• Mackan1978

Mitt ex

Jag och mitt ex gick skiljda vägar 2004. Hon sa att vi kunde vara vänner.

Men istället har hon valt att inte vilja ha någon kontakt alls med mig.

Jag är god vän med hennes bror. Han o jag är bästa vänner.

Han menar på att det är känsligt osv. Att det beror på att hon blivit sur över att det gick som det gick.

Det är inget fel på min och exets relation.

Jag bara grubblar över varför hon har valt att bara inte alls vilja ha kontakt. Jag har kommit över relationen för länge sedan, men jag kan bara inte förstå hur hon tänker riktigt.

• Svar på tråden Mitt ex
  • Pierott

Alltså, det har gått 16år och du funderar fortf på varför hon inte vill va din vän? Kan de bero på att du har en osund besatthet i henne? Okej om man funderar några månader/ett år varför de blev såhär, men 16år?!

Att du passerar hennes hus har inget med saken att göra, även fast du försöker göra det till en giltig ursäkt att fortsätta vara besatt.

• Mackan1978
    Stockholm32 skrev 2020-02-15 17:13:42 följande:

Men att påverkas av det varje gång du passerar huset så här länge efteråt, det är en hang-up. Du blir dessutom irriterad över att hon inte vill vara vän. Du är säkert frisk, men beteendet och reaktionen är inte sund/frisk. Och du försöker lösa det genom att hitta någon form av förklaring, och göra henne till problemet. Om hon bara kunde vara din vän så kan du släppa att hon inte vill det? Inte ok inställning.

Det du borde jobba på är att gå vidare från detta, oavsett om du passerar hennes hus eller inte.

Det är lätt att döma när man inte har en helhetsbild över situationen.

Faktum är att jag har nyss börjat köra en ny rutt i jobbet. Den rutten innebär att jag passerar där. Jag har ingen annan alternativ väg heller.. Och NEJ jag påverkas inte av det varje gång jag passerar huset. Men ibland kan man mot sin vilja bli påmind.

Och ja, jag accepterar att hon inte vill vara min vän. Det är ingen fara, men ibland kan man bara tänka att det är tråkigt.
  • Mackan1978
    Stockholm32 skrev 2020-02-15 17:13:42 följande:

Men att påverkas av det varje gång du passerar huset så här länge efteråt, det är en hang-up. Du blir dessutom irriterad över att hon inte vill vara vän. Du är säkert frisk, men beteendet och reaktionen är inte sund/frisk. Och du försöker lösa det genom att hitta någon form av förklaring, och göra henne till problemet. Om hon bara kunde vara din vän så kan du släppa att hon inte vill det? Inte ok inställning.

Det du borde jobba på är att gå vidare från detta, oavsett om du passerar hennes hus eller inte.

Det är lätt att döma när man inte har en helhetsbild över situationen.

Faktum är att jag har nyss börjat köra en ny rutt i jobbet. Den rutten innebär att jag passerar där. Jag har ingen annan alternativ väg heller.. Och NEJ jag påverkas inte av det varje gång jag passerar huset. Men ibland kan man mot sin vilja bli påmind.

Och ja, jag accepterar att hon inte vill vara min vän. Det är ingen fara, men ibland kan man bara tänka att det är tråkigt.
  • Mackan1978

Det är ganska självklart att om jag sedan förhållandet tog slut, har varit i området där kanske 3 gånger eller så och om jag nu börjar köra där, då återupplivas minnen och sorg.

Men som sagt det är inget som påverkar mig dagligen utan bara någon gång sen jag började köra där.

• Stockholm32
    Mackan1978 skrev 2020-02-15 18:11:21 följande:

Det är ganska självklart att om jag sedan förhållandet tog slut, har varit i området där kanske 3 gånger eller så och om jag nu börjar köra där, då återupplivas minnen och sorg.

Men som sagt det är inget som påverkar mig dagligen utan bara någon gång sen jag började köra där.

Jag håller inte med som du säkert förstår. Att påverkas med en negativ känsla efter 16 år betyder att du inte släppt situationen/inte förlikat dig med den. Du borde inte slås av någon annan tänkte än att mentalt notera huset och att någon du var tillsammans med för 16 år sedan bor där.

Missförstå mig inte nu men om man skapar ett inlägg som du gjorde, med uppenbar irritation över att hon inte vill vara vän, och det har gått 16 år... alltså då har man svårt att släppa saker.

Jag tycker ändå att det var bra att du skrev, eftersom det kanske kan uppmärksamma dig på det faktiska sk problemet.

Det kanske inte är hela världen att du inte släppt det, annat än att det måste vara störigt att få negativ känsla om nått såhär långt efter, men faktum är att du borde ha släppt det. Och det blir såklart dom svaren du får här.
  • Mackan1978

Jag förstår. Du har rätt till en viss del.

Jag tror att det har att göra med att förhållandet inte fick något bra avslut.

När hon gjorde slut så var jag väldigt förälskad i henne.

Hon gav inte någon ordentlig förklaring till varför hon gjorde slut och plötsligt så ville hon bryta kontakten. Detta gjorde att jag hade väldigt svårt att bearbeta det hela. Jag visste inte riktigt vad så hade hänt.

• Anonym (Jenny)
    Anonym (vanligt) skrev 2020-02-15 10:18:16 följande:
    De flesta som gör slut har ingen kontakt, om de inte måste pga barn osv. Har man inga barn och inget annat gemensamt brukar det förr eller senare rinna ut i sanden. Ett fåtal fortsätter att vara vänner och kunna umgås, men jag känner faktiskt inga. 

Man säger ju att man kan vara vänner, det är för många en fras för att vara artig och inte vara taskig mot den som man precis lämnat. Kan också vara så att an tror på det just när man säger det men sen lever man sitt liv och inser att det inte blir så.  

Jag umgås inte med något ex och det är bara skönt. 
    Jag har sagt det där om att vara vänner och jag tolkar det mer som att man inte ska vara fiender. Att man önskar varandra väl i livet, osv - inte att man ska vara BFFs.
  • anonymqvinna
    Mackan1978 skrev 2020-02-10 19:54:33 följande:

Jag och mitt ex gick skiljda vägar 2004. Hon sa att vi kunde vara vänner.

Men istället har hon valt att inte vilja ha någon kontakt alls med mig.

Jag är god vän med hennes bror. Han o jag är bästa vänner.

Han menar på att det är känsligt osv. Att det beror på att hon blivit sur över att det gick som det gick.

Det är inget fel på min och exets relation.

Jag bara grubblar över varför hon har valt att bara inte alls vilja ha kontakt. Jag har kommit över relationen för länge sedan, men jag kan bara inte förstå hur hon tänker riktigt.

För att hon antagligen vill vända blad och blicka framåt och inte ha något "bagage".

Om ni avslutade som vänner/sams/överens så hälsar ni väl på stan kanske? Men att ha mer vardaglig kontakt och vara vänner!? Nej.
  • Mackan1978

Hon började dejta nya killa4 direkt efter att det hade tagit slut. Det kändes lagom roligt

• Fiona M
    Mackan1978 skrev 2020-02-15 18:54:45 följande:

Hon gav inte någon ordentlig förklaring till varför hon gjorde slut och plötsligt så ville hon bryta kontakten. Detta gjorde att jag hade väldigt svårt att bearbeta det hela. Jag visste inte riktigt vad så hade hänt.

Om du fortfarande var kär i henne hade ni inte kunnat vara vänner ändå.
  • Stockholm32
    Mackan1978 skrev 2020-02-15 18:54:45 följande:

Det förklarar saken mer. Om du inte redan gjort det, kanske det kan vara en idé att ta en vända med ältande, men om rätt sak... alltså varför lämnade hon mig och varför på det viset? Du kommer inte få nått svar eftersom hon uppenbarligen inte tänker ge dig det, men det kan ändå vara bra att ge sig själv en bestämd tid att sörja att man blev dumpad på det viset, och att det var inte speciellt snyggt gjort av henne. Jag tror det hjälper mkt att du sa som du gjorde nu, erkände för dig själv vad det är som gnager. Jag tror du flyttade frustrationen till vänskapsfrågan och därför kom du ingenstans i ditt egna resonemang.
  • Mackan1978

Ja det är sant. Man har inte alltid bilden klar för sig själv tror jag. Jag tror att både hon och jag har sår som inte är läkta riktigt.

Jag hör på hennes bror att hon blir väldigt sur när hon blir påmind om mig.

Hon har sagt att hon inte har något agg emot mig.

Så hennes obearbetade beror nog på att hon mår dåligt över att det blev som det blev.

• Stockholm32
    Mackan1978 skrev 2020-02-15 19:44:53 följande:

Ja det är sant. Man har inte alltid bilden klar för sig själv tror jag. Jag tror att både hon och jag har sår som inte är läkta riktigt.

Jag hör på hennes bror att hon blir väldigt sur när hon blir påmind om mig.

Hon har sagt att hon inte har något agg emot mig.

Så hennes obearbetade beror nog på att hon mår dåligt över att det blev som det blev.

Mycket möjligt!
  • Mackan1978

Jag ska försöka bearbeta det på det sättet som du tipsade mig.

Jag kommer ihåg när detta var kanske ett år gammalt eller så.. Då var det en klok person som sa att hon inte är bra för mig. Att om jag blir kompis med henne så kommer jag inte att må bra. Det fick mig att kunna processa detta den stunden.

• Mackan1978

Jag kanske skulle behöva en vän eller något

• Mackan1978

Jag får tacka för din hjälp, den uppskattas

Svar på tråden Mitt ex