• Anonym (Pelle (irrterad))

Hur länge står sig en öppnad Creme Fräsch?

Det står ju inget på burken hur länge den står sig om den är öppnad, utan bara bäst före datum. Varför har de inte någon text som säger hur länge den står sig när den väl öppnats? T ex vid 8 grader står den sig ca 4-5 dagar.

• Svar på tråden Hur länge står sig en öppnad Creme Fräsch?
  • klyban
    Anonym (Pelle (irrterad)) skrev 2019-04-21 23:20:31 följande:
    Men varför informerar dem inte om det? Det borde ju stå en text att vid t ex +8 grader står den sig minst si o så många dagar, eller om den luktar dåligt.

Varför skulle dom informera om detta för?
    Det innebär ju lägre försäljning.

En cräm fräs oöppnad står sig i månad och åter månader över bästföredatum.
    Och en öppnad får du vackert titta i, lukta på och till slut smaka på om man passerar de första två.
    Det är enda svaret, då man aldrig vet hur snabbt det går, och det har med hur mycket du kontaminerar cräm fräsen skulle jag tro.

Ska tilläggas att garant har visat sig bli dålig redan före bästföredatumet ibland, dock inte köpt den på länge, pga just denna anledning,

hur många meter var det?
  • klyban
    Limeblad skrev 2019-04-21 23:28:14 följande:
    Men alltså, i princip alla livsmedel har ju bäst före datum som inte är huggna i sten men som måste vara angivet pga lagkrav. Andra känsligare produkter har sista förbrukningsdag som man bör respektera. Trodde alla vuxna hade koll på detta.

Nästan ingen har koll på detta har jag lärt mig under åren, då de flesta tror bästföredatumet är det som gör varan dålig.
    En del slänger tex mjölken 1-2 dagar före bästföredatumet, jag tittar inte ens på datumet utan luktar och smakar istället.
    Och då i enstaka fall kan man ha en mjölk som gått någon vecka över bästföredatumet tom.

hur många meter var det?
    klyban skrev 2019-04-23 07:09:23 följande:

Varför skulle dom informera om detta för?
    Det innebär ju lägre försäljning.

En cräm fräs oöppnad står sig i månad och åter månader över bästföredatum.
    Och en öppnad får du vackert titta i, lukta på och till slut smaka på om man passerar de första två.
    Det är enda svaret, då man aldrig vet hur snabbt det går, och det har med hur mycket du kontaminerar cräm fräsen skulle jag tro.

Ska tilläggas att garant har visat sig bli dålig redan före bästföredatumet ibland, dock inte köpt den på länge, pga just denna anledning,

Men en del förpackningar har ju info om detta, typ bör förbrukas inom 3-4 dagar, så därför blir det förvirrande när det står t ex "Hållbarhet: se bäst-före-datumet" bara på en del förpackningar.
  • klyban
    Anonym (Pelle (irrterad)) skrev 2019-04-23 10:17:27 följande:
    Men en del förpackningar har ju info om detta, typ bör förbrukas inom 3-4 dagar, så därför blir det förvirrande när det står t ex "Hållbarhet: se bäst-före-datumet" bara på en del förpackningar.

Förstår vad du menar, men det är nog rätt svårt och sia om detta.
    Då det handlar om man kontaminerar cräm fräsen, gör man det så kommer det börja mögla snabbt.

Men även om man är försiktig så är min erfarenhet att det blir 'även då kontaminerat.
    men dåligt blir det sällan(utom garants som verkar konstiga innan i alla fall).

hur många meter var det?
  • Madde 35
    gbgumman skrev 2019-04-22 09:23:55 följande:

Creme Fraiche ÄR alltid sur.

Men hallå! Den är syrlig, inte sur. Den kan lukta surt som fan och då va dålig. Två olika saker :)
  • gbgumman
    Anonym (Pelle (irrterad)) skrev 2019-04-22 17:31:18 följande:
    Nej men det kanske är för att creme fräschen är vit från början.
    Fast mögel syns även om det är vitt. Herregud vad tror du ska hända. Många har råkat äta mögel utan att bli sjuka. Själv tog jag en tugga av ett mögligt bröd (som jag har hört ska vara det värsta) smakade apa och jag bliv inte dålig.
  • gbgumman
    klyban skrev 2019-04-23 07:11:05 följande:

Nästan ingen har koll på detta har jag lärt mig under åren, då de flesta tror bästföredatumet är det som gör varan dålig.
    En del slänger tex mjölken 1-2 dagar före bästföredatumet, jag tittar inte ens på datumet utan luktar och smakar istället.
    Och då i enstaka fall kan man ha en mjölk som gått någon vecka över bästföredatumet tom.

hur många meter var det?
    Jag smakar alltid och kollar nästan aldrig på datum. En gång kollade jag. Jag skulle dricka röd mjölk (som håller längre än grön och blå). Den var bara klumpig och dålig. Kollade datum och då hade bäst före inte ens varit. Mjölken var också oöppnad. Skulle människor med attityden att alltid kolla datum druckit den ändå är den stora frågan.
  • klyban
    gbgumman skrev 2019-04-24 07:08:36 följande:
    Jag smakar alltid och kollar nästan aldrig på datum. En gång kollade jag. Jag skulle dricka röd mjölk (som håller längre än grön och blå). Den var bara klumpig och dålig. Kollade datum och då hade bäst före inte ens varit. Mjölken var också oöppnad. Skulle människor med attityden att alltid kolla datum druckit den ändå är den stora frågan.

Ja, de där klumparna kommer ibland i mjölken, speciellt under sommaren tycker jag.
    En gång vägrade den komma ur paketet utan lite våld, det var lite roligt faktiskt.

Hört hur en del resonerar med bästföredatum på jobbet, de tar bästföredatumet som en uppmaning att det under INGA som helst OMSTÄNDIGHETER går förtära 1-2 dagar före bästföredatumet.
    Och helt sonika slänger mjölken elelr vad det är i förtid.

Lyckades för 2 månader sen smaka på en sur grädde, som var i den perfekta harmonin i att inte riktigt komma till nästa och lukta illa.
    Men när man smakade så smakade så där gott grädda kan göra när den börjar bli dålig Flört

Matsvinnet är en av de största miljöbovarna vi har på jorden, tycker fler människor borde engagera sig i att gå över till smaka metoden istället.
    Vi råvaror har ju en enormt lång hållbarhetstid, men ett kort bästföredatum.

Filmjölk tex kan jag ha stående i månader efter bästföredatumet, och väldigt sällan blir dåligt.
    Sen kan man ha det i bak och ge god smak.

hur många meter var det?
  • gbgumman
    klyban skrev 2019-04-24 07:14:26 följande:

Ja, de där klumparna kommer ibland i mjölken, speciellt under sommaren tycker jag.
    En gång vägrade den komma ur paketet utan lite våld, det var lite roligt faktiskt.

Hört hur en del resonerar med bästföredatum på jobbet, de tar bästföredatumet som en uppmaning att det under INGA som helst OMSTÄNDIGHETER går förtära 1-2 dagar före bästföredatumet.
    Och helt sonika slänger mjölken elelr vad det är i förtid.

Lyckades för 2 månader sen smaka på en sur grädde, som var i den perfekta harmonin i att inte riktigt komma till nästa och lukta illa.
    Men när man smakade så smakade så där gott grädda kan göra när den börjar bli dålig Flört

Matsvinnet är en av de största miljöbovarna vi har på jorden, tycker fler människor borde engagera sig i att gå över till smaka metoden istället.
    Vi råvaror har ju en enormt lång hållbarhetstid, men ett kort bästföredatum.

Filmjölk tex kan jag ha stående i månader efter bästföredatumet, och väldigt sällan blir dåligt.
    Sen kan man ha det i bak och ge god smak.

hur många meter var det?
    Ja lite sur grädde är ju lite av en delikatess. Kanske inte till gräddtårta dock.

Men jag förstår inte hur folk tänker. Smakar det illa ät INTE. Däremot ska man vara försiktig med varor där det står sista förbrukningsdag.
  • Kjell2
    Anonym (Pelle (irrterad)) skrev 2019-04-21 23:20:31 följande:
    Men varför informerar dem inte om det? Det borde ju stå en text att vid t ex +8 grader står den sig minst si o så många dagar, eller om den luktar dåligt.
    Hur gör du med livsmedel utan bästa föredatum eller hållbarhetstid när förbackningen är öppnad?

• Anonym (Möög)

Brukar bli mögel efter ca 4- dagar tycker jag.

gbgumman skrev 2019-04-25 07:19:10 följande:
    Ja lite sur grädde är ju lite av en delikatess. Kanske inte till gräddtårta dock.

Men jag förstår inte hur folk tänker. Smakar det illa ät INTE. Däremot ska man vara försiktig med varor där det står sista förbrukningsdag.
    Det kan ju bara så att man inte smakar på det alltid, om man ska ha det i t ex en sås eller annan uppvärmd röra.
    Kjell2 skrev 2019-04-25 07:30:27 följande:
    Hur gör du med livsmedel utan bästa föredatum eller hållbarhetstid när förbackningen är öppnad?
    Nästan alla livsmedel har ett bästföredatum, om de inte har det så blir jag konfunderad... När nåt inte är konsistent så undrar jag. T ex på någon mjölk stor det bör förbrukas inom 4-5 dagar efter öppnad, och på en annan står inget alls. Hur fasen ska dom ha det??
  • Kjell2
    Anonym (Pelle (irrterad)) skrev 2019-04-25 11:00:18 följande:
    Nästan alla livsmedel har ett bästföredatum, om de inte har det så blir jag konfunderad... När nåt inte är konsistent så undrar jag. T ex på någon mjölk stor det bör förbrukas inom 4-5 dagar efter öppnad, och på en annan står inget alls. Hur fasen ska dom ha det??
    Lösviktgodis?
    Potatis?
    Frukt?
    Grönsaker?
    Kjell2 skrev 2019-04-25 11:07:26 följande:
    Lösviktgodis?
    Potatis?
    Frukt?
    Grönsaker?
    Äter aldrig lösgodis.
    Potatisen blir ju grön.
    Grönsaker är lättare att se på. Mjölk, de kan ju flyta runt mögel som man missar. Jag har dåligt luktsinne också.
  • Kjell2
    Anonym (Pelle (irrterad)) skrev 2019-04-25 11:40:42 följande:
    Äter aldrig lösgodis.
    Potatisen blir ju grön.
    Grönsaker är lättare att se på. Mjölk, de kan ju flyta runt mögel som man missar. Jag har dåligt luktsinne också.
    Du får lära dig hantra CF mfl på samma sätt som du hanterar frukt och grönt; titta, känna, lukta.

• gbgumman
    Anonym (Pelle (irrterad)) skrev 2019-04-25 11:40:42 följande:
    Äter aldrig lösgodis.
    Potatisen blir ju grön.
    Potatis blir grön om den ligger ljust. Inte för att den är gammal.
  • gbgumman
    Anonym (Pelle (irrterad)) skrev 2019-04-25 10:58:27 följande:
    Det kan ju bara så att man inte smakar på det alltid, om man ska ha det i t ex en sås eller annan uppvärmd röra.
    Då är det dax att börja smaka och lukta på maten då.
Svar på tråden Hur länge står sig en öppnad Creme Fräsch?