• Mon 10 Jun 2019 23:45
    1094 visningar
    12 svar
    12
    1094

    Gör så ont vid amning!

    Ja som rubriken lyder. Idag är lillkillen 5 veckor gammal. I ca 2 1/2 vecka försökte jag amma men det gjorde så j*vla ont. Jag fick sår och smärtan gick inte över.

    Jag har sedan använt amningsnapp och försöker nu amma utan nappen men det gör fortfarande ont. Frågade min BVC om hon kunde avgöra om jag gjorde något fel vid amning men hon tyckte det såg jättebra ut. Nu har jag märkt att lillkillen gillar att dra i bröstet så att han bara får tag i vårtan men då stoppar jag in fingret och så får vi börja om. En vana han har är att harkla dig o medan han gör det så drar han i bröstvårtan fram och tillbaka och det gör jätteont. Jag försöker släppa taget och börja om men då gråter han och söker efter bröstvårtan och gör sedan samma sak. Jag vill verkligen amma och gärna utan amningsnapp men det är så frustrerande när det inte funkar! Jag har läst på om alla tips och tekniker men vet inte vad jag eller han gör fel. När han väl har ett bra tag så gör det ändå ont. Kan det vara att han suger för hårt??

    Jag vill njuta av amningen men blir mest irriterad o lider igenom det och väntar bara på att han skall bli klar vilket jag inte vill känna!!

    Så min fråga är mest vad kan jag göra för att det skall bli bättre??

  • Svar på tråden Gör så ont vid amning!
  • Tue 11 Jun 2019 00:02
    #1

    Grattis till bäbisen!

    Mitt tips är att kontakta Amningshjälpens hjälpmammor eller en amningsmottagning. Där får du hjälp från kunniga personer inom området. Kontaktuppgifter: amningshjalpen.se/radgivning

    Lycka till!

  • Tue 11 Jun 2019 00:09
    #2

    Jag hade faktiskt tänkt ringa dom imorgon och tusen tack för gratulationen !!

  • Tue 11 Jun 2019 09:27
    #3

    Kontakta Amningshjälpen! Kolla om du har white spots, har du det gör det fruktansvärt ont när bebisen ammar.

  • Tue 11 Jun 2019 09:42
    #4

    Instämmer angående Amningshjälpen.

    Men funkar det inte ändå är det inte hela världen att använda amningsnapp. Jag gjorde det i 8 månader.

  • Tue 11 Jun 2019 12:07
    #5

    Jag ringde Amningshjälpen idag. Hoppas de kan hjälpa mig. Jag tycker det är så bökigt med amningsnapp då den inte sitter som ett vakum ibland . En gång så fick sonen ena flärpen under näsan med. Sen att man måste rengöra dom hela tiden speciellt under natten när man var så trött sen tycker jag även synd då man ser hur han kämpar med nappen.

  • Tue 11 Jun 2019 12:16
    #6
    Astriidlind skrev 2019-06-11 12:07:58 följande:

    Jag ringde Amningshjälpen idag. Hoppas de kan hjälpa mig. Jag tycker det är så bökigt med amningsnapp då den inte sitter som ett vakum ibland . En gång så fick sonen ena flärpen under näsan med. Sen att man måste rengöra dom hela tiden speciellt under natten när man var så trött sen tycker jag även synd då man ser hur han kämpar med nappen.


    Jag köpte tillräckligt många så jag kunde plocka fram nya under natten utan att diska. Livet blev väldigt mycket lättare när jag kom på det.
  • Tue 11 Jun 2019 13:07
    #7

    Hej igen!

    Jag köpte ett flertal amningsnappar, och så använde jag samma napp för ett par amningar innan byte. De blir lätt en fet hinna på dem, så att diska av med någon droppe diskmedel skölja och sedan koka dem fungerade för att de skulle sitta fast ordentligt.

    Då barnet var tre månader kunde vi amma helt utan amningsnapp, så för att det behövs nu så betyder det ju inte att det alltid kommer att vara så!

    Lycka till!


    Astriidlind skrev 2019-06-11 12:07:58 följande:

    Jag ringde Amningshjälpen idag. Hoppas de kan hjälpa mig. Jag tycker det är så bökigt med amningsnapp då den inte sitter som ett vakum ibland . En gång så fick sonen ena flärpen under näsan med. Sen att man måste rengöra dom hela tiden speciellt under natten när man var så trött sen tycker jag även synd då man ser hur han kämpar med nappen.


  • Tue 11 Jun 2019 16:42
    #8
    +1

    Jag har en tid hos Amningshjälpen imorgon. Återkommer om hur det gick ! :)?

  • Tue 11 Jun 2019 16:59
    #9
    Teresa B skrev 2019-06-11 13:07:53 följande:

    Hej igen!

    Jag köpte ett flertal amningsnappar, och så använde jag samma napp för ett par amningar innan byte. De blir lätt en fet hinna på dem, så att diska av med någon droppe diskmedel skölja och sedan koka dem fungerade för att de skulle sitta fast ordentligt.

    Då barnet var tre månader kunde vi amma helt utan amningsnapp, så för att det behövs nu så betyder det ju inte att det alltid kommer att vara så!

    Lycka till!


    Lånar inlägget. Jättebra du sökt hjälp. Jag gjorde likadant att jag hade flera. Kokade dem på morgonen och sköljde bara av dem mellan (gör det i kallt vatten) och det funkade så bra. Hade sår på ena bröstvårtan och det vägrade läka så körde napp framförallt på den sidan. Kände att hellre att han äter med nappen än inte alls. Fick lite varning från BM, men det var mest ur synpunkten att det EVENTUELLT kunde bli så att han inte kunde äta utan sen och att det kunde vara lite bökigt. Men har ännu inte hört någon som faktiskt haft det problemet. Dessutom var nappen toppen de gånger brösten var överfulla. Han kunde äta utan att få mjölken i halsen och massa luft i sig. Ibland också när han var lite orolig och det var svårt att få honom att äta ordentligt. Då var det precis som nappen lugnade det lite.

    Så var inte rädd att använda den ett tag så håller jag tummarna för att det kommer gå bättre framöver.
  • Sat 15 Jun 2019 11:04
    #10

    Grattis till bebis! Har själv en snart 5-veckors bebis (tredje barnet). Instämmer med att kontakta amningshjälpen såklart, men kan skriva vad som funkat för mig, medveten om att det är olika för alla.

    Jag har ammat alla tre barn, men alltid tagit tid innan det gått bra och smärtsamt. Har dock funkat relativt problemfritt efter ca en månad.

    Har använt amningsnapp men tycker som du att det är bökigt med rengöring å förberedelse innan osv, men har funkat väldigt bra under övergångsfasen.

    Denna tredje gång har konstigt nog varit jobbigast, fick nästan sår på ena bröstvårtan och har använt amningsnapp. När det gjort som ondast så har jag använt under hela amningen men sedan successivt tagit bort den när bebis kommit igång att äta då det är mindre smärtsamt efter att mjölkutdrivningen kommit igång. Har dock alltid haft mest problem kring andra veckan när brösten varit mycket spända.

    Det som också varit viktigt för mig är att se till så bebisen inte bara suger på bröstvårtan utan försöka se till att den får ett stort suggrepp. Detta har också gjort att det gjort mindre ont.

    Sen fick jag tips om att använda inlägg mellan amningarna som används inom sjukvård för bra sårläkning bl a men man har gjort speciella för amning. Dom heter nursicare å finns å beställa på apotea.se. Jag fick gratisprov på bb och behövde inte köpa, dom är rätt dyra men jag upplevde att det var bra.

    För mig har det alltid gått över tids nog, och det har varit värt å kämpa. Hoppas det går bra för dig och att Amningshjälpen kan ge tips.

  • Sat 15 Jun 2019 21:41
    #11

    Jag var på Amningshjälpen och fick till mig att varken jag eller bäbis gör något fel och att det såg bra ut. Kul att höra men frustrerande då det faktiskt gör ont. Efter att jag varit där så bestämde jag mig för att göra såhär istället. Ammar utan amningsnapp på dagarna men använder napp på nätterna hittills för att inte bröstvårtorna ska ta skada det har förvånansvärt funkat bra. Jag har även hur tröttsamt det än är så bryter jag varje gång han får dåligt grepp och börjar om. Harklar han sig så ser jag till att han tex får rapa el lugna ner sig innan vi börjar om. Jag börjar njuta mer och mer utav amningen och känns som att bäbis har lärt sig att han skall gapa större.

  • Sun 16 Jun 2019 09:45
    #12

    Härligt!

    Jag kan också trösta med att vid 3-4 månader brukar de ha fått in tekniken och blivit effektivare på att suga, så då kortas tiden varje amningstillfälle tar rejält.

Svar på tråden Gör så ont vid amning!