• Anonym (Granne)

Frikort eller anmäla?

Förra sommaren fick vi nya grannar från Syrien.

Blev tidigt problem med barnen (de har fem), de bråkade och var allmänt otrevliga, men vi lät det passera med tanke på vad de varit med om.

I år börjar min tolerans testas hårt däremot. Deras minsta är bara 1,5 år och är dagligen ute mer eller mindre ensam (innergård). Hans äldre syskon är också ute, men de håller inte koll alls. Denna pojke är extremt aggressiv och väldigt ful i munnen redan. Idag kastade han sig på min treåring när hon satt i sandlådan och började slåss och försökte kasta stenar i ansiktet på henne. Han har försöker ofta ta andra barns saker och blir väldigt arg när han blir stoppad, idag slog han ett barn så hon började blöda.

Hur ska man hantera det här? Min man tycker inte vi ska lägga oss i, men jag är verkligen inte okej med det här, han är en fara både för andra och sig själv.

Föräldrarna pratar bara väldigt knagglig engelska, så vill inte ta upp det med dem, lär bara bli missförstånd.

• Svar på tråden Frikort eller anmäla?
  • Körsbärsdalen
    Anonym (Granne) skrev 2019-05-02 09:01:30 följande:

Jag säger inte heller att han är elak, utan att han är aggressiv, vilket han i allra högsta grad är. Vågar inte tänka på hur han kan bli när han blir äldre om ingen styr upp honom.

Hur anmäler man när man inte vet efternamnet?

Ge all info du har, adress, förnamn osv. Kanske kan du kolla med skatteverket vem som är bokförd på adressen? Ratsit?

Barnens kusin var helt rabiat när han var 1,5 år. Flög på dem [mina barn], bet, slog, klöste, kastade saker... Han är helt normal och jättego idag (3 år). Så det måste ju inte ligga något särskilt bakom.
  • Anonym (familj)
    Anonym (Granne) skrev 2019-05-01 17:04:39 följande:

Blev tidigt problem med barnen (de har fem), de bråkade och var allmänt otrevliga, men vi lät det passera med tanke på vad de varit med om.

I år börjar min tolerans testas hårt däremot. Deras minsta är bara 1,5 år och är dagligen ute mer eller mindre ensam (innergård). Hans äldre syskon är också ute, men de håller inte koll alls. Denna pojke är extremt aggressiv och väldigt ful i munnen redan. Idag kastade han sig på min treåring när hon satt i sandlådan och började slåss och försökte kasta stenar i ansiktet på henne. Han har försöker ofta ta andra barns saker och blir väldigt arg när han blir stoppad, idag slog han ett barn så hon började blöda.

Hur ska man hantera det här? Min man tycker inte vi ska lägga oss i, men jag är verkligen inte okej med det här, han är en fara både för andra och sig själv.

Föräldrarna pratar bara väldigt knagglig engelska, så vill inte ta upp det med dem, lär bara bli missförstånd.

Den här familjen verkar inte ta hand om sina barn på ett vettigt sätt, om de låter en 1½ åring vara ute på egen hand. De kanske behöver stöd och hjälp från socialtjänsten.

Å andra sidan låter en 1½-åring som är ful i munnen mer än försigkommen.
  • molly50
    Anonym (Granne) skrev 2019-05-01 17:04:39 följande:

Jag tycker ändå att du ska börja med att försöka prata med grannarna även om det blir på knagglig engelska.
    Om de inte förstår eller om problemen fortsätter så kan du anmäla.
    Det är ju inte ok att låta ett så litet barn springa ute ensam.
  • Anonym (Jag)

Oavsett om pojken är för liten för att förstå sina handlingar så är en förälders roll att finnas där och lära ut hur man uppför sig mot andra. Det är ju faktiskt därför de har föräldrar. S.k. fri uppfostran fungerar ju inget vidare har vi väl vid detta laget lärt oss. En 1,5 åring ska ju inte vara ensam ute av fler skäl. Både av säkerhet och för att barnet inte kan ta ansvar för sina handlingar. Det ska finnas en vuxen med honom. Jag tycker också att ni i första hand ska försöka prata med föräldrarna trots svårighet med förståelse. I nästa hand prata med soc och förklara problemet så kanske de kan ställa upp med tolk och förklara vilket ansvar man har som förälder.

• Canadasvensk
    Anonym (Granne) skrev 2019-05-02 05:39:11 följande:

Som sagt så menar jag inte att kulturkrocken är att han är aggressiv, utan att han är UTE SJÄLV.

Så på grund av deras kultur så är det okej att det lilla barnet är ute själv? Du säger alltså att pga hans kultur så fixar han att vara ute själv men en svenskt barn på 1 1/2 hade inte gjort det?

Jag hänger allvarligt talat inte med i resonemanget??
  • Anonym (Granne)
    Canadasvensk skrev 2019-05-02 18:59:13 följande:

Så på grund av deras kultur så är det okej att det lilla barnet är ute själv? Du säger alltså att pga hans kultur så fixar han att vara ute själv men en svenskt barn på 1 1/2 hade inte gjort det?

Jag hänger allvarligt talat inte med i resonemanget??

NEJ, bara att det är VANLIGT att syskon håller koll på varandra.
  • Gräsroten

Så är det på många ställen i Sverige idag. Om ingen vågar ta upp det med föräldrar eller myndigheter, så blir det bara värre.

• Anonym (Lila)

Att han låg i vagn förra sommaren behöver inte ha så mycket med åldern att göra.

De kan säkert lägga en ettåring i liggvagn.

Vi hade tex grannar från en annan kultur, som hade paraplysulky till sitt helt nyfödda barn.

Och jag har många gånger sett 6-7 åringar sitta i vagn.

Du ska absolut anmäla. Ingen idé att försöka prata med dem innan, det kan lätt leda till missförstånd och konflikter pga språkförbistringen.

Tyvärr ser man en del av detta fenomen. Flera gånger har jag sett barn (oftast flickor) i 1-2 årsåldern springandes vind för våg i köpcentrumet.

Knatar in i butiker, så att expediterna får ta hand om dem, de ramlar ner för trappor och leker i rulltrappan.

Föräldrarna är typ 20 meter bort och kollar på mobiltelefoner.

• viseversa

Är det 1,5 åringen som är aggressiv? Man är ju pytteliten när man är 1,5år jag hade anmält till soc något står inte rätt till. Stackars lilla barn. Och stackars syskonen som säkert är lika försummade dom. Vad väntar du på ts?

• Anonym (Soc)

Kontakta socialtjänsten snarast

• plättarmedsylt

Hur har det gått, TS? Har du anmält?

Svar på tråden Frikort eller anmäla?