• Anonym (Bor under en sten)

    Anders & Knarket TV4

    Har ni sett programserien "Anders och knarket" på TV4?

    Bilden jag får av de tre avsnitten är att det ska flöda narkotika i precis varenda hörn av landet och att det ska vara ungefär lika lätt att få tag i både droger och receptbelagda läkemedel, som att beställa en kebabpizza.

    Att det förekommer gott om narkotika är ingen nyhet, men är det verkligen så sjukt vanligt och att vem som helst kan få tag i vad som, när som? Jag skulle inte döma någon för deras val att bruka substanser, men jag måste bo under en sten som inte känner någon som brukar substanser illegalt. Kanske ska TV4 vara överdrivet dramatiska för att få tittarsiffror.

  • Svar på tråden Anders & Knarket TV4
  • Anonym (A)
    Håkan på Öland skrev 2019-12-17 13:27:36 följande:
    Jag syftade inte på att "samhället" ska lära upp alla landets föräldrar över alla "dödsdroger" som finns med hjälp av bara ett knapptryck bort på en smartphone och som kommer som ett brev på posten med hjälp av PostNord. Utan vill föräldrarna få den kunskapen så får de själva sätta sig med en dator och studera alla sidor som deras barn kanske dagligen besöker. All info finns på nätet. Men så länge föräldrarna har andra viktigare aktiviteter som gym osv än att rädda sina barn från livsfarliga droger som bevisligen kostar liv på ungdomar var- och varannan dag så kommer ungdomarnas knarkande att bara öka.

    Det absolut farligaste är väl att knappast någon substans som säljs på nätet upplyses om rekommenderad dos. När tom vissa preparats rekommenderade dos är storleken av ett halvt saltkorn. Vilken tonåring klarar av att under ett mikroskop kliva ett saltkorn? Tar de hela saltkornet så dör de. Syftar på dödsdrogen FENTANYL som senaste veckorna har kommit i en extrastark version där brukaren rekommenderas att klyva storleken av ett saltkorn för bra rus. "Hela" saltkornet = DÖDEN! 
    Usch, vad läskigt.
  • klyban
    Håkan på Öland skrev 2019-12-17 13:27:36 följande:
    Jag syftade inte på att "samhället" ska lära upp alla landets föräldrar över alla "dödsdroger" som finns med hjälp av bara ett knapptryck bort på en smartphone och som kommer som ett brev på posten med hjälp av PostNord. Utan vill föräldrarna få den kunskapen så får de själva sätta sig med en dator och studera alla sidor som deras barn kanske dagligen besöker. All info finns på nätet. Men så länge föräldrarna har andra viktigare aktiviteter som gym osv än att rädda sina barn från livsfarliga droger som bevisligen kostar liv på ungdomar var- och varannan dag så kommer ungdomarnas knarkande att bara öka.

    Det absolut farligaste är väl att knappast någon substans som säljs på nätet upplyses om rekommenderad dos. När tom vissa preparats rekommenderade dos är storleken av ett halvt saltkorn. Vilken tonåring klarar av att under ett mikroskop kliva ett saltkorn? Tar de hela saltkornet så dör de. Syftar på dödsdrogen FENTANYL som senaste veckorna har kommit i en extrastark version där brukaren rekommenderas att klyva storleken av ett saltkorn för bra rus. "Hela" saltkornet = DÖDEN! 

    Nu är informationen väldigt snäv, så googla till sig den kan vara svårt om man bara har staten att ta till.
    Pratar om en enkelriktad information, som gör föräldrar inte ens kan ta samtalet och just för de inget vet om vad droger är eller vart problematik finnes och INTE finnes.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (Lillemor)

    Det är viktigt att ta tag i problemet så det inte växer. Bor i nordöstra USA och här har vi fruktansvärda problem med opioder och överdoser. Mycket heroin, fentanyl, oxy etc. Vi har 31 dödsfall från överdoser per 100K invånare. Det är från alla samhällsskikt och alla åldrar, riktigt läskigt, de flesta har blivit fast i skiten av att de fått värktabletter utskrivna av läkare för operationer eller skador etc. Vi har tillgång till naloxon receptfritt på alla apotek nu, och alla skolor måste ha det för att kunna rädda liv. Alla first responders (polis, brandkår etc) måste ha nalaxon med sig. Dom har tillochmed fått lära ut på skolor hur man ger det. Hemskt.

  • klyban
    Anonym (Lillemor) skrev 2019-12-17 15:40:23 följande:
    Det är viktigt att ta tag i problemet så det inte växer. Bor i nordöstra USA och här har vi fruktansvärda problem med opioder och överdoser. Mycket heroin, fentanyl, oxy etc. Vi har 31 dödsfall från överdoser per 100K invånare. Det är från alla samhällsskikt och alla åldrar, riktigt läskigt, de flesta har blivit fast i skiten av att de fått värktabletter utskrivna av läkare för operationer eller skador etc. Vi har tillgång till naloxon receptfritt på alla apotek nu, och alla skolor måste ha det för att kunna rädda liv. Alla first responders (polis, brandkår etc) måste ha nalaxon med sig. Dom har tillochmed fått lära ut på skolor hur man ger det. Hemskt.

    Det du pratar om där, är giriga opioidtillverkare som skapat.
    Det fanns ett färdigt åtal emot dessas under Bush den yngre, men man vägrade låta åtalet startas upp.
    Och man kan VERKLIGEN fråga sig varför. för redan då var problemen uppenbara för de inblandade.


     


    Nu ett antal år senare och 400000 dödade, så inser man det kunde förhindrats en hel del.
    Och det drabbar alla demografer, utom svarta då man var rasistiska mot dom och vägrade skriva ut dessa mediciner till svarta.
    Vilket är tur för dom svarta idag, men även där skördar det offer.


     


    USA är svårt och sia om hur stor problemet som kommer ur rekreations konsumtion.
    Troligtvis rätt lågt i förhållande.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Håkan på Öland
    klyban skrev 2019-12-17 14:48:12 följande:

    Nu är informationen väldigt snäv, så googla till sig den kan vara svårt om man bara har staten att ta till.
    Pratar om en enkelriktad information, som gör föräldrar inte ens kan ta samtalet och just för de inget vet om vad droger är eller vart problematik finnes och INTE finnes.


    Du ska naturligtvis inte gå in på statens dvs samhällets "varningssidor" utan du ska gå in på knarkförsäljarnas sidor och knarkrelaterade sidor. Här finns både dosering, effekter av drogen och icke desto minst - hur omgivningen upptäcker effekten av drogen.

    Det finns tusentals med sidor på nätet som väldigt ingående beskriver just hur omgivningen upptäcker effekten av en specifik drog. Både på svenska och naturligtvis på engelska. Tom på svenska FLASHBACK > DROGER
     (https://www.flashback.org/f3) finns väldigt mycket matnyttigt för den intresserade föräldern.

    För den lite mer drogintresserade rekommenderar jag att tanka ner TOR (https://www.torproject.org/) och ge sig ut på DEEPWEB/DARKNET och surfa där kidsen köper sina droger. Alla "vanliga" websajter slutar på toppdomänerna .SE (Svereige) eller ex .COM, .NET eller .ORG (globla toppdomäner) men alla sajter på DEEPWEB/DARKNET slutar på toppdomänen .ONION.

    Även på Flashback (enl länk ovan) finns mängder med länkar till droghandlare och drogrelaterade sidor på DEEPWEB/DARKNET.

    Själv föddes jag med ADHD fast det fanns inget som hette ADHD när jag var tonåring. Och det var heller inget som läkare medicinskt behandlade heller för den delen. Själv upptäckte jag Cannabis och under flera årtionden av dagligt rökande så blev jag friskare och friskare. Nu är jag sedan ett par årtionden helt "frisk" från min ADHD och jag är också helt "rökfri" från Cannabis. Men det är naturligtvis inget som varken politiker eller lagstiftare tar någon hänsyn till. Det märkliga är trots mitt "storrökande" under flera årtionden så har jag ALDRIG varit inblandad med varken sociala myndigheter eller polis. Snarare var det väl så att först då upptäckte min omgivning att jag kunde bete mig som alla andra dvs på ett normalt sätt. Skrattande   Cool
  • klyban
    Håkan på Öland skrev 2019-12-17 16:15:17 följande:
    Du ska naturligtvis inte gå in på statens dvs samhällets "varningssidor" utan du ska gå in på knarkförsäljarnas sidor och knarkrelaterade sidor. Här finns både dosering, effekter av drogen och icke desto minst - hur omgivningen upptäcker effekten av drogen.

    Det finns tusentals med sidor på nätet som väldigt ingående beskriver just hur omgivningen upptäcker effekten av en specifik drog. Både på svenska och naturligtvis på engelska. Tom på svenska FLASHBACK > DROGER
     (www.flashback.org/f3) finns väldigt mycket matnyttigt för den intresserade föräldern.

    För den lite mer drogintresserade rekommenderar jag att tanka ner TOR (www.torproject.org/) och ge sig ut på DEEPWEB/DARKNET och surfa där kidsen köper sina droger. Alla "vanliga" websajter slutar på toppdomänerna .SE (Svereige) eller ex .COM, .NET eller .ORG (globla toppdomäner) men alla sajter på DEEPWEB/DARKNET slutar på toppdomänen .ONION.

    Även på Flashback (enl länk ovan) finns mängder med länkar till droghandlare och drogrelaterade sidor på DEEPWEB/DARKNET.

    Själv föddes jag med ADHD fast det fanns inget som hette ADHD när jag var tonåring. Och det var heller inget som läkare medicinskt behandlade heller för den delen. Själv upptäckte jag Cannabis och under flera årtionden av dagligt rökande så blev jag friskare och friskare. Nu är jag sedan ett par årtionden helt "frisk" från min ADHD och jag är också helt "rökfri" från Cannabis. Men det är naturligtvis inget som varken politiker eller lagstiftare tar någon hänsyn till. Det märkliga är trots mitt "storrökande" under flera årtionden så har jag ALDRIG varit inblandad med varken sociala myndigheter eller polis. Snarare var det väl så att först då upptäckte min omgivning att jag kunde bete mig som alla andra dvs på ett normalt sätt. Skrattande   Cool

    Jag pratar om föräldrar i allmänhet är för okunniga för ens veta vad de ska säga.
    Då de helt saknar kunskaper, och googla i en tid av stress funkar inte.

    Dock fanns det gott om ADHD barn, ett par i vår klass, 2 super tydliga och en mittemellan.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (Linda)

    Jag frågade min pappa vad knark var efter att ha sett ordet på bussen och han svarade med att köra 4 varv runt stadsparken. Det tog 4 varv att förklara vad knark var.
    Det han tjatade mest om var att man fastnar, man kan aldrig sluta och man dör. Det funkade, iaf på mig, typ 10 år.

  • Håkan på Öland
    klyban skrev 2019-12-17 16:30:32 följande:

    Jag pratar om föräldrar i allmänhet är för okunniga för ens veta vad de ska säga.
    Då de helt saknar kunskaper, och googla i en tid av stress funkar inte.

    Dock fanns det gott om ADHD barn, ett par i vår klass, 2 super tydliga och en mittemellan.


    Uttryckte jag mig så fruktansvärt otydligt i frågan? Vilket är bäst för den observanta föräldern - att flamsa runt på ett gym EN TIMMA varje dag, 7 dagar i veckan dvs i 365 timmar per år? Eller att väldigt seriöst fördjupa sig i ungdomarnas drogromantik som varefter dagarna går kostar fler och fler ungdomar livet?

    Stressen har över huvud taget inte med saken att göra. Steg ett är kanske för föräldrarna att STRESSA AV! Sedan kan föräldrarna fördjupa sig på World Wide Web om vad deras tonåringar petar i sig för droger som förslavar dom mer och mer för varje dag och gör drogmaffian rikare än vad världens största börsnoterade företag omsätter.

    WAKE UP!
  • klyban
    Håkan på Öland skrev 2019-12-17 16:57:23 följande:
    Uttryckte jag mig så fruktansvärt otydligt i frågan? Vilket är bäst för den observanta föräldern - att flamsa runt på ett gym EN TIMMA varje dag, 7 dagar i veckan dvs i 365 timmar per år? Eller att väldigt seriöst fördjupa sig i ungdomarnas drogromantik som varefter dagarna går kostar fler och fler ungdomar livet?

    Stressen har över huvud taget inte med saken att göra. Steg ett är kanske för föräldrarna att STRESSA AV! Sedan kan föräldrarna fördjupa sig på World Wide Web om vad deras tonåringar petar i sig för droger som förslavar dom mer och mer för varje dag och gör drogmaffian rikare än vad världens största börsnoterade företag omsätter.

    WAKE UP!

    Jag pratar om en specifik sak, och den okunskapen som finnes för ta denna diskussion av föräldrar.


    jag förstår du pratar om annat, och att det tänker du fortsätta med.


    Men faktum kvarstår, kunskapen för detta samtal är obefintligt hos många föräldrar.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Håkan på Öland
    klyban skrev 2019-12-17 18:04:43 följande:

    Jag pratar om en specifik sak, och den okunskapen som finnes för ta denna diskussion av föräldrar.


    jag förstår du pratar om annat, och att det tänker du fortsätta med.


    Men faktum kvarstår, kunskapen för detta samtal är obefintligt hos många föräldrar.


    Vad är det för "specifik sak, och den okunskapen som finnes för ta denna diskussion av föräldrar"

    Vad syftar du på? Nämn några exempel så kanske jag förstår problematiken.
  • klyban
    Håkan på Öland skrev 2019-12-17 18:21:38 följande:
    Vad är det för "specifik sak, och den okunskapen som finnes för ta denna diskussion av föräldrar"

    Vad syftar du på? Nämn några exempel så kanske jag förstår problematiken.

    Att detta samtal för många föräldrar för svårt, då de saknar kunskapen.
    Hur svårt är det att greppa undrar jag, då jag nu upprepat den ett antal ggr nu.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (Bor under en sten)
    klyban skrev 2019-12-16 12:48:37 följande:

    Ja, det stämmer, det är bara gå och hämta för den som vill.

    Men vi vill ju ha narkotikahandeln oreglerad, och detta är resultatet.

     

    Och när det kommer till de som brukar olagliga substanser, så har vi en effektiv stigmatisering så de håller sig detta för sig själva.


    Ja, stigmatisering är tyvärr ett väldigt effektivt sätt att slippa ta itu med problem. Det fungerar varje gång.
    Anonym (!) skrev 2019-12-17 09:55:56 följande:

    Jag bor i en mellanstor stad i Norrland. Här flödar drogerna och det är inga problem att få tag på det man vill, om man vill. Mitt äldsta barn, 18 år, har flera vänner som fastnat i tunga drogmissbruk. Jättefina ungdomar med bra och vettiga föräldrar, så det är inte så att det är sämre familjeförhållanden.

    En kollega berättade för mig att hans barn, 12 år gammal, blivit bjuden på droger av en klasskompis på skoltid. Tyvärr är det nog så här det ser ut i de flesta städerna idag. Och samtidigt diskuteras legalisering av cannabis. Skrämmande!


    Hemskt att din kollegas son som bara är ett barn har erbjudits droger. Varken alkohol, nikotin, tobak eller drogklassade substanser "ska" finnas tillgängliga för barn. Det är väldigt synd att förbud inte verkar fungera :/ Jag vill också hålla barn trygga.
    klyban skrev 2019-12-16 12:48:37 följande:

    Vad man ska veta, det är att de som missbrukar är väldigt få till den stora massan som tar droger.

    Så du har inte en chans och veta vem som rekreationellt tar sig en röka på kvällstid., eller inte.


    Intressant att/om majoriteten brukar substanser.
  • Anonym (Bor under en sten)
    klyban skrev 2019-12-17 11:29:25 följande:

    Vi har inte förbjudit CBD-oljor, utan de är läkemedelsklassade, och de kommer snart igen ute i handeln och klassade som receptfria läkemedel.

    För antar det handlar om att man ska säkerställa produktens kvalitet, och sen ska man även göra ansökningarna till LMV.

    Om nu inget ändra sig de senaste månaderna som jag missat.

    Man brukar höra vid denna tiden om vilken plats vi ligger på narkotikadödlighet i EU.(Kommer sen i mars april med detaljer i EU-Publikationen - Europeiska Narkotikarapporten - trender och utveckling)

    Så tror vi är kvar på den ohedrande andra platsen i narkotikadöd.


    Gott att höra att det verkar som att cbd-oljor kommer tillbaka som ett receptfritt läkemedel! Det visste jag inte. Jag var rädd att cbd skulle bli Ännu en substans som blir svårtillgänglig för dom som behöver den, eller för den delen bara vill prova/ha den.
  • Anonym (Bor under en sten)
    Anonym (Lillemor) skrev 2019-12-17 15:40:23 följande:

    Det är viktigt att ta tag i problemet så det inte växer. Bor i nordöstra USA och här har vi fruktansvärda problem med opioder och överdoser. Mycket heroin, fentanyl, oxy etc. Vi har 31 dödsfall från överdoser per 100K invånare. Det är från alla samhällsskikt och alla åldrar, riktigt läskigt, de flesta har blivit fast i skiten av att de fått värktabletter utskrivna av läkare för operationer eller skador etc. Vi har tillgång till naloxon receptfritt på alla apotek nu, och alla skolor måste ha det för att kunna rädda liv. Alla first responders (polis, brandkår etc) måste ha nalaxon med sig. Dom har tillochmed fått lära ut på skolor hur man ger det. Hemskt.


    Det är väldigt sorgligt att så många okyldiga i USA har drabbats av opioidernas konsekvenser. Till de drabbades försvar vill jag säga att mäktiga läkemedelsföretag verkligen har gått in för att lura patienter, för att hova in pengar.

    I USA är det lagligt att göra reklam för mediciner. Det använder sig läkemedelsföretagen flitigt av för att locka in personer till just deras produkt. Sen rent av struntar dom i om du egentligen behöver läkemedlet eller inte.

    Vad gäller just vissa opioider, närmare bestämt olika beredningar av Oxikodon, gav läkemedelsföretaget, via läkare ut 30 dagars gratis kurer till patienter. Läkemedelsföretaget sa sig också genom studier veta att den långtidsverkande varianten av Oxikodon INTE kan skapa något beroende. Dom ljög helt enkelt.

    Jag är ledsen för de drabbades skull i usa. Jag är också ledsen för de patienter i Sverige som efter den svårbegripliga cirkusen i usa, har fått problem med indragna/utbytta mediciner, trots att de fungerat utan anmärkning i 5-15 år.
Svar på tråden Anders & Knarket TV4