• Gandalfsson

    Jobbigt äte ute med barn?

    Tycket det verkar vara brist på riktiga bra familjerestauranger och att det inte finns några ställen anpassade för just barn. Undrar därför:


    På vilka restauranger brukar ni föräldrar med barn (1-12 år) äta ute?
    Varför väljer ni just dessa ställen?
    Vad är det värsta med att äta ute med barnen?
    Vad brukar ni sakna på restauranger när ni äter med barnen?
    Vad brukar era barn äta på restauranger?
  • Svar på tråden Jobbigt äte ute med barn?
  • LaFontaine

    Vi äter på olika typer av restauranger, allt från mer ?fine dining? till enklare ställen, typ sushihak. Jag saknar inte så mycket, men slås av att det i Sverige verkar vara ett jätteprojekt att anpassa lite, som en dessertgaffel istället för en vanlig gaffel. Jag saknar också bra barnmeny. Det är så trist att alternativen alltid är friterade kyckling, pannkakor med glass eller köttfärssås. Att betala nästan 200 spänn för en portion till treåring känns inte heller helt rimligt. Vi var i Estland nyligen och slogs av att de var väldigt bra på just barnmenyer. Smakrika måltider som innehöll grönsaker, fisk och annan kolhydrat än strips. Det saknar jag.

  • Anonym (Anonym 666)
    LaFontaine skrev 2019-08-02 17:02:43 följande:

    Vi äter på olika typer av restauranger, allt från mer ?fine dining? till enklare ställen, typ sushihak. Jag saknar inte så mycket, men slås av att det i Sverige verkar vara ett jätteprojekt att anpassa lite, som en dessertgaffel istället för en vanlig gaffel. Jag saknar också bra barnmeny. Det är så trist att alternativen alltid är friterade kyckling, pannkakor med glass eller köttfärssås. Att betala nästan 200 spänn för en portion till treåring känns inte heller helt rimligt. Vi var i Estland nyligen och slogs av att de var väldigt bra på just barnmenyer. Smakrika måltider som innehöll grönsaker, fisk och annan kolhydrat än strips. Det saknar jag.


    Kan man inte beställa in rätter till de vuxna, säg en extra rätt utöver antalet vuxna (x+1), och så får barnen smaka av vilken som helst?
  • LaFontaine
    Anonym (Anonym 666) skrev 2019-08-02 17:08:51 följande:
    Kan man inte beställa in rätter till de vuxna, säg en extra rätt utöver antalet vuxna (x+1), och så får barnen smaka av vilken som helst?
    Hon äter oftast av vår mat, men det kan bli lite i underkant och att beställa ytterligare en rätt för ca 200 känns inte helt rimligt när hon äter ungefär hälften.
    Ibland funkar det dock med en större förrätt till henne
  • Anonym (Anonym 666)
    LaFontaine skrev 2019-08-02 17:11:04 följande:
    Hon äter oftast av vår mat, men det kan bli lite i underkant och att beställa ytterligare en rätt för ca 200 känns inte helt rimligt när hon äter ungefär hälften.
    Ibland funkar det dock med en större förrätt till henne
    Ah, jag tänkte att det kunde vara fler än ett barn... Nej det är jättesynd att det inte finns vettiga alternativ för barn! Alla gillar faktiskt inte köttfärssås eller pannkaka... Särskilt efter en viss ålder.

    Annan tanke: ibland kan man få beställa en halv portion för rabatterat pris, kan vara nåt att testa :) Kan ju inte få mer än nej.
  • BuoBä
    LaFontaine skrev 2019-08-02 17:02:43 följande:

    Vi äter på olika typer av restauranger, allt från mer ?fine dining? till enklare ställen, typ sushihak. Jag saknar inte så mycket, men slås av att det i Sverige verkar vara ett jätteprojekt att anpassa lite, som en dessertgaffel istället för en vanlig gaffel. Jag saknar också bra barnmeny. Det är så trist att alternativen alltid är friterade kyckling, pannkakor med glass eller köttfärssås. Att betala nästan 200 spänn för en portion till treåring känns inte heller helt rimligt. Vi var i Estland nyligen och slogs av att de var väldigt bra på just barnmenyer. Smakrika måltider som innehöll grönsaker, fisk och annan kolhydrat än strips. Det saknar jag.


    Vi går också på helt vanliga restauranger. Treåringen klarar inte att sitta still i fler timmar så 7-rätters avsmakningsmeny får vänta, men det mesta andra funkar.

    Men du har rätt i att det ofta blir världens affär av att få en extra tallrik eller en mindre gaffel, och att barnmenyerna är tråkiga. Hur svårt kan det egentligen vara att göra en liten portion av den vanliga menyn till reducerat pris?...
  • annabellelee

    Vi går på "enklare" restauranger som Harrys, asiatiska och indiska ställen. Dvs alla ställen där detinte är vita linnedukar och kristallglas.

    Saknar ett lugnt hörn där man inte stör övriga gäster om det blir strul med maten.

  • Nonym

    När jag jobbade på restaurang i Norge hade vi en barnmeny (ganska standard) och möjligheten att beställa en halv av vilken som av de ordinarie huvudrätterna, var både uppskattat och enkelt

  • Lilla Gs mamma

    Vi går på de ställen vi skulle gått till även utan barn, med undantag för de finaste om det inte är ett särskilt tillfälle. Det jag saknar mest är möjligheten att få en mindre portion av de ryter som finns på menyn (vi har aldrig köpt särskild ?barnmat?). Också lite trist när vissa andra gäster tycker att barn inte hör hemma på restaurang, oavsett om de varken kladdar eller väsnas, utan helst ska hållas hemma bara för att de är barn. Sådant har vi aldrig stött på utomlands. Tur att de är få.

  • Alexi

    Vi tycker typ Olearys funkar himla bra. Barnmeny, det finns mycket runt omkring att titta på, det bjuds på popcorn medan man väntar på maten osv.

  • fluu

    Har en sjuåring som älskar att äta ute. Vi har enda sedan hon föddes ätit på allt från McDonalds till fancy-ställen. Det har aldrig varit några problem, men så har vi också undvikit ställen där folk förväntar sig matro under perioder av exempelvis trots eller tandsprickning.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Unni)

    Som tidigare sagt, en roligare barnmeny som inte bara innehåller Nuggets och pommes och dylikt. Kanske halv portion av vuxenmaten eller en barnmeny med en förenklad version av vuxenmaten som ändå innehåller spännande smaker.

    Popcorn före maten är toppen om det är den typen av restaurang.

    Inom fine dining hade en avsmakningsmeny för barn varit toppen, med komplexa spännande smaker men kanske något mer barnanpassat

    Mer roliga alternativ, som skaldjurspasta, fisksoppa osv på barnmenyn

  • Anonym (J)
    Lilla Gs mamma skrev 2019-08-02 17:50:05 följande:

    Vi går på de ställen vi skulle gått till även utan barn, med undantag för de finaste om det inte är ett särskilt tillfälle. Det jag saknar mest är möjligheten att få en mindre portion av de ryter som finns på menyn (vi har aldrig köpt särskild ?barnmat?). Också lite trist när vissa andra gäster tycker att barn inte hör hemma på restaurang, oavsett om de varken kladdar eller väsnas, utan helst ska hållas hemma bara för att de är barn. Sådant har vi aldrig stött på utomlands. Tur att de är få.


    Det beror nog på att barn utomlands är oftast bättre uppfostrade.

    Jag menar rent allmänt , det är fullt möjligt att just ditt barn inte väsnas och kladdar och att du har koll på ditt barn medan du äter.

    Men det är vanligt i Sverige att barn i restaurang väsnas och springer runt medan föräldrarna ignorerar dem.
  • Lilla Gs mamma
    Anonym (J) skrev 2019-08-03 10:15:04 följande:

    Det beror nog på att barn utomlands är oftast bättre uppfostrade.

    Jag menar rent allmänt , det är fullt möjligt att just ditt barn inte väsnas och kladdar och att du har koll på ditt barn medan du äter.

    Men det är vanligt i Sverige att barn i restaurang väsnas och springer runt medan föräldrarna ignorerar dem.


    Det kanske är så, jag vet inte. Inget barn (eller annan gäst, för den delen) ska ju få störa andras matro. Det konstiga är att folk har sagt till oss att vi inte borde ta med barnet, för att ?barn inte hör hemma där? trots att det sitter tyst och inte kladdar... Och då har det handlat om vanliga restauranger.
  • scanmia

    Vi har några härliga italienska restauranger som välkomnar barn. Inte så att de har lekhörna eller tolererar stökig miljö, men de lyser upp när barnen kommer och ser till att inget är något problem. Sedan beror det mycket på barnet självt. Min äldste har alltid varit lätt att ta med överallt. Han sitter gärna länge och provar på ny mat, redan som baby och nu som tonåring. Hans småsyskon fick oss att inse hur bortskämda vi var med honom i detta avseende.

Svar på tråden Jobbigt äte ute med barn?