• Anonym (Livrädd)

Alkohol

Vart går egentligen gränsen vid alkolism?

Jag tycker att min sambo dricker alldeles för mycket.

Han kan dricka 4-5 stora starköl på en vardag flera gånger i veckan. Fredagar kommer han hem med en karta starköl. Så öl finns jämt hemma.

Han sköter jobbet och han blir absolut inte otrevlig och alla gånger så märks de inte heller att han druckit.

Hans pappa är nykter alkohlist sen många år tillbaka och hans mamma har problem men enligt henne under kontroll, tror jag vad jag vill om!!

Fler släktingar på hans sida har problem och de är ärfligt.

Jag var nästan likadan förut men vi har en flicka på tre månader så jag dricker inget. Och nu har jag fått upp ögonen så jag kommer aldrig börja dricka som jag gjort. Jag har också en hel del arvslag som är alkolism så man får passa sig.

Men vart går gränsen vid alkoholism? Vi har inga problem än av detta men känns som det kan bli om det fortsätter så här

• Svar på tråden Alkohol
  • Swedman
    Anonym (Livrädd) skrev 2019-05-25 10:37:51 följande:

Men känns så jövla hemskt att jag väntar på ett sånt tillfälle, är väl det som kallas medberoende och att man är jävligt feg :(

Det som är lite jobbigt med din situation är kanske att du "invaggas" i en livssituation som inte är bra. Den kanske tycks vara rimlig och ok med denna alkohol närvarande MEN tillståndet du och barnen lever i kanske inte är tipptopp. 
    Det märker du inte för du är van det. Det är då det sjuka blir normalt.
    Du får slå på sensorerna och känna efter lite extra mycket tycker jag. 
  • Anonym (Livrädd)

Ja du har nog helt rätt tyvärr :( Hade inte sagt så mycket om han hade druckit 4-5 öl på en helg, men det börjar ju mer och mer nu på vardagarna!

När våran dotter föddes så var han hemma i 14 dagar. Varje kväll drack han x antal öl. Inget som störde mig då men har börjat fått upp ögonen mer nu!

Swedman skrev 2019-05-25 13:34:55 följande:

Det som är lite jobbigt med din situation är kanske att du "invaggas" i en livssituation som inte är bra. Den kanske tycks vara rimlig och ok med denna alkohol närvarande MEN tillståndet du och barnen lever i kanske inte är tipptopp. 

Det märker du inte för du är van det. Det är då det sjuka blir normalt.

Du får slå på sensorerna och känna efter lite extra mycket tycker jag. 

• Xenia
    Anonym (Livrädd) skrev 2019-05-25 08:01:18 följande:

Ja jag skulle nästan önska att polisen tog honom så han blev av med körkortet ett par månader! Kanske skulle få honom att vakna upp.

Den värsta situationen var när han lät sin 9 åringa dotter kliva upp och göra ordning sig själv och även sin 5 åriga brorsa. 5 åringen är inte direkt duktig på att lyssna för att de ska bli hämtad kl 12.

Jag hade somnat om med våran genensama dotter så jah klev upp 11 den morgonen.

Tog ett sakligt prat med honom men ändå ingen ändring

Orkade han inte stiga upp för att han druckit så mycket kvällen före? Då har det ju redan påverkat hans beteende.

Sedan tycker jag han är ett dåligt föredöme för sina barn också. Han lär dem att alkohol är så viktigt att det behövs varje dag.

Hur säger han om en vit vecka? Kan han inte ta det, så är han ju beroende.
  • Anonym (Livrädd)

Han klev upp typ när ungarna åkt, för han skulle iväg och hjälpa en granne strax efter de! Så alkohol har verkligen påverkat hans beteende

Jag fattar inte att man varje helg sitter o dricker ensam och håller på med mob.

Skulle vi alla försvinna så känns det som han inte bryr sig, så länge han har sin mob och sin öl. :(

Just nu när jag skrivet detta, så har vi precis ätit pizza, han sitter kvar vid köksbordet och dricker sin öl och kollar mob. Medans jag sitter och matar våran flicka i vardagsrummet. Har sån lust att säga något men då lär de bli bråk och jag orkar inte de :(

Xenia skrev 2019-05-25 17:14:02 följande:

Orkade han inte stiga upp för att han druckit så mycket kvällen före? Då har det ju redan påverkat hans beteende.

Sedan tycker jag han är ett dåligt föredöme för sina barn också. Han lär dem att alkohol är så viktigt att det behövs varje dag.

Hur säger han om en vit vecka? Kan han inte ta det, så är han ju beroende.

• Swedman
    Anonym (Livrädd) skrev 2019-05-25 16:52:30 följande:

Ja du har nog helt rätt tyvärr :( Hade inte sagt så mycket om han hade druckit 4-5 öl på en helg, men det börjar ju mer och mer nu på vardagarna!

När våran dotter föddes så var han hemma i 14 dagar. Varje kväll drack han x antal öl. Inget som störde mig då men har börjat fått upp ögonen mer nu!

Du har gjort halva jobbet redan. Du har insikt. Det gör att du inte ramlar ner i nåt familjedrama utan att veta.
  • Anonym (Livrädd)

Jo det är helt sant, fast orkar inte ens diskutera just nu något! Känner mig så likgiltig

Swedman skrev 2019-05-26 09:51:24 följande:

Du har gjort halva jobbet redan. Du har insikt. Det gör att du inte ramlar ner i nåt familjedrama utan att veta.

• Anonym (!!)

5 starköl om dagen flera gånger i veckan på vardagar? bara en annan alkoholist kan tycka det är normalt

Ts vet dessutom inte om han kör rattfull eller inte?!?

Så jävla skrämmande

• Anonym (A)
    Anonym (!!) skrev 2019-05-26 19:06:50 följande:
    5 starköl om dagen flera gånger i veckan på vardagar? bara en annan alkoholist kan tycka det är normalt

Så jävla skrämmande
    Skrämmande
  • Anonym (Livrädd)

Kors i taket att det tog så här långtid innan ett sånt här inlägg kom.

Ja alkoholist är iaf inte jag om du nu menade så som jag tolkade de.

Kan sträcka mig till att jag fattar att jag är medberoende i allt detta. Att ha någon annans åsikt än sina närmaste, bollar tankar får en annan syn på allt därför jag gjorde denna tråd.

Han har inga barn med sig på morgonen så jag orkar inte bry mig hur hans tillstånd är på morgonen, för jag vet iaf att han ranglar inte i säng på kvällen, hade han gjort de då hade jag reagerat annorlunda för då lär han inte ens se väggen

Anonym (!!) skrev 2019-05-26 19:06:50 följande:

Så jävla skrämmande

• Swedman
    Anonym (Livrädd) skrev 2019-05-26 20:02:04 följande:

Kors i taket att det tog så här långtid innan ett sånt här inlägg kom.

Ja alkoholist är iaf inte jag om du nu menade så som jag tolkade de.

Kan sträcka mig till att jag fattar att jag är medberoende i allt detta. Att ha någon annans åsikt än sina närmaste, bollar tankar får en annan syn på allt därför jag gjorde denna tråd.

Han har inga barn med sig på morgonen så jag orkar inte bry mig hur hans tillstånd är på morgonen, för jag vet iaf att han ranglar inte i säng på kvällen, hade han gjort de då hade jag reagerat annorlunda för då lär han inte ens se väggen

Får jag fråga hur gammal du är? Kanske det står i tråden men har inte läst allt.
  • Anonym (Livrädd)

34 är jag

Swedman skrev 2019-05-26 20:27:31 följande:

Får jag fråga hur gammal du är? Kanske det står i tråden men har inte läst allt.

• Swedman
    Anonym (Livrädd) skrev 2019-05-26 22:09:48 följande:

34 är jag

Då har du valet att göra vad du ska göra resten av ditt liv. Du är ju inte direkt lastgammal. Men det är faktiskt tunga beslut att göra. Kräver sin tid.
  • Anonym (Livrädd)

Helt klart, just därför jag bollar tankar hit och dit! Du verkar vara otroligt snäll/smart människa och fötterna på jorden :D

Swedman skrev 2019-05-26 22:30:04 följande:

Då har du valet att göra vad du ska göra resten av ditt liv. Du är ju inte direkt lastgammal. Men det är faktiskt tunga beslut att göra. Kräver sin tid.

• Swedman
    Anonym (Livrädd) skrev 2019-05-26 22:52:04 följande:

Helt klart, just därför jag bollar tankar hit och dit! Du verkar vara otroligt snäll/smart människa och fötterna på jorden :D

Tack. Va' vänlig du är. Jag är en karl med vissa erfarenheter och jag mår skit när jag ser/läser andra mår skit. 

Jag vill bara att du ska värdera DITT liv högst. Inte tänka "Hur ska jag agera så andra blir nöjda med mina val".  Istället ska du tänka "Hur vill jag mitt liv ska se ut?" och sen agera efter det. Det får ta sin tid men du ska arbeta för det Målet. 
    Varför säger jag detta? Du har ett eget ansvar för ditt liv (och dina barn). Se till att förvalta det väl så när du blir gammal kan du säga att du gjorde rätt. 

• Anonym (Livrädd)

Åh det där gick rakt in i mitt hjärta! Tack! Det där ska jag verkligen ha i mitt minne, och försöka följa dessa ord, som du skriver det lär ta tid men det får isf göra de!

Swedman skrev 2019-05-27 06:33:25 följande:

Tack. Va' vänlig du är. Jag är en karl med vissa erfarenheter och jag mår skit när jag ser/läser andra mår skit. 

Jag vill bara att du ska värdera DITT liv högst. Inte tänka "Hur ska jag agera så andra blir nöjda med mina val".  Istället ska du tänka "Hur vill jag mitt liv ska se ut?" och sen agera efter det. Det får ta sin tid men du ska arbeta för det Målet. 

Varför säger jag detta? Du har ett eget ansvar för ditt liv (och dina barn). Se till att förvalta det väl så när du blir gammal kan du säga att du gjorde rätt. 

• Anonym (Livrädd)

Igår brast det för mig!

Den 28/5 så kom han hem med 2 kartor öl. De är två kvar av dessa kartor!

Han väljer alltid sin öl och mob! Frågar aldrig mig hur jag har haft det en dag, jag brukar alltid fråga om han haft det bra på jobbet!

Igår så la jag tre av barnen och våran gemensamma var gnällig så när han kom hem påverkad så det ända han kunde påpeka var att jag inte stängt av tv:n. Det brann för mig!

Påpekade ölen då i samma sväng att han dricker alldeles för mycket. Om blickar kunde döda så hade jag varit död!

Så antingen så är han så jävla arg på mig nu så han lär slänga ut oss från hans hus eller så kanske de blir en förändring!

Swedman skrev 2019-05-26 22:30:04 följande:

• Anonym (qwerty)
    Anonym (Livrädd) skrev 2019-06-05 10:04:03 följande:

Igår brast det för mig!

Den 28/5 så kom han hem med 2 kartor öl. De är två kvar av dessa kartor!

Han väljer alltid sin öl och mob! Frågar aldrig mig hur jag har haft det en dag, jag brukar alltid fråga om han haft det bra på jobbet!

Igår så la jag tre av barnen och våran gemensamma var gnällig så när han kom hem påverkad så det ända han kunde påpeka var att jag inte stängt av tv:n. Det brann för mig!

Påpekade ölen då i samma sväng att han dricker alldeles för mycket. Om blickar kunde döda så hade jag varit död!

Så antingen så är han så jävla arg på mig nu så han lär slänga ut oss från hans hus eller så kanske de blir en förändring!

Jag har varit där du är. Stått bredvid och tittat på och liksom inte fattat hur det kunde hända. Tyckt att det var väl inte så farligt att ta en öl/glas vin en vardagkväll. Men så når man en gräns, där du har hamnat nu, när du börjar tycka att det är lite för mycket. Och svaret är att ja, han dricker onormalt mycket. Och bara det att han själv inte lyfter blicken och tänker att OJ, jag kanske dricker för mycket, utan bara blir sur och grinig säger väldigt mycket. Förnekelse. Missbrukare är fenomenala på att manipulera, skuldbelägga och skylla ifrån sig. Det är aldrig deras fel...

Du kan försöka prata med honom. Men framförallt så vill jag rekommendera dig att läsa på om medberoende. En nära vän gav mig boken Dödsdansen, av Sanna Lundell och Ann Söderlund. Jag visste ju att jag var medberoende, men det var så skönt att få läsa och inse vad det handlar om. Den boken är full med markeringar och notiser i marginalen som jag gjort själv. Jag kände igen mig i allt. Och den största insikten var att JAG kan inte göra NÅGOT för att få honom att ändra på sig. Jag bad honom, jag bråkade, jag gnällde, jag ställde krav. Jag lämnade honom. Och det hjälpte inte heller. Ofta måste de själva nå botten innan de kan ta sig upp igen och jag tänkte inte följa med dit. Hans problem var inte bara alkohol, det var depression och psykisk ohälsa också. Men för medberoende är det ingen skillnad. Han mår fortfarande dåligt, och skyller allt på mig. Men jag mår bra. Barnen mår under omständigheterna bra. De har väldigt lite kontakt med sin pappa. Tonåringen vill inte ha med honom att göra, lilla är mer kluven. Jag stöttar barnen om de vill men hjälper inte exet, han får klara sig själv.

Stor kram till dig!
  • Anonym (Livrädd)

Tack för ditt fint skrivda inlägg! Boken ska jag läsa.

Jag pratade med honom idag igen och står fast vid mitt ord igår. Han valde att göra slut! Jag tog våran gemensamma dotter och drog!

Han är en person som ofta gör slut när vi tjafsar så blir inte förvånad att han gjorde de denna gång. Men är det så då kommer han få supa ner sig, jag kan inget göra mera om han inte vill ha hjälp. Jag har alltid stått kvar förut men nu är det en så stor grej så jag måste stå på mig.

Min räddning är nu att hans bästa vän ska prata förstånd med honom. Han lyssnar himla bra på honom. Jag är här tills han kommer kontakta mig

Stor kram till dig också <3

Anonym (qwerty) skrev 2019-06-05 11:13:55 följande:

Jag har varit där du är. Stått bredvid och tittat på och liksom inte fattat hur det kunde hända. Tyckt att det var väl inte så farligt att ta en öl/glas vin en vardagkväll. Men så når man en gräns, där du har hamnat nu, när du börjar tycka att det är lite för mycket. Och svaret är att ja, han dricker onormalt mycket. Och bara det att han själv inte lyfter blicken och tänker att OJ, jag kanske dricker för mycket, utan bara blir sur och grinig säger väldigt mycket. Förnekelse. Missbrukare är fenomenala på att manipulera, skuldbelägga och skylla ifrån sig. Det är aldrig deras fel...

Du kan försöka prata med honom. Men framförallt så vill jag rekommendera dig att läsa på om medberoende. En nära vän gav mig boken Dödsdansen, av Sanna Lundell och Ann Söderlund. Jag visste ju att jag var medberoende, men det var så skönt att få läsa och inse vad det handlar om. Den boken är full med markeringar och notiser i marginalen som jag gjort själv. Jag kände igen mig i allt. Och den största insikten var att JAG kan inte göra NÅGOT för att få honom att ändra på sig. Jag bad honom, jag bråkade, jag gnällde, jag ställde krav. Jag lämnade honom. Och det hjälpte inte heller. Ofta måste de själva nå botten innan de kan ta sig upp igen och jag tänkte inte följa med dit. Hans problem var inte bara alkohol, det var depression och psykisk ohälsa också. Men för medberoende är det ingen skillnad. Han mår fortfarande dåligt, och skyller allt på mig. Men jag mår bra. Barnen mår under omständigheterna bra. De har väldigt lite kontakt med sin pappa. Tonåringen vill inte ha med honom att göra, lilla är mer kluven. Jag stöttar barnen om de vill men hjälper inte exet, han får klara sig själv.

Stor kram till dig!

Svar på tråden Alkohol