• kiki

När börja era barn att gå hem från skolan själv?

Hej,

Som rubriken lyder, när börja era barn gå hem från skolan själv? Samt gå till skolan själv? Vilken ålder?

Var någon hemma? Eller var barnet hemma själva? Hur länge?

Jag vågar inte låta våran dotter gå hem själv än, men pappa tycker att hon är stor nog att ta sig hem själv. Det är inte långt hem, och endast gångväg. Hemma skulle hon aldrig göra något hyss om hon skulle vara hemma en stund själv. Det är inte så att hon ska sitta hemma 4-5h ensam, utan kanske 30-60min som max.

Flera av hennes klasskamrater går hem själv och har gjort det ända sen förskoleklass. Men jag är för feg. Tänk om något händer. Jag tänker alltid det västa, kan vara för att jag själv både kommit hem till inbrott och varit med om brand hemma.

• Svar på tråden När börja era barn att gå hem från skolan själv?
  • Therescha

Äldsta som är den enda som får gå hem själv började göra det på höstterminen i 4-an. Var då hemma allt emellan 30 min till 2 timmar innan någon kom hem. Hade egen nyckel och en mobiltelefon så hon kunde ringa om det var något. Hon fick börja gå till skolan själv i tvåan om jag inte minns fel, ca 300 m genom villakvarter och en medelstor väg (enfilig just vid övergången) att korsa. Nu går hon dessutom själv med lillasyster som går i ettan till skolan.

• cosinus

Barn 1: Våren i årskurs 2. Hade 2 km hem. Ringde när hon kom hem och var sen hemma typ 1.5 timme innan vi andra kom hem.

Barn 2: För lat för att gå, cyklade enstaka ggr i årskurs 3 men väntade oftast på fritids på yngre syskon.

Barn 3: Började gå/cykla själv i årskurs 3 enstaka gånger, oftast lyckades han ta rygg på brorsan. De har nu drygt 3 km till/från skolan och det är först nu i årskurs 5 han känt sig trygg med att åka buss själv.

Barn 4: årskurs 3, hon går, cyklar eller åker buss (med byte i stan) själv. Hon var typ 2 månader efter storebror i årskurs 5 med att fixa bussen själv.

Till skolan får de oftast skjuts för det stämmer med när vi börjar, om de inte cyklar då. Hem får de gå eller åka buss på vintern och gå eller cykla när det är barmark. 

• Elin P

I åk 3 tycker jag det känns lagom om barnet vill. Och vara ensam en stund innan vi kommer hem då. Kanske 1-2 timmar. Här hos oss är det en vanlig ålder att sluta fritids. Dock har vi haft fritids på loven i åk 4 för det känns länge att vara ensam en hel dag. Det har varit i åk 5. Vi bor i ett lugnt område och barnen kan gå hem ca 1 km.

• Trippelmamma76

Är det i nutid? Eller har du vuxna barn? När jag själv var liten fick man gå ensam men hos oss måste barnen hämtas och lämnas i den åldern. Skiljer det sig beroende på var man bor?

lövet2 skrev 2020-04-16 10:19:05 följande:

Mina har gått hem själva från 6 år, men då har jag varit hemma. 400 meter, ingen trafik utom skolbussar och jag har funnits i huset.

• lövet2
    Trippelmamma76 skrev 2020-04-16 16:24:17 följande:
    Är det i nutid? Eller har du vuxna barn? När jag själv var liten fick man gå ensam men hos oss måste barnen hämtas och lämnas i den åldern. Skiljer det sig beroende på var man bor?
    Det skiljer sig nog beroende på kommun. Jag har jobbat rätt mycket på skolan här de senaste åren, och barnen i förskoleklass får gå själva om föräldrarna säger till. På dagis måste de hämtas, men så fort de flyttar över till förskoleklass, så får de gå hem själva.

Min yngsta går i högstadiet nu, så det var några år sedan mina var i den åldern.
  • Mrs Green

I tvåan fick hon gå hem själv när någon var hemma, det var först i trean som hon även var ensam hemma en stund också (någon timme ungefär).

• cloudberry79

Äldsta barnet började gå hem själv från skolan från årskurs 2, då de byggde om passagen från skolan och hem, innan var det en farlig vägsträckning han behövde passera. Han var inte ensam hemma då, utan gick själv från fritids när vi var på väg hem. När yngsta började förskoleklass flyttade vi, så nu är det gångväg hela vägen från skolan. Ingen väg att korsa och vår egen villagata har tio hus, där gångstigen ansluter i ena änden. De har gått hem tillsammans sedan dess, vissa dagar går de hem själva beroende på vilken tid de slutar. Vi har satt kodlås på dörren för att inte behöva hålla på med nycklar som kan försvinna. Maken kommer hem före tre varje dag och ibland är de ensamma tio-tjugo minuter innan han kommer hem. Tycker absolut åttaåringen klarar upp till en timme ensam om  hon är förberedd, hon rör inget i köket eller så, utan är i sitt rum.

Just NO.
  • Poison82

Mitt barn är 10 år, alltså åk 4. Vi bor en bit utanför och han tar bussen till och från skolan. Han har hittills inte fått åka hem utan att någon är hemma. Nu kommer han få börja åka hem på torsdagar då han slutar 15.10 och är hemma med bussen 15.45 ca och jag är sen hemma ca 16.30 .

En stor av anledningen att det dröjt är dels att han är sen i mognaden och dels för att han har problem att låsa/låsa upp dörren

• Kosmos

Vid 14 års ålder tidigare är oansvarig föräldraskap. Fattar ni inte det.

• PaRiktigt

Hej, jag fick själv gå till skolan då jag i sällskap (Med ansvar för lillasyster 4år yngre) Gå över till lågstadiet när jag var 7år, dok var det ett övergångställe och 500m till skolan (Helt ok enligt mig).

Däremot när jag blev 10år och bodde med ensamstående  alkoholistmamma fick jag helt fria tyglar att ta mig kommunalt vart jag ville, vilket medförde i att jag sprang framför en buss vid avsläpp och sprang över vägen och blev påkörd av en bil... så beror helt på avstånd och faktorer enligt mig. Men kan inte rekommendera byten eller stadsmiljö, då ett barn är impulsivt. 

• asdfgh

Vi började be skolan skicka hem våra barn på en lite mer regelbunden basis nu under våren. De gick då i 1an resp 3an. Till skolan cyklade de själva de mornar mannen "lämnade" eftersom han tar bilen till jobbet. Lämningen för honom bestod alltså av att få iväg dem på cykel med riktning mot skolan. När han hämtade kom han till skolan, plockade deras ryggsäckar och körde sen hem medan barnen cyklade.

Vi har kommit hem ungefär samtidigt som barnen. De skulle ha klarat att vara själva ett tag men speciellt äldsta skulle gärna stannat kvar på fritids till läggdags...

• emma enhörning

I åk två har våra fått gå hem själva. En förälder arbetade bara 15 minuter bort och var normalt hemma två timmar efter skolslut. Vi bor knappt 500 meter från skolan och det är bara gång-/cykelväg.

• Rass
    Kosmos skrev 2021-07-16 19:59:23 följande:

Så barnen ska få ta ansvar och gå själva till fots endast ett år innan de enligt lag får köra moped? Det är vad du kallar att ta ansvar som förälder?
  • Kosmos
    Rass skrev 2021-07-17 09:53:21 följande:
    Så barnen ska få ta ansvar och gå själva till fots endast ett år innan de enligt lag får köra moped? Det är vad du kallar att ta ansvar som förälder?
    De är så mycket oroligheter i samhället.
  • Spucks
    Kosmos skrev 2021-07-16 19:59:23 följande:

14 år? Är du helt galen? Hur kan du låta minderåriga vara utan tillsyn? Någon borde kontakte socialen .... tänk på barnen!
Svar på tråden När börja era barn att gå hem från skolan själv?