gbgumman skrev 2019-04-24 07:08:36 följande:
Jag smakar alltid och kollar nästan aldrig på datum. En gång kollade jag. Jag skulle dricka röd mjölk (som håller längre än grön och blå). Den var bara klumpig och dålig. Kollade datum och då hade bäst före inte ens varit. Mjölken var också oöppnad. Skulle människor med attityden att alltid kolla datum druckit den ändå är den stora frågan.
Ja, de där klumparna kommer ibland i mjölken, speciellt under sommaren tycker jag.
En gång vägrade den komma ur paketet utan lite våld, det var lite roligt faktiskt.
Hört hur en del resonerar med bästföredatum på jobbet, de tar bästföredatumet som en uppmaning att det under INGA som helst OMSTÄNDIGHETER går förtära 1-2 dagar före bästföredatumet.
Och helt sonika slänger mjölken elelr vad det är i förtid.
Lyckades för 2 månader sen smaka på en sur grädde, som var i den perfekta harmonin i att inte riktigt komma till nästa och lukta illa.
Men när man smakade så smakade så där gott grädda kan göra när den börjar bli dålig 
Matsvinnet är en av de största miljöbovarna vi har på jorden, tycker fler människor borde engagera sig i att gå över till smaka metoden istället.
Vi råvaror har ju en enormt lång hållbarhetstid, men ett kort bästföredatum.
Filmjölk tex kan jag ha stående i månader efter bästföredatumet, och väldigt sällan blir dåligt.
Sen kan man ha det i bak och ge god smak.