Bagar Bengtsson skrev 2019-04-19 16:53:00 följande:
Nuförtiden när man har gäster över så är det ju ibland folk som inte äter kött. Ibland äter de heller inte fisk, det får kanske inte ens vara mejeriprodukter i maten. Hur gör ni då? Letar ni upp recept på nätet och köper produkter ni aldrig har smakat för att göra gästerna nöjda?
Blir ni väldigt missnöjda om värden inte anstränger sig lika mycket för din rätt som för de övriga i sällskapet? Skulle nu uppskatta om man frågar vad ni vill ha någon dag före?
Ni som är vegetarianer eller främst veganer- Gör ni samma "uppoffringar" för era gäster eller kommer det inte in några sådana produkter i erat hem?
Jag äter lakto+ovo+veg. och har dessutom flera allergier. För min del är det helt ok om värden frågar om tips på vad de kan laga ifall de vill och lika ok om de låter bli. Om det inte är bröllop eller liknande utan mer t.ex. grillkväll erbjuder jag mig även oftast att ta med något eget att lägga på grillen om de vill. Mest då för att inte värden ska bli stressad över att det inte finns något till mig, då jag själv gladeligen äter "bara" potatis+sallad+dressing eller liknande (äter saker med protein i hemma så det behövs inte till varje måltid).
Bjuder jag hem folk lagar jag inte kött. Dels för att jag inte vill hantera det, men mest för att jag jag inte har någon känsla för hur det ska bli bra. Däremot lagar mannen kött hemma och får såklart göra det till gäster också. Jag tar även hänsyn till samtliga allergier och önskemål på vad folk inte äter i det jag lagar. Känner många som inte äter det ena ellar andra och tycker alltid det går att hitta alternativ :)
Skulle någon kräva att jag lagar just kött om de ska komma på middag skulle jag säga nej och föreslå att vi ses på en restaurang istället, samma sak om någon skulle kräva t.ex. just tofu (som jag tycker är omöjligt att göra något gott av). På samma sätt skulle jag aldrig komma på tanken att kräva mat som innehåller en viss ingrediens hos någon annan.