• Anonym (Ella)

    Vilket preventivmedel tycker ni är bäst?

    Jag vill veta vilka preventivmedel ni använt er av som gett er minst biverkningar. P-piller, stav, spiral m.m Alltså inte kondom.
    Vilket preventivmedel ger generellt minst biverkningar utöver kondom?

    Jag har testat Cerazette (minipiller) men det dom fungerade inte för mig å jag hade mens i över en månad. Även testat Zoely som fungerade relativt bra för mig utöver att min sexlust försvann och att jag gick upp massa i vikt.

    Undrar därför nu vad som funkat bäst för just dig.

  • Svar på tråden Vilket preventivmedel tycker ni är bäst?
  • Anonym (S)
    Anonym (Säker) skrev 2020-07-24 13:46:13 följande:

    Ok. Hoppas det har gått bra för dig trots dessa oplanerade graviditeter och att du klarar dig med avbrutet nu då, om det det är det du förlitar dig på i fortsättningen.


    Ja, våra barn är högst älskade och välkomna alla fyra, även om det hade varit roligt om vi själva fått bestämma när de skulle ha kommit Å andra sidan ser jag ju tråd efter tråd med uppgivna kvinnor som försöker och försöker i flera år innan det blir barn - då är det ändå en tröst att vi aldrig behövt känna sådan stress.

    Idag är jag närmare 40, och min man ska sterilisera sig, så här blir det nog inga fler överraskningar. Kör på avbrutet tills dess
  • Anonym (Säker)
    Anonym (S) skrev 2020-07-24 13:49:01 följande:
    Ja, våra barn är högst älskade och välkomna alla fyra, även om det hade varit roligt om vi själva fått bestämma när de skulle ha kommit Å andra sidan ser jag ju tråd efter tråd med uppgivna kvinnor som försöker och försöker i flera år innan det blir barn - då är det ändå en tröst att vi aldrig behövt känna sådan stress.

    Idag är jag närmare 40, och min man ska sterilisera sig, så här blir det nog inga fler överraskningar. Kör på avbrutet tills dess
    Du är kanske superfertil, som blir gravid så lätt :) Var försiktiga tills han steriliserat sig...
  • Anonym (S)
    Anonym (Säker) skrev 2020-07-24 13:51:05 följande:

    Du är kanske superfertil, som blir gravid så lätt :) Var försiktiga tills han steriliserat sig...


    Vi är inte oroliga. Kört avbrutet i 5 år nu Skulle det bli ett femte barn får det väl bli så.
  • Anonym (Säker)
    Anonym (S) skrev 2020-07-24 13:53:44 följande:
    Vi är inte oroliga. Kört avbrutet i 5 år nu Skulle det bli ett femte barn får det väl bli så.
    Låter bra!
  • Anonym (Stav)

    P-piller gjorde mig deprimerad med mycket humörsvängningar. Byte till kopparspiral som jag hade i 10 år. Mycket komplikationer med smärta, blödningar, illaluktande flytningar osv. Allt för att undvika ju hormoner. Jag är fröken slarver och kan inte ha något komma ihåg att ta varje dag, vecka eller månad. Så jag vågade mig på P-stav. Bästa någonsin, lite viktuppgång i början men lyckades kontrollera det.

  • Anonym (Knips)

    Vasektomi, om det räknas som p-medel. Superenkelt så klart för mig som kvinna. :) Men även min make är nöjd.

  • Anonym (sexy)
    Anonym (Säker) skrev 2020-07-24 13:34:29 följande:
    Skönt att kunna ha så ofta och tur att det funkade så bra ändå. Om det inte var säker period så tog ni antingen kondom eller avbrutet då? Hur länge hade ni sex på det viset? Vad använder du nu?
    När det inte var säkert så körde i med avbrutet eller kondom och när tjejen hade ÄL så använde jag kondom men vi pratade väldigt mycket med varandra om var i menscykeln hon var så man vista vad som gällde JÄTTE SÄKERT - GANSKA SÄKERT - MINDRE SÄKERT - DU MÅSTE VARA FÖRSIKTIG - VI MÅSTE HA KONDOM och DU FÅR INTE SPRUTA  ungefär så vi höll på i drygt tre år.
    Avbrutet användes bara i börgan och slutet av den säkra perioden. 
    Kondom när det var osäkert och under ÄL var det lugnt sex med kondom
  • Anonym (Säker)
    Anonym (sexy) skrev 2020-07-24 14:18:45 följande:
    När det inte var säkert så körde i med avbrutet eller kondom och när tjejen hade ÄL så använde jag kondom men vi pratade väldigt mycket med varandra om var i menscykeln hon var så man vista vad som gällde JÄTTE SÄKERT - GANSKA SÄKERT - MINDRE SÄKERT - DU MÅSTE VARA FÖRSIKTIG - VI MÅSTE HA KONDOM och DU FÅR INTE SPRUTA  ungefär så vi höll på i drygt tre år.
    Avbrutet användes bara i börgan och slutet av den säkra perioden. 
    Kondom när det var osäkert och under ÄL var det lugnt sex med kondom
    Jo, det gäller att ha koll. Frun har också god kontroll över sin cykel och när vi har sex så sällan är det ganska enkelt att hålla sig till de säkra perioderna med marginal.
  • Anonym (sexy)
    Anonym (Säker) skrev 2020-07-24 14:27:38 följande:
    Jo, det gäller att ha koll. Frun har också god kontroll över sin cykel och när vi har sex så sällan är det ganska enkelt att hålla sig till de säkra perioderna med marginal.
    Ja det känns tryggt när tjejen har bra koll på sin cykel så att man kan ligga närmare gränsen dom säkra dagarna.
  • isvinter
    Anonym (Ella) skrev 2019-05-23 21:39:27 följande:

    Jag vill veta vilka preventivmedel ni använt er av som gett er minst biverkningar. P-piller, stav, spiral m.m Alltså inte kondom.

    Vilket preventivmedel ger generellt minst biverkningar utöver kondom?

    Jag har testat Cerazette (minipiller) men det dom fungerade inte för mig å jag hade mens i över en månad. Även testat Zoely som fungerade relativt bra för mig utöver att min sexlust försvann och att jag gick upp massa i vikt.

    Undrar därför nu vad som funkat bäst för just dig.


    Gammal tråd men tåls ta upp igen ;) :). Jag åt ppiller i ca 10 år. Inga biverkningar och gick från svår mensvärk till normal. Smidigt kunna hoppa över mensen mellan varven med om/när man ville det. Funka jättebra på alla sätt. Men poff så fick jag blodproppar. Provat minipiller men fick mellanblödningar i tid och otid så gav upp det. Mirena hormonspiral gav inget annat än rikliga blödningar och smärta. Och ja den satt som den skulle. Nu har jag pspruta sen ca en vecka tillbaks. Får hoppas det kommer bli det allra bästa ;)
Svar på tråden Vilket preventivmedel tycker ni är bäst?