• Anonym (Livrädd)

Alkohol

Vart går egentligen gränsen vid alkolism?

Jag tycker att min sambo dricker alldeles för mycket.

Han kan dricka 4-5 stora starköl på en vardag flera gånger i veckan. Fredagar kommer han hem med en karta starköl. Så öl finns jämt hemma.

Han sköter jobbet och han blir absolut inte otrevlig och alla gånger så märks de inte heller att han druckit.

Hans pappa är nykter alkohlist sen många år tillbaka och hans mamma har problem men enligt henne under kontroll, tror jag vad jag vill om!!

Fler släktingar på hans sida har problem och de är ärfligt.

Jag var nästan likadan förut men vi har en flicka på tre månader så jag dricker inget. Och nu har jag fått upp ögonen så jag kommer aldrig börja dricka som jag gjort. Jag har också en hel del arvslag som är alkolism så man får passa sig.

Men vart går gränsen vid alkoholism? Vi har inga problem än av detta men känns som det kan bli om det fortsätter så här

• Svar på tråden Alkohol
  • pyssel

Kanske ICD10:s olika alkoholdiagnoser kan ge dig vägledning, eller kriterierna för substansbrukssyndrom i DSM-5.

Alla hästar hemma
  • Anonym (Livrädd)

Jag vet inte :( Är väl att jag fattar att det är ett beroende men nu inget problem nu. Men i denna takt så kan det verkligen bli ett problem i framtiden

Kjell2 skrev 2019-05-24 21:45:33 följande:

Hål isär två saker

Beroende

Problem

De går att ha bara den ena. Din sambo kan vara beroende men inte ha problem.

Vad kan du leva med?

• Anonym (Livrädd)

Har gjort olika tester o de visar att de finns alkoholproblem pga mängden som dricks

pyssel skrev 2019-05-24 21:54:33 följande:

Kanske ICD10:s olika alkoholdiagnoser kan ge dig vägledning, eller kriterierna för substansbrukssyndrom i DSM-5.

• Kjell2
    Anonym (Livrädd) skrev 2019-05-24 21:55:17 följande:

Jag vet inte :( Är väl att jag fattar att det är ett beroende men nu inget problem nu. Men i denna takt så kan det verkligen bli ett problem i framtiden

Så vad tänker du göra?
  • Anonym (Livrädd)

Jag har pratat en gång med honom för ca 2 månader sen. Han vart tvär sur och gick. Han lugnade ner sig med alkoholen men nu är det lika igen.

Så helt ärligt jag vågar inte ta upp det igen för han blir så sur.

Kjell2 skrev 2019-05-24 22:06:34 följande:

Så vad tänker du göra?

• Kjell2
    Anonym (Livrädd) skrev 2019-05-24 22:11:34 följande:

Jag har pratat en gång med honom för ca 2 månader sen. Han vart tvär sur och gick. Han lugnade ner sig med alkoholen men nu är det lika igen.

Så helt ärligt jag vågar inte ta upp det igen för han blir så sur.

Förbered dig på ett liv som medberoende.
  • FtS70

Konsumtionen är stor. Risken att han någon gång riskerar att fastna i missbruk likaså. Kombinerat med hans genetiska predisposition väldigt illavarslande. Som alkoholläkare Johan Liljenberg brukade säga: ?Om din far har torskat dit måste du ge fan i borsten?.

• Anonym (Livrädd)

Jag vet de tyvärr! Men detta är extremt svårt, man vänder hit å dit på saker och kanske det inte är så stort problem, ja det är ju det som kallas medberoende.

Därför jag gjorde tråden för att se om jag bara är löjlig eftersom de kanske inte är något problem egentligen.

Kjell2 skrev 2019-05-24 22:16:48 följande:

Förbered dig på ett liv som medberoende.

• Anonym (Livrädd)

Ja har Johan rätt så då kommer de gå åt skogen detta.

FtS70 skrev 2019-05-24 22:24:23 följande:

Konsumtionen är stor. Risken att han någon gång riskerar att fastna i missbruk likaså. Kombinerat med hans genetiska predisposition väldigt illavarslande. Som alkoholläkare Johan Liljenberg brukade säga: ?Om din far har torskat dit måste du ge fan i borsten?.

• Anonym (ZX)

OM  du inte kan prata med honom om det så är det ett problem.
    Kan hans pappa (du skrev att han var nykter alkoholist) prata med honom om det?

Hur tar han sig till jobbet?

Svar på tråden Alkohol