• Anonym (tjabba)

varför så läng betänketid?

Varför är många så triggade av diskussionen att sänka abortbetänketiden med några veckor nu när tekniken gör att den gamla säkerhetsmarginalen till livskraftigt foster har minskat?

När jag gjorde abort bestämde vi oss på typ 2 veckor. Varför behöver man fundera så länge?

mvh

• Svar på tråden varför så läng betänketid?
  • möjligt
    KillBill skrev 2019-06-24 00:38:07 följande:

Vårdförbundet, barnmorskeförbundet samt Svensk förening för obstetrik och gynekologi dvs de förbund som organiserar merparten av den personal som utför aborter står alla bakom den nuvarande abortlagstiftningen.

Som är just den lagstiftning som ordföranden för SMER önskar ändra. Jag har inte heller sagt att jag har problem med den nuvarande lagstiftningen, det hade inte heller läkaren i artikeln. Man får skilja på själva lagstiftningen och efter vilka riktlinjer den appliceras.

Och många läkare och barnmorskor är emot de nuvarande riktlinjerna för tidsgräns
  • Catnap
    möjligt skrev 2019-06-24 00:46:55 följande:

Som är just den lagstiftning som ordföranden för SMER önskar ändra. Jag har inte heller sagt att jag har problem med den nuvarande lagstiftningen, det hade inte heller läkaren i artikeln. Man får skilja på själva lagstiftningen och efter vilka riktlinjer den appliceras.

Och många läkare och barnmorskor är emot de nuvarande riktlinjerna för tidsgräns

Många? Hur många? Och varifrån får du det?
  • KillBill
    möjligt skrev 2019-06-24 00:46:55 följande:

Det är fler läkare och barnmorskor som står bakom nuvarande lagstiftning än tvärt om.

Om jag har förstått saken rätt så föreslår SMER en fast sista gräns för när en abort får genomföras (tex vecka 21+6). En gräns som inte ska ändras om även om läkare i framtiden kan rädda enstaka foster tidigare än så.

Här föreslår Vårdförbundet, barnmorskeförbundet samt Svensk förening för obstetrik och gynekologi att nuvarande regelverk ska fortsätta att gälla (och därmed vara rörlig).
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • möjligt
    Catnap skrev 2019-06-24 06:09:14 följande:

Många? Hur många? Och varifrån får du det?

Det tar inte mycket pålädning för att inse att det finns både barnmorskor, läkare och gynekologer på sidan som anser att den exakta gränsen är för hög och ett etiskt problem samt möjligtvis ett tekniskt lagbrott. Det nämns och diskuteras i en rad rapporter och debattinlägg.

Hur menar du att jag exakt ska räkna dessa individer?

Det är iaf långt ifrån en högljudd person som har med pro-life rörelsen att göra som det gärna antyds I dessa diskussioner.

Vilka är det som officiellt stödjer den nuvarande satta tidsgränsen?
  • KillBill
    möjligt skrev 2019-06-24 07:40:47 följande:

Det tar inte mycket pålädning för att inse att det finns både barnmorskor, läkare och gynekologer på sidan som anser att den exakta gränsen är för hög och ett etiskt problem samt möjligtvis ett tekniskt lagbrott. Det nämns och diskuteras i en rad rapporter och debattinlägg.

Det är iaf långt ifrån en högljudd person som har med pro-life rörelsen att göra som det gärna antyds I dessa diskussioner.

Vårdförbundet, barnmorskeförbundet samt Svensk förening för obstetrik och gynekologi dvs de förbund som organiserar merparten av den personal som utför aborter står alla bakom den nuvarande abortlagstiftningen och dess tidsgränser.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Catnap
    möjligt skrev 2019-06-24 07:40:47 följande:

Att det finns några enstaka sådana är inte konstigt. Du hävdar att de är många, så jag undrar hur många och vad din källa till påståendet är. Om du inte har någon aning om antal, varför då påstå att de är många?

Tekniskt lagbrott?

Vad menar du med sista frågan där?
  • möjligt
    KillBill skrev 2019-06-24 07:47:25 följande:

Vårdförbundet, barnmorskeförbundet samt Svensk förening för obstetrik och gynekologi dvs de förbund som organiserar merparten av den personal som utför aborter står alla bakom den nuvarande abortlagstiftningen och dess tidsgränser.

Och jag undrar vad du har för källa för det allra sista påståendet om tidsgränser.
  • möjligt
    Catnap skrev 2019-06-24 08:21:48 följande:

Att det finns några enstaka sådana är inte konstigt. Du hävdar att de är många, så jag undrar hur många och vad din källa till påståendet är. Om du inte har någon aning om antal, varför då påstå att de är många?

Tekniskt lagbrott?

Eftersom det mig veterligt inte finns någon undersökning gjord på exakt hur många inom vården som ställer sig för mot eller neutrala till nuvarande tidsgränser så kan jag omöjligt veta något exakt antal.

Men jag drar slutsatsen att de är förhållandevis många som inte tycker den nuvarande tidsgränsen är särskilt optimal på den ganska intensiva debatt som pågått om det, de diskussionsinlägg som kommit från vårdpersonal, den vårdpersonal som trätt fram i media efter att de kännt att detta är ett etiskt problem, de mer än några publikationer på ämnet som skrivit inom de senaste 2-3 åren som alla på olika sätt rör samma fråga och slutligen att debatten och kritiken var såpass verklig att SMER själv fick ta och göra en utvärdering av tidsgränsläget i publikationen jag tidigare länkade
  • möjligt
    Catnap skrev 2019-06-24 08:21:48 följande:

Tekniskt lagbrott?

Eftersom lagstiftningen är formulerad som den är så lämnar den utrymme för tolkning av begreppet livsduglighet.

Om man väljer att tolka begreppet livsduglighet som den punkt när ett foster med hjälp av all tillgänglig medicinsk hjälp har en chans att överleva utanför mammans kropp så ger denna tolkning(som inte är helt avlägsen) tillsammans med den nu tillgängliga vård av extremprematurer som finns att det inte längre är en total

omöjlighet att rädda ett foster i vecka 21+6. Eftersom aborter av sociala skäl (dvs så vitt man vet friska foster) har utförts i sverige vid den tidpunkten så kan den bedömas vara ett tekniskt lagbrott.

Jag menar precis vad jag skriver, jag kan hitta uttalanden om att de förbund (barnmorskor etc) som killbill nämner stödjer den nuvarande lagstiftningen men jag hittar ingenstans att de officiellt ställer dig bakom just de nuvarande tidsgränserna.
  • Catnap
    möjligt skrev 2019-06-24 15:10:30 följande:

Eftersom det mig veterligt inte finns någon undersökning gjord på exakt hur många inom vården som ställer sig för mot eller neutrala till nuvarande tidsgränser så kan jag omöjligt veta något exakt antal.

Men jag drar slutsatsen att de är förhållandevis många som inte tycker den nuvarande tidsgränsen är särskilt optimal på den ganska intensiva debatt som pågått om det, de diskussionsinlägg som kommit från vårdpersonal, den vårdpersonal som trätt fram i media efter att de kännt att detta är ett etiskt problem, de mer än några publikationer på ämnet som skrivit inom de senaste 2-3 åren som alla på olika sätt rör samma fråga och slutligen att debatten och kritiken var såpass verklig att SMER själv fick ta och göra en utvärdering av tidsgränsläget i publikationen jag tidigare länkade

Så du bara hittar på att de är "många", baserat på att några har uttryckt sig så i media?

Jag förstår bara inte vad det ger att komma med hittepå om att de skulle vara många när du inte har en susning om hur många de kan vara. Hur många behövs det för att du ska anse att de är många? 5? Eller hur vetdu att de är många, när du inte har någon som helst uppfattning om antal?
  • möjligt

Men jag tänker släppa denna tråd nu.

Finns mycket info att leta upp för den som är intresserad och jag tycker även det sammanfattades bra av den där läkarens debattinlägg som jag hittade igår i läkartidningen och sen länkade i tråden

• Catnap
    möjligt skrev 2019-06-24 15:23:23 följande:

Eftersom lagstiftningen är formulerad som den är så lämnar den utrymme för tolkning av begreppet livsduglighet.

Om man väljer att tolka begreppet livsduglighet som den punkt när ett foster med hjälp av all tillgänglig medicinsk hjälp har en chans att överleva utanför mammans kropp så ger denna tolkning(som inte är helt avlägsen) tillsammans med den nu tillgängliga vård av extremprematurer som finns att det inte längre är en total

omöjlighet att rädda ett foster i vecka 21+6. Eftersom aborter av sociala skäl (dvs så vitt man vet friska foster) har utförts i sverige vid den tidpunkten så kan den bedömas vara ett tekniskt lagbrott.

Jag menar precis vad jag skriver, jag kan hitta uttalanden om att de förbund (barnmorskor etc) som killbill nämner stödjer den nuvarande lagstiftningen men jag hittar ingenstans att de officiellt ställer dig bakom just de nuvarande tidsgränserna.

Nej, jag undrar vad du menar med "tekniskt lagbrott".

Så vadå, hur ska de officiellt ta ställning menar du? Det är ju inte otydligt var de står i frågan.
  • adina01
    möjligt skrev 2019-06-24 15:10:30 följande:
    Att det gjordes en utvärdering beror på att en neonatalläkare gick ut och berättade att vid en sen abort tillkallades denne för att fostret visade svaga livstecken och då gjorde denne de åtgärder man gör vid för tidig födsel. Utredningen  gjordes för att ge riktlinjer så att hela vårdkedjan ska agera om ett foster vid sen abort visar sig vara vid liv
  • Catnap
    möjligt skrev 2019-06-24 15:26:24 följande:

Men jag tänker släppa denna tråd nu.

Finns mycket info att leta upp för den som är intresserad och jag tycker även det sammanfattades bra av den där läkarens debattinlägg som jag hittade igår i läkartidningen och sen länkade i tråden

Jobbigt när man blir ombedd att försvara sina påståenden? Lycka till i framtida diskussioner.
  • möjligt
    Catnap skrev 2019-06-24 15:24:53 följande:

Så du bara hittar på att de är "många", baserat på att några har uttryckt sig så i media?

Jag förstår bara inte vad det ger att komma med hittepå om att de skulle vara många när du inte har en susning om hur många de kan vara. Hur många behövs det för att du ska anse att de är många? 5? Eller hur vetdu att de är många, när du inte har någon som helst uppfattning om antal?

Ok jag tycker att du silar mygg och sväljer kameler om du nu ska gå på faktafel i den här tråden.

Men jag drar tillbaka mitt uttalande och väljer istället att omskriva det till

Efter att ha begrundat de källor som finns lättillgängliga för allmänheten så är min uppfattning att det rör sig om ett icke oansenligt antal anställda inom vården som anser att de nuvarande tidsgränserna behöver ses över.

Egentligen spelar det ju ingen roll om det är många då vården är designad för att även om endast en läkare eller sjuksköterska slår larm om problem med en specifik aspekt av en vårdrutin så ska detta larm tas på allvar.

Så egentligen räcker det faktiskt med en eller ett fåtal seriösa kritiker och jag tror att alla kan enas om att det minimikravet är uppfyllt.

Dock fungerar människor generellt så att de flesta hörs inte så mycket så om det väl offentligt träder fram ett flertal som hyser samma åsikt så lär det med stor sannolikhet finnas fler som delar detta perspektiv.

Detta görs också mer troligt då jag i samma forum upplever en brist på röster som försvarar tidsgränsen. Om dessa individer hade drastiskt avvikit i åsikt så verkar det också troligt att majoriteten då gjort sig hörda. Men det är givetvis spekulation.

Tack och Hej
Svar på tråden varför så läng betänketid?