• Anonym (Trött)

Pappan vägrar hämta på förskolan vid umgänge

Exet har umgänge varannan helg fre-sön. Han anser att det är mitt ansvar att hämta barnen från förskolan på hans fredag, ta hem de till mig, och så kommer han förbi mig och plockar upp dom. Vad gäller egentligen?

Jag kan tillägga att vi bor 2 minuter från varann och det är 6km till förskolan. Jag har ingen bil utan åker buss till förskolan varje dag.

Jag jobbar heltid och han är ledig på fredagar. Trots det måste jag stressa på hans fredag för att hämta barnen så han kan promenera hem till mig och ta dom. Detta har pågått i två år och jag känner att jag inte orkar mer. Vad kan jag göra? Har sagt att han ska hämta på förskolan men han vägrar.

• Svar på tråden Pappan vägrar hämta på förskolan vid umgänge
  • Limeblad
    Anonym (Mor till två) skrev 2019-10-15 11:16:00 följande:

Ts skriver att hon måste sluta tidigare och stressa för att hämta barnet till pappan. Det finns ingen lsg som säger att hon måste hämta barnet tidigare. Vill pappan träffa barnet en viss tid får han hämta själv. Hon förhindrar inte umgänget på detta sätt. Nu känns det dock att ts inte riktigt vill hitta lösningar utan mår gott av att fortsätta vara styrd av sitt ex.

Problemet är ju att pappan inte hämtar barnen på förskolan alls. Så de blir kvar där om inte ts stressar från jobbet.
  • Kusinen
    Anonym (Mor till två) skrev 2019-10-15 11:16:00 följande:

Ts skriver att hon måste sluta tidigare och stressa för att hämta barnet till pappan. Det finns ingen lsg som säger att hon måste hämta barnet tidigare. Vill pappan träffa barnet en viss tid får han hämta själv. Hon förhindrar inte umgänget på detta sätt. Nu känns det dock att ts inte riktigt vill hitta lösningar utan mår gott av att fortsätta vara styrd av sitt ex.

Jag tolkade det som att hon tyckte det var stressigt att behöva ta sig till förskolan över huvud taget, vilket hon skulle slippa om pappan hämtade barnen där. Inte att hon stressade för att komma hem en viss tid då pappan skulle hämta.

Men är det så att de har en bestämd överenskommen tid för hämtning är det ju "jättelätt". Då är det ju bara att säga att till den tiden hinner vi inte hem, utan den tiden hämtas barnen på förskolan. Och vill han då byta tid är det han som får boka tid på familjerätten, för då ändrar hon förstås inget utan skriftligt avtal.
  • GGN

Men vadå, han ska ha barnen från kl. 17? Ja, då får han ju såklart hämta dem där de är. Är de på förskolan då och han vägrar hämta där så får han vackert vänta tills ni är hemma.

Eller har jag missuppfattat?

• Kusinen

Nu har jag läst lite noggranne och det verkar ju vara tiden som delvis är problemet. Att han inte vill hämta före 17 och ni har överenskommelse att hans tid börjar efter 17. Men då är det väl bara att han hämtar 17.05 från förskolan? Om nu barnen är på förskolan när hans tid börjar så är det ju helt logiskt att han hämtar dem där.

Jag förstod inte att det var så tydligt överenskommet med tid.

• Anonym (C)

Låter som om pappan bara är ute efter att skapa problem för dig.

Ta kontakt med en jurist och hör volka möjligheter du har att skapa ordning omkring allt.

• Anonym (dumheter)
    Kusinen skrev 2019-10-15 12:46:26 följande:

Nu har jag läst lite noggranne och det verkar ju vara tiden som delvis är problemet. Att han inte vill hämta före 17 och ni har överenskommelse att hans tid börjar efter 17. Men då är det väl bara att han hämtar 17.05 från förskolan? Om nu barnen är på förskolan när hans tid börjar så är det ju helt logiskt att han hämtar dem där.

Jag förstod inte att det var så tydligt överenskommet med tid.

Jag förstår tvärtom, att grundproblemet är att exets ovilja att hämta på dagis "tvingar" TS att hämta dem. Hon åker inte förbi förskolan utan åker dit, kollektivt, specifikt för att hämta barnen. Sedan blir det väl etter värre om exet vill ha dem till viss tid.)
    Oavsett tid tämligen konstigt att "behöva" binda upp sig så när hon inte ska ha barnen för att en dagledig pappa inte har lust att själv ta bussen samma sträcka (eller, för den delen, har lust att ha barnen hela sin lediga fredag så de inte behöver åka till förskolan alls). Samma tid hade hon kunnat jobba (för att hämta tidigare en annan dag när hon själv ska ha barnen kanske), eller uträtta egna ärenden åt ett helt annat håll. Också konstigt att pappan inte visar intresse av att se något av förskolan där barnen går.
  • Anonym (fattar inte)

Men om pappan inte hämtar barnen vid den överenskomna tiden så håller han ju inte sin del? Varför inte sluta jobbet ordinarie tid, ha dagistid så det täcker ifallatt, och har han inte hämtat barnen då så hämtar du dem och låter han inte ta dom. Han har ju själv inte tagit ansvar för sitt umgänge då, alltså han är inte tillräcklig pålitlig för att ha barnen, kan du hävda. Du är inte trygg med att lämna dem till honom förrän han visar ansvar. Och jag vet inte om man kan se det som att det går ut över barnen att göra så, snarare skyddar du dem från en oansvarig förälder.

• Anonym (fattar inte)

och myndigheterna måste väl förstå att du måste jobba dina arbetsttider så de kan inte säga att du förstör umgänget eller så. Du har gjort det förut och försökt hålla ihop karusellen efter bästa förmåga, visst, men nu är det inte hållbart längre och du måste sköta ditt jobb, inget konstigt argument alls.

• Anonym (fattar inte)

annars är väl det du tänkte med att hålla till vid dagiset ett spår.Kanske rent av förberett en packad väska som du tar med dig till jobbet och tar med när du hämtar barnen.  Du måste ju få tillbringa din helg bortrest eller vart du vill du måste inte hålla dig hemma. Du tvingas ta barnen med dig eftersom han inte hämtade dem vid utsatt tid.

• Kusinen
    Anonym (dumheter) skrev 2019-10-15 13:51:00 följande:

Jag förstår tvärtom, att grundproblemet är att exets ovilja att hämta på dagis "tvingar" TS att hämta dem. Hon åker inte förbi förskolan utan åker dit, kollektivt, specifikt för att hämta barnen. Sedan blir det väl etter värre om exet vill ha dem till viss tid.)

Oavsett tid tämligen konstigt att "behöva" binda upp sig så när hon inte ska ha barnen för att en dagledig pappa inte har lust att själv ta bussen samma sträcka (eller, för den delen, har lust att ha barnen hela sin lediga fredag så de inte behöver åka till förskolan alls). Samma tid hade hon kunnat jobba (för att hämta tidigare en annan dag när hon själv ska ha barnen kanske), eller uträtta egna ärenden åt ett helt annat håll. Också konstigt att pappan inte visar intresse av att se något av förskolan där barnen går.

Jo det ser jag också som grundproblemet. Men förstod först inte att de hade en bestämd tid också som ts försökte anpassa sig till.

Det är ju naturligtvis inte så att man behöver sluta tidigare påjobbet för att åka och hämta barnen för att vara hemma en viss tid för att pappan ska hämta barnen som han likaväl kunde hämta på förskolan. Men det är först nu som jag fattat att det är det som är frågan. Jag trodde att de inte hade någon annan överenskommelse än att han skulle hämta barnen på fredag efter em/kväll.
  • GGN

En normal karljävel hade hämtat barnet på torsdag kväll.

Svar på tråden Pappan vägrar hämta på förskolan vid umgänge