Varför låter ni era barn sitta framför skärmar och äta skräp varje dag?
När mina barn, 8 och 6 år, träffar kompisar får jag en obehaglig känsla i magen. För jag vet att de antingen kommer sitta framför en skärm eller käka socker. Ofta både och.
Nummer ett: Varför låter ni era barn sitta klistrade vid skärmar varje dag? Flera timmar? Mina barn tittar en veckodag samt på helgen. Cirka 2.5 timmar per gång. Thats it! Det är inte bra för barns utveckling att titta så mycket på skärmar som era gör. De hamnar efter! När mina barn kommer hem till er har era barn inte lärt sig leka ordentligt utan alla hamnar istället framför skärmen. Kommer ni ihåg de magiska världar vi skapade när vi var små? Och vi var UTE. Ta för F-N bort skärmarna!
Nummer två: Varför låter ni era barn äta så mycket skräp? Barnen drunknar i korv, köttbullar, glass, godis och så vidare. Hos oss äter vi mycket vegetariskt, även om jag tror på att barn behöver en del kött. Men framför allt lagar vi maten själva. Och ledsen att säga det men att steka korv och koka makaroner är inte att laga mat! Och majs ingen grönsak utan ett spannmål! När ni bjuder över andra barn är det ingen hejd på vad ni bjuder på. Gärna mellan måltider. Hur många gånger har mina barn inte lekt med något barn på gården före middagstid och kommit hem och fått fika. WTF!?!
Mina barn leker inne i timtals, läser, vi går ut och leker, de hjälper oss vuxna med sysslor och är allmänt nöjda för det mesta. Leker massor tillsammans och kan turas om att välja lekar. Båda har lärt sig själva att läsa innan de börjat förskoleklass. Vad jag kan se gör er andras barn inte det. Kanske något att tänka på?
Kan ni inte skärpa er så att jag lugnt kan släppa iväg mina barn på lek? Ge dem inte fika eller dyl utan att fråga föräldrarna. Det är inte normalt att äta så mycket skit som ni gör. Gå till biblioteket och låt dem låna en hög med böcker och tidningar, låt dessa ligga framme för tillgänglighet. Till slut är det ingen som frågar efter skärmarna.