känner sig väldigt inkluderad och det är ju alltid trevligt. Tycker det är väldigt trist när man man själv får en tråkig quorn-bit och övriga gäster får något som värden faktiskt lagt energi och tanke bakom.

Bjuder jag in blir det självklart vegetariskt, för att även om man äter kött äter man ju ändå allt vegetariskt (med undantag för allergier och sånt såklart). Jag skulle personligen inte laga kött till en gäst, då de allra flesta klarar av att äta en måltid utan kött, även om de föredrar att äta det. Sen har jag väl som senast tillagat kött på typ hemkunskapen i åttan, så vette tusan om någon ens skulle uppskatta en köttbit om jag tillagade den nu, då jag inte har någon erfarenhet alls? Skulle tro att om jag någonsin får för mig att börja äta kött i framtiden, kommer jag att troligtvis bjuda på helt vegetariskt eller veganskt ibland också.

Sen tycker jag verkligen inte att göra något vegetariskt eller veganskt behöver vara en så stor grej? Tycker alltid att det är lite lustigt när man läser såna här trådar att vissa skriver om vegetarisk mat som om den vore helt och hållet okänd för dem och sånt som att många "alltid blir dåliga i magen av vegetariskt".

Det finns väldigt mycket "vanlig" mat man kan göra. Man måste inte hålla på med tofu, substitut och knepiga ingredienser som man knappt hört talas om. Man måste ju inte göra det så krångligt för en själv. Det är superenkelt att göra en matpaj både vegetarisk, vegansk, laktos-, glutenfri. Man kan göra olika soppor, pastarätter, matiga sallader, risotto, olika grytor etc., det finns hur mycket som helst som  de flesta troligtvis redan äter som enkelt kan göras veg. Man måste inte vända ut och in på sig själv.

• Aniiee

Jag ser alltid till att alla kan äta samma sak så gott det går. Ibland, ytterst sällan, är det så klart omöjligt. I värsta fall kan man alltid bjuda på tacos ;p

I have a growing lack of disgust for you
  • Bagar Bengtsson
    rosyribbons skrev 2019-04-22 00:02:12 följande:

Jag förstår verkligen inte varför man inte skulle se till att alla gäster får mat som de kan och vill äta om man bjuder in? Är inte det poängen? Om man har många gäster som har flera allergier/olika restriktioner kan man ju alltid rådfråga dem om hur man ska gå till väga och vad som fungerar. Vettigaste är ju troligtvis (som flera redan nämnt) att köra lite buffé-aktigt.

Jag har själv varit vegetarian i ungefär 15 år och blir jag bjuden till någon ser jag till att meddela det i god tid och säga att det bara är att fråga ifall värden behöver tips på vad man kan göra för maträtt. Blir alltid lika glad om värden gjort samma (vegetariska) rätt till alla. Man känner sig väldigt inkluderad och det är ju alltid trevligt. Tycker det är väldigt trist när man man själv får en tråkig quorn-bit och övriga gäster får något som värden faktiskt lagt energi och tanke bakom.

Bjuder jag in blir det självklart vegetariskt, för att även om man äter kött äter man ju ändå allt vegetariskt (med undantag för allergier och sånt såklart). Jag skulle personligen inte laga kött till en gäst, då de allra flesta klarar av att äta en måltid utan kött, även om de föredrar att äta det. Sen har jag väl som senast tillagat kött på typ hemkunskapen i åttan, så vette tusan om någon ens skulle uppskatta en köttbit om jag tillagade den nu, då jag inte har någon erfarenhet alls? Skulle tro att om jag någonsin får för mig att börja äta kött i framtiden, kommer jag att troligtvis bjuda på helt vegetariskt eller veganskt ibland också.

Sen tycker jag verkligen inte att göra något vegetariskt eller veganskt behöver vara en så stor grej? Tycker alltid att det är lite lustigt när man läser såna här trådar att vissa skriver om vegetarisk mat som om den vore helt och hållet okänd för dem och sånt som att många "alltid blir dåliga i magen av vegetariskt".

Det finns väldigt mycket "vanlig" mat man kan göra. Man måste inte hålla på med tofu, substitut och knepiga ingredienser som man knappt hört talas om. Man måste ju inte göra det så krångligt för en själv. Det är superenkelt att göra en matpaj både vegetarisk, vegansk, laktos-, glutenfri. Man kan göra olika soppor, pastarätter, matiga sallader, risotto, olika grytor etc., det finns hur mycket som helst som  de flesta troligtvis redan äter som enkelt kan göras veg. Man måste inte vända ut och in på sig själv.

Jag har märkt att det är en vanlig attityd bland veganer/vegetarianer att det alltid ska bli bjudna på sin sorts mat, att det inte är krångligt, att köttätare kan äta grönt ibland o.s.v. Att man ska anpassa en middag för åtta personer och helst laga samma mat till alla fast 7 av 8 föredrar kött. Lite egoistiskt. Om vi nu är samma gäng som umgås en gång i månaden skulle de bli väldigt orättvis mot de andra sju. 

Jag tror det funkar ett par gånger att laga veganskt till alla men sedan måste man tillgodose köttätarna också eller blir veganen arg då? Känns väldigt egoistiskt att man inte tycker att köttätarna får äta kött den dagen och avnjuta ett gott vin till.

• Bagar Bengtsson
    Aniiee skrev 2019-04-22 00:22:24 följande:

Jag ser alltid till att alla kan äta samma sak så gott det går. Ibland, ytterst sällan, är det så klart omöjligt. I värsta fall kan man alltid bjuda på tacos ;p

Japp utan ost, gräddfil och nötfärs förstås.
  • BurningDiamond
    Bagar Bengtsson skrev 2019-04-22 01:57:12 följande:

Jag har märkt att det är en vanlig attityd bland veganer/vegetarianer att det alltid ska bli bjudna på sin sorts mat, att det inte är krångligt, att köttätare kan äta grönt ibland o.s.v. Att man ska anpassa en middag för åtta personer och helst laga samma mat till alla fast 7 av 8 föredrar kött.

Alla som äter blandkost föredrar alltså alltid allt kött oavsett allt menar du? I min umgängeskrets så föredrar alla god mat, och hos allätarna så är kötthalten inte det avgörande. Jag har faktiskt aldrig träffat en allätare som alltid kategoriskt tyckt att så länge det finns kött i maten så är det alltid godare.

Jag har däremot i stort sett uteslutande träffat allätare som tycker att kött smakar olika gott beroende på vilket djur det kommer ifrån, om/hur det har hängts, hur det förvarats, hur det är kryddat, hur det är tillagat osv. Och i stort sett alla allätare jag träffat (och vegetarianer/veganer för den delen) kan tycka att olika vegetariska maträtter är olika goda beroende på ingredienser, kryddning, tillagning osv.

• hammarhajen

Hur menar du med dig sista fråga? Om vegetarianer gör samma "uppoffringar" för köttätare?

Ingen köttätare måste äta kött varje måltid. Eller fisk eller fågel. Går jag till en vegetarian/vegan på middag så förväntar jag mig att maten som serveras av värden/värdinnan är sådant hen själv äter. 

Äter själv laktosfritt och gör jag en potatisgratäng till alla är det med laktosfri grädde. Folk som inte står ut med det behöver inte komma hit på middag, men tack och lov har jag inga vänner som är så självcentrerade att de utgår från sina egna vanor som så total norm att det skulle bli ett bekymmer. 

• Kusinen

Jag har märkt att det är en vanlig attityd bland veganer/vegetarianer att det alltid ska bli bjudna på sin sorts mat, att det inte är krångligt, att köttätare kan äta grönt ibland o.s.v. Att man ska anpassa en middag för åtta personer och helst laga samma mat till alla fast 7 av 8 föredrar kött. Lite egoistiskt. Om vi nu är samma gäng som umgås en gång i månaden skulle de bli väldigt orättvis mot de andra sju. 

Jag tror det funkar ett par gånger att laga veganskt till alla men sedan måste man tillgodose köttätarna också eller blir veganen arg då? Känns väldigt egoistiskt att man inte tycker att köttätarna får äta kött den dagen och avnjuta ett gott vin till.

Det där beror väl på lite. Har man vänner där alla anser att mat utan kött inte är mat är ditt exempel relevant men de flesta "köttätare" äter blandad kost och kan oftast vara väldigt nyfiken på vegetarisk mat. Nu för tiden lagar ju även många köttaätare vegatirsk kost emellanåt. Jag vet många köttätare som ofta väljer det vegetariska alternativet på lunchrestaurangen eftersom de tyckte det verkade godare den dagen. De flesta som jag bjuder på mat tror jag skulle nli väldigt besvikan om jag lagade en traditionell kötträtt till dem, både för att de är nyfikna på ny mat och för att den vegetariska maten förstås är godare eftersom jag är bättre på att tillaga den.

Med det sagt har jag bjudit på kött ganska många gånger i mitt liv i mer vardagliga sammanhang.Men vid rena bjudningar blir det oftast köttfritt eftersom jag då oftast gör mat där kött inte passar in. Jag skulle aldrig komma på tanken att ställa mig och steka finkött eller liknande, det är bättre att de som kan sånt gör spnt än att mina gäster ska få en dålogt tillagad köttbit till middag.
  • hammarhajen

Men varför skulle den vegetariska värden behöva laga två olika rätter, en till köttätare och en till sig själva? Det är väl egoistiskt om något.

Är man samma gäng som ses ofta behöver väl inte alla utesluta kött i precis allt, men självklart ska inte vegetarianen behöva tillaga kött hemma hos sig. På en middag i månaden kan väl alla uppskatta något köttfritt - man har ju 29-30 andra middagar på sig den månaden att äta en köttbit. 

Äter man med vegetarianer så ofta att det blir ett problem (varje helg?) så kan man väl laga en festligare bas som alla kan äta av (risotto, gratäng, paj) och servera lite kött vid sidan av för den som vill ha. Man måste inte göra kött plus skybaserad sås till huvudnummer jämt och bara servera kokt potatis som tillbehör. 

Livsmedelesverket rekommenderar ju max 500 g rött kött i veckan av hälsoskäl, så en köttbit varje middag är ju inte vettigt för någon oavsett.
    https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/rad-om-bra-mat-hitta-ditt-satt/kott-och-chark
  • Monchichier
    Bagar Bengtsson skrev 2019-04-22 02:01:50 följande:
    När man bjuder på tacos brukar allt ligga var för sig. Det är ändå sällan som någon leker Taco Bar, gör burritos till sina gäster och serverar?
    Då kan alla ta vad de själva vill ha. Den som är allergisk mot majs väljer bort det, den som inte äter kött väljer bort det och den som inte äter något animaliskt väljer bort det.
    Sedan finns det faktiskt veganska alternativ på både ost, gräddfil och färs
  • washo

Jag förstår om har upplevt det så. Men om vi ska prata ur egoismen så är faktiskt köttätarna egoistiska med tanke på lidande för djuren och klimatet.
    Det är klart man ska få äta kött och gott om man nu tycker det på en bjudning. 
    Varför tar inte gänget  väl hand om sin vegetariska vännen och köper in något gott som hen gillar? Hen bidrar ju till minskat lidande och tar hand om klimatet som ni skiter ner? 
  • rosyribbons

Nja, skulle väl knappast kalla det orättvist eller egoistiskt att "tvinga" en allätare att äta ett vegetariskt mål av månadens 90...

Men ja, med det sagt skulle jag nog inte ta illa upp om det även bjöds på kött på en sån regelbunden och informell bjudning, så länge det ändå fanns ett vettigt vegetariskt alternativ. Dock blir det ju betydligt enklare för värden att laga något som alla kan äta, så behöver hen inte laga flera olika rätter.
  • Aniiee
    Bagar Bengtsson skrev 2019-04-22 02:01:50 följande:
    Nähä, då. Det fina med tacos är ju att det är en buffé som alla kan ta vad de vill av och typ 99% av alla i halva världen gillar (siffra tagen ur örat....)
    I have a growing lack of disgust for you
  • Tecum
    hammarhajen skrev 2019-04-22 06:30:47 följande:
    Hur menar du med dig sista fråga? Om vegetarianer gör samma "uppoffringar" för köttätare?

Ingen köttätare måste äta kött varje måltid. Eller fisk eller fågel. Går jag till en vegetarian/vegan på middag så förväntar jag mig att maten som serveras av värden/värdinnan är sådant hen själv äter. 

Äter själv laktosfritt och gör jag en potatisgratäng till alla är det med laktosfri grädde. Folk som inte står ut med det behöver inte komma hit på middag, men tack och lov har jag inga vänner som är så självcentrerade att de utgår från sina egna vanor som så total norm att det skulle bli ett bekymmer. 
    Det gör jag också, det är orimligt att kräva av en vegetarian att denne ska stå och steka kött. Möjligen färdiglagat i en buffé, typ grillspett.

Men det är lika orimligt att en allätare alltid ska laga vegetariskt om en av tio gäster är vegetarian/vegan! Säga vad man vill om animaliska produkter, men de är väldigt goda och praktiska, man kan göra nästan hur mycket som helst av dem. Och de flesta allätare uppskattar kött i någon form när de blir bjudna på middag.
  • Bagar Bengtsson
    Bläckfisk skrev 2019-04-19 16:58:17 följande:
    Samma synsätt på detta.

Tips till ts är att kolla in javligtgott.se

Först vill jag tacka dig Bläckfisk för länken!

Vi hade i helgen besök av några andra par varav en person var ny i bekanskapskretsen. Min kompis hade förklarat att hon var vegan och han erbjöd sig att ta med egen mat. Jag tycker inte om att försaka gäster så jag frågade om det gick bra att använda samma grill. Jag försäkrade att den var rengjord samt att jag skulle lägga på köttet sist. Det var absolut ingen fara.

Jag hittade recept på hamburgare i länken ovan. Det blev ju ganska lätt eftersom mycket är ju redan veganska råvaror. Jag kan erkänna att jag köpte veganska bröd. Strimlad söt- och vanlig potatis blev pommes, lök, tomat och majskolvar grillades samt övrig sallad var ju bara uppsköljt. Gjorde en dressing som var vegansk samt köpte en "vanlig" för främst barnen. Alla vuxna smakade båda hamburgarna och de tog inte av köpedressingen av vad jag kunde se.

Jag blev faktiskt förvånad att det smakade bra. Jag åt både nötfärsburgaren och veganska, men visst- jag är köttätare. Min nya väninna var uppriktigt uppskattad att jag gjort en maträtt där hon inte stod utanför som kanske var vanligt förr. Hon sa att det smakade jättegott men det ska man kanske inte ta åt sig alltför mycke. Jag brukar ofta säga så när jag är bortbjuden.

• BurningDiamond
    Bagar Bengtsson skrev 2019-04-29 15:24:16 följande:
    Jag blev faktiskt förvånad att det smakade bra. Jag åt både nötfärsburgaren och veganska, men visst- jag är köttätare. Min nya väninna var uppriktigt uppskattad att jag gjort en maträtt där hon inte stod utanför som kanske var vanligt förr. Hon sa att det smakade jättegott men det ska man kanske inte ta åt sig alltför mycke. Jag brukar ofta säga så när jag är bortbjuden.
    Vad kul att du blev positivt överraskad! Det finns jättemycket god vegansk mat, och det mesta är inte mer komplicerat att tillaga än "vanlig blandkost".
  • Lunne
    Bagar Bengtsson skrev 2019-04-19 16:53:00 följande:

Nuförtiden när man har gäster över så är det ju ibland folk som inte äter kött. Ibland äter de heller inte fisk, det får kanske inte ens vara mejeriprodukter i maten. Hur gör ni då? Letar ni upp recept på nätet och köper produkter ni aldrig har smakat för att göra gästerna nöjda?

Blir ni väldigt missnöjda om värden inte anstränger sig lika mycket för din rätt som för de övriga i sällskapet? Skulle nu uppskatta om man frågar vad ni vill ha någon dag före?

Ni som är vegetarianer eller främst veganer- Gör ni samma "uppoffringar" för era gäster eller kommer det inte in några sådana produkter i erat hem?

Jag äter lakto+ovo+veg. och har dessutom flera allergier. För min del är det helt ok om värden frågar om tips på vad de kan laga ifall de vill och lika ok om de låter bli. Om det inte är bröllop eller liknande utan mer t.ex. grillkväll erbjuder jag mig även oftast att ta med något eget att lägga på grillen om de vill. Mest då för att inte värden ska bli stressad över att det inte finns något till mig, då jag själv gladeligen äter "bara" potatis+sallad+dressing eller liknande (äter saker med protein i hemma så det behövs inte till varje måltid). 

Bjuder jag hem folk lagar jag inte kött. Dels för att jag inte vill hantera det, men mest för att jag jag inte har någon känsla för hur det ska bli bra. Däremot lagar mannen kött hemma och får såklart göra det till gäster också. Jag tar även hänsyn till samtliga allergier och önskemål på vad folk inte äter i det jag lagar. Känner många som inte äter det ena ellar andra och tycker alltid det går att hitta alternativ :)  

Skulle någon kräva att jag lagar just kött om de ska komma på middag skulle jag säga nej och föreslå att vi ses på en restaurang istället, samma sak om någon skulle kräva t.ex. just tofu (som jag tycker är omöjligt att göra något gott av). På samma sätt skulle jag aldrig komma på tanken att kräva mat som innehåller en viss ingrediens hos någon annan. 
  • Spaghetti

När jag blir bjuden på middag så frågar jag vad som kommer att serveras och äter sedan det jag kan. Vanligtvis serveras ju en maträtt med pasta, ris, potatis eller sallad, så jag kan oftast äta något av det som står på bordet. Får jag dock veta att det enbart kommer att serveras kött så frågar jag om jag kan ta med mig en egen matlåda: det är inte värdinnans skyldighet att servera mig specialmat!

Hemma hos mig serveras inget kött! När jag bjuder hem folk så får de äta det som serveras eller ta med egen mat.

Har någon sett mina köttbullar? (^_^)
  • Bagar Bengtsson
    Spaghetti skrev 2019-05-02 11:43:59 följande:

När jag blir bjuden på middag så frågar jag vad som kommer att serveras och äter sedan det jag kan. Vanligtvis serveras ju en maträtt med pasta, ris, potatis eller sallad, så jag kan oftast äta något av det som står på bordet. Får jag dock veta att det enbart kommer att serveras kött så frågar jag om jag kan ta med mig en egen matlåda: det är inte värdinnans skyldighet att servera mig specialmat!

Hemma hos mig serveras inget kött! När jag bjuder hem folk så får de äta det som serveras eller ta med egen mat.

Det där var ett bra inlägg! Du förväntar dig inte att man ska anpassa maten till dig och du anpassar inte maten när du har gäster- samma regler åt båda hållen! 

Svar på tråden Vegetarianer/veganer vs köttätare