• MeAndBaby

Har era 8-åringar egen mobil?

Mitt barn menar på att nästan alla i klassen (åk 2) har egen mobiltelefon att använda på raster och fritids. Jag tycker det låter befängt att ge ett så ungt barn en egen mobil med fri tillgång till Youtube och spel, även på fritiden. Skrämmande. Hur vanligt är detta? Mitt barn har alltså inte detta och är nu avundsjuk på de andra. Mest verkar det handla om att kunna spela på något eget och att ha det som "alla andra har". Hen får spela hemma efter läxorna, men inte heller då obegränsat, och jag vet att vi föräldrar gör vårt barn en står tjänst genom att ha en gräns. Men tänker inte föräldrar såhär idag när det är så uppenbart med forskning på skärmarnas påverkan på vår hjärna och kropp?

Jag kan förstå att det kan vara bra att ha för att meddela/ringa om man går hem själv, går till kompis eller av annan anledning behöver komma i kontakt direkt med förälder.

• Svar på tråden Har era 8-åringar egen mobil?
  • LFF
    Alexi skrev 2019-10-12 18:36:34 följande:

Jag för mig väldigt på de familjer där barnen som nu går i trean inte har mobiler. För jag är väldigt trött på att vi förälder måste ringa barnets föräldrar när sonen vill leka. Folk har ju inte hemtelefon längre så då blir det att man ringer och stör en förälder som är på jobbet för att man inte vet att den jobbar och så ska man ringa nästa förälder osv. Oerhört mycket skönare när barnen har egna mobiler och kan bestämma lek utan inblandning.

Nu är visserligen inte mina barn lika gamla som din (mina är 6 år) men jag ringer sällan barnens kompisars föräldrar utan messar istället. Då stör man inte på samma vis och föräldern kan svara i mån av tid. 
  • Alexi
    LFF skrev 2019-10-14 09:58:23 följande:

Nu är visserligen inte mina barn lika gamla som din (mina är 6 år) men jag ringer sällan barnens kompisars föräldrar utan messar istället. Då stör man inte på samma vis och föräldern kan svara i mån av tid. 

Jo fast om det handlar om lek nu eller inte alls, dvs att få svar om två timmar sabbar hela grejen, då blir det ibland att man ringer.
  • brallison

Några i dotterns klass (3:an, men det var nästan likadant i 2:an) har mobiler, men det är mobilförbud på skolan, så telefonerna ligger inlåsta fram tills fritids tar över. Hon också har en klocka som hon kan ringa mig på (och sina kompisar när de är hemma), men inga spel på denna. Egentligen ser verkligen inget behov av en mobiltelefon som sådan för barn.

• Anonym (Q)

Nej, 14-åringen fick sin mobil nu i somras. 11-åringen och 7-åringen har inga mobiler. De får inte ha mobiler i skolan och vi bor i en storstad där barn inte själva kan ta sig runt i den ålder så det har inte funnits något behov. Att ha en mobil bara för att spela på känns lite onödigt. I äldste sonens klass hade ca hälften mobil förra året (jag följde med på deras klassresa så jag fick möjlighet att prata med nästan alla) och då var det ofta för att de behövde dem rent praktiskt vid när de behövde bli hämtade vid sporter och fritidsaktiviteter tex. Och i princip alla med skilda föräldrar hade mobil.

• Mrs Moneybags
    Alexi skrev 2019-10-12 18:36:34 följande:

Jag för mig väldigt på de familjer där barnen som nu går i trean inte har mobiler. För jag är väldigt trött på att vi förälder måste ringa barnets föräldrar när sonen vill leka. Folk har ju inte hemtelefon längre så då blir det att man ringer och stör en förälder som är på jobbet för att man inte vet att den jobbar och så ska man ringa nästa förälder osv. Oerhört mycket skönare när barnen har egna mobiler och kan bestämma lek utan inblandning.

Fast föräldrarna kanske vill vara inblandade... Man kanske har andra planer, eller helt enkelt inte tycker att det passar att leka just den dagen. 
  • Alexi
    Mrs Moneybags skrev 2019-10-14 13:44:30 följande:

Fast föräldrarna kanske vill vara inblandade... Man kanske har andra planer, eller helt enkelt inte tycker att det passar att leka just den dagen. 

Jo men då får man väl lära barnet att stämma av med föräldern innan man svarar ja eller nej. Jag tycker det är jobbigt att ringa okända eller halvokända vuxna och inte veta om jag stör.
  • Mrs Moneybags
    Alexi skrev 2019-10-14 14:00:47 följande:
    Jo men då får man väl lära barnet att stämma av med föräldern innan man svarar ja eller nej. Jag tycker det är jobbigt att ringa okända eller halvokända vuxna och inte veta om jag stör.
    Jag förstår att en del tycker att det är jobbigt att ta kontakt med folk, men det är ju kanske mitt barn det handlar om, så då får du bita i det sura äpplet. Det kan väl inte vara så svårt? Jag gör oftast upp med andra föräldrar när jag hämtar/lämnar min son i skolan så att vi redan har bestämt att barnen ska få leka en viss dag. 

Oftast funkar det som barnen har kommit överens om och då är det ju inget problem. Men ibland har man planerat saker som barnet inte vet om och då måste man ju få tillfälle att hitta en annan bra tid för lek. 

Jag vill i alla fall inte att någon gör upp saker med min 8-åring utan att jag är inblandad. 
  • Anonym (Lärare)

Jag jobbar som lärare i årskurs 2. På skolan där jag jobbar lämnar barnen in sina mobiler på morgonen och får tillbaka dem när de går hem från skolan/fritids. I min klass har 3-5 barn mobiler med sig.
    Jag tycker att det låter jättekonstigt (och tråkigt) att barnen får ha mobilerna på raterna! Har det inte varit någon diskussion kring det på föräldramöten? Är det en kommunal skola?

• Studentpappa
    MeAndBaby skrev 2019-10-08 20:14:22 följande:

Mitt barn menar på att nästan alla i klassen (åk 2) har egen mobiltelefon att använda på raster och fritids. Jag tycker det låter befängt att ge ett så ungt barn en egen mobil med fri tillgång till Youtube och spel, även på fritiden. Skrämmande. Hur vanligt är detta? Mitt barn har alltså inte detta och är nu avundsjuk på de andra. Mest verkar det handla om att kunna spela på något eget och att ha det som "alla andra har". Hen får spela hemma efter läxorna, men inte heller då obegränsat, och jag vet att vi föräldrar gör vårt barn en står tjänst genom att ha en gräns. Men tänker inte föräldrar såhär idag när det är så uppenbart med forskning på skärmarnas påverkan på vår hjärna och kropp?

Jag kan förstå att det kan vara bra att ha för att meddela/ringa om man går hem själv, går till kompis eller av annan anledning behöver komma i kontakt direkt med förälder.

Även om dom har en telefon behöver det ju inte innebära att dom får använda det obegränsat. De flesta har väl en begagnad efter sina föräldrar, finns det en iPad i hemmet blir det väl samma sak.

På dotterns skola samlas telefonerna in, vi visste inte det förrän nyss så hon har haft sin avslagen i väskan efter hon ringt och sagt att hon är framme. Men nu vill hon inte cykla längre så nu är den inte med.

Bara som ett exempel, igår kom vi hem efter 16 barnen klädde på sig och var ute tills det började bli mörkt Vid 18 sen åt vi middag och pratade innan sängdags. Mobilen öppnades inte på hela dagen igår, så jorden behöver inte gå under för att man låter sitt barn ha en mobil, det är fortfarande du som förälder som sätter gränserna.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (...)

Har inga problem med att barn i den åldern har mobil, men jag förstår inte varför föräldrar köper iPhones och andra smartphones till sina barn? Snacka om att slänga in sina barn i ett mobilberoende med alla social medier som finns, appar och spel. Grattis.

• Shoegal81
    MeAndBaby skrev 2019-10-08 20:14:22 följande:

Tycker också att det låter befängt. Tror inte att det är så vanligt, min son går i trean och ingen i hans klass har egen mobiltelefon som de har med till skolan.
  • Anonym (The)

Nu fyller min dotter visserligen 10 snart (går i fyran) men har haft mobil sen hon var 8 år om jag inte missminner mig. I skolan får de lämna in mobilen när de börjar och får igen den när de slutar, men oftast lämnar dottern den hemma på eget initiativ. Tycker du kan ta upp frågan i skolan om hur de ser på det här med mobilanvändning på raster.

Det är behändigt att dottern kan bestämma med kompisar själv om de ska leka, och även att hon kan nå mig och jag henne när hon är iväg eller påväg hem. Det ger en väldig trygghet. Sen har vi självklart skärmregler hemma, hon får inte spela innan middagen, och innan läggdags läggs den undan i god tid. På henne låter det som om alla andra får ha sina telefoner i mkt större utsträckning men när man pratar med deras föräldrar (gjorde det bland annat på senaste föräldramötet) har så gott som alla också regler kring detta.

• MeAndBaby
    Anonym (Lärare) skrev 2019-10-14 20:59:43 följande:

Jag jobbar som lärare i årskurs 2. På skolan där jag jobbar lämnar barnen in sina mobiler på morgonen och får tillbaka dem när de går hem från skolan/fritids. I min klass har 3-5 barn mobiler med sig.

Jag tycker att det låter jättekonstigt (och tråkigt) att barnen får ha mobilerna på raterna! Har det inte varit någon diskussion kring det på föräldramöten? Är det en kommunal skola?

Det är en kommunal skola. Föräldramöten har aldrig ägt rum så länge mitt barn gått där (alltså sedan f-klass).
  • fluu

Dotter snart åtta. Nej hon har ingen telefon, vad ska hon med den till? På skolan har de telefonförbud och det tycker jag är bra.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Elin P

Min son 8 år har egen mobil. Tycker det är mycket praktiskt att han kan ringa oss när det behövs, och han är ensam hemma ibland. Dock får den inte användas varken i skolan eller på fritids så han lämnar den hemma. Vi lämnar och hämtar på fritids. Nästa år kommer han eventuellt att börja gå till och från skolan själv och då får han ha telefonen i väskan att kunna använda om det behövs.

• Alexi
    Anonym (...) skrev 2019-10-15 06:59:21 följande:
    Har inga problem med att barn i den åldern har mobil, men jag förstår inte varför föräldrar köper iPhones och andra smartphones till sina barn? Snacka om att slänga in sina barn i ett mobilberoende med alla social medier som finns, appar och spel. Grattis.

Men varför är det ett problem just att de har en smartphone? En äldre modell av iphone (mina barn har 6 eller 6 s) kostar 1000-2000 kr att köpa begagnat och det funkar väldigt smidigt då vi har samma Apple-ID/konto, enkelt att använda osv.

Min yngsta som är snart nio år använder inget på mobilen som han inte använder på en Ipad så jag ser inte vad problemet med just en smartphone är.

• Anonym (...)
    Alexi skrev 2019-10-15 20:34:39 följande:

Men varför är det ett problem just att de har en smartphone? En äldre modell av iphone (mina barn har 6 eller 6 s) kostar 1000-2000 kr att köpa begagnat och det funkar väldigt smidigt då vi har samma Apple-ID/konto, enkelt att använda osv.

Min yngsta som är snart nio år använder inget på mobilen som han inte använder på en Ipad så jag ser inte vad problemet med just en smartphone är.

Skiter väl i vad den kostar. Ja, vad bra, tryck upp en Ipad i facet istället!
  • Anonym (Y)

Vår son fick ärva en smarthone utan simkort när han var 8, för att lyssna på ljudböcker offline när han åkte skoltaxi totalt ca 75 min/dag. När han fyllde 10 fick han en billig, ny smartphone med abonnemang f.a kunna ringa.

• Anonym (Mamma E)

Har barn på 3, 8 och 10 år hemma. De har avlagda iPhone 8. Går att ringa och skicka sms men de har inte tillgång till något annat. Ingen av dem har fritids och vi har ingen hemtelefon så för oss var det en bra lösning. 3- åringen får inte använda dem.

Svar på tråden Har era 8-åringar egen mobil?