• Anonym (undra­r)
    Sat 18 May 2019 11:50
    5640 visningar
    73 svar
    73
    5640

    Vad tycker ni om vuxna som har på sig adidaskläder till tex jobbet?

    Vad tycker ni om det? Själv tycker jag att det är lite barnsligt och lågklassbeteende.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-05-18 11:53
    underklass* ska det stå. Inte lågklassbeteende.

  • Svar på tråden Vad tycker ni om vuxna som har på sig adidaskläder till tex jobbet?
  • Mon 20 May 2019 14:48
    #62
    +1
    Åsa skrev 2019-05-20 14:16:28 följande:
    Det är ett tag sedan jag läste lite etnologi men jag tycker mig minnas att det berördes även där (inom ungdomskultur). Annars tycker jag (subjektivt) det är ganska uppenbart när man tittar sig omkring. Naturligtvis betyder inte "gruppskillnader" att varje enskild individ stämmer in på en viss mall.
    Så där ja nu kröp sanningen fram "det var din egna föreställning".

    Kanske skall undvika i framtiden att presentera din subjektiva uppfattningar som "allmängiltig fakta" i fortsättningen..

    Nu tror jag faktiskt den framlidna företags ekonomen och tillika professorn   Ulf af Trolle, från sin grav, blir glad på att du sa så.
    Han älskade nämligen trots att han var "generations rik", att gå runt i slitna trätofflor och trasiga shorts och klippa gräsmattan på sin fritid.

    För det är just vanligast (inte alltid men vanligast) att det är "nyrika" som är mer noggrann med detta med att "bära rätt klädsel" baserat ut på vad de själva hade för föreställningar "hur rika gör" än de generationsrika.
    Min släkt består också av blandade klasser.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Mon 20 May 2019 15:28
    #63
    sextiotalist skrev 2019-05-20 14:24:50 följande:
    Jag har också väldigt klassblandat umgängen och släkt, så är min erfarenhet att de som är osäkra i sin roll är mer fixerade vid det yttre.
    Möjligt. Den springande punkten för mig är att man inte ser att det handlar om smak utan uppfattar den egna uppfattningen om fint/fult som en objektiv och allmängiltig sanning. De mest rigida åsikterna om hur saker ska vara har jag nog mött i arbetardelarna av släkt och umgänge. Skulle inte spontant säga att jag uppfattat det som ett uttryck av osäkerhet, snarare av mer eller mindre välment social kontroll (som förstås funkar mindre bra om man har olika referensramar).
  • Mon 20 May 2019 15:30
    #64
    EnAnonumius skrev 2019-05-20 14:48:16 följande:

    Så där ja nu kröp sanningen fram "det var din egna föreställning".

    Kanske skall undvika i framtiden att presentera din subjektiva uppfattningar som "allmängiltig fakta" i fortsättningen..

    Nu tror jag faktiskt den framlidna företags ekonomen och tillika professorn   Ulf af Trolle, från sin grav, blir glad på att du sa så.

    Han älskade nämligen trots att han var "generations rik", att gå runt i slitna trätofflor och trasiga shorts och klippa gräsmattan på sin fritid.

    För det är just vanligast (inte alltid men vanligast) att det är "nyrika" som är mer noggrann med detta med att "bära rätt klädsel" baserat ut på vad de själva hade för föreställningar "hur rika gör" än de generationsrika.

    Min släkt består också av blandade klasser.


    Med "gamla pengar" finns inget motsatsförhållande till klass att vara "underklädd" eller "slafsig" med jämna mellanrum. T.o.m excentrisk finns det rätt stort utrymme att vara om man har alla andra klassmarkörer på plats. Det är andra saker än trätofflor och jeansshorts man uppfattar som lägre klass.
    Alla hästar hemma
  • Mon 20 May 2019 15:34
    #65
    EnAnonumius skrev 2019-05-20 14:48:16 följande:
    Så där ja nu kröp sanningen fram "det var din egna föreställning".

    Kanske skall undvika i framtiden att presentera din subjektiva uppfattningar som "allmängiltig fakta" i fortsättningen..
    Jag kan förmodligen ganska lätt hitta referenser som styrker mitt subjektiva intryck, men så motiverad är jag inte, jag bjuder på att ha det som ett subjektivt inlägg, med risken att  vän av ordning kritiserar att jag slår in öppna dörrar med att beskriva välkända sociologiska fakta som egen observation )
    EnAnonumius skrev 2019-05-20 14:48:16 följande:
     

    För det är just vanligast (inte alltid men vanligast) att det är "nyrika" som är mer noggrann med detta med att "bära rätt klädsel" baserat ut på vad de själva hade för föreställningar "hur rika gör" än de generationsrika.
    Fast jag syftade på att estetiska preferenser i viss mån skiljer sig på gruppnivå, inte på ev önskan att kontrollera hur andra ser ut (även om det förstås kan sammanfalla).

  • Mon 20 May 2019 15:40
    #66
    Åsa skrev 2019-05-20 15:34:22 följande:
    Jag kan förmodligen ganska lätt hitta referenser som styrker mitt subjektiva intryck,

    Faktum är att man inte behöver gå till akademiska alster. Jämför HM-butiker i olika stadsdelar och fundera över varför sortimentet skiljer sig så pass om det inte handlar om att butiksansvariga tycker sig se smakskillnader hos kunderna på gruppnivå.
  • sextio­talist
    Mon 20 May 2019 15:52
    #67
    Åsa skrev 2019-05-20 15:28:12 följande:
    Möjligt. Den springande punkten för mig är att man inte ser att det handlar om smak utan uppfattar den egna uppfattningen om fint/fult som en objektiv och allmängiltig sanning. De mest rigida åsikterna om hur saker ska vara har jag nog mött i arbetardelarna av släkt och umgänge. Skulle inte spontant säga att jag uppfattat det som ett uttryck av osäkerhet, snarare av mer eller mindre välment social kontroll (som förstås funkar mindre bra om man har olika referensramar).
    Det kan jag nog hålla med om. Min personliga erfarenhet är nog exet och hans föräldrar. Oj, exet gick i taket om jag bröt mot någon social kod.

    Det där med osäkerhet är nog baserat på de som jag känner som gjort klassresa. De har aldrig vågat avvika från "vad etikett och social norm" säger. 
  • Mon 20 May 2019 16:58
    #68
    pyssel skrev 2019-05-20 15:30:04 följande:
    Med "gamla pengar" finns inget motsatsförhållande till klass att vara "underklädd" eller "slafsig" med jämna mellanrum. T.o.m excentrisk finns det rätt stort utrymme att vara om man har alla andra klassmarkörer på plats. Det är andra saker än trätofflor och jeansshorts man uppfattar som lägre klass.
    Först måste jag inleda med att det är rätt så tjatigt att du måste tolka andras inlägg baserat på mallen "det ena inkluderar/exkluderar det andra per se (d.v.s svartvitt intolkning)", även där det inte finns någon svartvitt intolkning att göra.

    Nej, men det påstod jag aldrig heller inget motsatsförhållande. Jag skrev "vanligast" att det är på ett visst sätt, vilken utelämnar faktiskt det svartvita och ger utrymme för nyanser och individuella avvikelser.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Mon 20 May 2019 20:01
    #69
    EnAnonumius skrev 2019-05-20 16:58:12 följande:

    Först måste jag inleda med att det är rätt så tjatigt att du måste tolka andras inlägg baserat på mallen "det ena inkluderar/exkluderar det andra per se (d.v.s svartvitt intolkning)", även där det inte finns någon svartvitt intolkning att göra.

    Nej, men det påstod jag aldrig heller inget motsatsförhållande. Jag skrev "vanligast" att det är på ett visst sätt, vilken utelämnar faktiskt det svartvita och ger utrymme för nyanser och individuella avvikelser.


    Det var ju inte så du använde det, utan som att det skulle kullkasta Åsas påstående. Nu gjorde det ju inte det, på flera grunder. Det var nog ingen än du som misstolkade saker som svart/vita.
    Alla hästar hemma
  • Mon 20 May 2019 21:12
    #70
    pyssel skrev 2019-05-20 20:01:53 följande:
    Det var ju inte så du använde det, utan som att det skulle kullkasta Åsas påstående.
    Jasså enligt vem? När har du tolkningsföreträde på andras inlägg, i synnerhet över dem som skrivit inläggen? 
    Får jag ha tolkningsföreträde på dina inlägg om jag svarar dig vid något tillfälle i någon tråd?    r

    Den slutsatsen du dra denna gången om att jag skulle använda det "som att det skulle omkullkasta Åsas påstående" är sprungen ur just klockren svartvitt tänkande. Helt onyanserat antagande från din sida.  Då du skriver klart och tydligt i klar text, "som om jag skulle omkull kasta Åsas påstående". 

    Nej, jag använde det aldrig så. Och du det spelar ingen roll hur mycket du vill upprepa detta felaktiga påstående, det kommer aldrig att bli rätt bara för att du vill att det skall vara rätt.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Tue 21 May 2019 06:20
    #71
    EnAnonumius skrev 2019-05-20 21:12:36 följande:

    Jasså enligt vem? När har du tolkningsföreträde på andras inlägg, i synnerhet över dem som skrivit inläggen? 

    Får jag ha tolkningsföreträde på dina inlägg om jag svarar dig vid något tillfälle i någon tråd?    r

    Den slutsatsen du dra denna gången om att jag skulle använda det "som att det skulle omkullkasta Åsas påstående" är sprungen ur just klockren svartvitt tänkande. Helt onyanserat antagande från din sida.  Då du skriver klart och tydligt i klar text, "som om jag skulle omkull kasta Åsas påstående". 

    Nej, jag använde det aldrig så. Och du det spelar ingen roll hur mycket du vill upprepa detta felaktiga påstående, det kommer aldrig att bli rätt bara för att du vill att det skall vara rätt.


    Det där kom verkligen från tolkningsmästaren. Det saknade ju poäng både i sammanhanget och det du svarade på, med att vissa ur adeln går i trätofflor och shorts och klipper gräset.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Icke zebra)
    Mon 9 Jan 2023 09:18
    #72
    -1

    Adidas på individer över 6 års ålder är för mig ett tecken på social eller psykisk ohälsa. 
    Jag ser det som en varning för människor som jag bör hålla på avstånd. Slår nästan aldrig fel. 
    Knarklangare : Adidas 
    Kverulanter på Facebook som bråkar eller kommer med konstiga kommentarer: Jodå även där addidas . 
    Till och med Göran Skytte (kuturpersonlighet) på dekis : Adidas. 
    Fulla ryssar på Youtubevideos: Adidas 
    Fidel Castro: Adidas
    Klubbkids på 00-talet: drogrelaterad psykisk ohälsa. : Addidas

    Det är speciellt bra med Addidasmössa. Den skvallrar om en persons karaktär (eller brist på sådan) på samma varnande sätt som en ansiktstatuering. 

    Dessutom bör inte tyskar designa något annat än bilar och maskiner . 

    Zebran är ett randigt djur ränderna går aldrig ur . 

    Aha! Det var skönt att få det ur sig. Skrattande

  • Anonym (Adolf Dassle­r)
    Mon 9 Jan 2023 09:21
    #73
    +1
    Anonym (Icke zebra) skrev 2023-01-09 09:18:20 följande:

    Adidas på individer över 6 års ålder är för mig ett tecken på social eller psykisk ohälsa. 
    Jag ser det som en varning för människor som jag bör hålla på avstånd. Slår nästan aldrig fel. 
    Knarklangare : Adidas 
    Kverulanter på Facebook som bråkar eller kommer med konstiga kommentarer: Jodå även där addidas . 
    Till och med Göran Skytte (kuturpersonlighet) på dekis : Adidas. 
    Fulla ryssar på Youtubevideos: Adidas 
    Fidel Castro: Adidas
    Klubbkids på 00-talet: drogrelaterad psykisk ohälsa. : Addidas

    Det är speciellt bra med Addidasmössa. Den skvallrar om en persons karaktär (eller brist på sådan) på samma varnande sätt som en ansiktstatuering. 

    Dessutom bör inte tyskar designa något annat än bilar och maskiner . 

    Zebran är ett randigt djur ränderna går aldrig ur . 

    Aha! Det var skönt att få det ur sig. Skrattande


    Ha ha ha!

    Jag har slutat med Adidas helt just för att det är för många idioter som bär det märket.

Svar på tråden Vad tycker ni om vuxna som har på sig adidaskläder till tex jobbet?