• Spillada

Vår frys är trasig och han köper leksaker!!

Vår frys gick sönder dan före jul, massvis med mat som vi bland annat skulle ha till julbordet blev förstört! Jävla Sverige som inte ens kan ha lite minusgrader! Min sambo ryckte mer eller mindre på axlarna men skulle ändå försöka fixa det, sa han. Han skulle ändå in till Mxxxxberg och köpa det sista.

Han haka på släpet och jag tänker att det löser sig. Öppnade inte frysen på alla timmarna han var borta. Så kommer han hem och har köpt grejer. Inte nån ny frys. En drönare, ett PS4 och en del spel (inte nåt vi skulle ha!), men han tyckte barnen förtjänat lite fler klappar. Frys klarar vi oss utan till rean sa han. Jag bara skrek nåt åt han och visste att julmiddan ändå redan var förstörd. Man blir så jävla ledsen när man tänker på all mat och bröd som man stått och fixat med i flera dagar.

Nu har rean pågått ett tag och än har vi ingen frys. Han blev bjuden på grisjakt idag när han lovat åka in, som de skadesköt dessutom så han var inte hemma förrän det var mörkt. Då hoppa han direkt i duschen och knäckte en öl. Ja, då var det förstås redan försent som han sa.

Om jag hade fixat att köra med släpet så hade jag kanske kunnat fixa detta själv. Jag måste fråga han om att överföra pengar till mitt konto också. Men just nu känns det lite hopplöst. Att baka och laga mat är ju min hobby.

Han fixar alltid grejer åt sig själv och barnen men jag känner mig åsido satt. Hur ska jag få han att fatta? Jag är rätt ledsen och trött på detta.

• Svar på tråden Vår frys är trasig och han köper leksaker!!
  • GGN
    Spillada skrev 2019-12-31 16:03:00 följande:

Alltså, jag kan inte göra det. Jag kan inte gå bakom ryggen på han.

*honom
  • Skruf90

När min frys gick sönder ringde jag försäkringsbolaget och fick en summa för kyl/frys plus maten som blivit förstörd. Sen åkte jag till en butik som hade hemkörning av kyl/frys och bortforsling av den gamla utan extra kostnad och valde ut en jag ville ha. Dagen efter kom de med den nya, installerade den och tog med sig den trasiga. Enkelt, inget tjafs med nån man, ingen körning med släp och fixat inom ett par dagar.

• Spillada

Va!? Är det där verkligen sant? Det måste säkert bero på hur gammal frysen var. Vår var väldigt gammal. Sen den tidigare ägaren.

Skruf90 skrev 2019-12-31 16:42:22 följande:

När min frys gick sönder ringde jag försäkringsbolaget och fick en summa för kyl/frys plus maten som blivit förstörd. Sen åkte jag till en butik som hade hemkörning av kyl/frys och bortforsling av den gamla utan extra kostnad och valde ut en jag ville ha. Dagen efter kom de med den nya, installerade den och tog med sig den trasiga. Enkelt, inget tjafs med nån man, ingen körning med släp och fixat inom ett par dagar.

• Finansen7
    Spillada skrev 2019-12-31 16:03:00 följande:

Alltså, jag kan inte göra det. Jag kan inte gå bakom ryggen på han.

Men han kan köpa en massa leksaker utan att prata med dig först? Vad är skillnaden?
  • Spillada

Det var ingen idé att försöka få ut nåt på den gamla. Den stog här när vi flyttade in.

Försäkringar är säkert bra på nya saker. Det är tråkigt utan utan frysen. Jag har tyvärr inget eget kort. Skulle jag vänta tills han däckar i natt och köpa på nätet? Usch blir nervös och illamående av den tanken. Gör ni så?

Spillada skrev 2019-12-31 16:59:24 följande:

Va!? Är det där verkligen sant? Det måste säkert bero på hur gammal frysen var. Vår var väldigt gammal. Sen den tidigare ägaren.

• riboflavin
    Spillada skrev 2019-12-31 19:07:12 följande:

Det var ingen idé att försöka få ut nåt på den gamla. Den stog här när vi flyttade in.

Försäkringar är säkert bra på nya saker. Det är tråkigt utan utan frysen. Jag har tyvärr inget eget kort. Skulle jag vänta tills han däckar i natt och köpa på nätet? Usch blir nervös och illamående av den tanken. Gör ni så?

Nej, eftersom hos oss är gemensamma pengar just gemensamma att disponera vid behov så vi behöver inte gå bakom ryggen på varandra.

På dig låter det ju som du lever instängd i hemmet utan egen vilja liksom. Kan inte köra med släp, kan inte handla på nätet, saknar tillgång till pengar överlag, ingen insyn i er ekonomi, tycker att köpa frys är "mansgöra". 1950-talet vill ha tillbaka sina könsroller.

Hur har situationen blivit sån? Låter ju helt rubbat.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Jemp

Men va? Har du aldrig tillgång själv till några pengar?
  • SupersurasunkSara

Det verkar som att ni har större problem än en trasig frys. Du verkar nästan som om du vore livegen. 

Varför har du inte tillgång till era gemensamma inkomster? Jag och maken har tillgång till ett gemensamt konto dit våra löner går, men sen tar vi pengar därifrån till våra egna konton, vi tar lika mycket och de pengarna är helt våra egna. Från det gemensamma kontot betalas alla räkningar. 

• Mortiscia80
    Spillada skrev 2019-12-31 16:10:27 följande:

Grisen som de tog igår. Han har fixat så köttet ligger i frysen hos en kompis. Så blev det med det. Undrar vad som skulle hända om nån annan maskin gick sönder? Det måste vara nåt som han bryr sig om. Inte diskmaskinen eller dammsugaren. Hans fyrhjuling kanske. Vilka bitar måste man plocka bort för att den ska sluta funka?

Eller TV:n. Fast det skulle drabba barnen också...,

Jag tycker han beter sig så omanligt. Han bryr sig inte om sin familj. Jag tycker hela nyår med fest och allt känns som fake.

Nej, han tar inte sitt ansvar så du måste se till att han gör det, genom att sluta fixa saker åt honom.

Jag skulle akta mig för att gå bakom ryggen på min sambo/äkta partner, det kan lätt bli fel.

Lägg ner tankarna på en frys så länge, det finns säkert annat du kan göra under tiden. Endera dagen upptäcker han att ni måste ha en ny och då får han fixa det då, och så kan du påminna honom då och då. Till slut kanske du måste sätta ner foten helt och säga "Nu har vi varit utan frys i en hel vecka, jag vill att du ordnar det NU. Nej du behöver inte kolla posten först, nej du ska inte alls iväg till polarna först, du fixar detta NU som du har lovat så länge". Fixar han ingen frys då skulle jag matlagningsvägra, till att börja med. Jag skulle iaf bli väldigt lack efter ett tag.
  • Monchichier

Du har ju iofs efter egen utsago fått rätt så mycket mat förstörd pga frysen. Och det kan du absolut få ut något på. Så det kan ändå vara en idé att kontakta försäkringsbolaget imorgon
  • Cheescake

Varför har du inte själv köpt ny frys? Går att få den hemlevererad.

• Pentra
    Spillada skrev 2019-12-31 16:01:51 följande:
    Jag för över mina pengar till vårt gemensamma varje månad. Sen sköter han utgifterna så att jag slipper tänka på det. Det är mest hans pengar på kontot, jag får in ganska lite. Eftersom vi bor på landet har vi rätt lite utgifter. Ibland shoppar vi kläder och annat. Storhandlar en gång i veckan.

För att frångå ämnet något, fast att det ändå har med saken att göra; detta där är jättetokigt! TS, du blir lurad på dina egna surt förvärvade slantar, och det av din egen man/sambo! Var och en bör naturligtvis föra över pengar från sitt lönekonto/inkomstkonto till ett gemensamt huskonto; ett huskonto som BÅDA har tillgång till, för annars är det varken gemensamt eller påvisar gemensam ekonomi. Dessutom; de pengar som överförs till detta GEMENSAMMA konto skall procentuellt baseras på personens egna grundinkomst. De pengar som varje person sedan får över har personen sedan rätt att disponera som den vill! Som ni lagt upp det hittills så ÄGER din man/sambo dig, ditt liv och dina inarbetade pengar. Detta är vansinne! Han behandlar dig som en livegen! Även om ni bildat familj så har DU rätt till DITT liv och DINA EGNA pengar! ... Hade ni haft gemensamt huskonto, så likt jag beskrivit, så hade du kunnat ta saken i egna händer och åkt iväg och köpt frysen på egen hand, alternativt beställt en över internet eller telefon. Många har fri hemleverans. Dessutom, kommer du med släpkärra till butiken så får du hjälp med pålastningen; och, när du då, som är den som ansvarar för matlagningen i familjen, kommer tillbaka hem med släpkärra med pålastad frys, så anser nog de flesta att det är din mans/sambos förbannade skyldighet att hjälpa dig att lasta av frysen från släpet och få in den i huset! ... Med vänlig hälsning, Pentra
  • wyhib
    Spillada skrev 2019-12-30 19:53:35 följande:

Vår frys gick sönder dan före jul, massvis med mat som vi bland annat skulle ha till julbordet blev förstört! Jävla Sverige som inte ens kan ha lite minusgrader! Min sambo ryckte mer eller mindre på axlarna men skulle ändå försöka fixa det, sa han. Han skulle ändå in till Mxxxxberg och köpa det sista.

Han haka på släpet och jag tänker att det löser sig. Öppnade inte frysen på alla timmarna han var borta. Så kommer han hem och har köpt grejer. Inte nån ny frys. En drönare, ett PS4 och en del spel (inte nåt vi skulle ha!), men han tyckte barnen förtjänat lite fler klappar. Frys klarar vi oss utan till rean sa han. Jag bara skrek nåt åt han och visste att julmiddan ändå redan var förstörd. Man blir så jävla ledsen när man tänker på all mat och bröd som man stått och fixat med i flera dagar.

Nu har rean pågått ett tag och än har vi ingen frys. Han blev bjuden på grisjakt idag när han lovat åka in, som de skadesköt dessutom så han var inte hemma förrän det var mörkt. Då hoppa han direkt i duschen och knäckte en öl. Ja, då var det förstås redan försent som han sa.

Om jag hade fixat att köra med släpet så hade jag kanske kunnat fixa detta själv. Jag måste fråga han om att överföra pengar till mitt konto också. Men just nu känns det lite hopplöst. Att baka och laga mat är ju min hobby.

Han fixar alltid grejer åt sig själv och barnen men jag känner mig åsido satt. Hur ska jag få han att fatta? Jag är rätt ledsen och trött på detta.

1. SEPARERA han låter som en jävla idiot att vara ihop med
    2. FIXA FRYS SJÄLV Beställ en ny frys på nätet så de levererar hem den. ex tretti.se 

Att sitta på FL och klaga hjälper ju INGEN
  • Alexi

Hur kan mat till julafton bli förstörd av att frysen går sönder dagen före?

Det skulle väl ändå tinas då?

• isotop

Man beställer en ny på netonnet eller tretti.se med hemleverans och bortforsling. Så kan man betala på faktura. Orka åka till affären själv och dra upp åbäket på släp.

Varför följde du inte med, eftersom du prompt skulle ha en frys från fysisk butik, för att välja frys?

• Presens

Det är hemförsäkring som avses, inte försäkring på själva frysen. Det är även där man söker ersättning för varor man hade i frysen.

• Earlgrey

Han lovar allstå att fixa en ny frys men gör det inte. (Inte pålitligt)
    Bryr sig inte att mat o bakverk går till spillo. (Nonchalant) 
    Bränner pengar på onödiga saker utan att rådgöra med dig. (Oekonomisk o dålig på samarbete.)
    Du måste be om pengar om du ska ha möjlighet att köpa något. (värderar dig lägre än sig själv)
    Han tycker att frys kan köpas på rean vilket är hans dåliga ursäkt.( kommer med korkade förklaringar) Frysen behövdes ju direkt. Om man inte har vänner o goda grannar med plats. 
    Han verkar ha problem med att bry sig om dig och uppskatta dig och eran ekonomi. Du får gärna visa honom den här tråden på familjeliv. Han behöver se sig i spegeln och fråga sig vilken typ av man han vill vara. Med två barn behöver man vara en förebild. Istället för mera julklappar till sig själv o barnen kan man lägga pengar på sparande o sparkonto till barnen. Han behöver ta ansvar inte fly o fördriva tiden med leksaker. 

Svar på tråden Vår frys är trasig och han köper leksaker!!