Hot och kränkningar från läkare och BVC efter att ha tackat nej till genetisk utredning
Vi har tackat nej till en genetisk utredning av vårt barn på grund av att vi inte vill utsätta barnet för röntgenstrålning. Efter att vi har tackat nej så har vi fått utstå både hotfulla samtal och kränkningar av både läkare och BVC. Det har varit en fruktansvärd upplevelse. Man har försökt att övertala oss att tacka ja. Läkarna har till och med skrivit elaka saker om mig i barnets journal för att få mig att framstå som en dålig vårdnadshavare.Tog kontakt med IVO (Inspektionen för vård och omsorg) och fick ett klart besked av dom att i vårt fall så hade vi rätt att tacka nej till en genetisk utredning. Dom tyckte att det verkade som att läkarna försökte få fram en utredning via tvång och sa till mig att dom inte fick lov att göra så. Jag blev rekommenderad att ta kontakt med patientnämnden. Om vi tar kontakt med patientnämnden så kanske vårt barn får sämre vård. Vi vet inte hur vi ska göra.Jag känner att jag måste skriva av mig. Kanske det finns någon som har varit i en liknande situation.