Kexsmula skrev 2021-09-11 08:55:07 följande:
Det där känner jag inte igen öht. Pundarna som sitter på parkbänken och dricker cider har samma snack i vilken stad man än befinner sig i, men narkomaner under behandling eller nyktra narkomaner är alla olika i sin personlighet precis som alla andra människor.
Jag har träffat väldigt många narkomaner av alla de sorter och anhöriga till dessa, jag använder inte ordet medberoende eftersom det inte är en riktig diagnos.
Kexsmula skrev 2021-09-11 08:57:02 följande:
Bara för att du är bitter betyder det inte att allt kommer gå åt helvete för alla. DITT förhållande sket sig och det har inget med andras förhållande att göra, ditt liv är inte facit.
Jag vill inte vara otrevlig, Kexsmula, men du började själv.
Du har själv varit missbrukare och försvarar dig själv.
Jag har hört dina ursäkter och förklaringar från andra missbrukare jag stött på, och tro mig - ni är alla lika i ert tänkande. Ni är "sjuka", "det är inte ert fel", "ni ska kräva STÖD från er familj" .... när partner inte meddetsamma har tillit till ert "tillfrisknande" är de "bittra" ...
Jag är inte bitter på mitt ex, inte på mitt liv heller.
Jag är däremot vansinnigt arg på mig själv - fortfarande efter en hel del år - för att jag använde all min tid och energi på min partners missbruk och senare behandling. Jag såg inte att våra barn led och de har mist en stor del av sin barndom och ungdom.
Och vet du vad? Jag höll faktiskt ut. Mitt ex förvandlades dessvärre till ett stort rövhål, som de flesta andra torra alkoholister.
Så den som rekommenderar någon att "hålla ut" ... har ingen aning om vad det betyder för omgivningen. Ett sådant påstående kan jag alltså inte låta stå obestritt.
Medberoende är inte en diagnos, det är ett tillstånd som man kan komma ur. Men många fortsätter sitt medberoende genom att hitta nya missbrukare att nursa eller engagera sig i grekiska gatuhundar e.l.