• Anonym (?)

Liten penis, barn

Tycker det känns lite konstigt att ställa denna fråga... men gör det ändå. Inga elaka kommentarer, tack!

Normalt är jag ingen ?orolig mamma?, men ända sedan vår pojk föddes har vi funderat lite över hans penis. Den har alltid varit så liten.

Tänkte att den snart kommer växa ikapp.

Men nu är han 11 år och den är fortfarande väldigt liten. Det är inget han själv är bekymrad för dock (ännu?). Även om både han och brorsorna nämnt att den ju är liten.

När han var runt 4års åldern kikade en läkare på den, pga för trång förhud. Han kunde inte dra bak huden överhuvud taget. Läkarna funderade på medicinsk omskärelse, men bestämde sig sedan för att en mjukgörande kräm borde räcka. Och förhuden har mjukats upp sedan dess.

Men borde vi be en läkare kolla igen, pga penisens litenhet? Eller är det bara så det är och inget att bry sig om?

Vi är inte ?oroliga?. Men om vi borde göra något så vill vi ju göra det. Vad nu det kan vara?

Någon med lite erfarenhet/råd??

• Svar på tråden Liten penis, barn
  • Anonym (ChesterChildmolester)

Tycker det känns lite pedofilaktigt att bry sig på det viset om ens 11 åriga sons penisstorlek. Jösses. Han kanske får en grower och inte en shower. 

varför fokuserar du så på din unges könsorgan? Är du orolig att han inte kommer kunna tillfredsställa kvinnor som vuxen? Hur är det ens din business? 

Du säger att du inte är orolig, ändå skriver du här på FL om din sons penis.

Sjukt!

• Anonym (Liten snopp)

Jag är över 50 år och har en liten snopp och har aldrig haft några problem med kvinnor och att ha sex. Är lyckligt gift och har två nu vuxna barn. Har två bröder och den ene har en lika liten snopp som jag (också gift och tre barn) och den andre har större, mer medelstor snopp (gift och två barn).

Nu vet jag inte hur liten din sons snopp är, men jag kan beskriva hur min är. Den kan nästan dra sig in i blygdbenet när den blir lite kall och när den är varm och avslappnad så är den kanske 3-4 cm. När jag får stånd så är den c:a 11 cm lång och 11 cm i omkrets. Det är en bit under medel, om man läser olika undersökningar, för svenska män. Så min blir ganska mycket större vid stånd.

Men sen finns det också män med betydligt mindre snoppar och då kan det vara problem att genomföra samlag. Man behöver trots allt en viss längd för att det ska vara möjligt. En mikropenis är inte mer än några få centimeter vid stånd.

• Anonym (hissknappen)

Jag är vuxen sen många år. Min penis är ganska liten som slak. Kanske 5 cm. Är det kallt kan den vara som en skrynklig liten skinnbit, ett russin typ. Då der den mest ut som en hissknapp. Jag har haft komplex sen jag var liten. Men när jag har stånd är den ca 15 cm lång och 12-13 cm i omkrets. Alltså något över medel. Jag har haft sex med ett 10-tal kvinnor. Ingen har klagat. Tvärtom! )

• Tobbe 01

Du måste gå till doktorn. Själv först med din oro ta reda på allt om ämnet. Det går bara att agera under och innan pupertet. för mig var det för sent när jag var 14. (Jag tror att de inte ger upp lika tidigt i dag) Det är viktigt att du respekterar dina barn på samma sätt som vuxna. Prata inte om dem i tredje person vid middagen när ni har främmande. Bygg upp ett förtroende till varje barn. De måste ha rätt att prata med någon som inte agerar megafon.

Nöj dig inte med ett svar i kontakt med vården.

Alldeles för många pojkar blir inte män. Det leder ofta till psykisk sjukdom. Det är viktigt för din och ditt barns framtid att du gjort allt ni kan i kontakt med vården.

Kontakta en eller flera ungdomsmottagningar. Se till att de tar din oro på allvar.

Detta är ett väldigt allvarligt ämne som inte behandlas med respekt. Tyvärr så tjänar läkemedels bolagen mer på livstids sjuka pojkar än att forska i hur alla pojkar ska bli män. Ett allvarligt ämne jag har försökt få svar på om samhället lägger pengar på forskning. Men Socialstyrelsen manns mottagningar Andrologi endrologer de har inga svar.

Många går på tung Psykofarmaka hela livet sen. Det är väldigt stora biverkningar. Det sker under tvång. Ja så vida man inte ... Se till att du själv är psykiskt stark motion är enklaste vägen till välbefinnande. Piller funkar inte.

• StudierKemi

Han kommer behöva kompensera med annat i livet, tyvärr. En stor plånbok ersätter fullt ut om killen inte är välutrustad. Försök pusha honom så småningom att sköta skolan så han kan bli ingenjör. För jag vågar inte tänka på vad som händer Er pojke annars om han både har liten sn**p + liten plånbok sen.

• Drottningen1970
    Anonym (...) skrev 2020-01-10 17:56:20 följande:

Han är nu 11 år och du har koll på hans penis? Det känns som att det är något annat som är litet här...

Men va? Om man lever ett normalt familjeliv med allt vad det innebär så är det klart att man ibland ser varandra näck.
  • Tobbe 01

Du måste gå till doktorn. Själv först med din oro ta reda på allt om ämnet. Det går bara att agera under och innan pupertet. för mig var det för sent när jag var 14. (Jag tror att de inte ger upp lika tidigt i dag) Det är viktigt att du respekterar dina barn på samma sätt som vuxna. Prata inte om dem i tredje person vid middagen när ni har främmande. Bygg upp ett förtroende till varje barn. De måste ha rätt att prata med någon som inte agerar megafon.

Nöj dig inte med ett svar i kontakt med vården.

Alldeles för många pojkar blir inte män. Det leder ofta till psykisk sjukdom. Det är viktigt för din och ditt barns framtid att du gjort allt ni kan i kontakt med vården.

Kontakta en eller flera ungdomsmottagningar. Se till att de tar din oro på allvar.

Detta är ett väldigt allvarligt ämne som inte behandlas med respekt. Tyvärr så tjänar läkemedels bolagen mer på livstids sjuka pojkar än att forska i hur alla pojkar ska bli män. Ett allvarligt ämne jag har försökt få svar på om samhället lägger pengar på forskning. Men Socialstyrelsen manns mottagningar Andrologi endrologer de har inga svar.

Många går på tung Psykofarmaka hela livet sen. Det är väldigt stora biverkningar. Det sker under tvång. Ja så vida man inte ... Se till att du själv är psykiskt stark motion är enklaste vägen till välbefinnande. Piller funkar inte.

• Liberté

Först borde du undvika att gå tillbaka till läkare som den första vilket verkar vara en skojare av rang pga att ett barns förhud INTE ska gå att dra tillbaka förän strax innan eller vid puberteten.

Sekundärt säger ett barns penis rätt lite då den växer till sig under puberteten.

• Anonym (X)

Jag beklagar all ignorans och arrogans du fått utstå här i tråden, det är ofattbart att okunskapen är så illa ställd med och att man tar ut det på dig istället för att utbilda sig. Jag bifogar en länk med lite information. Remiss till barnindokrinolog, barnurolog/kirurg för undersökning borde ha erbjudits av läkare, dock brister många i sina grundkunskaper och har tyvärr lite fördomar även i sin profession. Det handlar inte primärt om storleken utan framförallt om att symtomen kan grunda sig I hormonella avvikelser orsakade av sjukdomstillstånd. Jag hoppas att ingen förälder som läser denna tråd skräms av samlade fördomar och ren idioti hos vissa till att inte söka vård för sitt barn och stå på sig tills man hittar kompetent läkare då vissa av sjukdomarna kan vara allvarliga.
    lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/klinisk-oversikt/2021/08/mikropenis-och-liknande-tillstand-kunskap-sparar-mycket-oro/

Svar på tråden Liten penis, barn