• louisa83

Bilbarnsäkerhet treåringar

Hej allihopa! Det är så att jag bor utomlands och ska till Sverige i två veckor i sommar. Här där vi bor har vi bilbarnstolar till barnen som båda är tre år gamla, men tänkte att det är lite bökigt att ta med dem. Vi kommer inte färdas så jättemycket i bil, någon sträcka här och där. Så försökte kolla hur reglerna ser ut i Sverige vad gäller barnsäkerhet, t.ex om det går bra med vanliga bilbarnskuddar. De är ju billiga så då kan jag köpa två i Sverige och ha där. Men de flesta vad jag såg är från 15 kilo och mina barn är 13 respektive 14 kilo. Så då antar jag att det går bort? Men det är så svårt att fatta vad som är rekommenderat och vad som är lag. Det stod till exempel att om barnen är över tre år räcker det med bilkudde, och när det gäller korta sträckor med taxi behövs det inte alls? Vad sjutton är korta sträckor?! Räknas Arlanda - Stockholms city som en kort sträcka?

Om bilkuddar inte funkar så får jag ta med mig bilbarnsstolarna. Men finns det någon här som vet vad lagen säger om treåringar under 15 kilo? Är helt förvirrad.

• Svar på tråden Bilbarnsäkerhet treåringar
  • Anonym (C)
    Anonym (Tveksam) skrev 2019-06-21 11:23:42 följande:

Troligen för att det finns 4 åringar som väger bara 15 kilo som till ex min dotter. Hon kommer troligen inte bli 25 kilo förre än hon fyller 6 .. att ha en 6 åring bakåtvänd dukar inte på grund av längden

Beror ju på hur lång 6-åringen är :) Vet flera 6-åringar som åker bakåt, funkar ju för de flesta att åka bakåt till ca 120 cm.
  • louisa83
    Anonym (C) skrev 2019-06-21 11:29:15 följande:
    Källa på att många barn i Europa vänds redan vid 1 år/9 månader menar du? Det kan du lätt hitta själv om du googlar. Framåtvända bilbarnstolar är godkända från 9 kg.
    Absolut så är det. Jag bor i Grekland och här vänds de oftast vid ett till två års ålder. Om de ens har en barnstol vill säga. De som varit i Grekland har sett...barn i bil utan bilstol, barn utan hjälm på motorcykel i famnen på föräldrarna.

I min krets är jag den som är mest säkerhetsfixerad. När vi är i byn t.ex tycker min mans släkt ofta att barnen kan sitta i knät på dem för att vi alla ska få plats och kunna dela en bil när vi ska nånstans. Jag säger nej de måste sitta i barnstol och då blir de lite småsura. Tycker nog att den där tjejen från Sverige...men vad ska man göra jag måste stå på mig.

Som tur är har det blivit mycket bättre vad gäller trafiksäkerheten här, människor pratar mer om säkerhet och hur viktigt det är. Grekland har också högst dödsstatistik i EU tror jag i trafiken. Men ja de är alltså fortfarande på bilbarnsstolens vara eller icke vara så att säga. I Sverige har man kommit mycket längre. Svenskar är också mycket mer informerade vad gäller säkerhet, jag visste t.ex. inte att det är fem ggr säkrare att ett barn åker baklänges än framlänges så jag har redan vänt mina barn (väntade till tre år dock). Köpte en barnstol som anses vara den bästa och säkraste här och som många använder så tänkte inte så mycket på att det kunde vara fel. Vad jag läser på nätet så är det mest i Sverige som de väntar så länge med att vända barnen, men ja svenskarna har ju rätt som gör det som är säkrast. Andra länders medborgare borde bli bättre informerade om detta.
  • Jemp
    louisa83 skrev 2019-06-21 10:10:34 följande:

Men om de blir 15 kilo så är ju bilkuddarna säkra för dem.

Nej. Barn bör inte åka framåtvända förrän tidigast 4-5 år. Det beror på nackens styrka. Eventuellt påverkas säkerheten i bilstolen också av längd, men knappast av att du "göder dem lite extra".

Jag vet faktiskt inte riktigt vad lagen säger men aldrig att satt min treåring på bara kudde. Taxis har stolar och det lär ju finnas att hyra också.

Lättaste vägen Arlanda-sthlm är ju för övrigt tåg.
  • Tow2Mater
    Anonym (C) skrev 2019-06-21 10:43:42 följande:
    Säkert och godkänt är inte samma sak. Enligt rekommendationerna ska de sitta bakåt så länge som möjligt, helst till 25 kg, eftersom det är säkrast. Bilkuddar är ju säkrare än inget, men lååångt ifrån lika säkert som bakåtvända stolar.
    Säkrast är att inte åka bil. Hur kan du ens åka bil med dina barn?
  • louisa83
    Tow2Mater skrev 2019-06-21 16:05:32 följande:

Säkrast är att inte åka bil. Hur kan du ens åka bil med dina barn?

Du är lite småfinurlig du! Diggar stilen men att driva med svenskar som pratar säkerhet..du är modig du. Är det du som bor i USA? För övrigt har jag tänkt om och kommer ta T-bana överallt. För efter det här inlägget ser jag bara krockar framför mig.
  • Anonym (Tveksam)
    Anonym (C) skrev 2019-06-21 11:29:15 följande:

Källa på att många barn i Europa vänds redan vid 1 år/9 månader menar du? Det kan du lätt hitta själv om du googlar. Framåtvända bilbarnstolar är godkända från 9 kg.

Fast 9kg är inte lika med 9 månader !!
  • Tow2Mater
    louisa83 skrev 2019-06-21 16:40:10 följande:
    Du är lite småfinurlig du! Diggar stilen men att driva med svenskar som pratar säkerhet..du är modig du. Är det du som bor i USA? För övrigt har jag tänkt om och kommer ta T-bana överallt. För efter det här inlägget ser jag bara krockar framför mig.
    Bra! Du vill ju dina barns bästa, och det är säkrast att inte åka bil.
  • Tow2Mater

... om man bortser från den lilla risken med terroristattacker i T-banan, ska det väl anses vara ganska säkert jämfört med bil....

• louisa83
    Tow2Mater skrev 2019-06-21 22:48:10 följande:

... om man bortser från den lilla risken med terroristattacker i T-banan, ska det väl anses vara ganska säkert jämfört med bil....

Ja det har du rätt i tänkte inte på det. Kanske inte går ut alls. Eller ännu bättre ställa in resan. Att åka flygplan när barnen är så små kan ju inte vara att rekommendera
  • louisa83
    Tow2Mater skrev 2019-06-21 22:48:10 följande:

Ja det har du rätt i tänkte inte på det. Kanske inte går ut alls. Eller ännu bättre ställa in resan. Att åka flygplan när barnen är så små kan ju inte vara att rekommendera
  • Tow2Mater
    louisa83 skrev 2019-06-21 23:44:51 följande:

Flyga ar iallafall mycket sakrare an bil, det ar darfor man far ha sma barn i knat gratis :)
  • louisa83
    Anonym (Tveksam) skrev 2019-06-21 20:25:36 följande:

Fast 9kg är inte lika med 9 månader !!

Kollade precis upp mina barn och den ena var 9 kg vid 9 månader. Då var de också för tidigt födda och väldigt små första året. Så jag är säker på att de flesta 9 månader bebisar är över 9 kg
  • Anonym (Tveksam)
    louisa83 skrev 2019-06-22 00:06:24 följande:

Kollade precis upp mina barn och den ena var 9 kg vid 9 månader. Då var de också för tidigt födda och väldigt små första året. Så jag är säker på att de flesta 9 månader bebisar är över 9 kg

Mitt 1 åring är bara 8 kilo så nej det stämmer inte alls . Inga av mina barn var över 9 kilo vid 9 månaders ålder
  • louisa83
    Anonym (Tveksam) skrev 2019-06-22 12:27:49 följande:

Mitt 1 åring är bara 8 kilo så nej det stämmer inte alls . Inga av mina barn var över 9 kilo vid 9 månaders ålder

Ok men för mig stämmer det iallafall
Svar på tråden Bilbarnsäkerhet treåringar