• Rob77

Ta ett lån för kontantinsats

Vet att denna frågan kommit ett par gånger men känner att jag inte hittar direkt rätt svar.

Vill inte ha till svar ?ni har inte råd, ni måste spara ett par år först?

Då vi valde att köra livet i omvänd ordning med barn, jobb osv har det gjort att vi under längre tid har levt på dyra hyror, föräldrarledigheter osv som därmed gjort att vi inte kunnat börja spara undan några direkta pengar.

Men detta har slutat med att vi NU är redo och klara med producerandet av barn och behov av vara föräldrarledig.

Vi ligger just nu på löner 28k och 31k och i alla kalkyler vi testar så ligger vi i möjlighet att få låna 3,2 miljoner.

Den ena lönen kommer inom snar framtid gå upp med 3 - 4k.

Nu är det så att vi har hittat ett hus som vi känner passar oss perfekt! Bra barnområde, i det område vi vill bo i.

Huset ligger ute för 2.5 miljoner.

Alltså krävs en kontantinsats på 375 000kr plus pantbrev och lagfart.

Och lånet hamnar då på 2 125 000kr

I praktiken tänker jag att vi ligger i ganska god marginal och maxbelånar oss inte utan vi lägger oss ca 1 miljon under vad bankerna av kan erbjuda oss.

Bör inte vi då kunna ta ett privat/blanco lån till kontantinsatsen när det ser ut som det gör?

Vi betalar en hyra idag på 12 000kr och har gjort det i snart 3 år.

Om jag har räknat relativt rätt bör vi landa på ca 7000kr med ränta och amortering.

Driften enligt mäklaren ligger på 900 kr idag men låt oss säga 2000 - 2500kr

Sen privatlån på ca 3500kr plus minus.

Vilket gör att vi landar på en ungefärlig totalkostnad på 13000?

Och planen är att renovera och värdera efter ca 1 år och baka in privatlånet i bolånet (är snickare)

Och nej vi har tyvärr ingen möjlighet längre att låna av förälder / släkting, kanske bara nån mindre summa.

• Svar på tråden Ta ett lån för kontantinsats
  • Rob77
    fjanten skrev 2020-04-13 11:52:11 följande:

Ja, 2500 tycker även jag låter lågt räknat. Med försäkringar, el, värme, vatten, sophämtning, tv, internet o.s.v. kommer i alla fall inte vi långt på 2500 (och då har vi ändå bergvärme).

Märkligt att mäklaren räknat på 1000 och vi nu i dagslägget ligger på ett snitt på 2400kr på våra 110kvm på huset vi hyr, ini försäkringar, vatten, el, sopor osv. (Hus med äldre standard och vattenburet, varmvattenberedare )
  • Jemp
    Rob77 skrev 2020-04-13 11:58:03 följande:

Märkligt att mäklaren räknat på 1000 och vi nu i dagslägget ligger på ett snitt på 2400kr på våra 110kvm på huset vi hyr, ini försäkringar, vatten, el, sopor osv. (Hus med äldre standard och vattenburet, varmvattenberedare )

Det lät också billigt, om värme ingår i de 2400?

Jag blir genuint nyfiken på hur 900/mån är räknat. Bor nån i huset då?

Jag tror aldrig jag sett en husannons med driftkostnad under ca 3000/mån. Vi har legat på 4500-5000 nu under vintern, kommer ju dock sänkas när det blir varmare.
  • Rob77
    Jemp skrev 2020-04-13 12:37:13 följande:

Det lät också billigt, om värme ingår i de 2400?

Jag blir genuint nyfiken på hur 900/mån är räknat. Bor nån i huset då?

Jag tror aldrig jag sett en husannons med driftkostnad under ca 3000/mån. Vi har legat på 4500-5000 nu under vintern, kommer ju dock sänkas när det blir varmare.

Japp ink allt.

Okej men om vi inte fastnar på driftkostnaden, säg 4500kr
  • Kjell2

Hur ska ni få ett blancolån på över 300 000 kr med rimliga villor?

• fjanten
    Rob77 skrev 2020-04-13 11:58:03 följande:

Men 1000 kr... Bara hem- och villaförsäkring går ju på flera hundralappar. Då har vi visserligen folksams stora, men även mellannivån kostar mycket hos de flesa bolag. Hur har mäklaren räknat egentligen..?
  • Jw83
    Rob77 skrev 2020-04-13 12:44:57 följande:

Japp ink allt.

Okej men om vi inte fastnar på driftkostnaden, säg 4500kr

Men en villaförsäkring går ju på i genomsnitt 500kr så då blir det bara 400kr över till värme, el, vatten/avlopp, sopor ev sotning mm. Det är ju omöjligt! Även om ni räknar högre så är detta ett varningstecken. Mäklaren är ju oseriös och om hen ljuger om en sak för att göra villan mer lättsåld så kan hem ljuga om mer.

Vi har gård med eget vatten och vedeldning från egen skog. Vi hamnar ändå inte under 4000kr i ren drift.
  • JosefTänkaren

Nej det skulle jag säga är en riktigt dålig idé. Är väldigt påläst inom ekonomi och jag skulle säga att alla dom som satt sig i just den situationen tyvärr komma få ångra sig djupt inom några år. Även om det inte är det du vill höra så skulle jag absolut vänta. Dina kalkyler du räknat på kanske fungerar idag men om huset går ner i värde och dessutom räntan går upp(vilket du får räkna med i framtiden, då historiken visar på markant högre ränta i normala fall)

Om du flyttar så vill du ju förmodligen kunna bo där hela livet å det kommer du inte kunna om ränta skulle gå upp med ca 5 procent, vilket är mycket troligt inom en 10 års period.

Lycka till och ha hellre is i magen och spara som aldrig förr :)

• furelise

Hej, jag förstår varför låter det mycket bättre just nu, men jag själv skulle aldrig våga. Du kan inte räkna med att allt kommer att bli bra för flera år framåt, speciellt inte när vi går in i en lågkonjunktur. Vem kan lova att ni båda har kvar jobbet? Att räntan inte går upp? Att ingen av er eller ingen av barnen blir sjuk? Jag tappade nyss tok mycket inkomst pga min mammas cancer - faaan vad skulle jag ha hatat mig själv om jag inte hade råd med att hjälpa henne.

Jag skulle spara undan de 15tusen extra varje månad, då har ni redan 180 om ett år. Förmodligen går priserna ner kommande året. Just nu har ni hittat ett hus för 2,5 mille och det låter som en kanon affär. Om ett år kanske alla villor i området tappar värde och ni kan köpa en ännu bättre hus för 2,5. Tok stor skillnad om man har blancolån för 150t eller 300t.

Tänk också på det större perspektivet. I Sverige krävs det 15% kontantinsats, vilket är sjukt låg. Visst i UK bara 10%, men de flesta länder kräver mycket mer, mellan 20-35%. Det finns en anledning för det. Bra anledning.

• Rob77

Försäkring :

4 296 kr/år

Vatten och avlopp :

3 031 kr/år

Renhållning :

1 958 kr/år

Årlig elförbrukning

15416 kWh/år

Samfällighet :

2 000 kr/år

Sammanlagd driftskostnad

11 285 kr/år

Fastighetsskatt :

8 349 kr/år

Tog en promenad och pratade med en granne till huset, tydligen har det använts som sommarhus det senaste åren av 1 person, det förklarar den låga förbrukningen

• Rob77
    JosefTänkaren skrev 2020-04-13 14:30:51 följande:

Nej det skulle jag säga är en riktigt dålig idé. Är väldigt påläst inom ekonomi och jag skulle säga att alla dom som satt sig i just den situationen tyvärr komma få ångra sig djupt inom några år. Även om det inte är det du vill höra så skulle jag absolut vänta. Dina kalkyler du räknat på kanske fungerar idag men om huset går ner i värde och dessutom räntan går upp(vilket du får räkna med i framtiden, då historiken visar på markant högre ränta i normala fall)

Om du flyttar så vill du ju förmodligen kunna bo där hela livet å det kommer du inte kunna om ränta skulle gå upp med ca 5 procent, vilket är mycket troligt inom en 10 års period.

Lycka till och ha hellre is i magen och spara som aldrig förr :)

furelise skrev 2020-04-13 15:22:07 följande:

Hej, jag förstår varför låter det mycket bättre just nu, men jag själv skulle aldrig våga. Du kan inte räkna med att allt kommer att bli bra för flera år framåt, speciellt inte när vi går in i en lågkonjunktur. Vem kan lova att ni båda har kvar jobbet? Att räntan inte går upp? Att ingen av er eller ingen av barnen blir sjuk? Jag tappade nyss tok mycket inkomst pga min mammas cancer - faaan vad skulle jag ha hatat mig själv om jag inte hade råd med att hjälpa henne.

Jag skulle spara undan de 15tusen extra varje månad, då har ni redan 180 om ett år. Förmodligen går priserna ner kommande året. Just nu har ni hittat ett hus för 2,5 mille och det låter som en kanon affär. Om ett år kanske alla villor i området tappar värde och ni kan köpa en ännu bättre hus för 2,5. Tok stor skillnad om man har blancolån för 150t eller 300t.

Tänk också på det större perspektivet. I Sverige krävs det 15% kontantinsats, vilket är sjukt låg. Visst i UK bara 10%, men de flesta länder kräver mycket mer, mellan 20-35%. Det finns en anledning för det. Bra anledning.

Tack för ni lagt ner er tid på både läsa och svara, känns riktigt skönt att få ha någon att bolla med :)

Grundtanken var att få köpt ett hus under 2021 då vi förhoppningsvis fått ihop i alla fall närmare 200k men när detta huset kom upp häromdagen Och vi fick syn på det av ren slump (vi letade inte) så blev det bara den känslan ?detta måste vi försöka lösa!?

Innerst inne har jag förstått att vi bör vänta, vi bör inte ta privatlån osv men ville ändå få bollat om det jag tänkte kanske inte är helt omöjligt eller om någon mer gjort detsamma
  • Jamesdio

Har ni 5 % till insatsen och kan betala lagfarten så kan SBAB låna ut 85% i bolån och 10 % i privat (blanco)lån om ni klarar deras krav och kalkyl förstås. Och det borde ni ju göra om ni fått OK på ett bolån på 3 miljoner. Bankerna räknar ju med ränteuppgång upp till 7% innan de beviljar lånelöftet så den uppgången klarar ju er ekonomi. 

• Noname00
    Jamesdio skrev 2020-04-14 12:45:04 följande:

Har ni 5 % till insatsen och kan betala lagfarten så kan SBAB låna ut 85% i bolån och 10 % i privat (blanco)lån om ni klarar deras krav och kalkyl förstås. Och det borde ni ju göra om ni fått OK på ett bolån på 3 miljoner. Bankerna räknar ju med ränteuppgång upp till 7% innan de beviljar lånelöftet så den uppgången klarar ju er ekonomi. 

Om ni får och tar ett sådant här lån, se till att lägga pengar på att betala bort blancolånet så fort som möjligt.
  • snedtak
    Rob77 skrev 2020-04-13 17:52:19 följande:
    Försäkring :
    4 296 kr/år
    Vatten och avlopp :
    3 031 kr/år
    Renhållning :
    1 958 kr/år
    Årlig elförbrukning
    15416 kWh/år
    Samfällighet :
    2 000 kr/år
    Sammanlagd driftskostnad
    11 285 kr/år
    Fastighetsskatt :
    8 349 kr/år

Tog en promenad och pratade med en granne till huset, tydligen har det använts som sommarhus det senaste åren av 1 person, det förklarar den låga förbrukningen
    Jag får driftskostnaden till drygtt 2800 kr/mån, inklusive kostnaden för el baserat på ditt inlägg. Elkostnaden står ju inte med explicit, men jag räknade med ett snittpris på 1,5 kr/kWh. Exakt pris beror ju på var bostaden ligger och elavtalen. Det låter betydligt mer rimligt, och så tillkommer en summa som behöver avsättas för löpande underhåll och renoveringar.
  • MammaTillDansband
    Rob77 skrev 2020-04-13 17:52:19 följande:

Försäkring :

4 296 kr/år

Vatten och avlopp :

3 031 kr/år

Renhållning :

1 958 kr/år

Årlig elförbrukning

15416 kWh/år

Samfällighet :

2 000 kr/år

Sammanlagd driftskostnad

11 285 kr/år

Fastighetsskatt :

8 349 kr/år

Det var ju en "kreativ" mäklare, som anger driftskostnaden exklusive el...
    Jag undrar vad det är för lurt med just elförbrukningen? Hur lyckas man göra av med drygt 15 000 kWh på ett år i ett hus som bara används som fritidshus, och på sommaren dessutom?

Är detta verkligen en bra idé? Speciellt eftersom ni inte har något sparat, utan måste låna hela köpeskillingen (+pantbrevskostnad och lagfartsavgift, antar jag).
    Har ni pratat med banken/-erna än?
Svar på tråden Ta ett lån för kontantinsats